Problém asi bude, že kde jaký človíček za přepážkou v bance/pojišťovně/... má na vizitce napsáno finační poradce a u těchto lidí si absolutně nedělám iluze, že mi chtějí nabídnou něco výhodného pro mne, což tuhle pozici v očích veřejnosti značně debraduje. Je tu i obrovská soutěživost, či jak to nazvat, i přímo mezi pracovníky banky. Před léty mne banka kontaktovala a dala mi kontakt na člověka, který má být můj osobní poradce.
Prákrát se mi stalo, že jsem potřeboval něvo vyřešit rychle a nebyl čas si sjednat schůzku. Vyřešil jsem to s někým jiným a ihned jsem i dostal od daného pracovníka vizitku, že kdyby něco, ať se na něj neváhám znovu obrátit.
Osobně ani nevím, kde bych měl hledat nezaujatou radu, kolik to stojí, nebo jestli to je jen o provizích. Parkrát jsem to zkusil zde na fóru a zatím mi snad dobře vždy poradil zde všudepřítomný Patrik Chrz, ale u osobní konzultace by na někté věci určitě nebyly od věci.
A teď se na to podívej očima poradce, který chce pracovat poctivě.
Není to prostě možné, protože:
1. Je totální převis nabídky nad poptávkou, je zkrátka přeagentováno. Ani u vip klientů si nejsem jistý, jestli mi smlouvy nezruší jenom proto, aby jakože pomohli svýmu 18letýmu fakanovi na vš, co se díky jednodennímu školení stal strašným poradcem a hned ví a zná, co já jsem poznával pár let.
2. Lidi nemají žádný zájem o dobré zacházení s vlastními penězi, jsou líní a cokoli nového je děsí (nedej bože, aby si to museli pamatovat). Průměrný český jouda zná pojištění jako prostředek vhodný k uložení peněz, cpát mu spořicí účty, termíňáky, podílové fondy, drahé kovy znamená, že ho poradce brzy unaví a ztratí.
Takže teď navrhni, jak celý tenhle obor předělat. Navrhni, jak zneplatnit bod 1 i 2, jak vysvětlit těm zástupům zoufalců, co se každý měsíc nacpou do poradenství, že to není práce pro ně, že je to prodej a že obcházení známých a rodiny je neuživí. Navrhni, jak přimět poradce, aby se zajímali o svět financí a nedělali svoji profesi jako kdyby byli v továrně u pásu. Atd. atd.
Ti zoufalci by se do poradenství necpali, kdyby nebyli neustále verbováni. Zvláště úchvatné je verbování ze strany OVB, je na "administrativní práce" nebo "vypracovávání analýz u zákazníků". Cílem přece není nábor nových oveček na IČO, ale vyluxování jejich okolí! I ty analýzy jsou samy o sobě úsměvné. Tedy nejde o žádnou optimalizaci nebo analýzu, ale o zjištění toho, co zákazník má a co by se mu ještě dalo prodat. Stejné je i tzv. produktové školení. To máte jedno školení na životní pojištění firmy XY, pak další na životní pojištění firmy XYZ, no, a než má takový poradce rozumné portfolio, aby mohl předstoupit před zákazníka a nevypadal tam jako totální blbec, musí absolvovat několik desítek školení a mezitím se taky musí živit a něco prodat (nejlépe životní pojištění), protože jinak na další školení nemůže být ani pozván, nemá na to potřebné body. I tak je jeho portfolio omezené a nedovede zákazníkovi kvalifikovaně poradit. Já osobně nechápu, proč je třeba speciální školení na penzijní fond AA, na penzijní fond BB a penzijní fond CC, když princip je prakticky stejný, liší se jen firma. Ale bez školení nemá "poradce" šanci tento produkt prodávat. Škoda o těchto praktikách vůbec mluvit. Nejsou ale zapříčiěny ani tak nekvalitním poradenstvím nebo poradci, jako chováním ze strany finančních ústavů. Tam je bohužel největší podrazárna. To se pak přenáší dolů sytémem padajícího hov**na. A fakt je, že ve finanční oblasti je tolik hnoje, že jsem se s tím v jiných oblastech nepotkala.