V Monetě mi zatím okamžité platby fungovaly bez problémů, ale je pravda, že jsem nikdy neposílal 400.000 Kč. Z běžného účtu maximálně 20.000 Kč a ze spořícího 150.000 Kč. Také to bylo převážně v pracovní dny - z letošních asi 30 plateb byly pouze 4 v sobotu a neděli.
Jen informační mail o změně stavu účtu mi chodí s cca 1/2 hodinovým až hodinovým zpožděním.
Zajímavý a užitečný test, díky za něj. U Monety jsem nejdřív tipoval, že si spletli "do 400000" a "méně než 400000", ale když prošlo 380000 a 390000 ne, vypadá to na nějakou záludnější chybu. Přijde mi ale trochu pesimistické psát, že okamžité platby podporuje "jen 10 bank", když mezi těmi 10 je i 7 největších podle počtu klientů.
P.S. Na dvou místech chybí nula: "100 00 Kč" a "400 00 Kč".
Dokud nebude Equa umět vydat k účtu více než jednu kartu, tak to nikdy nebude plnohodnotná banka.
Bezplatných účtů je na trhu více než deset (jak Dalibor jmenoval ve svém článku https://www.mesec.cz/clanky/nula-bez-podminek-ceska-sporitelna-ma-novy-ucet-bez-poplatku/ ), polovina z nich má pobočky s pokladnami (to Equa, pokud vím, pokladny na žádné pobočce nemá), pravděpodobně všechny umí 2 karty k účtu.
A že by se u Equa nikdy nic nezaseklo? Ale jděte
https://tn.nova.cz/clanek/lide-si-stezuji-na-bankovnictvi-equa-bank-reakce-zamestnancu.html
http://www.kakajicko.cz/recenze-equa-bank-nespolehlivost-na-prvnim-miste.html
https://martinhumpolec.cz/kdyz-vas-equa-bank-dostane-do-nesnazi-a-je-ji-to-jedno/
Také přispěju svými zkušenostmi. Je velmi důležité, aby banka umožňovala poslat platbu jako okamžitou nebo vůbec, nikoliv jako "pokud lze tak okamžitou". Jinak se můžete dočkat nemilého překvapení.
Situace 1
Krok 1 - Equa: Chci poslat okamžitou platbu do jiné banky (tuším RB). V mobilním bankovnictví obvykle vidím možnost Poslat platbu okamžitě. U tohoto příjemce ale chyběla. Ověřuju, že banka platby podporuje, tlačítko ale chybí.
Krok 2 - ČSOB: Zkouším poslat stejnou platbu z ČSOB. To má zaškrtávací políčko, zda poslat platbu okamžitě. Zapnu ho tedy a dostávám hlášku ve smyslu, že banka příjemce je offline. Tak mají asi výpadek. Zkouším po asi hodině a už to přepnout jde, platbu neodesílám.
Krok 3 - Equa: Vracím se do mobilního bankovnictví Equa a tlačítko Odeslat platbu okamžitě se už ukazuje. Odesílám platbu, ve výpisu se ukazuje jako okamžitá.
Situace 2 - ČSOB: Jsou případy, kdy zaškrtávací políčko pro okamžitou platbu hledáte marně bez ohledu na vyplněné údaje. To je výpadek na straně ČSOB, opět počkejte.
Situace 3: Banka, která neumožňuje výslovný výběr okamžité platby, např. tuším ČS, je offline, nebo banka příjemce je offline. Platba odejde standardně, zatímco uživatel předpokládá, že odešla okamžitě. V lepším případě je upozorněn, ale pokud je např. pátek odpoledne, toto může u větších částek zasílaných na urgentní účely způsobit velké problémy, protože platbu pak neodvoláte a přijde až v pondělí. Pokud banka neumožňuje výběr pouze okamžité platby, na okamžité připsání nespoléhejte!
Velmi děkuji pánovi, který test prováděl. Je moc užitečné sdělit takto bankám, jaké nedostatky musí ještě odstranit.
Za ČNB, coby provozovatele infrastruktury okamžitých plateb, mohu sdělit, že všechny platby provedené v rámci tohoto testu, proběhly skrze infrastrukturu zcela standardně. Od okamžiku, kdy banka plátce předala platbu do systému okamžitých plateb, do okamžiku, kdy banka příjemce obdržela informaci o řádně zpracované došlé platbě, uplynulo u těchto plateb od 250 do 750 milisekund. Pouze jedna platba trvala déle (1,7 vteřiny), protože jsme 1,4 vteřiny čekali na potvrzení ze strany banky příjemce.
Okamžité platby probíhají tak, že ČNB obdrží od banky plátce příkaz, zkontroluje jej, ověří, že má banka plátce dost prostředků na provedení, zašle dotaz bance příjemce, zda účet příjemce existuje a lze na něj připsat okamžitou platbu, po kladné odpovědi platbu finálně schválí, zašle bance příjemce informaci o provedení platby (ta má poté neprodleně připsat platbu na účet příjemce) a poté zašle bance plátce avizo, že a kdy byla platba předána bance příjemce. Banka plátce poté má okamžitě informovat plátce, že byla platba úspěšně předána bance příjemce. To, že to některé banky nedělají, je nedostatek, který musí napravit.
