Mám z článku stejný pocit jako příspěvky přede mnou, jako by byla sepsaná moudra na zakázku nějaké z těch velkých bank. Nesrovnalosti a plané úvahy jsou v podstatě zmíněny také v předchozích příspěvcích, ani mi nestojí za to je vypočítávat, ostatně čtenáři už vědí své. Jen mi vrtá hlavou proč zrovna Chvátal? Jinak od něho přichází věcné a přesné statistické údaje, viz použití a kurzy karet v zahraničí, příchozí a odchozí platby bank atd. Zde jsou sice rovněž rozsáhlé a údaji naplněné tabulky, ale celý kontext článku vyznívá jako laciné PR. Ikdyž "laciné" to zřejmě nebylo. Já vím, je krize a peníze nesmrdí, že Dalibore?
Mně přišlo, že čtu článek bankéře, nebo alespoň někoho, kdo pro banku pracuje. A měl jsem pravdu, alespoň částečně - od května 1997 do prosince 1998 p. Chvátal pracoval jako pojišťovák pro Axu, tehdy ještě jako Winterhur. Není to dlouho, ale za rok a půl vám na všech těch "školeních" pojišťováků dokážou nacpat do hlavy takové bludy, že vás to stejnými nenechá.
Osobně se mi článek taky vůbec nelíbil. On p. Chvátal asi věděl, proč se hned ze začátku pokouší čtenáře přesvědčit, že nejde o PR na ČS. Vskutku to není jenom kvůli nadpisu.
Na otázku, proč zrovna p. Chvátal... Trochu si prověřte jeho pozadí, myslím, že odpověď najdete. Můj názor ve zkratce: p. Chvátal z dostupných informací budí dojem, že celý život tápe a nemá životní směr, se kterým si vydělat peníze. V pozici šéfredaktora je tedy asi vcelku snadným cílem nabídek na placený PR článek. Navíc nic z toho, co v životě dělal, nedělal dlouho (a ke všemu jde napříč obory), těžko lze od něj očekávat bohaté zkušenosti a vysokou odbornost v kterémkoli z oborů. Vzdělání také chybí (nedokončená teologie na Palackého univerzitě). Doufám, že se p. Chvátal neurazí, pokud můj příspěvek čte, ale kdybych byl personalista a viděl jeho životopis tak, jak jej lze poskládat z informací dostupných na netu, řeknu si, že jde o člověka bez vzdělání a s jen omezenou praxí nabytou až v posledních cca 8 letech, kdy možná mohl (ale rozhodně nemusel) konečně chytit nějaký profesionální směr - ve svých 31 letech poněkud pozdě.
Milý Intri, můj životopis je více jak 10 let veřejný. Stačí kliknout na LinkedIn https://www.linkedin.com/in/dalich. Neskrývám se za anonymní příspěvek a jdu s kůží na trh :-)
Však z LinkedInu jsem čerpal. A jestli je to celý váš životopis... No budiž vám vaše současná pozice přána.:) Jen prosím, jakožto šéfredaktor se vyhněte takovýmto PR článkům, a ještě s pokusem čtenáře přesvědčit, že to PR článek není. Nejsou tak hloupí, aby to nepoznali. A pokud to PR článek doopravdy není, pak by vám jakožto šéfredaktorovi mělo být okamžitě jasné, že vůbec neměl být zveřejněn, protože reakce na něj nemůže být v obecné rovině pozitivní.
Děkuji Vám za reakci. PR články označujeme. A kromě PR textu existuje něco jako profesní etika. Pokud by jakýkoli novinář potají souhlasil s napsáním PR textu, za který dostane zaplaceno, vydavatel to sice nezjistí, ale brzy se tato informace "že to jde" rozšíří mezi potenciální zadavatele. To je cesta, ze které není návratu. Novinář sice získá druhý příjem, ale v očích společností je zkorumpovaný. Moje jméno a reference jsou pro mě více, než peníze. Ty si do hrobu nevevezmu.
Když píšeme o levných (a je to dobře, že levných) službách Air Bank, Equa bank, Fio banky, mBank a Zuno Bank, to je také laciné PR? Myslíte si, že by se teď lidé měli houfně přesouvat z České spořitelny, ČSOB, GE Money Bank, Komerční banky, Raiffeisenbank a UniCredit Bank? Tohle není článek o České spořitelně. Ale schválně jsem ji několikrát zmínil, protože v posledních dnech se o jiné bance tak kriticky nepsalo. (Netvrdím ale, že si to nezaslouží.)
