173 firem – to není reprezentativní výzkum, to je spíš zavádějící.
Mobil, auto, notebook – nejsou benefity, ale pracovní pomůcky. Když už na tom příslušný člověk pracuje, taky si na to třeba stáhne privátní fotky, maily, autem dojede na nákup nebo se dotane domů, když přijede pozdě ze služební cesty.
Zdanění stravenek bude těžký boj. Hlavně proto, že je mají všichni ouřadové, ať už státní nebo obecní. Proč mají zaměstnavatelé „kompenzovat pracovníkům příspěvek na jídlo“? Proč jim nekompenzují příspěvěk na dopravu do práce, příspěvek na oblečení a další? Nebylo by snadnější přeřadit restaurační služby do nižší sazby DPH? Nižší DPH na jídlo v restauraci má přece víc států. Nebo to je jen snaha státu zdanit všechno co to dá?
No jak se to vezme.
Jsou firmy, kde mají zcela striktní IT politiku. Zaměstnanec si nemůže na firemním notebooku soukromě ani uprdnout. Instalování čehokoliv je zakázáno a v pracovní smlouvě ošetřeno jako hrubé porušen pracovní kázně. Soukromá data na notebooku také nesmí být. Na internet se to nesmí připojit jinak než přes firemní VPN, kde pochopitelně nesmíte dělat nic nepracovního.
Plyne to primárně z toho, že IT oddělení zodpovídá za funkčnost notebooku a jeho aplikací a to, že mají nad notebooky naprostou kontrolu berou jako nutnou podmínku, aby mohli za něco ručit.
Existuje ale spousta malých firem, kde se tohle neřeší a zaměstnanec si může na notebook nainstalovat a nakopírovat co chce (nebo formálně nesmí, ale všeobecně se to toleruje). A pokud zaměstnavatel platí paušální mobilní internet, tak je mu jedno, jak si tam zaměstnanec surfuje, když je doma. A až ex-post se řeší, kdo může za to, že je tam nelegální SW a kdo může za to, že ten legální SW nefunguje a kdo může za to, že na mobilním internetu je přečerpaný FUP.
Když má zaměstnanec takový notebook, tak si nemusí k soukromým účelům kupovat vlastní a má to fakticky jako benefit.
A totéž je s mobilem i s autem. Ani na mobilu nelze provolat jakoukoli částku, stejně jako s autem najet libovolné množství kilometrů. Privátní jízdy se evidují a pokud je auto místo psaní knihy jízd sledováno satelitem, ví firma naprosto přesně kde a v kolik hodin auto bylo.
Pokud máte služební automobil povolen i pro privátní použití, platíte z tohoto benefitu daň, i kdybyste najel jen jediný kilometr (viz § 6 Zákona o dani z příjmu, písm. 6: Poskytuje-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 1 % vstupní ceny vozidla za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí vozidla).
Obdobně se postupuje, pokud máte např. služební byt.
Proč by satelit a sledování byly utopie? Máme to ve firmě hlavně z bezpečnostních důvodů, na něktrých autech téměř on-line, a celá ta legrace už nestojí zase tak moc.
A měsíční poplatek za každé auto se mnohonásobně vrátí tím, že se omezí počet zbytečných jízd a lidi nejezdí tam, kam prostě nemají. Jednou se stačilo zeptat kolegyně, která jela na SC pár kiláků od fabriky, co si koupila v akci v Kaufu a vím, že od té doby si každý dává pozor, kam s autem jede.