Názory k článku Výchova parazitů v Čechách: Kdo je parazitem a jak se jím stane?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 10. 2013 7:47

    Bětka+ (neregistrovaný)

    Souhlasím. Zákony jsou špatné, nesmyslné a stále jsou tvořeny beztrestně.

  • 21. 10. 2013 9:33

    Ženská (neregistrovaný)

    Ve skutečnosti je menší parazit člověk, co nic nedělá, než "pojišťovací poradce", "poskytovatel půjček", "realitní makléř" atd., kteří svoje "služby" cpou tam, kde by si líp poradili bez nich. Kolik lidí trpí jak dobytek jen kvůli tomu, že si neuměli do důsledku představit zvěrstva, kterých jsou schopní zneužívači našich zákonů! Sama jsem s někým takovým měla problém a hrůzu z toho budu mít asi nadosmrti. Nemají hrdost, nevadí jim, že škodí. Bezdomovci jsou mi sympatičtí už proto, že to už od pohledu nejsou paraziti, co žijou z něčího utrpení.

  • 21. 10. 2013 15:26

    kwinna (neregistrovaný)

    Máte naprostou pravdu, akorát bych se neomezovala jen na pojišťovací poradce, ale zahrnula bych tam "finanční poradce" jako celek. Ty bych klidně přejmenovala na "finanční podvodníky".

  • 22. 10. 2013 10:02

    VlK

    Nemám rád toto zevšeobecňování. Stejným způsobem bychom do jednoho pytle mohli strčit advokáty, právníky, exekutory, burzovní makléře, developery, projektanty, architekty, doktory. Ti všichni mají zančný vliv na naše budoucí štěstí. Jak v tom pozitivním směru, tak v tom negativním. A jsou mezi nimi bohové, snaživí, nevzdělaní, ale i podvodníci. Když vám doktor dobře poradí, tak někdy/většinou ani nezjistíte, co všechno mohlo nastat, kdyby se zmýlil. Za to když se ne vše vyvíjí podle ideálu, budete na doktora naštvaní. Mnohdy nemohl nic dělat, nešlo nic dělat, nedokáže věda s jistotou vše vysvětlit. A samozřejmě vždy je zde, doufám malá, skupinka podvodníků. Co prodávají léky, ne léčí. Ti se objevují nejčastěji v médiích, ti se nejčastěji přetřásají mezi lidmi. Což je logické, negativní vždy člověk déle řeší. Jak dlouho člověk řeší situaci, kdy je nemocný od doktora dostane správný lék, ten zabere a je zdravý? Je to samozřejmost? Měla by být? Nicméně pak se nedivme, že je kolem nás tolik toho negativismu, když řešíme jen negativní věci...
    Ale obecně bych nezevšeobecňoval. Do pytle k parazitům jste strčila i mě, což se mě osobně dotýká.

  • 9. 12. 2013 2:12

    Linda (neregistrovaný)

    Vy že byste nezevšeobecňoval? Napíšete věc, která je snůškou pocitů a zevšeobecnění, ale nezevšeobecňoval byste? Hohó!

  • 21. 10. 2013 13:12

    Antiparazitikum (neregistrovaný)

    Řekl bych, že z definice je parazitem ten, kdo žije z cizí krve (přeneseno: z cizích peněz), aniž k tomu od dotyčného má výslovný souhlas (tedy například ne moje děti či moji staří rodiče, protože ty podporuji dobrovolně).

    Z toho podle mne logicky plyne, že parazitem je KAŽDÝ, kdo žije z cizích daní či jiných nedobrovolných=vy­nucených plateb (koncesionářské poplatky, ...).
    A je víceméně fuk, zda to je dávkař, nebo státní byrokrat, nebo podnikatel čerpající dotace. Ani jednomu z nich své peníze nedávám dobrovolně, ale jen díky násilnému (a tedy nelegitimnímu) donucení.

  • 22. 10. 2013 10:35

    logik (neregistrovaný)

    Mám to pochopit tak, že parazitem je každý, kdo je placen ze státních peněz? Hasiči, policisté, učitelé? Třeba učitelé na VŠ, kteří připravují pracovní síly do "neparazitujících" firem? Měli by se všichni tito parazité zrušit a vše takové by mělo být placené dobrovolně? Nepopírá to vůbec existenci státu jako instituce?

