Hlavní navigace

Vydělejte na psychologii obchodníků

24. 8. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dvojité dno a dvojitý vrchol je strategie, která vede ke spolehlivým ziskům. Nelze ji využít příliš často, ale když už se naskytne, stojí to za to. Jejím principem je využití psychologie obchodníků na kapitálových či komoditních trzích. Jak ji používat efektivně?

Další z velmi účinných obchodních strategií, kterou bychom vám zde rádi představili, je sice ne příliš často se vyskytující, zato ale velmi účinná formace s názvem dvojitý vrchol nebo dvojité dno (v angličtině též double bottom/double top). Jedná se o relativně spolehlivou strategii s výrazným potenciálem zisku a velmi omezeným riskem – čili strategii, jaké bychom měli obzvláště vyhledávat.

Co je základem strategie dvojitý vrchol/dvojité dno? Především psychologie davu obchodníků v komoditních a akciových trzích. Dvojitá dna a dvojité vrcholy se tvoří v trendujících trzích a základní filosofií strategie je skutečnost, že

pokud cena vytvoří nový vrchol či nové dno, ze kterého vytvoří korekci a následně již nový vrchol či nové dno nepřekoná, je to signál k tomu, že obchodníci odmítají obchodovat cenu ještě výše nebo naopak ještě níže.

Hned si vše vysvětlíme na konkrétním příkladu.

Dvojitý vrchol

Na obrázku 1 vidíme komoditní graf pšenice. Jak vidíte, trh na grafu se nachází v dlouhodobém, pozvolném býčím (rostoucím) trendu. Šipka na grafu nám ukazuje nový vrchol (nové high), který právě trh vytvořil. Nyní, po takovýchto mohutných pohybech většinou přichází korekce - viz obrázek 2.

OBR. 1

Dvojitý vrchol 1

OBR. 2

Dvojitý vrchol 2

Po korekci pak pokračoval opět směrem nahoru, s očekáváním mnohých obchodníků, že trh prorazí nedávno vytvořený vrchol (high) a bude i nadále pokračovat ve svém býčím trendu. Jak obrázek 2 ukazuje, již záhy se trh skutečně o proražení a vytvoření nového vrcholu pokusil, avšak neúspěšně; všimněte si, že cena po několik dnů ne a ne nedávno utvořený vrchol překonat.

Zkrátka a dobře, většina obchodníků zřejmě došla k přesvědčení, že aktuální cena je již dostatečně vysoká a že spekulovat na další růst není příliš „bezpečné“. Trh tedy utvořil několikadenní S/R bariéru, která nám zároveň i potvrdila existenci dvojitého vrcholu (viz obr. 3).

OBR. 3

Dvojitý vrchol 3

Jak tedy vidíte, dvojitý vrchol je jasně čitelná formace – a psychologie většiny obchodníků je v ní také jasně čitelná. Co tedy v drtivé většině logicky nastává v momentě, kdy trh selže ve snaze prorazit nedávný vrchol (a vytvoří tak dvojitý vrchol)? Tipujete zcela správně – následuje pád ceny. Jak vidíte na obrázku, cena se skutečně od dvojitého vrcholu odrazila a udělala výrazný pohyb směrem dolů.

OBR. 4

Dvojitý vrchol 4

Formace dvojitého vrcholu nás ani přinejmenším nezklamala.

OBR. 5

Dvojitý vrchol 5

Dvojité dno

Co je dvojité dno? Jak již sami zřejmě správně tušíte, jedná se jen o převrácenou analogii dvojitého vrcholu. Dvojité dno se nám vytvoří pokaždé, když trh selže v překonání svého posledního dna (low).

Na obrázku 6 vidíte formaci dvojitého dna v dalším komoditním trhu – LEAN HOGS. Opět se jedná o jasnou, zcela snadno čitelnou formaci.

OBR. 6

Dvojitý vrchol 6

Následující den vystartovala cena strmě vzhůru, a dala nám tak jasný signál k nákupu (viz. obrázek 7)

OBR. 7

Dvojitý vrchol 7

Co následovalo dále, je zcela patrné na obrázku 8.

OBR. 8

Dvojitý vrchol 8

Pozorné oči si navíc určitě všimly, že ještě dříve, než jsme vydělali na tomto dvojitém dnu, mohli jsme ve stejném trhu profitovat jen o pár týdnů dříve na dvojitém vrcholu. Všimněte si, jak cena na grafu vytvořila začátkem června svůj vrchol, který pak začátkem července již nedokázala překonat, a tak následoval prudký obrat dolů a šance na rychlý výdělek několika stovek dolarů na kontrakt.

dan_z_prijmu

Jak vidíte, formace dvojitého vrcholu a dvojitého dna není nic složitého a mnoho obchodníků dokáže svůj komoditní a akciový business postavit pouze a jen na této formaci. Využijte tedy možnosti, že vám tuto jednoduchou obchodní strategii odhalujeme a přidejte ji do svého arzenálu vítězných strategií.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz a vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS.

Využíváte dvojitá dna a dvojité vrcholy v obchodování?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS. Publikační činnost:. Obchodování na komoditních trzích (Tomáš Nesnídal, Petr Podhajský)...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).