V bance i na poště už jen s mobilem v ruce. Chcete-li však jistotu, noste zatím i plastovou občanku

17. 1. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Od začátku roku už přijímají eDoklady i banky a pošty. Ačkoli systém běží dobře a chyby jsou spíš výjimečné, existují i situace, kdy je nezbytné nebo aspoň rychlejší ověřit se přes klasickou plastovou občanku.

Aplikaci eDoklady (Android, iOS) s digitálním občanským průkazem, která je alternativou k fyzickým dokladům, od začátku letošního roku nově akceptují další subjekty. Jde o obce a jejich příspěvkové organizace, volební komise, školy, Českou poštu, zdravotní pojišťovny, notáře nebo zastupitelské úřady. A také banky. 

Nově tedy máte možnost na pobočce prokázat svou totožnost jen s mobilem v ruce, máte-li v něm eDoklady. Digitální doklad tedy umožňuje prokázání digitálním stejnopisem občanského průkazu, aniž byste museli předkládat originál. V překladu to znamená, že digitální občanka je kopií kartičky, takže skončí-li platnost vaší fyzické občanky, neprokážete se ani přes eDoklady. (Nutno dodat, že aplikace začne upozorňovat na konec platnosti dokladu 90 dní předem.)

Výjimečně se v souvislosti s využitím eDokladů stane, že systém nefunguje tak, jak by měl. Někdy se podaří problém vyřešit na místě, existují ale i případy, kdy je jedinou alternativou buď ověření přes mobilní bankovnictví (jste-li v bance a máte-li smartbanking), nebo klasicky přes plastovou občanku.

Jak funguje prokazování přes eDoklady?

Všechny banky na svých pobočkách, jak jim velí zákon, od ledna akceptují eDoklady. Air Bank zavedla podporu eDokladů jako první banka už v polovině minulého roku.

Air Bank nově podporuje ověření totožnosti přes občanku v mobilu Přečtěte si také:

Air Bank nově podporuje ověření totožnosti přes občanku v mobilu

Banky kvůli ověřování potřebují buď mobilní, nebo webovou čtečku. Pro účely mobilní čtečky používají chytré zařízení s podporou Bluetooth a fotoaparátem. Kontrola totožnosti probíhá v mobilní aplikaci offline pomocí Bluetooth. Dále potřebují datovku, kterou se rovnou přihlásí do čtečky. (Internetové připojení je třeba jen při registraci, aktualizaci údajů a prokazování ověřovateli na přepážce.) V případě, že banka používá webovou čtečku, zpřístupní se údaje bankéři v jeho počítači, k propojení přes Bluetooth nedochází, spojení probíhá přes API.

Zajímají vás další novinky roku 2025, které se dotknou vaší peněženky? Najdete je v našem velkém rozcestníku Změny a novinky roku 2025 v kostce.

Proces začínáte přihlášením do aplikace, kde zvolíte uprostřed dole možnost „Prokázat se“. Je nutné, abyste (v případě mobilní čtečky) nejpozději v tuto chvíli zapnuli Bluetooth. Poté vyberete „Naskenujte QR kód ověřovatele“.

Bankéř na tabletu vybere možnost ověřit klienta dle eDokladu, poté se bankéři vygeneruje QR kód. Klient QR kód načte aplikací eDoklady, dále potvrdí sdílení údajů s bankou. Po tomto potvrzení doputují tato data do banky a dojde k ověření klienta, popsal nám další postup Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny, s tím, že proces ověření je stejný, ať už se jedná o klienta, či neklienta. Jediným rozdílem je to, že u nových klientů musí banky od letoška získat a uložit elektronický dokument, který obsahuje údaje uvedené v digitálním stejnopisu průkazu.

Vy v aplikaci uvidíte žádost od ověřovatele, kde je uvedeno, jaké údaje vyžaduje. Obecně tak máte s touto aplikací kontrolu nad tím, že když například ověřujete jen věk kvůli nákupu alkoholu v krámě, nesdílíte zbytečně jiná citlivá data.

Banka si jako ověřovatel může některá data kopírovat (jako se kopíruje na pobočkách občanka) nebo si vytvoří jejich výpis k uchování. Obojí ale musíte jako uživatel nejprve v aplikaci odsouhlasit.

Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank, uvedl, že banka pro retailovou klientelu vyvinula vlastní aplikaci, zatímco pro tu firemní využívá mobilní aplikaci státu.

Chyby jsou spíš výjimečné

Občas dojde k tomu, že se například přenos dat nepodaří nebo nastane jiná technická chyba. Dle odpovědí bank ale systém obecně funguje dobře a k potížím dochází jen výjimečně. Nejčastěji se týkají aktualizace dat.