  • 22. 10. 2013 11:28

    Rumcayz (neregistrovaný)

    Bohužel ano.
    Čímž nepopírám, že kdyby si tyto oblasti stát násilím nezmonopolizoval, že by se tito lidé ve svém oboru dobře neuživili. Ti dobří by si pravděpodobně dokonce výrazně polepšili.

    Dokud ale je dané odvětví provozované vynuceným státním monopolem, musím trvat na svém stanovisku. Protože jsem nucen platit i ty služby, které nepotřebuji, kterých si necením (dokonce i ty, které považuji za škodlivé).

    A k poslednímu dotazu snad toto:
    http://www.mises.cz/literatura/anarchokapitalismus-69.aspx

  • 22. 10. 2013 11:42

    P2010 (neregistrovaný)

    To ze cena pitne vody "odmonopolizovanim" vzrostla za poslednich dvacet let asi 80x povazujete tedy za uspech ? :-)

  • 22. 10. 2013 15:10

    Rumcayz (neregistrovaný)

    1) Za bolševika se do vodovodů neinvestovalo, nízká cena byla tedy "na vnitřní dluh"
    2) K žádné demonopolizaci samozřejmě nedošlo. Došlo k tomu, že monopol má buď obec, nebo jí korupčně vybraná spřátelená firma.

  • 23. 10. 2013 0:30

    hasič (neregistrovaný)

    Už to tu padlo, a vy jste nejspíš odpověděl, ale přesto se ještě jednou ujistím: Jakže by fungovali ti hasiči bez státního monopolu? Jakože by si každej barák platil vlastního hasiče? Nebo každej občan? (Hořet nemusí jen baráky.) Nějak si nedokážu představit, co by se stalo, kdyby požár přeskočil na dům neplatiče. A pak zase třeba zpět...
    Můžete to rozvést trošku?

  • 23. 10. 2013 16:26

    Rumcayz (neregistrovaný)

    ...a pojišťovny by nečinně přihlížely a jen sčítaly škody. Vůbec by je nenapadlo, že škodám lze předcházet, či je minimalizovat. Že?

    Příklad možného řešení:
    http://www.mises.cz/literatura/anarchokapitalismus-69-kapitola-6-hasici-547.aspx

  • 23. 10. 2013 9:10

    logik (neregistrovaný)

    Takže pojem parazita ve vašem pojetí je naprosto subjektivní, protože každý z nás má jiný názor na to, co a v jaké míře by se mělo ze státního platit.

    Prosazujete pouze soukromé MŠ, ZŠ, VŠ, bezpečnostní služby, hasiče, silničáře...? Školy by platili výhradně rodiče nebo studenti, místní policii by si každý platil v okolí svého domu, stejně tak hasiče a silničáře, co v zimě prohrnují silnice. Z toho mi vychází, že by ještě méně lidí mělo děti, protože by si je nemohli dovolit, v problémových oblastech s vyšší kriminalitou by žilo ještě méně slušných lidí než dnes, protože by tam měla policie vyšší náklady jinde, které by si museli tito slušní lidí platit. V horách jsou vyšší náklady na prohrnování silnic než ve městech (minimálně v přepočtu na obyvatele), takže lidé by se o to víc stěhovali do měst, protože by je finančně zatěžovalo platit prohrnování silnic.

    Můj názor je (a předpokládám, že je nás většina), že prohrnování silnic a služby policie by se měly platit ze státního. I když mi může být silnice hluboko v horách jedno a její prohrnování bych považovala za zbytečné. Tak daleko nevidím, to ať nastaví místní a nějakým přiměřeným rozpočtem.

    Školství je otázka, sdílím ten názor, že když za něco platím, více trvám na kvalitě služby. Ale školné by mělo být jen malým příspěvkem, většinu by dle mého názoru měl platit stát.

