Uvítal bych, pokud byněkdo vytvořil web recenzí, něco jako byl známýlékař.cz. Sám bych rád dlouhodobě finančního poradce využíval, ale nemám čas se probírat "nezávislými" "analýzami" různých "poradců" z různých agentur (nebo abych si na ně najal jiné poradce...). Za finanční poradenství jsem ochotný platit běžnou hodinovou sazbu (vždyť za poradenství je běžné platit advokátům a daňovým poradcům). Někdo, kdo by mě varoval před úskalími jednotlivých produktů (např. v rizikovce vyhledal všechny výluky), pročetl VOP a pak krátce shrnul a občas (stačilo by jednou ročně) mě upozornil na novinky na trhu, případně též sledoval pojistný a finanční trh v zahraničí (alespoň v rámci EU, některé produkty je výhodné sjednat i mimo ČR).
Také by stálo za zamyšlení zorganizovat Komoru finančních poradců, kam by byli přijímáni jednotlivci po složení náročných zkoušek, stejně jako jsou přijímáni advokáti do ČAK nebo daňoví poradci do KDPČR, a měli by povinnost každoročního vzdělávání a jednou za 5 let by zkoušky museli opakovat. Pokud by se poradce zachoval neeticky (např. by rušil klientům výhodné smlouvy a sjednával by nevýhodné), mohl by být pokárán pokutou, nebo i z komory vyloučen.
Jo, vy byste si asi představoval opravdového finančního poradce, ne prodejce, který se za něj jen maskuje. Smůla, takového asi nenajdete.
Já se pokoušel zadat podobným způsobem pár pojišťovacím makléřům, aby mi navrhli optimální pojištění nemovitosti. Skončilo to taky fiaskem, prakticky byli schopní jen přeposlat cenové nabídky s obsáhlými podmínkami každé pojišťovny, ale provést kvalifikované porovnání nabídek, tj. co která opravdu obsahuje nebo neobsahuje, nebyl schopen nikdo. Musel jsem se do toho ponořit sám abych nakonec zjistil, že se mi asi vyplatí prodloužit 5let starou pojistku, kde vycházela nejlíp jak cena, tak celkové podmínky.
nakonec jste se do toho ponořil a zjistil, že jste asi jediný OPRAVDOVÝ finanční poradce...mohl byste mít před sebou ohromnou kariéru :))...počítám ( nechci Vám finančně radit), že ušetříte mnnoho peněz, když se vykašlete na veškeré služby a vždy se do toho nejdříve pořádně ponoříte...:) přeji Vám vše dobré...
Napsal jsem ti k tomu rozsáhlý komentář, zapomněl sem si ho zálohovat a při přidávání zmizel.
Takže jen závěr z mýho megadíla - co je výhodná a co je nevýhodná smlouva? Je kapitálovka z r. 98 s krytím 100 tis. na smrt a trvalé následky výhodná nebo nevýhodná? Pro mě je odpověď jednoznačná - smlouva je k ničemu. Ale ouha, její majitel to vidí jinak, smlouvu si založil kvůli spoření a od r. 2000 i pro daňové odpočty. Ano, kloudné pojištění lze sjednat i bokem, ale jen v případě, že na něj má klient peníze. Když nemá, tak co potom? Prostě se současná smlouva zruší (redukce, konverze, výpověď), to se udělá.
To je základní chyba uvažování většiny poradců.
Já se prvně rozhodnu čeho chci dosáhnout a teprve pak hledám cestu jak toho dosáhnout a přijímám případné kompromisy, nebo to nechám i plavat.
Příklady práce poradců:
Když někdo odhadne svoji situaci tak že na roční neschopnost mu postačí 100 tisíc na léčebné výlohy + 200 tisíc jako náhrada ušlé mzdy která musí částečně pokrýt i příští rok, kdy nebudu třeba ještě plně fungovat...
Když někdo splácí dluhy tak mu má cenu nabídnout jen takovou pojistku která je opravdu efektivní. Sdělit se ale musí všechny informace, třeba i to že k plnění může dojít až po několika měsících tedy i splátkách a pojištěný by si měl proto vytvořit finanční rezervu. Někdy může být výhodnější jen ona finanční rezerva.
Všichni poradci/prodejci pojišťují děti. když je dítě blbé a zabije se nebo zraní prachy nás stejně neutěší. To je holt koloběh života. Ať se ten pitomeček malá radši zabije dříve než později, bylo mu to zřejmě souzeno. Poradce by měl reagovat spíše v situaci, kdy má rodič (je-li významný přispěvatel do domácího rozpočtul) rizikové povolání a hrozí přerušení příjmu rodiny.
Kdežto vy, poradci, se zabýváte nějakými smlouvami...
