nejvetsi blbost jsou klubove karty, napr. v supermarketech. Sloučení ID konkrétní osoby s podrobným popisem nákupního chování je zlatý důl marketingu. Viz priklad:
Pokud se nekdo chce nechat profilovat, analyzovat a nakonec i manipulovat cilenou reklamou (slevovami kupony na miru), pro nej jsou tyhle slevy idealni.
Jak nevidí?
Obchodník na datech z pokladny vidí, že zboží xxxxxxxx, koupené dne yyyyyyy v zzzzz hodin, bylo placené kartou č. oooooooooo.
A nic mu nebrání si dát dohromady všechny nákupy placené kartou č. oooooooo.
To si asi pleteš obchodníka s bankou. banka nevidí jmenovitý seznam zboží spárovaný k platbě a kartě, obchodník ano.
Konkrétní člověk netřeba, stačí konkrétní platební karta. Potom lze vytvořit seznam ve které dny tam konkrétní platební karta chodí a co nakupuje. Z toho potom lze sestavit seznam zboží, který dát do "akce" tak, aby to potěšilo co nejvíce zákazníků, ale přitom aby zákazníci odnesli co nejméně akčního zboží. Nebo k čemu je dobré znát ještě jméno?
Dneska clovek vsude podepisuje, ze si firmy mohou s jeho osobnima udajema kseftovat, takze co kdyz si banky a velci prodejci proste ty data vzajemne preprodavaji?
Ja sice moc nechapu, jak dokazou ekonomicky vyuzit udaje o tom, co a kdy jsem nakoupil, ale z principu mi vadi, kdyz nekdo jedna proti me, takze se jim to samozrejme budu snazit co nejvice znesnadnovat, protoze nemam rad, kdyz mi nekdo kali na hlavu.
Možná se pletu, ale měl jsem za to, že při platbě kartou banka sice může vědět kde nakupuju, ale neví co. Obchodník zase neví kdo nakupuje, vidí jen číslo karty. Jestli to je jinak, někdo mě prosím opravte.
Ještě by bylo zajímavé vědět, jestli obchodník umí propojit číslo platební karty se jménem při použití klubové karty. Při následujícím nákupu by stejně věděl kdo to je, i kdybych klubovku nepoužil.
1. Je to tak
2. Jistěže ano. Účtenka obsahuje a) seznam zboží b) číslo klientské karty, ke kterému zná obchodník jméno, adresu, telefon, a dle dotazníku často i více c) číslo karty.
No a nebývá zvykem, aby člověk platil cizí kartou.
Souhlas se zpracováním osobních údajů je součástí podmínek pro vydání karty.
Jémináčku!
Prozradím ti VELKÉ TAJEMSTVÍ: To T, v EET, znamená Tržeb. Tedy peněz. Ne šroubků, neboli zboží.
Takže v podstatě je to pravda. Ale Babiš se neozví o kupujícím, ale prodávajícím. A Babiš se nedozví o šroubcích, ale penězích. A ty peníze nemá nijak asociované s jakýmkoli konkrétním zbožím.
Naopak asociace zboží-platebních karet-hotovosti-klubových karet-adresy-telefonu-e-mailu-věku-počtu dětí-zdravotního stavu, tak to je věc a iniciativa výhradně soukromých firem. A bylo, a stále je, to dávno před Babišem a jeho EET.
Pokud člověk neplatí hotově, získává obchodník pouze anonymní číslo karty a nákupní seznam. Může si tedy dělat nějakou anonymizovanou nákupní statistiku, ale s cíleným marketingem má prostě smůlu. A i když klient používá jen jednu kartu pořád dokola, stejně se minimálně jednou za 3 roky číslo karty změní kvůli expiraci.
Jen několik věcí.
1) Zboží je dražší a složením horší. (Zavedení klubových karet v TESCO, Globus atd. se časově kryje s skokovým zdražením a změnou složení výrobků (Např. dnes v Globusu v řeznictví již není mnoho věcí, co by mělo smysl kupovat.)
