Hlavní navigace

Začíná utahování opasků

14. 5. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Porevoluční utahování opasků se nepodařilo a vláda si rozepnula poslední knoflíky finančních kalhot. Zemanova prohýřila stamiliony korun bez náležitého efektu, Špidlově se nepodařilo se stamiliónovými deficity rozpočtu začít nejlépe. A tak nezbývá než hasit. Ale jak? Pocítíme to všichni.

Vládní koalice se o víkendu sešla k rokování o reformě veřejných financí. Bylo už na čase, vždyť stav nejen státního rozpočtu je žalostný. Jen za první čtyři měsíce se podařilo vyčerpat více než třetinu schváleného schodku (ovšem s optimistickou vizí, že celkový schodek ve výši 111,3 mld. Kč bude dodržen), a ani výhled do budoucích let není nikterak růžový.

Nemocenská
Reforma se skládá z několika nosných bodů, z nichž se nejrozpornějších reakcí dostalo snížení základu pro výpočet nemocenské prvních 14 dní nemoci na 90 % současného stavu. V prvních třech dnech budou dávky navíc sníženy na polovinu.

Dnes se vypočítává částka, kterou zaměstnanec obdrží od Správy sociálního zabezpečení v případě nemoci a kterou mu vyplatí zaměstnavatel spolu se mzdou, ze základu tvořeného průměrnou mzdou. Spočítaný denní základ nesmí být vyšší než 480 Kč, jinak se dále počítá právě s touto částkou. Zaměstnanec pak obdrží za první tři dny nemoci 50 % vypočítaného základu, každý další den 69 %, maximálně tedy 240 Kč, v dalších dnech 332 Kč.

Pokud bude schválena reforma, bude každý občan dostávat o 10 % méně, maximálně pak v prvních třech dnech 108 Kč, dalších jedenáct dní 299 Kč a teprve od patnáctého dne nemoci 332 Kč. Původní návrh na zvýšení maximálního základu pro výpočet nemocenské, který by umožnil marodit i lidem s vyššími příjmy (oproti současnému čerpání dovolené na léčbu chřipky), neprošel. A zvýšení se nedá očekávat ani v příštím roce.

Na druhou stranu omezení není příliš dramatické oproti návrhu ministra financí Sobotky. Ten počítal s nevyplácením nemocenské v prvních třech dnech vůbec. Na ministerstvu mají zřejmě dobře spočítané, jaká je nejčastější délka léčení nejčastějších chorob.

Penzijní systém
Ale opusťme nemocné, vždyť v reformě se myslí i na stáří. Nejedná se pouze o umělé dýchání pro současný penzijní systém v podobě prodloužení věkové hranice pro odchod do důchodu na 63 let. O to se ostatně snaží i mnohé země Evropské unie, kde je běžně stanoven limit na 65 let. Vládní koalice jde dál – k nezbytné zásadní reformě penzijního systému.

Důchodová reforma se dotkne zejména mladých lidí. Současní penzisté budou pobírat důchod podle současných pravidel, jen nemohou počítat s valorizací důchodu vyšší, než jakou nařizuje zákon.

Lidé, kteří mají zasloužený odpočinek na dohled, se také nemusejí o svou odměnu za celoživotní práci příliš obávat. Obdrží ji podle nynějších zákonů, jen si budou muset počkat do 63 let (konkrétní věk závisí na zvoleném tempu zvyšování hranice odchodu do důchodu).

Čím jste mladší, tím více se vás reforma dotkne. Budou vytvořeny virtuální důchodové účty každému plátci sociálního pojištění, který tak bude mít přehled, kolik do penzijního systému přispěl a na jakou penzi má nárok. Systém by tak měl více motivovat, zvláště proto, že vyšší penze dostanou lidé s vyššími příjmy a delší dobou placení sociálního pojištění.

Daňová rošáda
Koalice se shodla i na dalších opatření, z nichž postupné snížení daně z příjmů právnických osob ze současných 31 % na 24 % vede ke snížení příjmů rozpočtu. V prvním roce daň klesne na 28 %, ve druhém na 26 % a ve třetím na konečných 24 %. Nu, proč ne, tato daň se stejně špatně vymáhá a alespoň se vytvoří prostor pro příliv investic. Podle Unie svobody by to šlo ještě lépe – sjednotit daň na 20 % se Slovenskou republikou. Návrh nejmenší vládní strany však neprošel.

Snížení má potkat i daň z převodu z nemovitostí ze současných 5 % na únosná 3 %. Pokud jste však potenciální dědici v první příbuzenské linii (manžel/ka, syn/dcera, vnuk/vnučka), plačte nebo přesvědčte své příbuzné ke spěchu – dědická daň má být uvalena i na vás.

Výpadek příjmů vláda však nenechá jen tak. Nahradí ho mnohem lépe kontrolovatelnými a vymahatelnými spotřebními daněmi. Kupříkladu daň z benzínu by měla vzrůst o 1,50 až 2 Kč do roku 2005, daň z cigaret ze současných 40 % na 57 % v roce 2007 – zkrátka a dobře, co se jednou prosadit nepodařilo, zkusíme znovu.

Živnostníci si také přijdou na své. Vláda hodlá zvýšit základ, ze kterého platí minimální sociální a zdravotní pojištění. Minimální daň, kterou by platili v případě ztráty či nízkého zisku, neprošla.

Je to jisté?
Vládní koalice se na mnohých bodech dohodla a ministr financí připraví upravený návrh reformy veřejných financí k projednání ve vládě do konce května. Ještě není zcela jisté, zda bude či nebude vládou schválen (pravděpodobně však ano). Pak ale musí projít parlamentem, kde má koalice těsnou většinu a kudy minulý pokus o reformu neprošel kvůli Haně Marvanové.

dan_z_prijmu

Svou roli, stejně jako v prvním hledání východiska z krize veřejných financí, hrají i odbory. Současná podoba reformy se jim nezamlouvá a připravují protestní akce.

Je nadmíru potřebné, aby se státní finance uvedly do životaschopného stavu. Zda tomu koaliční reforma napomůže, či naopak uškodí, je otázkou, na níž se odpověď hledá jen obtížně a různí ekonomové přicházejí s rozpornými názory. Nakonec může být schválena jiná podoba reformy, nebo – což by bylo velmi nepříjemné – nebude schváleno nic a české finance pojedou z kopce jak vozová hradba.

Má současný návrh reformy veřejných financí šanci na úspěch?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).