Hlavní navigace

Transparentní účet: Kdo jej nabízí a za jakých podmínek?

Autor: Shutterstock
Gabriela Hájková

Transparentní účet není tou nejběžnější službou, u nás ho nabízí sedm bank. I když princip poskytování je stejný, podmínky se u jednotlivých finančních domů liší.

Stav účtu bývá čistě osobní věc. U běžných spotřebitelů i podnikatelů. Jsou však situace, kdy je vhodnější nebo etické pohyby na účtu zveřejnit. Zejména v souvislosti s příjmem podpory a darů. Za tímto účelem neziskové organizace, občanská sdružení či politici využívají transparentní účty. Ne každá banka je nabízí. Kdo je „umí“ a za jakých podmínek?

Žádný extra účet, jen vlastnost

Na úvod je nutné předeslat, že transparentní účty nejsou speciálním bankovním produktem, který by stál v nabídce sám o sobě. Jde o vlastnost běžného účtu, který banka standardně poskytuje. Takže účet nabízí všechny služby, jako ten klasický (platební kartu, internetové bankovnictví, platební styk…). Transparentní režim se k němu sjednává většinou dodatkem.

Sjednáte-li ke svému účtu transparentní režim, historie se nezobrazí zpětně, ale načítá se až od momentu zveřejnění.

Cenou je poplatek za běžný účet

Převážně banky umí udělat transparentní účet z většiny svých běžných účtů, některé ale službu provozují jen k jednomu konkrétnímu účtu.

Za to, že necháte veřejnost dívat se pod pokličku vašich financí, bance neplatíte poplatek navíc. Hradíte jen klasické vedení účtu (pokud je zpoplatněné), který banka učinila transparentním, přesněji jehož veškeré pohyby zveřejňuje na svém webu. Žádný speciální sazebník pro transparentní účet proto neexistuje.

Primárně jsou transparentní účty určené právnickým osobám neziskového charakteru, například obcím a městům, církvím, školám, fondům apod. Většina bank je ale umí poskytnout i běžným fyzickým osobám.

Podmínky, za kterých banky poskytují tuto vlastnost k účtům, jsou dost podobné. Liší se ale délka historie, kterou na webu zobrazují. Někde je to jeden měsíc, jinde několik let.

Banka na webu zveřejňuje informace o:

  • čísle a názvu transparentního účtu,
  • zůstatku,
  • příchozích a odchozích transakcích vč. data odepsání/připsání či zaúčtování,
  • částkách a měně transakcí s jejich variabilními symboly,
  • původu finančních prostředků,
  • popisu transakce.

Česká spořitelna

Česká spořitelna poskytuje transparentní účty fyzickým i právnickým osobám. Sjednává ho k běžnému, podnikatelskému a firemnímu účtu, k Osobnímu účtu ČS a Osobnímu účtu Premier.

Banka neomezuje zobrazovanou historii na webu.

V průměru banka sjednává za rok asi 70 transparentních účtů.

ČSOB

ČSOB poskytuje transparentní účet k netermínovaným účtům. Bezplatně jich jednomu klientovi poskytne i několik. Banka neomezuje zobrazovanou historii.

Podle mluvčí Pavly Hávové banka zaznamenává o transparentní účty stále větší zájem.

Fio banka

Fio banka poskytuje transparentní účty fyzickým i právnickým osobám. Na webu zobrazuje maximálně roční historii účtu. Pomocí filtrů můžete na účtech hledat snadněji konkrétní transakce.

I zde se zájem o službu každý rok zvyšuje. V posledních letech Fio banka sjednává kolem 1000 takových účtů ročně, letos očekává ještě o 500 účtů více.

Komerční banka

Komerční banka umí službu Transparentní účet zřídit k jakémukoli běžnému, spořícímu nebo termínovanému účtu, který vede. Banka neomezuje zobrazovanou historii.

Banka také umožňuje klientům vložit widget transparentního účtu na své webové stránky.

Zájem o tuto službu je u Komerční banky dlouhodobě stabilní.

Moneta Money Bank

Moneta Money Bank poskytuje transparentní účet kromě právnických osob také všem zletilým fyzickým osobám, které mají u banky vedený běžný účet. Služba je bez poplatku a jde nastavit na většině typů bankovních účtů.

Banka na webu zobrazuje maximálně 90denní historii.

Měsíčně založí Moneta Money Bank jednotky takových účtů.

Raiffeisenbank

Raiffeisenbank poskytuje jako jediná Transparentní účet jen právnickým osobám. Pro zřízení je tedy potřeba doložit doklady registrace dané právnické osoby v daném rejstříku.

Banka transparentní účty zřizuje výhradně na poplatkové platformě podnikatelského eKonta Business. Rozdíl oproti standardní nabídce je v položce za vedení účtu/tarifu, kterou v případě transparentního účtu neúčtujeme. Další výhody či poplatkové slevy sjednáváme individuálně, řekla serveru mluvčí Petra Kopecká, podle které je poptávka po této službě stabilní. Banka jich zakládá zhruba 200 ročně.

Sberbank

Sberbank umí do transparentního režimu převést jakýkoli účet, který vede. Počet takových účtů na jednoho klienta není omezen.

Banka zobrazuje na svém webu maximálně půlroční historii. Délka se dá upravit, minimum je měsíc. Klienti si mohou do prezentace účtu nechat dát odkaz na vlastní internetové stránky.

Zájem o transparentní účty Sberbank je podle mluvčího Jana Marka stabilní, každý měsíc banka řeší zhruba dvě takové žádosti.

Našli jste v článku chybu?