On ten systém "něco" stojí. Vydání karet, instalace, měnění cedulek, více pokladních (jestli to na jednom případě zdrží o 3 sekundy, za rok je to spousta člověkodní), tisk papíru, elektronický systém, programátoři atd.. To něco jsou peníze. A ty peníze neplatí akcionář řetězce, ale zákazník. A jinak než zdražením (a) nebo šizením to nejde. Je to dobrý kšeft se spoustou "marketingových" parazitů.
2) Spam v emailu, telefonu.
3) Ztráta i tvého času (ale to ti přeju).
Bod 1) platí i pro ty, kdo jejich kartu nemají.
Ztráta soukromí?
Že je vám o jedno, není nic překvapivého. Na Facebooku už je více než jedna miliarda idiotů a zdá se to být dobrý bussiness. Proč vám není jedno, jestli máte v obýváku webkameru s live-stream vysíláním na TyTrubko? I takoví jedinci jsou, takže proč se vůbec ptám.
Co do toho pleteš kameru? Kupuj si třeba v coopu, tam nemají žádnou kartičku a mají tam určitě zdravější a kvalitnější výrobky. Jestli si myslíš, že si o tobě nedokážou velké korporace zjistit co chtějí, jsi na omylu.A další věc je, že mi to je jedno, jestli ví kde a co jsem kupoval.Nejsem paranoidní.
Pan * pobavil. Je vidět, že není obchodník. Sice ví, co všechno obchodník vidí, ale už nevidí prostou realitu, že tato data jsou BIG data. A určitě se obchodníkovi nevyplatí je jakkoli analyzovat, protože vyvodí leda kulové na cena/výkon. Klubové karty jsou "placebo" efekt, jde o to, aby se lidi vraceli, sbírali body a občas jim dají slevu na to, co se zrovna prodávat potřebuje. Případně bronze level apod.
Platí pro Clubcard i Globuscard, žádné jiné výhody tam nejsou. Mimochodem, k těmto kartám se dávají takové malé setřičky pro rodinné příslušníky, registrované na někoho, kdo ty nákupy nakonec vůbec nedělá. Statisticky je v tom takový bordel, že sumarizace prodaného zboží na konci týdne má stejnou hodnotu, jako jakákoli drahá analýza. Nějaké párování s platební kartou nemá valný význam, bankovní tajemství je dané - nedá se dokonce ani zjistit, jestli dotyčný neutrácí víc než jsou jeho příjmy :-)
Ale to neznamená, že po vás nejdou - nicméně s mými daty, která vlastně nemají si mohou vytřít, mě to mávnutí kartičkou fakt nezabije :-)
Je vidět, že o tom víte houby.
Obchodníkovi se možná vyplatí, možná nevyplatí big data analyzovat, ale každopádně se mu je vyplatí prodat k analýze někomu jinému.
Klubové karty rozhodně nejsou placebo efekt.
Statisticky je v tom dostatečný pořádek, aby ta data byla cenná. Statistika nemá nijak velký problém při analýze s tím, že určitá část dat je špatná či nekvalitní. Čím větší soubor dat, tím spíše dokáže dát správný závěr i při dosti značném bordelu a omylů v těch datech.
Párování s platební kartou do toho přidá další proměnnou - a podstatně zvýší cenu dat.
Co se z toho dá zjistit budete vědět, až budete alespoň elementárně statistice rozumět.
Není třeba být obchodník, stačí se věnovat Business Inteligence, pak vás při znalosti oboru na jakoukoli slevovou kartičku přejde chuť.
Obchodník data samozřejmě analyzuje (respektive má na to nakoupené automatizované nástroje), díky čemuž je schopen cílenou reklamou ovlivňovat chování zákazníka. Např. tím, že slevové kupony kopírují dlouhodobé preference zákazníka, takže pak nakupuje více (neboť v akci je vždycky to co jinak nakupuje v menším množství). Krom toho jsou tyto data přeprodávány dodavatelům tj, třetím stranám, se kterými nemáte vůbec nic společného. Stačí nebýt hlupák, a přečíst si klubové podmínky. To že tomu technicky vůbec nerozumíte se dá pochopit, ale to že nečtete podmínky smluv vypovídá hlavně o vaší hlouposti.