Pane Zámečníku, toto je pěkná analýza, ale podle mého názoru k odhalení kartelové dohody je nutné sledovat vývoj cen u těchto bank. Protože měnit účet není jednoduchá operace, a určitě se nikomu nevyplatí přejít k levnější bance při každé změně sazebníku, může klidně ta kartelová dohoda vypadat tak, že půl roku je jedna banka levnější a dalšího půl roku druhá a okamžitá struktura poplatů u jednotlivých bank se může velice lišit.
A ještě jedna poznámka - uvádíte, že u KB je zrušení účtu zadarmo, zadarmo ale není zrušení povolení k inkasu a trvalých příkazů. Takže já, kdyby chtěl v KB zrušit svůj účet, zaplatím jim téměř pět stovek. I toto dělá z člověka rukojmí bank.
Máte pravdu. Standardně je v rámci rušení účtu zahrnuto i rušení trvalých příkazů, SIPO apod., ale Komerční banka si skutečně naúčtuje zrušení všech. Za zrušení trvalého příkazu 30 Kč (přes internet 20 Kč), za SIPO a povolení k inkasu dokonce 60 Kč, což patří k nejdražším na trhu.
Zcela jistě lze takové jednání KB označit za klamavé vůči spotřebiteli. Pokud bychom použili zákon o ochraně spotřebitele, zde se výslovně úvádí:
Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že:
a) cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti,
c) v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť.
Komerční banka má navíc problém v tom, že úplný sazebník poplatků nedá z ruky (a není k dispozici ani na webu).
No, to že KB nedá úplný sazebník z ruky, není tak úplně pravda. Je k nahlédnutí na každé pobočce a mě ho vždy bez problémů zapůjčili. Pravda je, že je naprosto nepřehledný, plný nesrozumitelných zkratek a k jeho prvnímu studování by si měl člověk vyhradit tak dvě hodiny, než pochopí jeho strukturu a jak ho číst. A ty výcucy ze sazebníku, zveřejněné na internetu, jsou pro běžné operace na účtech dostačující.