Vlákno názorů k článku Zaplatili jste kartou a chcete své peníze zpět. Kdy vám vydavatel karty uzná chargeback? od xTom01 - Platí pravidla uvedená v článku pro debetní nebo...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 12. 2022 9:31

    xTom01

    Platí pravidla uvedená v článku pro debetní nebo kreditní karty? Předpokládám, že pro debetní.
    Ziji v přesvědčení, že ukreditních karet je situace jiná, vzhledem k tomu, že v období před výpisem "utrácím peníze banky". V případě reklamace platby, pak pouze oznámím bance, že danou platbu neuhradím (+důvod) a dále si vše řeší banka ve vlastní režii.
    Může mi to autorka článku potvrdit či vyvrátit?

  • 8. 12. 2022 11:42

    Patrik Chrz

    Kdepak. U nás (a v Evropě vůbec) je přístup k úvěrovým produktům jiný, než např. v USA. Takže takové to, co známe z filmů "nahlásím bance, že tuhle platbu jsem neprovedl" v Evropě nefunguje (a dlouhodobě nefunguje ani v USA, párkrát vám to banka bude tolerovat, pak produkt vypoví).
    Ostatně odlišný přístup k úvěrovým produktům v USA byl i příčinou tzv. hypoteční krize, kdy se dlužníkům vyplatilo nemovitost "vrátit", když výše dluhu přesáhla hodnotu nemovitosti (po poklesu cen nemovitostí) a byli zbaveni jakýchkoliv povinností vůči bance. V Evropě propadnutím zástavy závazek vůči bance nezaniká, pokud její prodej nestačí na úhradu dluhu.

    Ochota českých bank k využití chargebacku je velmi malá a dělají to jen v případě, že na ni má zákazník nějaké páky (tj. buď jde o důležitého zákazníka, nebo je spor již před finančním arbitrem (takhle jsem k chargebacku moji banku přinutil já a to šlo o kreditní kartu)). Služba chargeback je totiž poměrně nákladná a bankám se moc nechce tyto náklady nést, takže se buď snaží přenést tyto náklady na zákazníka (v diskusním fóru jsem se setkal s požadavkem Creditas, aby zákazník uhradil několik set korun, jinak banka o chargeback nepožádá), nebo zákazníka přesvědčit, že na tuto službu nemá nárok, případně, že není šance na úspěch a tedy ať tuto službu nepožaduje. A je úplně jedno, jestli jde o kreditní nebo debetní kartu.

  • 8. 12. 2022 13:52

    ZS

    Nevím zda to bylo myšleno až na level "Amerika", ale že se reklamovaná transakce do vyřešení vyřadí z výpisu, to funguje i u nás, ne? Samozřejmě v případě neúspěchu jí pak klient zaplatí. Aspoň pokud si pamatuju, tak to bylo třeba u Citibank.

  • 8. 12. 2022 14:53

    Ivana Bondareva Dubnová

    Dobrý den,
    ano, Česká spořitelna mi potvrdila, že to platí jak pro debetení karty (včetně virtuálních), tak i kreditní karty. Vše se řídí mezinárodními standardy pro službu chargeback.
    Díky za dotaz, ještě tuto informaci doplním do článku. Pěkný den přeji!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).