Zvláštní, že podobné články vždy citují McKinsey - společnost, která často vymasíruje z dat cokoliv, co si zadavatel zaplatí. Nicméně i oni museli přiznat, že vztah mezi ziskem firem a zastoupením pohlavních orgánů (příp. melaninu) v jejich vedení je pouhá korelace a nikoliv přímá příčinná souvislost.
"It is important to note, however, that correlation does not demonstrate causality, ..."
Zde je shrnutí poněkud kvalitnějšího výzkumu stejné problematiky. Asi nepřekvapí, že poselství McKinsey se nepotvrdilo.
Tahle malá džendrová odbočka nicméně ani v nejmenším neřeší nastíněný problém. Autor si na svou otázku "Mohou nedostatek pracovníků v IT vyřešit ženy?" sám odpověděl v závěru článku. Chybí u nás 20 tis. specialistů, žen momentálně studuje 2-3 tis., za jeden rok absolvuje kolem 600 (ČSÚ, rok 2018). Takže odpověď zní "Ne, nemohou".
Podle ČSÚ bylo v roce 2017 mezi absolventy všech vysokých škol pouze 40% mužů. To je jen pokračování zhoršujícího se trendu zhruba od počátku tohoto milénia. Letmý pohled na jednotlivé fakulty navíc odhalí, že nad vodou mladé muže drží jen několik málo škol: ČVUT, VUT a samozřejmě MatFyz (z těch největších). Téměř na všech ostatních vysokých školách naprosto dominují ženy.
Kdybychom tedy místo diskriminačních kurzů typu REACTgirls, Women Who Code, PyLadies apod., které mají v konečném důsledku jen zanedbatelný efekt, spíše investovali do pomoci chlapcům, kteří zaostávají za svými spolužákyněmi již od základní školy, udělali bychom pro celou společnost mnohem lépe. Navíc, velmi hrubá extrapolace ukazuje, že hypotetické vyrovnání poměru mužů a žen mezi absolventy (tzn. +25% mužů a -16% žen) by letos ICT oborům bylo bývalo přidalo 700 absolventů. Toto mi přijde jako mnohem dosažitelnější a spravedlivější cíl, který nakonec dává i větší ekonomický smysl, než marně přemlouvat ženy, aby šly studovat něco, co je vůbec nebaví. (Obecné tvrzení, které se nevztahuje na jednotlivce.)
Kontrolní otázka - "proč je nedostatek ajťáků když vysokoškoláků je 3x tolik?" Jestli to náhodou není tím, že to množství "vysokoškoláků" jsou pouze absolventi škol pochybné kvality a pohybných oborů jako genderová studia apod. Tohle o inteligenci lidí vůbec nic nevypovídá a reálně chytrých lidí je stále stejně.
Sice nevím, proč se IT pracovníci rozdělují na ženy a muže, když jde o to, jestli něco umí nebo neumí a v této věci pohlaví fakt roli nehraje. Ale mě nejvíc pobavila tabulka "Češi jsou výrazně vzdělanější než před 25 lety" - zcela totiž pomíjí skutečnost, že se srovnávají zcela nesrovnatelné parametry. Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy. Navíc do počtu VŠ se dnes počítají i absolventi zcela nevyužitelných oborů typu "kulturní antropolog" nebo "gender specialista", kteří reálně nemají vzdělání vůbec žádné a v tabulce jsou v kolonce VŠ (reálně mají problémy najít práci i u pokladny supermarketu, kterou nezvládají).
"Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy."
Tohle tvrzeni je dost nefer vuci lidem, kteri studuji normalni skoly/obory. Myslite, ze treba naroky na MFF jsou dnes na urovni maturity z matematiky v osmdesatych letech? To asi ne.
Ze dneska nejakou VS, nebo stredni skolu muze diky "trhu" vychodit i negramot prece neznamena, ze celkove klesa uroven vzdelani. Akorat k tem 20 % lidi co by vystudovali VS i za minuleho rezimu pribylo dalsich 20 %, co si koupi titul na nejake pochybne skole typu UJAK, nebo VŠEM(priznam se, ze o teto skole nic nevim, ale podle reklam co maji vsude vylepene a samotnemu nazvu to vypada, ze prodaji titul asi uplne kazdemu). Jednou jsem se nejak primotal na promoci na ujaku a to jsem cumel, kolik je u mas novych doktoru andragogiky.