Neříkám "lidé, neblázněte a nerušte účty u velkých bank, protože jsou lepší", píšu, že vysoké poplatky se dnes nemusí platit ani u velkých bank. To je hlavní zpráva, která při kritice (hlavně spořitelny) nikde nezazněla. Na Měšci jde o vyvážený obsah. A tento článek, přestože bude pro mnoho čtenářů nepopulární a já se s ním veřejně dostanu na pranýř, vyváží stále se opakující informace, jak jsou nové banky ty nejlepší. Na Měšci jsme tady od toho, abychom lidi učili finanční gramotnosti. Přesně toto dělám.
Tabulky jen dokazují, že nic není černobílé a kritika na spořitelnu byla tak trochu zbytečná. Ale opakuji, tady nejde jen o Českou spořitelnu. Ta nikdy nebyla laciná a nikdy nebude.
Tabulky bohužel jen dokazují, že informace v nich nejsou pravdivé a to bohužel nahrává tomu PR. Zkuste v nich opravit ceny za výběr z bankomatů (FIO, AirBank,...), případně uvést, z čeho se ten paušál 127,- Kč, o kterém je článek skládá a co neobsahuje (disponenty, cizí bankomaty, levnější zahraniční platby,...)
Opakuji, jde o ceníkové ceny. Už teď je článek na hranici čtenosti co do rozsahu. Mám-li napsat kompletní analýzu, bude mit 50 stran A4 a nebude ji běžný člověk číst. Ve svém příspěvku opět ukazujete, jak vám strašně moc vadí Česká spořitelna. Ale ten článek přece není jen o České spořitelně. Taková GE Money Bank chce zbalíček 139 Kč :-)
Tak znovu. Nechci lidi přesvědčovat, aby zůstávali ve "velké bance". A nechci ani lidi přesvědčovat, ať jdou do "malé" banky. Chci je jen a jen naučit, ať si umí spočítat, co se jim a kdy vyplatí.
Někdo třeba zrušil účty ve velké bance a šel do Air Bank a je spokojený. Každý člen jeho rodiny má účet v Air Bank, k němu kartu, obálky, posílají peníze a vše bez poplatku. Terminály Sazky na každém rohu, takže k penězům se taky dostane. To je přece dobrá zpráva! Spočítal si, že služby Air Bank budou pro ně výhodnější a nic dalšího od banky nepotřebuje.
Někdo jiný šel do Zuno Bank, protože nabízí odchozí i příchozí europlaby, výběry z ATM kdekoli na světě v ceně balíčku (a vlastně bez poplatku). Opět dobrá zpráva.
A někdo má účet ve zmiňované Air Bank, Zuno a dalších a použije je "když se mu to hodí". A zůstává i u velké banky, protože potřebuje i služby, které malé banka nenabízí. A to je přece taky dobře. (Alespoň pro klienta.)
Ale když někdo bankovní služby z různých důvodů neoptimalizuje a zůstane u velké banky, mým úkolem je ho naučit, že nemusí platit vysoké poplatky, když ho to neumí naučit banka :-)
Nemáte pocit, že už to, že musíte svůj článek obhajovat v diskuzi pod ním, je jasná ukázka, že ten článek byl napsán prostě špatně?
Neberte mě zle, ale chcete lidi naučit optimalizovat platby, ale přitom jste to nepodal ani tak, aby to znělo důvěryhodně a ne jako PR, natož pak tak, aby to lidi opravdu přijali za rozumné argumenty. A jste šéfredaktor, tzn. měl byste mít nejlepší čuch na to, jak články psát. Vemte to do důsledku - to, v čem máte být v redakci nejlepší a máte v tom dle vlastního životopisu největší profesní praxi, se vám přinejmenším v tomto případě vůbec nepovedlo, a to ještě nejde ani o faktickou část, jen o stylistiku. Jak může méně znalý čtenář (ti znalejší takovýto článek vesměs nepotřebují) očekávat, že by článek mohl být v pořádku po stránce faktů?
Vím moc dobře, jak je náročné psát články, ale myslím, že v tomto případě došlo ke značnému podcenění odpovědnosti redaktora na resumé serveru. Zvlášť, když jde o šéfredaktora.
Máte na mysli Genius Free & Flexi, viďte?
Cituji:
"1) Výhody účtu Genius Free & Flexi: Všechny odchozí jednorázové transakce zadané prostřednictvím internetového bankovnictví v rámci tuzemského platebního styku.
2) V případě nesplnění podmínky činí měsíční poplatek 199 Kč."
Takže odchozí trvalé platby a odchozí inkasa jsou zpoplatněny. Ale jinak je to "zadarmo" :-)
FIO banka má v ceníku 10 výběrů z vlastního bankomatu měsíčně zdarma, přesto máte v tabulce uvedeno 9Kč - kde je potom objektivita, když uvádíte hrubě zkreslené informace? Celý článek je napsán tendenčně tak, aby vyzněl ve prospěch velkých bank a jsou k tomu, bohužel, použity i nepravdivé údaje.