Hlavní navigace

Vánoce budoucnosti

25. 11. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

"...Vánoce, Vánoce přicházejí, kupujme přátelé..." Vánoce jsou svátky míru, rodiny a shonu. Právě z posledního aspektu těží obchodní domy. Lákají na slevy, podbízejí zákazníkům nesmyslné zboží, věší ozdobičky ve výlohách už od října a vymýšlejí finty, jak zákazníka oblbnout. Obchodní dům Tesco vyvinul lákadlo na lidi v podobě Dárkomatu.

Pryč jsou časy, kdy jsem měla nakoupené dárky již v září, a tak jsem se dnes, v druhé polovině listopadu, vydala do obchodního domu Tesco v Praze na Národní třídě, abych si užila trochu shonu, stresu a inspirace. Procházela jsem regály s knihami a přemýšlela, čím bych vzdělala své blízké. Mezitím jsem zapojila další smysl, jenž je nám obvykle k dispozici, a poslouchala hlášení rádia Tesco.

„Vážení zákazníci, v potravinách máme zlevněné loňské vánoční kapry a ochutnávku čokolády zajišťuje živý Santa. V pizzerii si můžete koupit pizzu a v trafice noviny. V přízemí vám nabízíme revoluční postup, jak dát najevo svým blízkým, jaké jsou vaše vytoužené dárky, naše milá asistentka vám ráda vše vysvětlí. Dávejte si pozor na peněženky.“

Poslední dvě hlášení vzbudila mou pozornost. S rukou na peněžence jsem seběhla do přízemí. Přístroj na veselé Vánoce se jmenuje Dárkomat a stojí, opečováván asistentkou, uprostřed patra. Vypadá jako bankomat s hi-tech plochým displejem a vždy apeloval na mou zvědavost a nutil mě, abych sebrala odvahu a šla se zeptat, k čemu vlastně slouží. Pokaždé jsem buď spěchala nebo neměla náladu, ale dnes byly hvězdy příznivé a já jsem oslovila usmívající se dárkomatovou slečnu.

„Dobrý den, mohla bych se vás zeptat, jak tahle věc funguje?“

„Ale jistě,“ řekla s profesionálním úsměvem slečna, „tady si vezmete čárový kód,“ podala mi kartičku s dvěma vystřihovacími čárovými kódy, „ten vložíte do našeho dárkomatu a napíšete, jak se jmenujete a jaký dárek chcete. Pak tento kupón předáte svým blízkým a oni sem přijdou, přečtou si vaše přání a třeba vám onen dárek koupí.“

Docela dobrý nápad, který může usnadnit „mým blízkým“ hledání dárku.

„Jestli tomu dobře rozumím, ten dárkomat je napojený na cenovou databázi obchodu a rovnou zaznamená do toho kódu všechny parametry dárku. Pak někdo přijde, dá sem můj kód, zaplatí kreditní kartou a je to?“

Není, rozuměla jsem špatně.

„Ne, ne, to není nijak napojené, to vy sem přijdete, napíšete jméno, dárek, jeho cenu a umístění a podle toho ho vaši blízcí najdou.“

skoleni_15_4

Jak asi budou vypadat Vánoce za pár let? Mamince přijde na mobil zpráva „Vaše dcera si přeje růžové sele v ceně 5 290 Kč od obchodního domu Prase&Vepř“, maminka stiskne tlačítko „zaplatit a doručit pod stromeček“. Všichni budou mít vystaráno. Žádné emoce, praktičnost nade vše. A radost z dárku? Pokud si dceruška mezitím nevzpomene, že lepší než sele by byl nový počítač, tak ano. Překvapení z dárku docílím tak, že si budu přát tolik věcí, že zapomenu, co jsem to vlastně chtěla.

Fascinace z neznámého stroje dárkomatu zmizela, pocit, že je to dobrý nápad, se rozplynul. A když jsem zjistila, že dárkomatové kupóny jsou použitelné jenom v obchodním domě Tesco v Praze na Národní třídě, šla jsem domů napsat svým blízkým na papír, že chci k Vánocům PŘEKVAPENÍ.

Co si přejete k Vánocům?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).