... je prostě nevolat. Spousta lidí volá naprosto zbytečně (máňo, co mám koupit? (5x během minuty) nebo Už jsi to slyšela? apod.) - nemluvě o obtěžování lidí hlasitým a hloupým hovorem v autobuse, tramvaji, restauraci a jiných veřejných místech.
Když se mi nějaká služba z nějakého důvodu nelíbí, nevyužívám ji. Jednoduché a prosté. Nadávat za účty můžete hlavně sobě.
Jistě. máte pravdu v tom, že zbytečných hovorů je většina. Nicméně to neznamená, že se musím smířit s pokřiveným stavem mobilních sítí v ČR. A nejen sítích, jak tady už zaznělo, v podstatě v všem taháme za kratší konec. Kvalita potravin. Zákazník by dražší nekupoval - jak to můžou vědět, když prodávají jenom šunty. Znečištěné životní prostředí - topíte PET lahvema... Z tohoto pohledu máte pravdu. Je třeba nedýchat, nejíst, netopit a ušetříte ;-)
to je poněkud zjednodušený pohled. Pokud zákazník nebude službu využívat, bude muset firma s cenou dolů. Pokud ne, objednám si ji jinde - třeba i v zahraničí, bude-li třeba.
Stejně tak nakupuji potraviny v NSR, protože prostě nechci jíst sojové párky a eidam z Polska 100x jinak, ale masové. Stojí to skoro stejně (něco i méně) a cesta není tak drahá (z Prahy za cca 600 Kč). Brambory beru u sedláka, mléko, zrovna tak. I chleba, který mi chutná a nezplesniví do druhého dne, jsem našel.
Pokud - jak píšete - "v podstatě ve všem zákazník tahá za kratší konec", je to jen proto, že je líný s tím něco dělat a vlastně mu to vyhovuje, protože by pak neměl na co věčně nadávat. Druhá část problému je v tom, že "čecháčci" si stále musí dokazovat, že "na to mají". Proto tu jsou drahé mobily, auta, oděvy, boty, hovorné atd. a proto jsou tu taky "levné" a notně ošizené potraviny.
Same přesně tak to je. Čecháček nerad ukazuje, že má holý zadek a že je socka a tak raději ukáže, že na to má. A proto se zde platí ceny z říše snů. Děje se tak velmi často i za cenu následné exekuce, protože dotyčný zjistí, že na tak drahé služby prostě nemá.
U takovýho němce je to přesně naopak, ačkoli má plnou šrajtofli, tak za své peníze bude požadovat maximum možného.
Je to tak. Pokud tu má někdo pořád ten nesmyslný dojem, že nepoužíváním něčeho dosáhne zlevnění, tak je s prominutím vůl. Jsou věci, které prostě musí regulovat stát. A mezi to poplatky za telefon patří. Nebo energie, voda, jídlo. Prostý uživatel s tím moc nenadělá. Určitá cesta je skutečný útlum provozu, ale to opět bude spíše jev masový daný prohlubující se krizí, ale to bude ještě nějakou dobu trvat. Takže nic se nebude dít. Zapoměňte.
Prave tady je problem paradoxne hlavne s tim ze stat to prilis reguluje. On nedovli vstup dalsim mobilnim operatorum na trh. Nedovoli vybudovat dalsi mobilni site. Frekvence by na to samozrejme byli, ale stat to nedovoli a to pak vede k tomu, ze misto konkurence vzikne 3 cleny olygopol.
Samozřejmě by na to frekvence nebyly. To je tak, když je někdo chytrej jako rádio, ale neví o tom nic.
Ve skutečnosti jediné co je potřeba ke zlevnění je větší regulace. Povinný vstup virtuálních operátorů a další.
Máme tu předraženo, protože omezený zdroj jako jsou mobilní frekvence jsme rozdali bez dalších podmínek a kašleme na regulaci.
Tak si dáme malý test z reality: Nedávno rozvířila poklidné vody českého rybníčku informace o tarifu Francouzského operátora Free. Tento tarif vznikl tak, že:
a) Francouzský regulátor začal regulovat poplatky za telefon (váš scénář)
b) Vytvořil ho o své vůli operátor na základě odhadu trhu
Tipuji, že i kdyby takový tarif byl k dispozici v ČR, tak by si ho pořídilo jen málo lidí, většina by hledala různé výmluvy, proč si ho pořídit nemůžou. Ovšem ten opravdový důvod - že by si nemohli stěžovat, jak se mají špatně - ten by neuváděli ;)
Koneckonců, dobře to bylo vidět u bank. Češi furt kňučeli, jak je banky berou na hůl, jak by se poplatky měli regulovat a kdesi cosi. Když začali mít možnost (prakticky) bezpoplatkových účtu u Fia a pak i mBank, tak jsem podle intenzity kňučení čekal, že k nim všichni klienti přejdou a ostatní banky zkrachují. Ale nestalo se, většina Čechů je dál u těch bank, na které si několik let stěžovali a možnost, po které údajně tak strašně prahli nevyužívají. Tipuji, že s mobilními operátory by to bylo nemlich to samé.