Ono by mozna stacilo, aby se ve statni sprave zrusily pozadavky na VS a tabulkove pridavky podle vzdelani a trochu by se to procistilo. Znam par lidi co si v dospelosti dodelavali "VS" a ve vsech pripadech to byl zamestnanec ve statnim.
Co vidím aktuálně u syna na ČVUT FIT, ta na této škole (která právě patří k těm náročným) je proti minulosti neporovnatelně jednodušší přijetí, ale naopak se počítá s ještě větším sítem než před rokem 1989 třeba na FEL (ze které se to vlastně částečně vytvořilo). Náročnost studia je dost podobná, jako v minulosti (nelze přímo srovnat, je to nový obor, ale třeba na matematice se nijak nešetří atd.).
Pro studenty je to místy docela šok právě i z toho důvodu, že naopak nároky na maturitu poklesly zcela nesporně a tak je na podobné VŠ odpad opravdu šílený. Naopak ale u humanitních oborů nároky na VŠ klesly někdy i docela hodně a přijde mi, že proti době před rokem 1989 se dost rozevřely nůžky mezi náročností různých VŠ. On i tehdy byl "peďák" braný právem jako lehčí než ČVUT či medicína, nicméně úplně znevažovat se také nedal a svou hodnotu to mělo, v dnešní době jsou ale upřímně některá studia až bych řekl úsměvná :-(
Ono to snadné přijetí na ČVUT FIT (a podobné) je z několika důvodů dobře. Dříve byly body i za maturitu, za prospěch na střední atd., ale to s obrovským rozšířením počtu střední škol, a s tím nezbytně spojeným poklesem úrovně vyučujících i studentů, koncentrované do horších z nich, ztratilo jakoukoli vypovídací hodnotu. Na jedné škole jedničkář je teď o pět koňských délek horší, nežli trojkař i čtyřkař na jiné škole. Takže byl jednak poškozován student kvalitnější školy, a druhak i daňový poplatník, který tak platil studium tomu s horšími studijními předpoklady (papírově lepšími). Dělat přijímačky podle jednoho testu, to také není dobré. Takže tohle je důsledek. Berou všechny, až 90% rychle vyhází. (Ekonomicky motivovaný stejnou platbou za hlavu, přičemž prvák je z hlediska školy nejméně nákladově náročný.)
Ty nůžky se opravdu rozevřely, a platí to nejen pro VŠ Ale zjednodušeně řečeno, kvalitní zůstali na svém, nově přibyly školy - za peníze titul (a nemyslím teď Plzeňská práva, ale "fér" kšeft: dej nám 50 za semestr, my tě nebudem otravovat a za 3 roky máš Bc.) a školy jako zabezpečení pro horší učitele. Zčásti i úmyslně, to jsou různé školy a skupiny podporované Sorosem a podobnými. On Soros nepodporuje školy a instituce, co by byly ve prospěch země, kde působí. Žádné techniky, žádná medicína, žádná chemie. Vždy jen obory zaměřené k snížení úrovně dané země. Příklad takové činnosti je včerejší článek, že by mělo být více žen v IT, což se dá provést jen tím, že tam natlačíme i ty s menším zájmem a talentem, což nutně musí vést k poklesu úrovně oboru a země. Je to regresor, ten Soros.
Pro "genderisty" a další produkty je to jen kšeft: ty budeš prosazovat naše zájmy, my se o tebe dobře postaráme, teplé místečko, nepředřeš se.
souhlas, soukromé školství je neuvěřitelný nesmysl. Už jen z logiky věci, přeci nevyhodím svého chlebodárce... Pak se není čemu divit, že úrověn školství klesá. Učitelé nemají autoritu ani žeádné pravomoce - za nás jsme klidně dostali takovou facku, že se člověk ještě douchnul o lavici. Dnes by za to učitele zavřeli na doživotí snad... ;-( Pomalu, ale jistě se přibližujeme US, kde jejich VŠ je sotva naše maturita. Bohužel u zaměstnání se firmy koukají, jestli má člověk titul nebo ne. Přitom je přeci důležitější, jestli práci znám, rozumím jí a ne to jestli mám bacila... Doba je docela divná
> > "Dnešní vzdělanostní úroveň absolventa VŠ je na tehdejší úrovni maturanta a dnešní maturant umí to, co kdysi absolvent základní školy."