Obvykle je technický problém způsobený tím, že klient nemá nainstalovanou aktuální verzi aplikace. V takovém případě obvykle pomůže aktualizace, uvedl například mluvčí Air Bank Michal Kuzmiak.

V 1 % případů se setkáváme s tím, že se nám nevygeneruje QR kód hned napoprvé. Postup je v tomto případě takový, že vygenerujeme QR kód znovu. Od minulého týdne se setkáváme s případy, kdy klienti nemají ve své aplikaci eDoklady aktuální Digitální výpis (mají v aplikaci oranžový vykřičník). Musí si udělat „refresh“ stránky nebo jim tento problém vyřeší celková aktualizace aplikace, popsal také Hrubý.

Nejčastější zpětnou vazbou od pobočkové sítě byla situace, kdy nešlo naskenovat eDoklad v případě, kdy klient neměl aktualizovaná data v aplikaci eDokladovka. Řešení této situace je velmi rychlé, stačí si na straně klienta rozkliknout v aplikaci eDokladovka svůj doklad a potáhnutím prstu dolů aktualizovat údaje, prozradila i Monika Hořínková, mluvčí ČSOB.

Banky mají při technických obtížích k dispozici aplikační podporu. Objevil se z jejich strany však i názor, že někdy není podpora dostatečná a chybí konkrétnější informace o příčinách problému a termínu vyřešení.

Jak si stáhnout eDoklady

Pokud přijdete o mobil, můžete si v Portálu občana aplikaci odpojit. Data jsou navíc šifrovaná a do aplikace se přihlašujete buď biometrickými údaji, nebo PINem. 

Mobilní aplikace po stažení na Google Play nebo App Store nabídne možnost „Registrovat se pomocí Identity občana“. Pokud ji máte, můžete k ověření vaší totožnosti využít buď:

  • státní prostředky (Mobilní klíč eGovernmentu, eObčanku, NIA ID nebo IIG), 
  • bankovní identitu, 
  • MojeID nebo služby První certifikační autority (čipová karta Starcos). 

Nemáte-li ještě Identitu občana, můžete si ji rovnou založit.

Já jsem chtěla využít bankovní identity. Proces ale u Raiffeisenbank zrovna nefungoval. Nepřišla mi notifikace k potvrzení na telefon, nefungoval QR kód. Přes Air Bank už se ale identifikace zdařila. 

V dalším kroku je nutné udělit souhlas s předáním údajů pro eDoklady. Aplikace měla při registraci trochu potíže, nakonec jsem se ale dostala i k nastavení biometrie pro přihlašování a PINu, kdyby metoda selhala. Dále jsem aplikaci povolovala přístup k Bluetooth a fotoaparátu (obojí je nutné při prokazování údajů z dokladů v aplikaci).

Poté už se do aplikace přidává konkrétní doklad. Občanka je tu zatím jediná předvolba ke stažení (ačkoli časem by měly přibýt i další, např. kartička zdravotní pojišťovny, řidičský průkaz či potvrzení o studiu). Následně už vidíte náhled na svou fotografii, osobní údaje i podpis.

Výhodou appky je, že ve svém profilu najdete i historii prokazování. Můžete také měnit přihlašovací PIN nebo zrušit registraci daného zařízení.

Historie prokazování. Ilustrační obrázek

Aplikace obsahuje také sekci historie prokazování.

Autor: Dalibor Z. Chvátal
Historie prokazování. Ilustrační obrázek

Podrobnější informace po rozkliknutí historie

Autor: Dalibor Z. Chvátal

Když je rychlejší plastová kartička

Ačkoli už eDoklady přijímají úřady, policie, soudy, školy i Česká pošta, ne vždy je identifikace přes eDoklady bez problémů. Když je řeč o poště, někteří uživatelé se například setkávají s ustaranými pohledy za přepážkou věštící problémy připojení aplikace k serveru (navzdory tomu, že signál mobilu je silný a v pořádku). 

Školení pro účetní - podzimní novinky

Navíc když už úspěšně dojde k ověření, pracovník pošty stejně dojde do bodu, kdy – pravděpodobně kvůli špatné integraci (nebo její absenci) – musí údaje o daném zákazníkovi buď vytisknout, nebo si je ručně zapsat. Takže je paradoxně rychlejším řešením klasické ověření „po staru“. Podobné zkušenosti hlásí uživatelé i z dalších míst, kde si ještě na eDoklady nezvykli. Tyto nedostatky by (snad) ale měl vyřešit čas a lépe zaběhnutá rutina. 

Rychlejší adopci můžeme pomoci i my sami, hojným používáním tak, aby si na využití eDokladů zvykly všechny zúčastněné strany.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).