Ač nejsem příznivce regulací, tak v oblastech s tzv. přirozeným monopolem (tedy voda, elektřina,... prostě do baráku natáhnete jen jedny trubky nebo jedny dráty), nebo tam, kde existují zákonné či fyzikální hranice pro vstup (což jsou zrovna ti mobilní operátoři) s nimi souhlasím.
Jen by měly být dělány jaksi "předem", tedy určit jasné podmínky před přidělováním frekvencí a ne až po. Bohužel když už se to nepovedlo a "samo" se to jaksi nenapraví, tak asi nic jiného nezbude.
V USA, té základně kapitalismu už dávno přišli na to, že trh v některých věcech nefunguje.
Takže jsou oblasti, kde například nesmí vodovod vlastnit nikdo jiný, než obec, a soukromník ho nesmí vůbec provozovat. Po zkušenostech přišli na to, že kromě zdražování a kašlání na úzdržbu a modernizaci nic jiného ze soukromníků nevytáhnou.
Naše telefonování bylo potentováno už monopolem Telecomu. Tím jsme zde docílili neuvěřitelně drahého pevního volání a všechno spadlo do klína postupně mobilům. A ti na základě toho omastili co se dalo.
V USA je to jinak. Pevné volání je levné a výhodné. Mobily se tak jaksi ne a ne masově chytnout, takže s českou cenovou politikou by to mohli zabalit a jít prodávat párky.
Základní problém v Česku je, že český regulační ústav je dokonale podplacen operátory, takže nedělá co má.
Jestli jste to nezaznamenal, tak právě k tomu se vyjadřuji. Že nepoužívání služby neznamená smíření s se stavem věcí...
Za sebe:
Nakupuji především v zahraničí, už léta.Brambory si pěstuju sám, ona je to v podstatě velmi nenáročná plodina.Nejsem Čech, natož Čecháček :-) Takže telefon mám levný, operátora šedivku, auto malé, ale ne na úvěr...
Vloni jsem investoval do nádrže na vodu. Při přestavbě jsem svedl vodu do jednoho místa a tam zabudoval tu nárž. Rozvody v domě jsou 2x, na pitnou a užitkovou vodu. Po půl roce mi přišli kontrolovat hodiny, protože jsem snížil o dost odběr. Po té mi přišli zjišťovat zda nemám nenahlášenou studnu. Když nic nenašli, chtěli projekt k nádrži a rozvodům... Já jej měl jako součást rekonstrukce domu - sám nevím, proč jsem tenkrát chtěl, aby to tam projektant dal. Nicméně jsem musel 3x na úřad něco vysvětlovat - to je mimo jiné to tahaní za kratší konec...
A co teda třeba v tom Německu dělají lidé jinak, že mají kvalitnější potraviny za nižší cenu, levnější volání a další věci? Co konkrétně v minulosti ti běžní němečtí občané udělali jinak než my, že tamní trh "donutili" k nižší ceně a vyšší kvalitě? Tady všude čtu, že si to necháme líbit tak prostě máme takové ceny. Ale jak vypadá v reálu to "nenechat si líbit"?
Delali preste to, co dela Honzas. Nekupovali predrazene vyrobky a sluzby. Zafungoval trh a ceny sly dolu a kvalita nahoru. Jenomze v Cesku akorat kazdej remca, ale stejne ty nesmyslne vysoke ceny plati. Ja mam treba uz leta predplacenou kartu u Vodafone, ktera me stoji max. 1000,- rocne. Jinak komunikuju zasadne pres internet (Skype, SMS, maily).
AAA - naprosto s Vámi souhlasím. Takový blábol od předchozího pisatele jsem fakt nečekal. Už vidím Němce jak nekupovali předražené služby a jezdili nakupovat potraviny 600 km někam za hranice... Obchody a firmy se z toho podělaly strachem když to viděly a až poté jim nabídly kvalitu a ceny jaké mají dodnes. :-)
Stejně tak spotřebitelské organizace mají poměrně velkou váhu. Pokud vyjde např. ve Stiftung Warentest informace, že nějaký výrobek je aušus, tak ho výrobce okamžitě stahuje z trhu.
I když i u nás se pomalu začíná blýskat na lepší časy. Postupně získává na vážnosti časopis DTest a i výrobci na něj začínají pomalu reagovat. Poslední úspěch byl, když mlékárna Kunín slíbila přenést zpět do ČR výrobu másla, protože to vyráběné ve Francii se ukázalo jako horší kvality.