Válka na Ukrajině vyhnala z domovů do Česka statisíce ukrajinských občanů. Někteří z nich přijeli auty, vlastními i půjčenými. Jen málokteré ukrajinské vozidlo však má zaplacené mezinárodní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla s vystavenou zelenou kartou, která ho opravňuje pro jízdu přes hranice jiného státu, aby se na něj vztahovalo pojistné krytí v podobě povinného ručení.
Podle statistiky ČKP bylo v období od 1. ledna 2022 do 4. dubna 2022 celkem 1341 škod způsobených cizozemskými vozidly v ČR a řešených Českou kanceláří pojistitelů. Během března jsme řešili 10 nepojištěných škod ukrajinských vozidel a za únor nebyla žádná. Počet škod ukrajinských vozidel, které mají pojištění, je za březen zatím 25, v únoru jich bylo 13,
uvedla mluvčí České kanceláře pojistitelů Veronika Pavlisová.
Zatímco v České republice dostanete k povinnému ručení automaticky zelenou „bílou“ kartu, v jiných zemích ji dostanete pouze na vyžádání, anebo je mezinárodní povinné ručení samostatným placeným pojištěním. To je právě případ Ukrajiny.
Ukrajinci, kteří většinu života tráví na Ukrajině, aniž by vyráželi s autem do zahraničí, toto pojištění využívají jen málokdy, protože jej prostě nepotřebují.
To je důvodem, proč si většina Ukrajinců zelenou kartu jako placenou službu nesjednává. V nastalém stresu, rychlém balení nejnutnějších věcí a kvapném útěku z domova zaplacení tohoto pojištění téměř nikdo neřešil.
Česká kancelář pojistitelů hned na začátku března 2022 oznámila, že po dobu 2 měsíců od opuštění ukrajinského území bude případné škody způsobené ukrajinskými vozidly na území České republiky hradit ČKP k tíži garančního fondu bez jakéhokoliv dopadu na ukrajinské motoristy, kteří tak mohou bez obav své vozidlo v ČR využívat. Později tuto dobu prodloužila na 6 měsíců.
ČKP zároveň oznámila, že ještě musí nalézt udržitelný systém, jak mohou ukrajinská vozidla na území České republiky získat povinné ručení. O legislativním řešení ČKP jedná v současnosti s ministerstvem financí, podobná debata probíhá i na úrovni členských států a Evropské komise.
Řešení ale může být poměrně jednoduché. Ukrajina patří mezi 47 členských zemí Evropského hospodářského prostoru, pro které platí mezinárodní osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Každý z těchto států má na svém území centrální kancelář pojistitelů (jako je například ČKP), která sdružuje pojišťovny schopné toto pojištění sjednat.
Jako potvrzení, že majitel vozidla vlastní toto mezinárodní pojištění, slouží tzv. „zelená karta“.
Členské státy EHP
Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Španělsko, Švédsko.
Další státy stanovené prováděcí vyhláškou ministerstva financí
Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Monako, San Marino, Severní Makedonie, Srbsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, Vatikán, Velká Británie.
Státy v prováděcí vyhlášce neuvedené
Zelená karta umožňuje vstup také na území těchto států, avšak pouze za předpokladu, že jejich rozeznávací značka není na zelené kartě přeškrtnuta. Záleží na rozhodnutí jednotlivých pojišťoven, zda se jejich povinné ručení na tyto země vztahuje, nebo zda si je dají do výluk z pojištění: Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Moldavsko, Maroko, Rusko, Tunisko.
Systém „zelených“ mezinárodních karet funguje proto, aby si provozovatelé motorových vozidel nemuseli sjednávat extra hraniční pojištění v každém státě, do kterého přijedou nebo jím jen projíždějí.
Zelená karta také zajišťuje, aby motorista, občan státu, ve kterém došlo k nehodě, který nehodu nezavinil, neutrpěl ještě navíc finanční újmu tím, že by motorista-cizinec (viník nehody) nebyl pojištěn, což by jinak vedlo k složitému soudnímu jednání.
Mezinárodní pojištění tedy garantuje, že země, odkud cizinec pochází (země A), zaplatí případnou škodu motoristovi v zemi, kde se nehoda stala (země B), a škodu proplatí podle stávající legislativy a pojistných garančních limitů navštívené země B.
Ačkoli mezinárodní pojištění odpovědnosti se zelenou kartu nedostávají Ukrajinci automaticky ke svému povinnému ručení jako Češi, je možné si ho bezproblémově zakoupit jako samostatný produkt, a to i na dálku přes internet.
Zelenou kartu pro ukrajinská vozidla lze vyřídit online
Seznam pojišťoven, které zelenou kartu vydávají, je k dispozici na webových stránkách ukrajinské Kanceláře pojištění motorových vozidel, což je obdoba ČKP.
Po zakoupení tohoto mezinárodního pojištění obdrží majitel pojistky klasickou zelenou kartu (popřípadě bílou kartu), jako ji známe i v Česku. Na přední straně zelené karty je seznam zemí, ve kterých pojištění platí.
Příklad: Pokud by si chtěl ukrajinský občan sjednat online zelenou kartu pro osobní automobil na 1 měsíc třeba u ukrajinské pojišťovny Oranta, bude ho to stát podle výpočtu v její kalkulačce 627 UAH, tedy ca 474 Kč.
Kromě zelené karty existuje také možnost tzv. českého „hraničního pojištění“. To je možné sjednat pouze u pojišťovny Kooperativa na vybraných pobočkách v blízkosti hraničních přechodů po vstupu do České republiky. Ceny tohoto pojištění se jsou ale velmi vysoké. Hraniční pojištění osobního vozidla na 30 dnů stojí 15 200 Kč. (Pozor, ne ročně, ale skutečně na 30 dnů.)