Reklamační chargeback má své přesně vymezené podmínky, na co se vztahuje a co je potřeba doložit. Viz článek na e-právu:
https://www.epravo.cz/top/clanky/reklamacni-chargeback-aneb-vraceni-kupni-ceny-bankou-112414.html#_ftn4
Ono je to složitější.
Platba kartou chrání před neautorizovanými transakcemi, jenže tady byla transakce zákazníkem řádně autorizována.
Dále chrání proti nedodání zboží a služby, třeba jako tento můj spor: https://www.mesec.cz/clanky/nabizi-vam-letecka-spolecnost-pouze-voucher-pozadejte-o-chargeback/. Shodou okolností taky ČSOB, která mi taky tvrdila, že s tím nemůže nic dělat, nakonec ji ale přesvědčil finanční arbitr :).
Nejhorší je situace "firmy uprostřed". Tím je firma, která prodává nějaké snadno zpeněžitelné zboží. Kryptoměny, kredity na herní servery, ale bohužel třeba i jízdenky, letenky a spoustu dalšího.
Podvodník zadá podvodně získané údaje z platební karty na webu některé z takových firem a koupí si jejich zboží/službu. Zmanipulovaný Podvedený mu tu transakci ještě autorizuje. V takovém případě je šance na získání peněz zpět velmi malá, protože Podvedený platbu autorizoval (i když si myslel, že kupuje něco jiného a třeba i za jinou cenu) a Firma zboží či službu skutečně poskytla -Podvodníkovi.
Nicméně úplně ztracené to není, když se jedná rychle, je určitá (malá) naděje peníze zachránit.
Zásadní je nenechat se na infolince banky odbýt a okamžitě podat reklamaci. A pak banku "buzerovat", že požadujete, aby se pokusila o chargeback a požadovat informaci a doložení kdy byla žádost o chargeback podána a v případném řízení před finančním arbitrem je pak možné argumentovat liknavostí banky při postupu, protože často banka žádost o chargeback vůbec nepodá.