Vyplatí se vám LPG?

11. 10. 2004
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Ceny ropy na světovém trhu překonávají svá historická maxima a ceny pohonných hmot u čerpacích stanic je věrně následují. Provoz auta se tak proklatě prodražuje. Řešením je víc vydělávat, méně jezdit nebo třeba zvážit výměnu benzínu za LPG.

Vždy, když dojde ke zdražení pohonných hmot, národ začne reptat. Není divu, protože přímo či nepřímo se zdražení týká skoro každého. Světové zásoby ropy se pomalu, ale jistě tenčí a její spotřeba roste. Většina ropy se přitom těží v politicky ne příliš stabilních oblastech a teroristé jsou si dobře vědomi problémů, které mohou nenáviděnému západu způsobit útokem na snadno zranitelné ropovody.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že zlevňování pohonných hmot nás asi už nečeká, spíše naopak. Jedni z mála, kteří si za této situace mohou libovat, jsou firmy nabízející montáž alternativních pohonů. Na sluneční energii, vodíkový pohon nebo palivové články se zatím prohánějí jenom drahé prototypy po zkušebních okruzích, zato automobily používající jako paliva plyn lze i v běžném provozu potkat čím dál častěji.

Plyn tu byl dřív než benzín!

Vývoj lidstva probíhá po spirále. Poměrně často se stává, že nově vzniklý problém se zvládne s využitím technického řešení, které bylo v minulosti opuštěno jako beznadějně nemoderní. Málokdo ví, že první spalovací motory používaly jako palivo plyn. Vůbec první byl tzv. Lenoirův stroj z roku 1862, který byl poháněn svítiplynem. Pánové Otto se svým zážehovým a Diesel se vznětovým motorem přišli až později.

V době války, kdy benzínu bylo dost jenom pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. Pak opět nastoupila éra benzínu a nafty. Větší zájem o alternativní pohony pak byl vyvolán až první ropnou krizí.

CNG, nebo LPG?

Když se u automobilu řekne plynový pohon, skoro každému se vybaví zkratka LPG. Pochází z anglického Liquified Petroleum Gas a skrývá se pod ní starý známý tlakem zkapalněný propan-butan. Pod zkratkou CNG je zase ukryt zemní plyn, jehož použití v dopravě je rozšířeno podstatně méně. Z pohledu běžného uživatele ho diskvalifikuje především absence čerpacích stanic, kratší dojezd při ještě objemnější nádrži než u LPG i vyšší cena za přestavbu vozidla a její schválení. Pokud budete uvažovat o alternativním pohonu, přichází v úvahu zatím asi jediné plynné palivo – LPG.

LPG přímo od výrobce

Provoz na LPG je už pár let předmětem zájmu i některých výrobců automobilů. Vycházejí tak vstříc zvýšenému zájmu zákazníků o přestavbu vozidel na plynový pohon. Například francouzská automobilka Renault produkuje některé modely vybavené motory s dvojím palivovým systémem, schopné spalovat jak benzin, tak kapalný plyn. Prvními modely Renaultu připravenými na smíšený provoz přímo z výroby jsou Kangoo RN 1,2 LPG a Kangoo Express RL 1,2 LPG.

Hlavní výhoda – lacinější provoz

Hlavní výhodou LPG je zhruba třetinová úspora nákladů oproti provozu na benzín. Cena LPG je ve srovnání s benzínem sice skoro poloviční, ale zejména při použití jednodušších systémů se sníží výkon motoru o min. 5 % a spotřeba naroste o 10 % – 20 %. Motor má zato klidnější a tišší chod a méně se opotřebovává, protože v něm nevznikají karbonové usazeniny. Hřát vás také může vědomí, že provozem automobilu na plyn o něco méně ničíte životní prostředí. Určitou výhodou pak je zachování možnosti provozu na LPG i na benzín, tedy prodloužení dojezdu. To však bylo aktuální spíše před několika lety, kdy síť čerpacích stanic LPG byla podstatně řidší než dnes.

Nevýhod je několik

Předně je tu nemalá vstupní investice, kterou však lze rozprostřít v čase díky splátkám, které většina firem nabízí, nebo s využitím spotřebitelského úvěru. Provedení přestavby pohonu na LPG je zásahem do konstrukce vozidla, který se nemusí líbit výrobci (ztráta záruky) nebo třeba leasingové společnosti (nemusí ji povolit).

Daní za větší dojezd a úsporu nákladů je nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž. Možnosti jsou v zásadě dvě – buď vám válcová nádrž zabere půlku kufru, nebo toroidní nádrž obsadí místo pro rezervní kolo. Zvolíte-li druhou možnost, musíte vozit rezervu v kufru – tedy pokud chcete vyhovět platné právní úpravě.

Určitou nepříjemností je také nutnost každoročně absolvovat povinnou revizi plynového zařízení. Pokud nebudete mít záznam o jejím provedení v příloze technického průkazu, můžete mít problém s provedením technické kontroly. Jako poslední nevýhodu je třeba zmínit omezení spočívající v zákazu vjezdu vozidla s plynovým pohonem nejen do většiny podzemních garáží, ale i na některé trajekty a do některých tunelů. Do Anglie se tak možná prostě nedostanete – ani tunelem, ani na trajektu. Kolikrát ale pojedete autem do Anglie, že?

Bezpečnost především!

