Hlavní navigace

Volali mi z call centra České národní banky. Ale s angolskou předvolbou (vishing)

15. 11. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos Inc.
Operátorka se v češtině představí, že volá z ČNB. Vyzve vás k identifikaci a sdělí vám, že na vašem účtu je exekuce. Chcete exekuci řešit? Jde o podvod. Přesněji o scam. Tento se ale nepovedl.

Zazvonil mi mobil na mém soukromém čísle. Zrovna jsem řídil a situace v silničním provozu mi moc neumožňovala soustředit se na detaily, letmo jsem jen zahlédl jakože „pražskou“ předvolbu 244, ale ještě před přijetím jsem si všiml mezinárodní předvolby +244.

  • Volající: +24411022
  • Datum: pátek 5. 11. 2021
  • Čas: 11:43 hod.

A začal telefonní rozhovor.

Ano, prosím?

Dobrý den, u telefonu Helena Černá z centra oddělení péče o zákazníky. Mluvím s panem Daliborem Chvátalem?

Z jakého oddělení prosím voláte?

Eee, z call centra České národní banky.

Call centrum České národní banky? Moc rád si vás poslechnu. Co pro vás můžu udělat?

Eee, jenom vás předem musím informovat, že z důvodů bezpečnosti je náš hovor monitorován. Chcete pokračovat?

Samozřejmě. Moc rád. (Operátorka se mírně zasměje.)

Pro kontrolu vaší identifikace vás požádám o kód banky, u které je váš účet vedený.

Jak jste to říkala, kód banky, u které je můj účet vedený?

Ano. Ano prosím pěkně, ano, prosím pěkně (dále nesrozumitelné).

0710.

Dobře, děkuji. Eee, volám vám ohledně informace týkající se exekuce vedené vůči vaší osobě, okamžité blokace vašeho účtu, jste si něčeho takového vědom, že by na vás bylo?

Ty brďo, mám exekuci na účtu?

Nebo ničeho?

Tak to je průšvih. Vůbec netuším, co se stalo?

Eee, já zde vidím, jenom vidím, jenom eviduji pohledávku pod jednacím číslem. Bohužel do této dokumentace se bez – jste si něčeho takového vědom, že by proti vám něco bylo, nebo nejste si vědom, že byste měl?

Vůbec si nejsem vědom, je to pro mě nová informace.

Takže, máte zájem o pokračování, nebo?

Rozhodně, chci to vyřešit.

Rozumím.

Já bohužel do této dokumentace nemám přístup.

Slyšíme se?

Ano, slyšíme se, povídejte.

A v té chvíli je hovor ze strany volajícího ukončen.

Originál záznamu k poslechu

Vishing – callcentrum České národní banky

Vishing je telefonická forma phishingu, kdy pomocí nahraných zpráv, ale i živého operátora je cílem vylákat z vás osobní údaje důležité pro zneužití vaší identity a krádež vašich peněz.

Drahé volání se nekoná

Z průběhu hovoru jsem byl zklamaný. Těšil jsem se, jak díky upozornění operátorky z „call centra České národní banky“ vyvinu maximální součinnost pro řešení této nepříjemné situace, ale místo toho byl hovor ukončen. (Ironie.)

Dané číslo mi ještě zavolalo o pět minut později v 11:48 hod., ale šlo jen o prozvonění. Po zastavení vozidla jsem volal zpět, ale neúspěšně. Volané číslo totiž neexistuje.

Číslo +24411022 se tváří jako angolské číslo, Angola má totiž předvolbu +244. Pokud by byl hovor na toto číslo skutečně spojen, cena byla cca 2,59 Kč/min. Tedy často ještě levnější než u tuzemského volání. Takže o telefonní scam s pokusem volat zpět na drahá čísla evidentně nešlo.

Navíc samotná Angola má číslovací plán podobný českému, takže čísla začínající jedničkou jsou hlavně pro policii a záchranné složky. Samotné číslo tedy je 11022, což je nesmysl.

Co to znamená? Že celé číslo +24411022 je fake, neexistuje. O telefonní scam tedy nejde.