> Tohle tvrzeni je dost nefer vuci lidem, kteri studuji normalni skoly/obory.
Ano, máte pravdu, měl jsem tam upřesnit, že "průměrný" a ne takto obecně. Samozřejmě, že ryze technické obory jsou náročné stejně a výjimečně i více, ona chemie, matematika či fyzika nebo dokonce medicína nejde nějak okecat či koupit. Takový člověk by pak z reálného provozu vyletěl hodně rychle.
Jenže k těmto studentům se přidal mnohem větší počet studentů na humanitárních pseudooborech, často zcela absurdních a bez reálného obsahu (jmenoval jsem příklady výše) - a v průměru platí to, co jsem napsal výše. Prostě srovnávat počty, jak to dělá článek dle zdroje z pochybné neziskovky, je nesmysl - rozhoduje kvalita a ne kvantita, u vzdělání to platí bez výhrad.
Proč se to rozděluje? Protože je to moderní a nezaměstnat někoho kvůli pohlaví či jinému důvodu je přeci diskriminace, ne? :-D A protoře EU nastavalila nesmyslné požadavky aby byla rovnoprávnost :-D U každé pracovní pozice je přeci důležité, tak daný jedinec rozumí problematice a hodi se na pozici a jestli je to ženská nebo chlap není důležité.
Jen se vždy musím zasmát, když čtu podobné hlouposti, proč nikdo neřeší třeba to, že slečen "hornic" nebo "slévaček" je vlastně nula. Vždy se řeší IT, top manažerské pozice a podobné... :-D
Pracuju v IT-oblasti už 25 let. V Německu je situace v IT naprosto vyrovnaná, dělají to naprosto stejně muži i ženy, tam se na nějaké pohlaví nehraje, tam rozhodují znalosti. U nás se to pomalu lepší, i když se ještě setkáme s názorem, že ženská má být u dětí do 6 let jejich věku nebo že obstarávání domácnosti je věc čistě ženská, neb kdyby chlap přebalil podělané dítě nebo nu nedej Bože uvařil k večeři kaši, že by to nějak pochroumalo jeho mužství.
A školství u nás je tragédie, to je výchova otroků do montoven, nikoli vzdělávání národa pro budoucnost.
A u nas nerozhoduji znalosti? Kdy "muze" za to, ze na technickych skolach jsou jen jednotky procent holek? VS celkove studuje vic holek a na techniku berou kazdeho, takze tam asi zadna diskriminace nebude. To vazne myslite, ze nejaka holka jde radsi na FHS misto techniky kvuli tomu, ze si nejaka konzerva mysli, ze ma stat za plotnou? Vzdyt to nedava smysl. U nas z gymplu sli nejlepsi kluci na techniku a nejlepsi holky na prava, nebo medicinu. Nikdo nikoho nikam nenutil.
Podle mých zkušeností v Česku v IT v otázce mužů a žen nerozhodují POUZE znalosti. Hlad po ženách v IT je takový, že se běžně přimhouří oko na nějakou chybějící znalostí a žena se do týmu vezme. Ano v Česku v IT (alespoň ve firmách, kterými jsem prošel) existuje (pozitivní) diskriminace žen.
V IT jsou různé pozice (i uklizečka může pracovat v IT, že) a developeři jsou jen jednou z těchto pozic. Ve vámi vychvalovaném Německu v IT pracují lidé v pozicích, kde pogtřebují vidět v životě řádek kódu, a development se dělá tady nebo dále na východ. Proto je možné, že v Německu v IT pracuje více žen (tam žádné technické schopnosti nepotřebujou) a naopak tady skoro žádná (protože tady jsou technické schopnosti alfou a omegou jejich práce).
Jednou jsem se podílel na projektu, řízeném z Německa. Bylo na něj přiděleno 6 manažerů (z toho bylo 5 žen) a jeden developer (samozřejmě muž). Toto je odpověď na vaší námitku, že v Německu je v IT více žen. Ony totiž žádnou skutečnou IT práci nedělají.
