Hlavní navigace

Názor k článku Staňte se šéfem vlastních peněz: Zkroťte své výdaje od Jarmila - Zkusila jsem si náklady na kolo versus MHD...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 7. 2012 9:17

    Jarmila (neregistrovaný) ---.199.broadband14.iol.cz

    Zkusila jsem si náklady na kolo versus MHD dát na papír. Záznamy jsem si vedla rámcově před asi 4 roky (pak jsem konečně dostala onu vytouženou průkazku na MHD zdarma). Ročně jsem najezdila přes 5.000 km, trasa poměrně členitá. Protože tu nejsou cyklostezky a do práce jsem jezdila do města, jezdila jsem hlavně po kraji frekventované silnice, občas po chodníku (někdy dokonce i po chodníku jednosměrkou v opačném směru). Rekreační ježdění je ale fakt o něčem jiném, jak výběrem profilu trasy, tak použité cesty. Brzdové válečky nevydržely víc než 10-14 dnů (mám v cestě dva dlouhé táhlé kopce), řetěz - i ten nejkvalitnější - se musel měnit max za 3 týdny. Při výměně brzdových válečků i řetězu se musí znovu seřídit brzdy. Cca 1x ročně je třeba nový ráfek, protože se probrzdí. Duši lepíte min. 1x týdně, plásť nevydrží víc než 1/2 roku. V členitém terénu se nedá jezdit bez přehazovačky (teda dá, ale za cenu dost velké dřiny), ta ale nevydrží víc než dva roky, pak má ometené zuby. Pořizovací cena kola byla 10.000,- Kč, roční náklady se pohybovaly mezi 3-5.000,- Kč (z důvodu, ze ho neumím spravovat sama). Roční jízdenka na MHD stála v té době 3.600,- Kč. Navíc na kole se neschováte před nepřízní počasí. Dobře, lehké mrholení zas až tak nevadí, a za tu dobu mám vypozorováno, že vysloveně deštivých dnů je u nás tak 10 do roka (a posledních cca 10 let byly července téměř bez dešťů). Když byly zimy bez sněhu, dalo se jezdit celoročně. Když ale napadne sníh, odhrne ho správa silnic ke kraji, pak ho shrne z chodníků, a vy se jako cyklista motáte vysloveně mezi auty, navíc za snížené viditelnosti. Jako by nestačilo, že u chodníku bývají kanály, častokrát propadlé i o 10 cm (ale situace je už dneska o dost lepší), kdy se taky motáte na silnici mezi auty. Blbá je taky situace, kdy jedete po silnici, chcete jet rovně, ale silnice má odbočovací pruh doprava. Pak se jako cyklista motáte uprostřed silnice, i když jedete přesně podle předpisů. Když se vám stane, že z jedné strany máte kloubový autobus a z druhé strany náklaďák, mezi nimi prostor tak maximálně na šířku řídítek, tak je to adrenalin jak sfiňa.
    Suma sumárum: kolo na rekreační ježdění je docela fajn, ale na celoroční ježdění je dobré možná pro toho, kdo chce mít fyzičku a může si ho servisovat sám. Finančně to zas taková sláva není, spíš bych řekla, že to bylo 1:1, někdy byla MHD fakt levnější, hlavně když jsem kupovala nové pětikolečko (rám jsem nikdy prasklý neměla).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).