Jenže ono by nešlo o retrospektivu. Státní podpora se stává majetkem účastníka až okamžikem vyplacení. Viz Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, §12 odst 1:
Do doby vyplacení účastníkovi jsou připsané zálohy státní podpory na účtě účastníka pouze evidovány.
Státní podpora se připisuje na účty průběžně, i když pouze zálohově. Ale to není vůbec podstatné. Jde o to, kdy na státní podporu ve výši dané zákonem a daněnou (či nedaněnou) rovněž dle zákona vznikne nárok. A ten vzniká, (při splnění dalších podmínek, které ovšem náleží splnit pouze Vám, tj. nikdo jiný, jako např. stát, jejich splnění či nesplnění nemůže ovlivnit) již 1.ledna roku, za nějž je podpora vyplácena. Tedy nárok na podporu v plné výši až 4500,–Kč (podle data uzavření smlouvy) za rok 2010, který má být vyplacen příští rok, již vznikl 1.1.2010. Nevyplacení státní podpory za letošní rok v plné výši, by znamenalo upření již vzniklého nároku, a bylo by proto žalovatelné u českých soudů.
Za celou kauzou s šířením zpráv o nadcházející nevýhodnosti stavebního spoření v nejbližší budoucnosti možná stojí boj o finance. Jak známo, jsme obecně ve světě peněz (asi zcela oprávněně) konzervativní, a raději peníze ukládáme do bank a spořitelen, než abychom je roztočili v rizikových investicích do fondů. To se jistě majitelům těchto fondů hrubě nelíbí a možná se snaží tlačit na stát, aby snížil státní podporu stavebnímu spoření, ve kterém leží obrovské prostředky, se kterými by si oni rádi zainvestovali.
Proto také banky možná neustále snižují úroky z vkladů, vždyť jsou právě ony vlastníky většiny investičních fondů. Podotýkám, je to pouze můj osobní názor, názor laika.
Dále je zajímavé, když se píše, že stavební spořitelny se budou díky plánovanému snížení výhodnosti stavebního spoření snažit nalákat klienty na výhodnější úvěry. V dané situaci, kdybych byl šéf stavební spořitelny, asi bych spíš lákal klienty na úrok z vkladu než na úrok z úvěru. Snížení státní podpory by totiž znamenalo především odliv klientů, kteří využívají stavební spoření jen ke spoření a následný úvěr nepožadují. Stavební spořitelny přece musí vědět, že tyto klienty potřebují, aby měly co půjčovat. Takto by se ale i politika stavebních spořitelen, které by zvýhodňovaly úvěry a nikoli vklady, jevila jako nelogický útok na spořící klienty, který bych opět spíš očekával od investičních fondů. Je asi nutno si uvědomit, že i stavební spořitelny, stejně jako investiční fondy vlastní zahraniční banky, takže bůhví, jak to všechno vlastně je.
především je třeba vydržet, až bude zákon opravdu existovat, zatím jsou to totiž jen výplody chorobomyslńého Kalouska, pak teprve vznikne návrh zákona, ten musí projít schvalovacím procesem a ´teprve po schválení uvidíme konkrétně, co se bude dít, do té doby jsou všechny ZMENY jen spekulace
osobně od ss neodcházím, navíc jsem si do foroty udělalala další stavebka do celé rodiny, výnos přes 3% se mi pořád velmi zamlouvá
Z článku se nic nedovíte. Autoři nic neví a dokud nebude zákon na stole nic není jisté. Nicméně se Kalousek vyjádřil, že bude zdaňovat mimořádnou 50% daní zálohu na státní podporu pouze za rok 2010. Za další roky ji stanoví nižší přímo v zákoně. Horší to je s 15% daní z úroků. Většina smluv má základní úrok a úrokové zvýhodnění, které si připisuje až při ukončení smlouvy. Je reálná šance, že toto tzv. zvýhodnění za všechny roky trvání smlouvy bude zdaněno. Proto je třeba staré smlouvy do konce tohoto měsíce vypovědět a pak se uvidí. Asi už SS nebude použitelný produkt.