Hodně lidí se do přestavby vozidla na LPG nepouští z obavy o vlastní bezpečnost. Stačí vzpomenout na obrázek z novin nebo televize, co dokáže s rodinným domem provést výbuch dvoukilové propan-butanové lahve. V autě si přitom vezete v plynové nádrži množství dvacetkrát větší. Pokud však svěříte přestavbu odborné firmě, která vám do auta namontuje originální schválená zařízení, jsou tyto obavy prakticky liché.

Plynová nádrž je při výrobě kontrolována tlakovou zkouškou, vybavena ventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou a umístěna v plynotěsné schránce. V případě nárazu při nehodě dojde k téměř okamžitému uzavření přívodu plynu rychloventilem. Problém může nastat spíše při pozvolném úniku plynu malou netěsností a jeho nahromadění v nejníže položeném místě špatně větrané garáže.

Hromadná, nebo individuální přestavba?

Odpověď je jednoznačná – pokud možno hromadná. Rozdíl je totiž především v ceně. U vozidel, pro něž má montážní firma schválenu tzv. hromadnou (typovou) přestavbu na LPG ministerstvem dopravy, bude zákazníka stát zápis změny do technického průkazu pouhou desetikorunu. Dobrou zprávou je, že na to, abyste nenašli firmu schopnou provést přestavbu jako hromadnou, byste museli vlastnit poměrně exotické vozidlo.

V případě tzv. individuální přestavby je třeba předem požádat příslušný odbor dopravy o její povolení. Po provedení přestavby je třeba u vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory kontrola včetně měření emisí u vybraných STK a následně na odboru dopravy. U vozidel s řízeným katalyzátorem mohou první část kontroly provést jen certifikované státní zkušebny. Cena za tyto služby je uváděna ve výši 7 500 Kč.

Jaký systém vybrat?

Záleží hlavně na tom, kolik peněz hodláte do přestavby investovat a jaký typ motoru ve voze máte. V současné době se používají tři systémy:

Systém s centrálním směšovačem

Starší vozidla vybavené karburátorem si vystačí s jednoduchým systémem s centrálním směšovačem, jehož hlavní výhodou je nízká cena, která začíná zhruba na 10 000 Kč. U vozidel se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je třeba zařízení doplněné řídicí jednotkou, jehož cena je zhruba dvojnásobná. Daní za jednoduchost a relativní láci těchto systémů jsou horší technické parametry – nižší výkon a vyšší spotřeba než u systémů vyspělejších.

Systém kontinuálního vstřikování

Pro novější automobily je použitelný systém vstřikování plynu, který pracuje na obdobném principu jako systém vstřikování benzínu. Přísun paliva je zajišťován pro každý válec zvlášť, čímž je dosaženo lepších hodnot výkonu i spotřeby než u jednoduššího systému s centrálním směšovačem. Vyšší kvalitě odpovídá i vyšší cena, která začíná na 30 000 Kč.

Systém sekvenčního vstřikování

Zatím nejsofistikova­nějším systémem, určeným pro moderní automobily, je systém sekvenčního vstřikování plynu. Na rozdíl od předchozího systému jsou zde trysky zajišťující vstřikování plynu do válců elektronicky řízeny. Při použití tohoto systému se spotřeba i výkon motoru při provozu na plyn blíží provozu na benzín. Cena za montáž tohoto systému se pohybuje od 40 000 Kč.

Kolik to bude stát?

Jak bylo uvedeno, cena přestavby se bude odvíjet především od toho, jaký systém bude použit. Liší se i ceny zařízení od různých výrobců. Záleží mj. na typu a velikosti nádrže a v neposlední řadě i na tom, která firma přestavbu provede. Rozhodnete-li se šetřit provozní náklady přechodem z benzínu na LPG, asi byste ale neměli začít tím, že se budete snažit za každou cenu ušetřit na nákladech za zařízení a jeho montáž.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Pár tisícovek úspory za přestavbu provedenou z nejlacinějších dostupných dílů malou firmou skoro na koleně se může při provozu docela prodražit. Kdo by se dokonce rozhodl z důvodu maximalizace úspor pro pokoutní vlastnoruční přestavbu s použitím propanbutanové lahve z kempinkového vařiče, může ušetřit dvakrát – nejen za montáž, ale i za vlastní kremaci.

Orientační ceny hromadné přestavby na LPG
Vozidlo Systém Nádrž Cena
Škoda 120 centrální směšovač válcová 45 litrů 12 000 Kč
Škoda Fabia 1,4 MPi vícebodové vstřikování válcová 60 litrů 23 000 Kč
Škoda Octavia 1,6 MPi sekvenční vstřikování toroidní 53 litrů 42 000 Kč

Komu se vyplatí LPG?

Jste-li sváteční řidič a ujedete pár tisíc kilometrů za rok, asi nemá smysl o změně paliva vůbec uvažovat. Pokud hodláte kupovat nový vůz, uděláte nejlíp, když budete investovat spíše do pořízení úsporného turbodieselového motoru, než následně draze přestavovat levnější benzínový motor na LPG. Vlastníte-li však starší automobil v dobrém technickém stavu s velkým zavazadlovým prostorem a benzínovým motorem s vyšší spotřebou a ročně najedete několik desítek tisíc kilometrů, určitě byste se měli o LPG blíže zajímat. Ušetříte-li pak na jednom kilometru třeba jednu korunu, počáteční investice se vám může relativně brzo vrátit.

Jaký pohon má váš osobní automobil?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).