Scam z telefonního čísla +24411022. (5. 11. 2021)
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Scam z telefonního čísla +24411022. (5. 11. 2021)

Test finančního scamu v češtině? Možná

Nedozvím se, kam by se rozhovor dál ubíral, protože byl ze strany volajícího přerušen. Teprve poté by bylo jasné, jaké byly úmysly a co bylo záměrem. Z toho, co vím, mohu záměry pouze odhadovat. Možná však čtenáři budou mít lepší zkušenosti, budu za ně rád.

Způsob vedení rozhovoru mi připadal jako testování volaného, jak bude reagovat a zda tento pokus o podvodné jednání může být (někdy, někde) úspěšný.

1. Podvod č. 1: předvolba

Volající volá z neexistujícího čísla se zahraniční předvolbou. Zastírací jednání typické pro scamery a šmejdy.

2. Podvod č. 2: lež o ČNB

Operátorka se představuje, že je z call centra České národní banky, ale až na můj dotaz, z jakého že call centra je. A lže. ČNB nemá žádné call centrum, jen spojovatelku, která vás spojí s požadovaným odborem či člověkem. ČNB však jako dohledový orgán sama aktivně soukromým osobám nevolá! Od toho máte svoji banku/záložnu.

3. Nesmyslná identifikace

Operátorka chce po mne pro kontrolu mé identifikace kód banky, u které mám vedený účet. Sděluji jí kód 0710, což je kód České národní banky. Účet u ČNB jako smrtelník – soukromá fyzická osoba – může mít vedený pouze zaměstnanec banky… Operátorku to nechává klidnou a pokračuje dál. Sdělení kódu banky přitom k mé identifikaci jednoznačně nemůže vést.

4. Naučený scénář

Operátorka jede podle předem nastaveného scénáře, některé její věty se ale opakují, tak při poslechu začínám mít pocit, zda nejde o předem puštěný záznam. Operátorka však následně reaguje a je slyšet i dech.

Co bylo cílem? Celý pokus o scam mi připadá jako špatný vtip. Nedokončený hovor, kde si volající podvodník snad testuje připravenost oslovených lidí poskytnout své osobní údaje pro jejich zneužití.

Tak či onak zpráva je jasná: stále existují šmejdi, kteří chtějí vaše peníze a hledají různé způsoby, jak je od vás získat. Budou vám vědomě lhát a zkoušet z vás získat informace. Dávejte si na to pozor, a hlavně varuje své starší rodinné příslušníky, kteří nejsou na tento typ podvodu připraveni.

Škoda za 40 milionů

S výše uvedeným podvodem může souviset shodou okolností ve stejný den zveřejněný článek na iRozhlas.cz: Vyvolá strach o úspory, používá falešná telefonní čísla i komplice. V Česku řádí falešný bankéř.

Nenechte se proto nachytat a opakuji – varujte své příbuzné!

Varování ČNB před podvodnými telefonáty. (12. 11. 2021)
Autor: Česká národní banka

Varování ČNB před podvodnými telefonáty. (12. 11. 2021)

Reakce České národní banky z 12. 11. 2021

Česká národní banka zaznamenala v posledních dnech další podvodné praktiky pod svým jménem. Podvodníci se prostřednictvím dopisů a telefonátů z čísla 244001, 2441022 a 244100111 snaží jménem ČNB vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód atp.). ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci.

Jak kontaktování ze strany podvodníka vypadá?

Tvrzení podvodníků působí velmi věrohodně. Často vás osloví jménem a disponují například informací o vašem posledním výběru z bankomatu. Dokonce využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky nebo atp.

Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance.

ČNB důrazně doporučuje občanům, aby nikomu neposkytovali své osobní či další citlivé údaje, a vyzývá veřejnost, aby na obdobné podvodné telefonáty nereagovala a rozhodně neposkytovala citlivé informace či finanční prostředky.

Setkáte-li se tedy s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svojí banku. Včasné kroky doporučené Policií ČR v tomto odkazu ještě mohou zvrátit ztrátu peněz.

skoleni11_1

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, specializuje se na finanční produkty, dluhovou problematiku a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).