    Od toho jsou volby, abychom si nastavili, co platit ze státního chceme a co ne. Tuším, že vám by vyhovovala nějaká pořádně pravicová strana. Taky jsem spíše pravicový volič. Ale budu radši, když bude trošku konsenzus na tom, kdo je parazit.

  • 23. 10. 2013 16:34

    Rumcayz (neregistrovaný)

    Aha. Podle vás tedy před 100 či 200 lety lidi vůbec neměli děti (a my jsme se tedy asi vylíhli z oblázků) - protože tehdy žádný sociální stát nebyl. Sakra, jak to, že všichni mí prarodiče tedy byli tak ze 6ti dětí?? Bez přídavků, bez školek placených z cizích peněz, ... Něco v té logice hapruje.

    Pokud je váš názor, že by se něco mělo platit ze "společného", založte si s lidmi podobného názoru nadaci a plaťte si to navzájem.

    A volby od toho nejsou. Jestli jste se vy rozhodl některá svá práva delegovat na svého voleného zástupce, je to samozřejmě vaše právo. Ale pozor:

    - Na voleného zástupce můžete legitimně delegovat jen ta práva, která sám máte (těžko můžete delegovat právo, které nemáte, že). A máte snad právo zajít k sousedovi a sebrat mu polovinu platu?

    - Pokud někdo (svobodně, dobrovolně a při plném vědomí) svoje právo na nějakého zástupce nepřevede/nede­leguje, tak mu zůstává. Tzn. když já se rozhodnu na poslance svá práva nedelegovat, tak jsem je zkrátka nedelegoval a on je nezískal. Práva k mému tělu a majetku tak zůstávají mě a politik je nemá (a pokud si je proti mé vůli bere, je zkrátka zločincem)

    http://www.mises.cz/literatura/anarchokapitalismus-69.aspx

  • 21. 10. 2013 15:28

    Jan Slanina

    Zákony počítají s tím, že není nutné automaticky za každé porušení zákona trestat. Za méně závažné dopravní přestupky je možné i napomenutí (domluva). Jenomže na lidi jako Vy to zřejmě působí tak, že jim přestupek vlastně prošel beztrestně, a škodu působí dál.

  • 22. 10. 2013 10:01

    VlK

    Je mi líto, že pro vás takto přesně opačně vyzněl článek. Dovolím si odpovědět citací ze článku: „Ano, zákony nemohou vystihnout všechny možné případy, jsou výjimky, které by měly být tolerovány – např. zastavení před nemocnicí. Ale i ta, jsou jen pro krátkodobá porušení, takže nic nezpůsobí, člověk je osobně policistovi dokáže vysvětlit, takže není třeba je zmiňovat v zákoně, a tím způsobovat jeho nepřehlednost. Pokud nějaký zákon ale je hromadně porušován, měl by se zrušit, změnit, začít alespoň trestat, popř. by se měla změnit situace, aby porušování nebylo potřeba.”
    Neporušuji ani nenavádím porušovat zákon. Naopak. Jak píšu jednou porušené předpisy se výrazně snadněji porušují, psychologicky. Nicméně je značně demotivující dodržovat zákon, pokud např. dopravní značení neumožňuje ani zákon dodržet. Cyklostezka vedoucí do zákazu vjezdu všech vozidel. Cyklostezka na níž je značkou zákaz odbočení zakázáno a současně přikázáno jet. (Pro jistotu: cyklista je povinen jet po cyklostezce, ale současně pro něj platí všechny značky.) Př. Telč, Brno. Všechno souvisí se vším. Jak mám vysvětlovat dětem, že takto se člověk nechová, i když se to děje hromadně? Nebo i u dospělého, už jsem se několikrát díval do zákonů, jestli se nezměnil předpis, protože jsem ho mnohkrát viděl porušen. Nemluvě o tom, že se výrazně líp dodržují zákony, které se každou chvíli připomínají tím, že je ostatní dodržují.

  • 22. 10. 2013 10:24

    Jan Slanina

    Opravdu si myslíte, že každé porušení zákona má být trestáno prostředky správního nebo trestního práva, a že zákon, který není těmito prostředky vymáhán, nestojí za to, aby vůbec existoval?