Ale já netvrdím, že žádná žena nemůže dělat development.
Dělal jsem v týmu, kde se pracovalo v unikátním vývojovém prostředí, takže se na uchazeče o práci nekladly prakticky žádné nároky, protože jsme je stejně museli všemu naučit sami. Ze začátku tam byl poměr mužů a žen 50:50, a ani v kvalitě práce nebyl rozdíl. Jenže časem ty ženy začaly samy ze své vůle driftovat do netechnických pozic a v developmentu zůstali jen muži. Tohle se na žádné stereotypy svádět nedá, je prostě ta práce opravdu nebavila.
Možná, že ty holky, o kterých píšete, jen nedostaly příležitost oddriftovat jinam.
U nás v centrále hodně holek programuje. Je to čistá práce, v kanceláři, nikam nemusí jezdit, v pohodě si obstarají děti i rodinu. Naopak chlapi jsou ti, co jezdí po zákazníkách a třeba i lítají na jiné kontinenty. Holky od dětí to dělat nechtějí. Hodně pak přecházejí třeba do marketingu, některé jsou třeba i na Hotline 24/7.
Jsem šovinistické prase, protože přisuzuji různým pohlavím různě silně vyvinuté různé vlastnosti. Tak se nelekněte, když napíši, že dodnes vzpomínám na jednu javistku, která byla úžasně žensky pečlivá a snad nikdy se jí nestalo, že by jednu chybu opravila a tím tam 2 - 3 jiné chyby zanesla.
Nicméně nikdy jsem neviděl skutečně ženu jako opravdu špičkovou vývojářku.
Ten váš úvodní obrázek jste trefili! Chlapák pracuje a holčina mu s úsměvem přinese pití, na to jsou opravdu bezva, ale analytické natožpak syntetické myšlení není zrovna jejich parketa. Ale mám samozřejmě zkušenosti jen s omezeným vzorkem pár set lidí, co jsem zažil... A také už, prosím, novináři nesměšujte všechny obory VŠ do jednoho pytle. Podle mne filda, pajdák, žurnalistika, ani ekonomka totiž nejsou žádné VŠ, nanejvýš tak VOŠ... Na rozdíl od technických oborů, lékařství a snad i práva. Prošel jsem oba typy - nebe a dudy!
Nelíbí se mi, že je tendence cpát ženy všude jen proto, aby byly splněny nějaké nesmyslné kvóty.
Ale upírat ženám "analytické a syntetické" myšlení je nesmysl - jen si připomeňte, jak se zachází s holkama od školky - ty, které inklinují ke stavebnicím a autům, jsou ještě i dnes označovány jako "divné" a jsou to hlavně otcové, kteří chtějí mít doma princezničku - bez ohledu na to, jaké má holka skutečné schopnosti...
Z dob studií (skutečné vš) si pamatuju napříč různými obory (matematická analýza, optika atd.) dost žen, které měly na to, aby uspěly v zaměstnání i ve vývoji - jenže v praxi jich zůstal jen zlomek - proč?
V neposlední řadě jsou ženy totiž potenciálními matkami a tím pádem jde jejich kariéra většinou do háje - jsou obory, kde je třeba studovat pořád a zkuste si to doma s dětmi a manželem za zadkem - protože studium v práci těžko stihnete. Chlap pro to podmínky doma má - žena jen někdy a jsou to právě ženy, které ryjí do druhých žen, které se snaží své vzdělání někam posunout - bohužel.
Toto je práve veľmi dobrá správa!
Znamená to totiž, že v ČR je vysoká úroveň všeobecného blahobytu, a tak sa ženy môžu venovať tomu, čo ich baví (a zarábať dobrovoľne o tých povestných 20 % menej) a nie tomu, čím vôbec nejako uživia rodinu, hoci s odporom k tej práci.
V Indii a Malajzii je podiel žien v IT omnoho väčší. Ale ani zďaleka to nerobia so záujmom a kvalitne; je to však jeden z tých lepšie platených odborov a tak sa tam tlačia kvôli tamojšej ekonomickej situácii.