Můj názor je, že daňová správa nemá informace o tom, jak moc a jestli vůbec dochází v této oblasti k podvodům. Jediné, co opravdu ví, že daňový bonus vyplacený státem rok od roku roste. To může být způsobeno např. tím, že v průběhu času našlo zaměstnání cca 200 tis. lidí, z nichž mnozí mají děti, dále nárůstem částečných úvazků a růstem samotné částky daňového bonusu na jedno dítě, která má v závislosti na počtu dětí v posledních 2 letech progresivní průběh.
Vzhledem k tomu, že spousta zaměstnanců nepodává daňové přiznání, ale RZD jim dělá zaměstnavatel, má finanční správa velmi omezené možnosti kontroly. Zaměstnavatelé nehlásí na FÚ konkrétní údaje, ale pouze celkovou hodnotu vyplaceného daňového bonusu za rok. Aby zaměstnavatel bonus vyplatil, potřebuje potvrzení od zaměstnavatele druhého rodiče, že daňový bonus nevyplatil.
Daňový bonus byl zaveden od 01.01.2005 a startoval s částkou 6.000 Kč/dítě. Od roku 2008 stoupl na 10.680,- Kč v souvislosti se zavedením se zavedením tzv. rovné daně(ve skutečnosti lineární).
A kdo byl v roce 2004 ministrem financí a tedy předkladatelem zákona ? Nějaký Bohuslav Sobotka.
A pokud nárůst vyplacených bonusů byl skutečně způsoben podvody, proč čekali podvodníci 10 let a teprve potom začali podvádět ?
Myslím si proto, že bud se chce bojovat s neexistujícími daňovými úniky nebo pravý důvod změn a přesunu do sociálních dávek je úplně jiný.
- "názor".....
- Nejde o zaměstnance, ale převážně o OSVČ, tam, zvláště je-li zahraniční státní příslušník, není kontrolovatelné fakticky nic.
- Bonus sám o sobě, ani jeho výše není problém. Tam by nejhorší možné bylo zaplatit menší daň. Problém jsou záporné vratky, od 1.1.2008. Tam kradou z kapes ti, co nic neplatí.
- Podvodníci na nic nečekali, tohle se objevilo hned v roce 2008.
- Nejde o úniky, ale o podvody - tunelování státního rozpočtu.
Jak "není kontrolovatelné nic"? Buď věrohodně doloží existenci dítěte a pak bonus dostane, nebo nedoloží a pak dostane leda tak pokutu. Případně je triviální omezit uplatnění bonusu pouze na děti s trvalým pobytem v ČR.
Ať nezaplatím státu 10 tisíc co jsem mu měl zaplatit nebo od něj 10 tisíc dostanu, pořád to znamená, že stát přišel o 10 tisíc.
Triviální to jistě je.... ale to by se muselo chtít. A tady se zjevně nechtělo. Takže v podstatě stačil nekontrolovatelný papír.
Jak už bylo uvedeno, funkční a velmi levná a nenáročná řešení jsou dávno vymyšlena. Ale Kalousek řekl ne.
Ono přemýšlej třeba o tom, proč bylo "nutné" měnit způsob výpočtu mzdy, tzv. "superhrubá". Vstupní čísla a výsledek je, v průměru, stejný, tak proč? I ten výsledek šlo změnit změnou koeficientů, tak proč?
Vysvětlení jsou jen dvě. Které z nich platí, či obě, nebudu hodnotit. 1) Kalousek si stavěl pomníček. 2) Šlo o odvedení pozornosti od přesunu zdanění od bohatších na úkor středněpříjmových. Neboť, pokud půjdeme po toku peněz, a to vždy dá výsledek, tak to jediné se tam změnilo, a zároveň to šlo provést i v rámci původního systému.
Změnou parametrů lze upravit jakýkoliv systém. Ten stávající (sleva na dítě)se ale chová trochu jinak než ten předchozí (snížení základu daně). Celkově vzato nový systém podpořil rodiny s dětmi, snížil daňovou progresi pro lidi s vyššími příjmy a odstranil Společné zdanění.
Oficiálním důvodem pak bylo, aby daňový poplatník viděl, kolik peněz odvede státu.
To převážně není pravda:
"Celkově vzato nový systém podpořil rodiny s dětmi, snížil daňovou progresi pro lidi s vyššími příjmy a odstranil Společné zdanění."
Zdánlivě ano, ale co přidali na vyšších daňových odpisech na dítě, to zase sebrali na zrušení společného zdanění. A k tomu přidali trumf: vyšší DPH na věci začínající na F. Na fšecko. Potraviny, dětské potřeby šly z 5 na 15% (postupně, ne skokově v roce 2008), ostatní věci z 19% na 21%.
Takže při pohledu do mzdové kalkulačky podpořili, při pohledu na celkové zdanění rodin s dětmi jsou ti největší šťastlivci na nule.
"snížil daňovou progresi pro lidi s vyššími příjmy"
A že to vzali důkladně. Nejenže zrušili progresi, ale rovnou zavedli výraznou degresi. Takže celkové zdanění minimální mzdy je cca 38%, průměrné 43%, pro ty lépe vydělávající 48%..... ale pro částky, které si prací nelze vydělat, tedy milionové platy, kterými se firmy jedině tunelují (Bakala, OKD), nebo okrádají minoritní akcionáře když si majoritní vyplatí zisk namísto do dividend do platu, tak tam se celkové zdanění blíží shora 15%, díky stropům.
"Oficiálním důvodem pak bylo, aby daňový poplatník viděl, kolik peněz odvede státu."
Nikdo nikdy nebránil na "mzdovou pásku" psát všechny odvody ze mzdy, tedy i ty "zaměstnavatele". Kdo chtěl, ten vždy mohl.
Pokud mělo být účelem, aby každý viděl celkové odvody, úplně stačilo systém neměnit, stačilo pouze nařidit, že na mzdové pásce musí být vše povinně.
A něco bude i na tom, jak píše kolega níže, že šlo i o podvodné "splnění" předvolebního slibu.