    Stupnice jednání z pohledu zákona je totiž následující:

    (1) jednání zákonem povzbuzované/pod­porované (např. dobročinnost - daňové odpočty),
    (2) jednání zákonem aprobované, ať výslovně nebo mlčky (co není zákonem zakázáno, je dovoleno), a tedy požívající právní ochrany,
    (3) jednání zákonem zakázané a tedy nepožívající právní ochrany (i to je svého druhu sankce),
    (4) jednání zákonem zakázané a vytýkané (domluva, napomenutí),
    (5) jednání zákonem zakázané a trestané prostředky správního práva (přestupky, správní delikty),
    (6) jednání zákonem zakázané a trestané prostředky trestního práva.

    Skutečnost, že není žádoucí nějaké jednání trestat, ať prostředky práva správního nebo trestního (třeba proto, že takové trestání je příliš nákladné, nebo proto, že je ochranu lepší ponechat na soukromé iniciativě poškozené strany, nebo proto, že postačí, když právo sankcionuje teprve určité následky zavrženíhodného jednání), přece neznamená, že takové jednání má být automaticky dovoleno. Velmi pěkný příklad je nevěra: zákon nevěru zakazuje, ale nijak ji netrestá. Pokud ale nevěra vede k rozpadu rodiny, dostaví se právní sankce při řízení o rozvodu manželství a v oblasti následné vyživovací povinnosti.

    Mimochodem, pokud bych ve svém okolí potkal rozpornou kombinaci dopravních značek, tak na to samozřejmě příslušný orgán upozorním.

  • 22. 10. 2013 10:38

    logik (neregistrovaný)

    Párkrát jsem se o různá nahlášení tohoto typu (jak píšete na konci s dopravními značkami) pokusila. Občas to má smysl, ale občas je to házení hrachu na stěnu. A bude upozorňovat student na 26 let, že jediná rozumná možnost, jak doučovat, je doučovat nelegálně? Je dost odvážné upozorňovat tímto způsobem na něco, co se mě bezprostředně týká.

  • 22. 10. 2013 21:17

    VlK

    Od konce: Logik odpověděl za mě ;) Dodám, že asi jsou ostatní asi slepí či já příliš si všímám ;)
    OK, chápu váš pohled. Nicméně lišíme se v názoru na masivnost. Trvám na tom, že zákon, který se masivně porušuje, policisté jsou vůči němu slepí – tedy chodí kolem něj v rámci běžné pochůzky a nereagují, přitom jeho dokazovatelnost je vysoká, si nezaslouží existenci. K nevěře si dovolím doplnit: zákon nevěru zakazuje v manželství. Kde tedy nevěra není na první pohled patrná, tam chápu, že i když masivně porušovaný, tento zákon má/může mít své opodstatnění. Navíc jeho absence by takové chování postavila na roveň normálu.
    Tolerování porušování zákonů, především těch zjevně porušovaných a zjevně snadno dokazatelných, snižuje respekt před zákonem i jeho sankcemi. Tedy v mém případě je lepší, aby takový zákon neexistoval a nepodrýval tak autoritu zákonů, které je opravdu třeba dodržovat, nebo se důsledně sankcionoval.

  • 22. 10. 2013 21:25

    Jan Slanina

    Možná máte pravdu, ale efekt je to velmi malý.
    Mnohem důležitější je, že u nás chybí jakákoli společenská ostrakizace lidí, kteří zákon porušují. Ve Skandinávii s Vámi spousta lidí přestane mluvit, pokud řeknete, že šidíte na daních. U nás jste málem za hrdinu.

  • 22. 10. 2013 21:32

    P2010 (neregistrovaný)

    Jenze to je klasicky problem vejce vs. slepice.

    Ve Skandinavii taky za sve dane dostavaji daleko vice nez tady. Tady se vetsina tech penez uz 23 let beztrestne rozkrada a tento scenar se pres vsechna predvolebni "ujisteni" neustale opakuje. Otazka zni, kdo je tu tedy za blbce a kdo by s kym mel prestat mluvit ?