Stejně nebudete nikdy znát pořádně situaci klientů. Nikdy se nedozvíte že ten a ten má bohatého bratra, který je ochoten mu na určitou dobu půjčit určitou sumu peněz a proto není potřeba budovat úvěrovou historii. Nikdy se nedozvíte že kmotrem, nebo skutečným otcem dítěte je zajištěný člověk. Nikdy nebudete uvažovat tak, že tenhle ten chuďas bude za deset let dědit a bude mít k dispozici o jeden dům více než bude pro sebe potřebovat...
**
Toto vše a milion dalších věcí, je směr úvah k nimž by měl poradce klienta směrovat, pokud ho to nenapadlo samotného a pomoci mu vytvořit a plnit jeho finanční plán. Takové a i mnohem lepší poradenství nepochybně funguje i v Česku. Fungují ti i osobní bankéři, ale tohle vše není dostupné pro běžného člověka z ulice s jednou kapsou prázdnou a druhou vysypanou.
**
Já osobně bych uvítal, kdyby začaly fungovat opět na úrovni služby "advokátních" kanceláří s koncipienty jako třeba ještě předněkolika staletími. Zkuste dnes někomu mimo váš dozor, příkazem na dálku, svěřit aby pro vás něco udělal nebo vás v nějaké situaci zastoupil...
"To je základní chyba uvažování většiny poradců.
Já se prvně rozhodnu čeho chci dosáhnout a teprve pak hledám cestu jak toho dosáhnout a přijímám případné kompromisy, nebo to nechám i plavat."
Jakápak chyba? I poradci-prodejci jsou předem rozhodnuti, čeho chtějí dosáhnout. Maximálního zisku. A nejde-li to, i oni poté hledají cestu a přijímají kompromisy: namísto IŽP, nejde-li to, bouchnou alespoň něco menšího.
Toto nepochopení klienta je stále o tom stejném: za koho prodejce-poradce kope. Za sebe kope, ne za klienta. A klient, pomýlený slovem "poradce" se potom diví, protože "on si myslel že".
Proto také prodejci s tak hroší kůží trvají na označení "poradci", aby co nejvíce klientů uvedli v omyl.
Řešením smlouvy s nízkým krytím nemusí být jen její zrušení, pro klienta výhodnější může být uzavření další smlouvy, která "dokryje" (šíří pojištění i výší pojistných částek) to, co té první chybí, protože u životního a úrazového pojištění je možné nechat si plnit z více smluv.
To ovšem pro poradce výhodné není, vyžaduje to po něm rozsáhlejší znalosti, větší úsilí ("nastavit" druhou smlouvu tak, aby se s tou první vhodně doplňovala) a přitom dostane menší provizi.
Lidé se nechají nalákat na vysoké výnosy a daňové odpočty, přitom ale těch, kteří vydrží smlouvu platit po celou dobu, na kterou je uzavřena, bude naprosté minimum. Někteří za život těch smluv udělají několik a tak několikrát zaplatí 2 leté pojistné do kapsy prodejci. Zhodnocení nula nula nic, ale přitom zvládnou za tu dobu splatit několik spotřebitelských půjček s RPSN kolem třiceti procent.
Prodejci mají tendenci prodat. Hned a co nejvíce. Budete si brát za 5 let hypotéku? No tak to uzavřeme pojistku na milion a pro jistotu hned teď, budete to mít levnější. A se spořicí částí (aby vám pak ty peníze chyběly a banka vám nedala hypotéku kvůli příliš vysoké LTV) a do 60 let, aby byly daňové odpočty. Místo toho, aby klientovi poradil, ať tedy těch 5 let spoří, "co to dá", aby si bral hypotéku s co nejnižším LTV (podíl hypotéky na hodnotě nemovitosti) a krom nižší úrokové sazby i zvýšil pravděpodobnost, že ji vůbec dostane.
Jo, co by za to spousta lidi dalo, kdyby meli moznost vzit si hypoteku s 25 % LTV. Spise jsou situace kdy potrebuji mezi 80 a 100 % LTV a nekteri by radi jeste vyssi:
http://forum.mesec.cz/index.php?topic=1713.msg7551;topicseen#msg7551
A pokud je prodejce naveze par let pred planovanou hypotekou do nejakeho rezervotvorneho pojisteni, tak to, co v nem utopi muze byt prave ten rozdil mezi tim, jesttli ji dostanou a za jakou sazbu.
Vubec si nemyslim, ze je dobre si brat spotrebaky s dvoucifernou RPSN, bohuzel spoustu lidi se chova tak, ze penize na radu poradce da do IZP se zhodnocenim kolem nuly, nebo i zapornym (po odecteni poplatku) a za par let si vezmou spotrebitelsky uver na nakup zarizeni domacnosti, protoze vetsi hypoteku jim banka neda.
Zkuste např www.vasiporadci.cz , poradci-sobe apd.