Vzhledem k tomu, že nové termíny hodlá ČSSZ přidělovat abecedně, tak budou také případy, kdy se to lidem posune ze 2., ze 4., ze 6. nově na 12. nebo na 14., takže zase naopak těmto lidem by peníze chyběly - dostali by v květnu důchod např. od 2.5. do 1.6. a další důchod až 14.6. (sice na celý kalendářní červen), ale v době od 2.6. do 13.6. by neměli z čeho žít, neboť nový termín výplaty budou mít až 14.6. Proto se s tím uvažuje tak, jak v návrhu zákona uvedeno, neboť část důchodců žije doslova "z ruky do huby" a na výplatu důchodu vyloženě čekají. Ono se nám to snadno mluví, když máme úspory, ale v této zemi je řada penzistů, kteří nemají důchod ani 20 tis. Kč - obdivuji je, že dokážou přežít - vždyť to je tak sotva na pokrytí bydlení a na energie.
můj e-mail je v mém profilu na https://www.mesec.cz/autori/karel-zitek/
1) děkuji předem za jakékoli připomínky
2) že by senové termíny přidělovali abecedně o tom jsem v materiálech novely nic nečetl - vy ano?
3) posun ze 6. na 12.? tak o tom také nic nevidím - já v materiálech čtu jen:
Změnit stanovený výplatní termín může plátce důchodu jen se souhlasem příjemce dávky důchodového pojištění; bez souhlasu příjemce dávky může plátce důchodu změnit výplatní termín jen na dřívější den.
Změna výplatního termínu bude možná, a to jen se souhlasem důchodce (zpravidla změna bude na jeho žádost), popřípadě i bez souhlasu důchodce, ale v tomto případě jen na dřívější výplatní termín.
4) jediný možný posun „nahoru“ je pro termíny 2. a 4., co se již dlouho nově nepřidělují a ty budou snad zrušeny Jednak ale budou tyto změněny “minimálně“, tedy na 6., max. 8 a pak na tyto max. 4 dny je počítáno, že dostane důchodce doplatek, tedy poměrnou část důchodu = nikdo škodný nebude. cituji:
…. náleží občanům, kteří jsou hromadnou změnou takto dotčeni, jednorázový doplatek poměrné části důchodu za počet kalendářních dnů, o které se toto období prodloužilo; jednorázový doplatek se vyplatí nejpozději v den, který by v kalendářním měsíci, od něhož je hromadná změna účinná, připadl na termín splatnosti důchodu, pokud by k hromadné změně nedošlo. V dané souvislosti se předpokládá, že ČSSZ provede úpravu termínů splatnosti tak, aby fiskální náklady na financování tohoto doplatku byly co nejnižší a aby se nový stav, kterému se poživatelé důchodu budou muset přizpůsobit, co nejvíce blížil stavu dosavadnímu. Toho ČSSZ docílí tak, že dosavadní nejnižší splatnosti přesune na nově stanovenou nejnižší splatnost. Tak např. pokud bude nejnižší nově stanovený termín splatnosti 6. dne v měsíci, přesune ČSSZ dosavadní splatnosti stanovené na 2. nebo 4. den v měsíci na tento termín (tj. na 6. den v měsíci), a nikoliv na termín vyšší.