  • 22. 10. 2013 21:39

    Jan Slanina

    Já za těch 23 let vidím dost velký posun, alespoň ve čtvrti, kde žiji. Ono se totiž musí začít odspodu, shora z parlamentu se tohle změnit nedá.
    A v naší čtvrti už vidím spoustu lidí, kteří už delší dobu zkorumpovaným a neschopným úředníkům šlapou na paty a vidím reálnou šanci, že zkorumpovaná politická reprezentace půjde při příštích obecních volbách od válu.
    Takže je třeba makat a nepolevit.

  • 23. 10. 2013 9:20

    VlK

    Jste optimista :) Nicméně v každém případě držím palce.
    Máte někde sepsané nějaké tipy? Nejde mi ani tak o šlapání na paty, spíše jak efektivně jim pomáhat, jak snadno/efektivně dozvídat se ty správné informace. Naivně si myslím, že bych jim mohl pomoci/poradit jak usnadnit nám i jim spolupráci. Tuším, že v Hradci Králové el. úřední desku rozumně uspořádanou. Leccos se daří i mně, datová schránka je efektivní nástroj pro komunikaci s úřady, zvláště o půlnoci když jsem na druhé straně Země.

  • 23. 10. 2013 9:44

    Jan Slanina

    Tipy?
    Občanské sdružení na ochranu přírody a krajiny má právo nechat se informovat o jakýchkoli řízeních a plánovaných zásazích, které by MOHLY ohrozit přírodu a krajinu. To znamená skoro o všem, zejména ale o územních a stavebních řízeních, kde je té korupce tradičně hodně. A k založení takového sdružení stačí tři lidé, k obsluze bohatě jeden s datovou schránkou.
    Podle zákona o svobodném přístupu k informacím máte právo se dozvědět skoro všechno, včetně třeba pravomocných soudních a správních rozhodnutí.
    Úřední desku už jste si zmínil sám.
    Ale hlavně je třeba budovat občanskou společnost - síť kontaktů mezi lidmi, kterým na obci záleží, přesně podle té písničky "ten umí to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme moc".

  • 23. 10. 2013 8:51

    VlK

    Dle mého názoru hovoříme o tom samém, jen si troufám tvrdit, že já mluvím o té příčině neostrakizace. Jak může někdo odsuzovat jednání, které dělá sám, ve větší či menší míře, které dělá aspoň někdo z jeho blízký? A pokud nešidí na daních, uvědomí si, že není čistý také, protože by se začalo řešit i jiná porušování zákonů? Není lepší se "vzdělat", jak i toto porušení zákonů "správně dělat"? Čím masivnější porušování, tím lépe se šíří vědomosti, jak to dělat "správně", vyměňují se dílčí vědomosti a vytváří se všeobecná znalost, jak to dělat naprosto neprůstřelně...

    Místo toho, abychom hledali zákony, které se mají změnit, zjednodušit, zrušit, se hledá, jak se s nimi vyrovnat...

  • 23. 10. 2013 9:40

    Jan Slanina

    Vy totiž zjevně vycházíte z premisy, že zákon, který Vám osobně nevyhovuje, je špatný. Já v takové situaci hledám chybu na své straně.

    Pro Vás zjevně neexistuje alternativa "budu zákon dodržovat, i když mi nevyhovuje", protože nabízíte alternativy "změnit, zjednodušit, zrušit" a "vyrovnat se" (=obejít, porušit).

  • 23. 10. 2013 18:21

    VlK

    Mně nevyhovuje dodržovat zákon, který je masivně porušován jinými lidmi. Zákonů, které mi osobně nevyhovují je výrazně více, je možné, že je tam částečný průnik s těmi, které jsou porušovány masivně. Nicméně, i když mi zákony nevyhovují, dodržuji je. Zatím. Motivace je dodržovat klesá, obzvláště u těch, které jsou masivně porušovány. Stačí takto?

  • 23. 10. 2013 19:08

    Jan Slanina

    To je zajímavé. Já nemám problém se skoro žádným zákonem. Možná by se některá ustanovení mohla trochu obrousit, vyštukovat nebo opentličkovat, ale všeobecně mi naše zákony přijdou poměrně funkční.

