Je to smutné, ale je to to tak. Lidé mají 2 vlastnosti: 1) jsou nenasytní / chamtiví a 2) nepřemýšlí ať už proto, že jsou hloupí, jsou líní nebo je myšlení moc namáhavé nebo snad dokonce bolestivé.
Úplně vidím tu paní jako kreslenou postavičku, jak jí místo zorniček naskočily symboly dolaru a mozek odpochodoval na polední pauzu. Sice ještě před ní stihl napsat ten mail, ale když se vrátil, zjistil že už je pozdě. Zastyděl se za svou majitelku a napsal druhý "omluvný" mail.
Bože... bit.ly je tzv. zkracovač adres. Tuto službu používají weby, které mají komplikovanou a dlouho strukturu odkazů a chtějí někde svůj odkaz sdílet. Aby to nevypadalo tak blbě, že je odkaz přes dva řádky, tak ve službě bit.ly se odkazu vytvoří krátká alternativa a služba všechny kliknutí na ten zkrácený odkaz přesměrovává na cílový web s dlouhým odkazem.
Koukám, že v T-Debile jsou stejní trotlové jaké ti, co se ani nepodívají do adresního řádku, kam se vlastně dostali.
Jistá míra neohrabanosti v takovým nabídkách, mailech atd. bývá záměrně, zvláště pokud má podvodník s podvedeným dále komunikovat. Tyto chyby odradí chytřejší / obezřetnější, kteří by to stejně v pozdější fázi prohlédli a podvodník by s nimi jen ztrácel čas. Dále "postoupí" jen ti méně zdatní, u kterých je větší šance dotáhnout vše do konce.
Klient ČSOB přišel na účtu o 100 tisíc Kč při zprovoznění smart banky. Banka mu nechtěla peníze vrátit, protože klikl na odkaz v e-mailu, či smsce. ČSOB samozřejmě ale také posílá klientům e-maily, ve kterých doporučuje založit si např. spořící účet kliknutím na odkaz v e-mailech. Slibných 5% úroku za to přece stojí do zůstatku 1 mil. Kč. Nebo, když hledáte svojí banku na googlu, tak se také můžete napálit, že přístupové údaje vyplníte hekrovi, který se pak za Vás na účet přihlásí, vybílí ho a třeba si ještě vezme na Vás půjčku, kterou budete muset splácet. Banky prý nemají páky na zloděje, i když mají nasyslené rezervy.
Reklamační chargeback má své přesně vymezené podmínky, na co se vztahuje a co je potřeba doložit. Viz článek na e-právu:
https://www.epravo.cz/top/clanky/reklamacni-chargeback-aneb-vraceni-kupni-ceny-bankou-112414.html#_ftn4
Ono je to složitější.
Platba kartou chrání před neautorizovanými transakcemi, jenže tady byla transakce zákazníkem řádně autorizována.
Dále chrání proti nedodání zboží a služby, třeba jako tento můj spor: https://www.mesec.cz/clanky/nabizi-vam-letecka-spolecnost-pouze-voucher-pozadejte-o-chargeback/. Shodou okolností taky ČSOB, která mi taky tvrdila, že s tím nemůže nic dělat, nakonec ji ale přesvědčil finanční arbitr :).
Nejhorší je situace "firmy uprostřed". Tím je firma, která prodává nějaké snadno zpeněžitelné zboží. Kryptoměny, kredity na herní servery, ale bohužel třeba i jízdenky, letenky a spoustu dalšího.
Podvodník zadá podvodně získané údaje z platební karty na webu některé z takových firem a koupí si jejich zboží/službu. Zmanipulovaný Podvedený mu tu transakci ještě autorizuje. V takovém případě je šance na získání peněz zpět velmi malá, protože Podvedený platbu autorizoval (i když si myslel, že kupuje něco jiného a třeba i za jinou cenu) a Firma zboží či službu skutečně poskytla -Podvodníkovi.
Nicméně úplně ztracené to není, když se jedná rychle, je určitá (malá) naděje peníze zachránit.
Zásadní je nenechat se na infolince banky odbýt a okamžitě podat reklamaci. A pak banku "buzerovat", že požadujete, aby se pokusila o chargeback a požadovat informaci a doložení kdy byla žádost o chargeback podána a v případném řízení před finančním arbitrem je pak možné argumentovat liknavostí banky při postupu, protože často banka žádost o chargeback vůbec nepodá.
Rozhodně nesouhlasím s názorem, že pokud lidé budou "internetově gramotní", tak jim nic podobného nehrozí. Je to jako by masa lidí tvrdila, že pokud banda záškodníků bude klást na silnice velké kameny, tak jako správný řidič se jim každý musí vyhnout. Toto je trestná činnost, která musí být policií nekompromisně stíhána.
Viděl jsem v TV debaty policistů jak navyšují kapacity na kyberzločiny.
Stalo se to i mě. Prodávám věc, ozval se podvodník, okamžitě to poznám a volám 158. V tu chvíli chci policii pomoci dopadnout útočníka. Policista na druhé straně drátu mě odkáže na nejbližší pobočku ... To jako myslí vážně? Teď jsem si našel nějaký formulář pro hlášení kyberkriminality:
https://www.policie.cz/clanek/hlaseni-kyberkriminality.aspx
To jako jsou ty kapacity? K čemu je naše policie? Oni už se nenamáhají ani sledovat rychlost u značek konec obce, neboť to za ně udělá obecní radar. Je mi z tohoto přístupu ochránců práva zle..
Takže si myslíte, že dispečer z linky 158 k vám pošle autohlídku, která u vás doma okamžitě zasáhne proti pachateli, jo? Nebo že by poslal tým k tomu, aby ohledal místo činu? Víte, ona linka 158 není zrovna určena k tomu, aby řešila případy kyberzločinů, ale k tomu, aby zajistila rychlý zásah policie v případech, že hrozí či trvá nějaký útok či došlo k útoku na majetek. Vámi popisovaný případ touto cestou rozhodně řešit nelze.
Linka 158 slouží pro kontakt s policií. Dle mého názoru po té, co bylo posláno X miliarad na podporu odhalování kyberkriminality mě měl dispečer navést kam se přesně obrátit, abych jako volavka pachatele dopadl. I VISA, čí MasterCard musí mít čísla karet, které slouží pouze k přivolání policie na místo zločinné platby.
Pane Nováku, já vím, k čemu je linka 158. Protože jsem se cítil dopředu podveden, a chtěl jsem pachatele dopadnout, vytočil jsem jí. To je správně. Bohužel zkostnatělá policie evidentně nefunguje tak, jak má...