Pokud na dotaz ČNB banka příjemce odpoví negativně (účet příjemce neexistuje, účet příjemce nepřijímá okamžité platby apod.), zašle ČNB tuto informaci bance plátce. Banka plátce by měla tuto informaci ihned předat plátci. To, že to některé banky nedělají, je nedostatek, který musí napravit.
Tolik k fungování okamžitých plateb a ještě jednou díky za provedení tohoto testu.
Ivan Fencl
Česká národní banka
Tato odpověď je sice formálně naprosto správná, ale doufám, že i vy si uvědomujete, že je úplně k ničemu, protože neodpovídáte na to, co tazatelé chtěli vědět. Pro případ, že by to tak opravdu nebylo, zkusím to ještě více "po lopatě": to, co tazatele zajímalo, je proč není ČNB do systému okamžitých plateb zapojena, když zrovna u ČNB jsou vedeny účty, na které může být okamžitá platba více než žádoucí (finanční úřady, ČSSZ, ...).
Konečně někdo, kdo umí formulovat otázku. Děkuji.
Tady bych mohl pouze spekulovat na téma "zákazníkem ČNB není poplatník ale FÚ a tomu je to buřt". Tedy doporučuji obrátit se s dotazem na tiskové oddělení ČNB, tam je drasticky větší pravděpodobnost, že dostanete na tuto otázku reálnou odpověď, než v diskusi na internetu.
Monitoring transakcí je standardní záležitostí, kdyby šlo do tuhého, není problém se hrabat v detailech - jak pro regulatorní orgán (ČNB), tak pro bankovní subjekty, které platby odesílaly. Souhlasy jsou formalitou, vše je obsaženo i v zákoně.
A je potřeba dodat, že takovéto množství transakcí v typu/objemu/čase/rychlosti je velmi nestandardní, takže se jednak pomyslně rozsvítilo červené světlo AML oddělení jednotlivých bank a také bych se nedivil, kdyby došel podnět na FAÚ MF ČR. Dalším rizikem je kontrola ze strany FÚ, který se může zajímat o původ peněz (i v rámci tohoto testu).
Proto identifikace plátců/příjemců je a byla nezbytná, aby se předešlo pochybnostem. Jakmile jde o peníze, není to sranda a banky musejí posílat reporty, ověřovat, identifikovat, jinak to je i jejich průšvih.
Test proto musel proběhnout pouze s majiteli účtů, kteří mají křišťálově čistou historii a reputaci a jsou schopni případné kontroly ustát :-) , u kterých tedy není co skrývat před ČNB, bankami i státní správou.
Ja rozumim, ze vsechny platby jsou monitorovane ze zakonnych duvodu, at uz jde o prani spinavych penez, nebo treba neopravnene transakce nekym jinym, nez je majitel uctu. A proti tomu ani nic nemam. Predpokladam, ze v pripade podezrelych transakci, to lide s prislusnym opravnenim zkontroluji, nebo daji podnet policii.
Ale prijde mi naprosto skandalni, ze se nekdo, napriklad reditel odboru na CNB, jen tak ze sve vule rozhodne a koukne na to, kdo komu posila - treba proto, aby byl za mistra v internetove diskusi. Takze pokud jste ho o to nepozadali, tak je to podle me prusvih jak hrom.
Jestli CNB nema pravidla, ktera brani tomu, aby se pan Fencl koukal, komu treba posila jeho sousedka penize, tak se pak nedivim nicemu.
Je to jako kdyby se vam soused pracujici u mobilniho operatora dival, jestli si nepisete s jeho manzelkou.
Podle me je to neskutecne. A jeste to sem napise, to je papalasstvi nejvyssiho kalibru.
Systém běžných plateb ČNB je stavěn spíše jako robusní, než jako rychlý. Umožňuje i různá záložní řešení, jako "kabelový přenos" (disketa do kabely a jede se do ČNB s datovým souborem, aspoň tak mi to ještě před pár lety vykládal kamarád) - a to je jen dobře. Považuji za důležitější zaručenou funkčnost i za cenu D+1 (stejně je to u většiny bank u dopoledne zadaných plateb D+0).
Varianta koexistence 2 systémů - robusního standardního systému a doplňku pro drobné okamžité platby považuji za nejlepší kompromis.
Dobrý den,
okamžité platby jsou na jednu stranu jistě vítanou inovací, na druhou stranu mohou být velmi nebezpečné, protože mohou velmi rychle odčerpat peníze z napadeného účtu. Pokud systém banky nějakou platbu vyhodnotí jako podezřelou, tak u "normálních" dávkových plateb může tuto platbu prozkoumat odpovědný pracovník banky před odesláním do clearingu ČNB. U okamžitých plateb tato možnost fakticky není, protože časový limit pro odeslání je v sekundách a systém funguje 24x7. Proto systém Fio banky u podezřelých okamžitých plateb přistupuje k blokaci všech účtů daného majitele pro okamžité platby (to se projeví chybovým hlášením "Váš účet nelze použít pro okamžité platby"). Toto se týká odchozích i příchozích plateb. Situaci následně posoudí odpovědný pracovník banky a rozhodne, zda jde opravdu o napadení účtu, nebo neobvyklé transakce opravdu zadávala oprávněná osoba.
Ján Franek
Fio banka