    Každopádně zkuste navrhnout řešení konkrétního případu.
    Třeba ty třímetrové pruhy pro každý jízdní pruh, které byste měl nechat volné při parkování. Zákon to nařizuje. Takže byste je měl nechat všude.
    Trest (za přestupek) nicméně zákon stanoví pouze tehdy, pokud toto jednání porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti. Pro zjednodušení pomíjím zvláštní případy krajní nouze, nutné obrany atd.

    Tudíž jsou tři základní situace:
    (a) 2x3 metry necháte
    (b) 2x3 metry nenecháte, ale zájem společnosti nijak neporušujete ani neohrožujete - typický případ v prvorepublikových vilových čtvrtích s malým provozem, kde ten provoz na většině ulic je tak malý, že 1x3 metry bohatě stačí.
    (c) 2x3 metry nenecháze, ale zájem společnosti porušíte, protože to uděláte na hlavní ulici s hustou autobusovou dopravou, autobusy se kvůli tomu musí vyhýbat a zdržují se.

    Podle zákona byste měl dostat pokutu v situaci (c), ale nikoli v situaci (a) a (b). Ovšem v situaci (b) Vám zákon říká, že byste to dělat neměl. Musíte tedy být velmi opatrný, abyste neškodil.

    Jaké navrhujete řešení? Mne napadají následující:
    (a) trestat všechny případy, kdy nenecháte 2x3 metry, bez ohledu na škodlivost. Zvýšíme počet policistů, zvýšíme počet vyúčtovaných pokut, ale to je všechno. Průjezdnost ulic se nikde nezvýší. Podle mne typické vyhazování peněz a úsilí.
    (b) na pravidlo úplně rezignovat a změnit zákon tak, že se spokojí se všude jen s jedním 3 metrovým pruhem. Na spoustě míst budete nyní parkovat legálně, ale na spoustě míst budou vznikat dopravní zácpy.
    (c) výslovně povolit případy, kdy to není škodlivé. Tedy něco jako "řidič je povinen při zastavení vozidla ponechat volný nejméně 3 metry široký jízdní pruh pro každý směr jízdy, ledaže je intenzita dopravy v místě taková, že postačí ponechání jednoho pruhu pro oba směry jízdy dohromady". Vy budete spokojen, že zákon už se masivně neporušuje. Pravidlo bude mnohem složitější a mnohem méně jednoznačné. Na první pohled vůbec nebude jasné, jestli na daném místě parkovat smíte nebo nesmíte. Zákonitě dojde k tomu, že lidé si to budou vykládat každý po svém. Ten, kdo nyní zákon neporušuje, stejně tuto možnost často nevyužije, protože si nebude jistý, jestli už je dostatečně nízká intenzita dopravy. Ten, kdo ho nyní porušuje, bude ještě oprsklejší, a bude parkovat i tam, kde už objektivně škodí, protože zrovna když zastavoval on, tak to potřeba nebylo (a možná to i bude pravda).

