Sice nevím, proč se IT pracovníci rozdělují na ženy a muže, když jde o to, jestli něco umí nebo neumí a v této věci pohlaví fakt roli nehraje. Ale mě nejvíc pobavila tabulka "Češi jsou výrazně vzdělanější než před 25 lety" - zcela totiž pomíjí skutečnost, že se srovnávají zcela nesrovnatelné parametry. Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy. Navíc do počtu VŠ se dnes počítají i absolventi zcela nevyužitelných oborů typu "kulturní antropolog" nebo "gender specialista", kteří reálně nemají vzdělání vůbec žádné a v tabulce jsou v kolonce VŠ (reálně mají problémy najít práci i u pokladny supermarketu, kterou nezvládají).
"Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy."
Tohle tvrzeni je dost nefer vuci lidem, kteri studuji normalni skoly/obory. Myslite, ze treba naroky na MFF jsou dnes na urovni maturity z matematiky v osmdesatych letech? To asi ne.
Ze dneska nejakou VS, nebo stredni skolu muze diky "trhu" vychodit i negramot prece neznamena, ze celkove klesa uroven vzdelani. Akorat k tem 20 % lidi co by vystudovali VS i za minuleho rezimu pribylo dalsich 20 %, co si koupi titul na nejake pochybne skole typu UJAK, nebo VŠEM(priznam se, ze o teto skole nic nevim, ale podle reklam co maji vsude vylepene a samotnemu nazvu to vypada, ze prodaji titul asi uplne kazdemu). Jednou jsem se nejak primotal na promoci na ujaku a to jsem cumel, kolik je u mas novych doktoru andragogiky.
Ono by mozna stacilo, aby se ve statni sprave zrusily pozadavky na VS a tabulkove pridavky podle vzdelani a trochu by se to procistilo. Znam par lidi co si v dospelosti dodelavali "VS" a ve vsech pripadech to byl zamestnanec ve statnim.
Co vidím aktuálně u syna na ČVUT FIT, ta na této škole (která právě patří k těm náročným) je proti minulosti neporovnatelně jednodušší přijetí, ale naopak se počítá s ještě větším sítem než před rokem 1989 třeba na FEL (ze které se to vlastně částečně vytvořilo). Náročnost studia je dost podobná, jako v minulosti (nelze přímo srovnat, je to nový obor, ale třeba na matematice se nijak nešetří atd.).
Pro studenty je to místy docela šok právě i z toho důvodu, že naopak nároky na maturitu poklesly zcela nesporně a tak je na podobné VŠ odpad opravdu šílený. Naopak ale u humanitních oborů nároky na VŠ klesly někdy i docela hodně a přijde mi, že proti době před rokem 1989 se dost rozevřely nůžky mezi náročností různých VŠ. On i tehdy byl "peďák" braný právem jako lehčí než ČVUT či medicína, nicméně úplně znevažovat se také nedal a svou hodnotu to mělo, v dnešní době jsou ale upřímně některá studia až bych řekl úsměvná :-(
Ono to snadné přijetí na ČVUT FIT (a podobné) je z několika důvodů dobře. Dříve byly body i za maturitu, za prospěch na střední atd., ale to s obrovským rozšířením počtu střední škol, a s tím nezbytně spojeným poklesem úrovně vyučujících i studentů, koncentrované do horších z nich, ztratilo jakoukoli vypovídací hodnotu. Na jedné škole jedničkář je teď o pět koňských délek horší, nežli trojkař i čtyřkař na jiné škole. Takže byl jednak poškozován student kvalitnější školy, a druhak i daňový poplatník, který tak platil studium tomu s horšími studijními předpoklady (papírově lepšími). Dělat přijímačky podle jednoho testu, to také není dobré. Takže tohle je důsledek. Berou všechny, až 90% rychle vyhází. (Ekonomicky motivovaný stejnou platbou za hlavu, přičemž prvák je z hlediska školy nejméně nákladově náročný.)
Ty nůžky se opravdu rozevřely, a platí to nejen pro VŠ Ale zjednodušeně řečeno, kvalitní zůstali na svém, nově přibyly školy - za peníze titul (a nemyslím teď Plzeňská práva, ale "fér" kšeft: dej nám 50 za semestr, my tě nebudem otravovat a za 3 roky máš Bc.) a školy jako zabezpečení pro horší učitele. Zčásti i úmyslně, to jsou různé školy a skupiny podporované Sorosem a podobnými. On Soros nepodporuje školy a instituce, co by byly ve prospěch země, kde působí. Žádné techniky, žádná medicína, žádná chemie. Vždy jen obory zaměřené k snížení úrovně dané země. Příklad takové činnosti je včerejší článek, že by mělo být více žen v IT, což se dá provést jen tím, že tam natlačíme i ty s menším zájmem a talentem, což nutně musí vést k poklesu úrovně oboru a země. Je to regresor, ten Soros.
Pro "genderisty" a další produkty je to jen kšeft: ty budeš prosazovat naše zájmy, my se o tebe dobře postaráme, teplé místečko, nepředřeš se.
souhlas, soukromé školství je neuvěřitelný nesmysl. Už jen z logiky věci, přeci nevyhodím svého chlebodárce... Pak se není čemu divit, že úrověn školství klesá. Učitelé nemají autoritu ani žeádné pravomoce - za nás jsme klidně dostali takovou facku, že se člověk ještě douchnul o lavici. Dnes by za to učitele zavřeli na doživotí snad... ;-( Pomalu, ale jistě se přibližujeme US, kde jejich VŠ je sotva naše maturita. Bohužel u zaměstnání se firmy koukají, jestli má člověk titul nebo ne. Přitom je přeci důležitější, jestli práci znám, rozumím jí a ne to jestli mám bacila... Doba je docela divná
> > "Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy."
> Tohle tvrzeni je dost nefer vuci lidem, kteri studuji normalni skoly/obory.
Ano, máte pravdu, měl jsem tam upřesnit, že "průměrný" a ne takto obecně. Samozřejmě, že ryze technické obory jsou náročné stejně a výjimečně i více, ona chemie, matematika či fyzika nebo dokonce medicína nejde nějak okecat či koupit. Takový člověk by pak z reálného provozu vyletěl hodně rychle.
Jenže k těmto studentům se přidal mnohem větší počet studentů na humanitárních pseudooborech, často zcela absurdních a bez reálného obsahu (jmenoval jsem příklady výše) - a v průměru platí to, co jsem napsal výše. Prostě srovnávat počty, jak to dělá článek dle zdroje z pochybné neziskovky, je nesmysl - rozhoduje kvalita a ne kvantita, u vzdělání to platí bez výhrad.
Proč se to rozděluje? Protože je to moderní a nezaměstnat někoho kvůli pohlaví či jinému důvodu je přeci diskriminace, ne? :-D A protoře EU nastavalila nesmyslné požadavky aby byla rovnoprávnost :-D U každé pracovní pozice je přeci důležité, tak daný jedinec rozumí problematice a hodi se na pozici a jestli je to ženská nebo chlap není důležité.
Jen se vždy musím zasmát, když čtu podobné hlouposti, proč nikdo neřeší třeba to, že slečen "hornic" nebo "slévaček" je vlastně nula. Vždy se řeší IT, top manažerské pozice a podobné... :-D