to je mi jasné. to už je asi otázka svědomí každého člověka. Předpokládám že kdybyste se soudil tak bude potřeba nějaký posudek zda k tomu a tomu poškození mohlo dojít při přepravě, což se bude snažit oponovat dopravce....
jinak já jsem nevystudovala právnickou fakultu, proto tyto příklady čerpám od dTestu, který tyto lidi má. Ode mě proto závazný výklad zákona nečekejte.
Přijde mi ale škoda aby spotřebitelé přicházeli o tak zajímavá témata když já nejsem právník a dTest se jim věnuje...
Obavam se, ze predevsim u mechanickeho poskozeni, tezko pujde jednoznacne prokazat ze pri preprave vzniknout nemohlo.
Jak pisu nize, prijde mi to ze dTest provadi medialni masaz ve prospech americkeho stylu, kdy zakaznik nemusi vubec nic, prodejce ruci a plati za vsechno. On to tak bezpochyby bude i dobry kseft pro pravniky, ze.
Samozrejme posilovani prav a povedomi kupujiciho neni od veci - sam mam treba zkusenost jak jsem lamal z kasa.cz uhradu za postovne za (troji opakovane) zaslani zbozi k reklamaci, nakonec jsem ji stejne nedostal, takze jsem dostal zpet tisicovku za zbozi a celkem utratil ctyri stovky za postovne.
Ale stylem z extremu do extremu by se to asi delat nemelo...
Nemate pravdu a ani dTest nic takoveho netvrdi...
http://www.dtest.cz/clanek-1865/e-shopy-maji-vracet-nejen-kupni-cenu-ale-i-postovne
"spotřebitel má hradit jen náklady spojené s vrácením zboží (nejčastěji zasláním) zpět prodejci"
to uz neumite ani opisovat?
Já to chápu tak, že když chci jen odstoupit od smlouvy (zjistím, že mi zboží nevyhovuje, např. svetr je moc velký), tak zboží vrátím eshopu a já zaplatím poštovné/dopravu.
Ale když mi zboží přijde poškozené (při přepravě se rozbilo), tak ty náklady, které s vrácením mám, mi musí eshop proplatit. (Já přece nemůžu odpovídat a platit za to, že eshop zboží špatně zabalil a ono se při přepravě rozbilo, nikoli mojí vinou, ale vinou nevhodného obalu, za což odpovídá eshop.)
Pokud se pletu, tak mne prosím opravte.
Nedávno se mi přesně toto stalo - objednal jsem si přes eshop mop s vědrem a po rozbalení jsem zjistil, že dno vědra je proražené - viníkem byl ale eshop, měli vědro vložit do krabice, bylo jen v tenkém igelitu. Při přepravě asi někdo na plastové vědro hodil těžkou krabici a pod tíhou prasklo.
Co mě naštvalo, že jsem musel mop s vědrem vzít a osobně odvézt do eshopu, naštěstí jsem Pražák, takže jsem ztratil cestou tam a zpět "jen" hodinu a půl. Kdybych byl ale třeba z Hodonína, asi bych se na to vykašlal, jet do Prahy vrátit poškozené zboží a ztratit tím celý den?... Mop byl dlouhý asi 1,5 m, najít takto netypickou krabici, abych zboží poslal poštou také není snadné, a já ztrácím svůj čas.
Pokud namítnete, že jsem si měl zboží rozbalit před očima řidiče, tak si to zkuste - přivezl mi pět krabic (objednával jsem si toho víc), které byly zabalené do igelitu, jenom jejich rozbalení trvalo asi 40 minut. Tak dlouho žádný řidič čekat nebude.
A to nebudu vyprávět, jak to probíhalo na pobočce eshopu, za mnou fronta dvaceti lidí, kteří si přišli vyzvednout objednané zboží, a já něšťastné pokladní vysvětluju, že jsem přivezl rozbité vědro, protože mi to tak řekli na zákaznické lince...
Už u toho eshopu objednávat nebudu, mají vysoké ceny, ale zákaznické služby těmto vysokým cenám vůbec neodpovídají.
Očekával jsem, že když kurýr může zboží přivézt, tak může poškozené zboží i odvézt. Ne, to prý nejde.... Musím ho přivézt osobně. Mají to špatně zorganizované a fakt mě tím naštvali.
Tak samozrejme pozadavek na osobni privezeni nema oporu v nicem...
Me spis prijde problem, ze i dobre zabalene zbozi se muze pri preprave rozbit. U Ceske posty je pak treba reklamovat hned, pokud je poskozeny obal, popr. do dvou dnu, pokud viditelne poskozeny nebyl. Takze pozadavek, aby zakaznik zasilku hned zkontroloval pripadne kontaktoval prodejce, aby se to resilo, mi neprijde neopravneny.