  • 24. 10. 2013 18:19

    VlK

    Řešení: Víceméně a) Nezvyšovat počet policajtů, jen je motivovat, aby začali tyto přestupky trestat. V přechodovém období výstrahou typu lísteček za okno se zaznamenání SPZ do databáze. Druhý případ porušení i kdyby ještě v přechodném období, pokuta natvrdo. Dočasně by se zvýšil příjem policie.
    Tyto tři metry by platili vždy, pokud značka neřekne něco jiného. Tečka. Touto značkou by mohla být “dej přednost autům v protisměru” a “máte přednost” – nechce se mi hledat oficiální název, víte, kterou mám na mysli? Současně by říkala, kde se může stát (kdo dává přednost, tak vpravo se může stát)
    Je to odpověď na vaši otázku?
    Kde tyto informace, které jste uvedl, má člověk získat? Nezpůsobuje tyto případy nespokojenost, že vlastně řidič neví, na čem je? Nemluvě o problému sanitek/hasičů na sídlišti, kde nelze nikoho pokutovat, protože auta po obou stranách, kdo porušil předpis?
    Jen doplním, vylývající z výše uvedeného, že je třeba řešit případ ulic, kde 2x3 metry jsou dodrženy, pokud by auta stále po jedné straně, ale po obou už ne. Nestojím o řadu nových značek, je jich už tak moc. Pěkný oříšek.
    Asi nejjednodušší by bylo: stát se může na více jižní straně, pokud je to čistě severojižní ulice, tak více západní strana ulice.Popř. ta strana, kde je nejnižší číslo orientační/popisné (ve většině případů kde jsou lichá čísla, ale je potřeba mít řešení i pro dědiny a nesystematické ulice). Vyberte si.
    Místní budou vědět, kde mohou stát, ostatní musí hledat č. orientační 1, nebo se smířit s nejistotou a stát, kde stojí většina...
    Konec výmluv, není kde stát, vždyť tu stojí i další, atp. nejistoty, jestli tady porušuji zájem společnosti či ne.
    A osobně bych povolil distribuovanou policii, každý občan při splnění určitých podmínek (nedomyšleno nyní: hodinky rádiem řízené?), by byl schopen pořídit fotku auta porušující předpisy (aby byla vidět SPZ a současně to, co porušuje) a poslat ji polici, která by zajistila zaslání pokuty hříšníkovi. První hlásič by dostal odměnu ;)
    Proč lehké činy neřešit distribuovaně a policii nechat jen závažné či sporné?

  • 24. 10. 2013 19:59

    Jan Slanina

    Jsem docela rád, že nepíšete zákony, protože bych fakt nechtěl v žít zemi, kde se tvrdě trestá každé, byť zcela formální a neškodné porušení zákona.
    A obyvatelé sídlišť, kteří už teď mají obrovské problémy s parkováním, by Vám asi pěkně poděkovali. Pokud vím, tak sanitka i hasiči si na těch sídlištích takřka vždy nějak poradí. A Vaše řešení by stejně nepomohlo, protože nikdy dopředu nevíte, na které straně budete to místo pro hasiče potřebovat. A potřebu sanitek řeší dostatečné množství přechodů pro chodce, po kterých sanitka v případě potřeby vjede na chodník a zastaví tam.
    Nemluvě o praktických problémech Vašeho řešení: to jako každý bude s sebou vozit kompas nebo mapu, aby poznal, na které straně ulice může zastavit. A nedej bože, aby policejní kompas říkal, že ulice je přesně severojižní, takže mám stát na západní straně, zatímco můj kompas říkal, že ulice se o jeden stupeň odchyluje od severojižní osy, vede spíše od severoseverovýchodu k jihojihozápadu takže mám stát na straně opačné.
    Nebo ve variantě s čísly bylo několik nejnižších čísel zbořeno, takže je nejnižší třeba číslo 35. A ulice má 350 čísel orientačních a je dlouhá několik kilometrů. Nedej bože, aby to nejnižší číslo orientační bylo v jednosměrce nebo pěší zóně.

  • 21. 10. 2013 22:24

    Agent Bureš

    S lecčím mohu souhlasit, s tímto: "Pokud minimální mzda a sociální dávky způsobují, že se nevyplatí většině obyvatel si najímat síly na úklid, vymalování, nebo dokonce i stavbu, ztrácí tím celá společnost:"
    ale určitě nesouhlasím. Většina obyvatel si na výše zmíněné činnosti nenajímá síly proto, že to nechce (nemají na to vůbec peníze, nechce se jim platit cokoliv za něco, co si mohou udělat sami, bojí se špatně odvedené práce, krádeže, narušení soukromí apod.). S minimální mzdou to nemá v podstatě nic společného, protože úklid nebo vymalování obvykle provádí živnostníci a těch se zaprvé min. mzda netýká a za druhé většinou nevystavují doklad, takže i kdyby došlo ke zrušení min. mzdy, v tomto by se zřejmě nic nezměnilo.

  • 22. 10. 2013 10:18

    VlK

    Děkuji za upřesnění. Částečně máte určitě pravdu. Ale vystavení bez dokladu znamená pro živnostníka riziko, že ho někdo nabonzuje, tedy osobně bych v takovém případě nešel nízko, stejně jako když nesu jiná legální rizika. A zpětně dodaní i to, co nedostal.
    Min. mzda nepřímo navyšuje i očekávání všude jinde. Já mám přece "právo" aspoň na výdělek odpovídající min. mzdě.
    Ale máte samozřejmě pravdu v tom, že jsou tu i ty další důvody. Děkuji za příspěvek.

  • 23. 10. 2013 23:12

    Agent Bureš

    Nevystavení dokladu představuje určité riziko, to je jisté. Je otázkou, jak velké riziko je a jak toto riziko vnímají živnostníci.

    Moje zkušenost je taková, že bez papíru je služba vždy levnější. Někteří přímo řeknou, že s papírem to bude o 15% nebo 21% dražší, protože budou muset účtovat DPH. Kdyby nevstupovalo do hry riziko, byla by možná "sleva" ještě větší, protože nevystavením dokladu mohou někteří ušetřit i na soc., zdrav. pojištění a dani z příjmu. I když tohle se nedá zobecnit, mnoho živnostníků se stejně dostane na nejnižší možný odvod, takže vystavením několika dokladů navíc se jim provedená práce prodražuje jen o DPH.

    Také je třeba brát v úvahu to, že i když živnostníkovi na nevystavený doklad někdo přijde, neznamená to ještě, že bude muset dodaňovat. Na základě jednoho nevystaveného dokladu by to podle mě FÚ neobhájil. Dlouhodobé sledování malých živnostníků nejspíš vůbec nepobíhá, tedy nikdy jsem se s tím nesetkal.

    Každopádně řemeslníci se nevyfakturované práce nebojí, taková je nejen má zkušenost. Stejně jako se nebojí lidi ani firmy spolupráce na švarc systém. Myslím, že všichni co jsme tady známe někoho, kdo pracuje na švarc systém a někoho, kdo na vykonanou práci nevystavuje účtenky.

    Češi jsou mistři v obcházení zákonů a nařízení (podle mě je to díky historickému vývoji, vždy jsme museli kličkovat, abychom si zachránili krk). Vyhýbání se dani je v podstatě národní sport.

    Min. mzda je podle mě u nás tak nízká, že za ní většina lidí nemůže vyžít. Podle mě většinu lidí, kteří pobírají min. mzdu někdo živí (rodiče, děti, manžel/ka, druh/družka), nebo mají nárok na nějakou sociální dávku nebo kradou a nebo dostávají část mzdy "bokem" (někteří podnikatelé to dělají tak, že dají do smlouvy trochu vyšší mzdu než je minimální a zbytek dávají bokem...tímto postupem pravděpodobně snižují riziko kontroly).
    Nechtěl bych, aby se očekávání lidí snížilo pod minimální mzdu. Na druhou stranu zvyšování min. mzdy až na 10 nebo ještě víc tisíc považuji za ještě větší zlo než zrušení min. mzdy.

  • 23. 10. 2013 23:28

    Agent Bureš

    Dodatek. Nenamlouvejme si, že min. mzda zásadně znemožňuje začátek kariéry méně kvalifikovaným pracovníkům. Lidé, kteří jsou ochotni nastoupit za min. mzdu, se většinou na výrazně vyšší ohodnocení nikdy nedotanou. Pokud by nastoupili třeba za 4,5 tis./měs. a ne za 8,5 tis./měs., tak by se na těch 8,5 tis./měs. nedostali možná ani na vrcholu kariéry. A to nevím, jestli by byl vývoj správným směrem.

    Já bych byl spíš proto, aby se očekávání lidí a jejich mzdové požadavky zvýšily. Již několik let u nás klesá reálná mzda a důsledek je ten, že lidé víc šetří, firmy mají méně zakázek, mohou a nebo musí propouštět, nezaměstnanost se zvyšuje a to vede k dalšímu poklesu poptávky.

    Někteří již rezignovali na snahu o zvýšení domácí spotřeby a začali hlásat, že nás spasí export. Tak to ale podle mě nebude. Nebude totiž trvat dlouho a i další země zavedou obdobu "Buy America".

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).