Tady se ovsem medialni masazi vytvari povedomi, ze si klidne muzu vzpomenout treba po mesici, ze vec uz byla dodana poskozena a chtit vratit penize a postovne obema smery. Protoze prece neni moje povinnost neco kontrolovat a resit, ze... Prodejce pak bude mit smulu, i kdyz to bude chyba dopravce a navic je to krasne zneuzitelne, pokud si vec rozbiju sam...
> Tak samozrejme pozadavek na osobni privezeni nema oporu v nicem...
Jak byste to tedy řešil? Reklamační oddělení eshopu mi dalo na výběr ze dvou možností: 1) poškozené zboží osobně odvézt do skladu eshopu, 2) poslat jim ho poštou (nesehnal jsem ale podlouhlou 1,5 m dlouhou krabici)
> Poslal bych ho zpatky v tom v cem prislo.
Vždyť o tom píšu: mop + vědro bylo obaleno do tenkého černého celofánu. Po rozbalení jsem zjistil, že je vědro prasklé (díra jako dlaň).
Musel bych sehnat podlouhlou 1,5 m krabici (nevím kde se takto netypické krabice shánějí), abych ho mohl poslat poštou.
Takže mi nezbylo nic jiného, než to osobně odvézt.
Tak mi prosimtě vysvětli, co myslíš svým "bych to poslal zpět", rád se nechám poučit pro příště, pokud mi zase z nějakého eshopu přijde něco rozbité.
Představ si plastový kýbl a 1,5 m dlouhé koště. Ty mi radiš to zabalit do celofánu/igelitu a "poslat zpět".
Můžeš mi upřesnit, co myslíš tím "poslat zpět"? Česká pošta ode mně takovou zásilku nepřebere - koště není v krabici. Zboží mi přišlo kurýrem PPL a ta od lidí zásilky nepřijímá (asi bych musel zajet někam do depa, tak to už rovnou zajedu do sídla eshopu, žejo).
Takže mě prosím pouč, nemám s "posláním zpět" dostatečné zkušenosti.
Čili jsme, kde jsme byli: 1) buď někde seženu netypickou 1,5 dlouhou krabici do které strčím to koště a pak záslku pošlu Českou poštou, 2) nebo zboží odvezu osobně do eshopu.
Byste mimochodem mohli na základě mé předchozí debaty s AAA napsat typový článek, jak se chovat v podobné situaci, když zákazníkovi přijde z eshopu rozbitá věc (rozbije se už někde ve skladu eshopu, nebo ho rozbije kurýr při převozu) a zákazník poškození uvidí až po rozbalení.
Jaké mám zákonné možnosti, jaké povinnosti má eshop a jak se v takových situacích eshopy zachovají (ten můj eshop se mnou pěkně vyběhl, když jsem je požádal, aby mi rozbitou věc vyměnili - poslali přes PPL nové nepoškozené zboží a já bych jim přes kurýra rozbité zboží vrátil - kurýr by převzal rozbité a dal mi nové --- tak to prý nejde, nemají s PPL smlouvu).
Odmítli mi zboží vyměnit, takže jsem ho musel osobně odvézt do eshopu - tam mi sice vrátli peníze, ale já pak musel jít do jiného obchodu (raději už kamenné prodejny s domácími potřebami) a mop s vědrem si koupit.
Mně tohle jednání naštvalo - objednám si zboží, které potřebuju, chybou eshopu se při převozu rozbilo (zboží bylo nedostatečně zabaleno), ale já mám náklady a práci s jeho vrácením a novým zakoupením někde jinde....
V kamenné prodejně si můžu zboží předem prohlédnout, jestli není někde rozbité, prasklé, poškrábané... Eshopy by měli převzít v této věci zodpovědnost a zboží vyměňovat. Nebo se naučit ho pořádně zabalit.
Hm, tak jsem si to nastudoval, a asi máš pravdu: http://ppl.cz/main.aspx?cls=art&tre_id=231&art_id=113
Na tuto možnost mě ale měl upozornit ten eshop, museli to vědět.
Napadá mě ale možná zádrhel - eshop není povinen takovou zásilku převzít a budeme si zboží pingpongovat.
Kažodpádně děkuji za odkaz na PPL, příště budu vědět.
Proc? Shop ti nemuze predepisovat, jakym zpusobem to v pripade reklamace / odstoupeni od smlouvy posles zpatky. Samozrejme cesta limuzinou ci bizjetem asi bude problem, ale myslim ze byl i nejaky spor o tom, zda adekvatnim zpusobem je dovoz vlastnim autem a bylo rozhodnuto ze i to muze byt a zakaznik ma narok na uhradu takove cesty (bez zaruky ovsem :)
Pozor na eshopy typu Hannah, kde výměna zboží je znovu zpoplatněna poštovným 120Kč, tzn že zaplatíte poštovné při prvním doručení a také při doručení vyměněného zboží. Nežádejte tedy o výměnu, ale rovnou o odstoupení od smlouvy, kdy dostanete zpátky také poštovné, zboží si pak můžete objednat znovu a jedno poštovné jste ušetřili!