Hlavně je v principu nesmysl se domnívat, že zničení fungující věci je cestou k blahobytu.
Na jedné straně chtějí zvyšovat daně, na straně druhé vyhazují prachy za to, že někdo zničí fungující vůz. Je vidět, že i nejposlednější otrapa má víc rozumu než půlka ekonomů.
Šrotovací logikou nahlíženo by bylo největším přínosem kdyby přišly povodně nebo meteorit a byla tím zničena většina domů. To by teprve rozhýbalo průmysl! :-)
Přesně. Proč jen šrotovné? Což takhle ošatné, nábytkovné, počítačovné, kobercovné, obuvné, nédobné nebo dokonce domovné? Pořiď si nový dům, znič starý a dostaneš prémii. Musíš to ale zbourat a postavit v jednom roce, musí to mít kotel od té správné firmy, nic ojetého, musí to mít certifikát, stanovenou střešní krytinu, zateplení vhodné na severní pól, protipožární signalizaci, protipovodňový val a špačka na okapu. Když to nesplníš, domovné nebude. To by nerozhýbalo průmysl? Začneme šrotovným, skončíme rakvovným. Pořiď si novou rakev z ekologicky recyklovaného materiálu a bude na ni dotace. My se nakonec bez nějaké té dotace ani nevys...
PS: hlavně že jsme kritizovali komunisty za neprůhledné dotace do různých oblastí. Proti současné vládě to ale byli břídilové.
já myslim že "domovné" existuje - jmenuje se to zelenausporam.
pořiď si nový dům, nebo znič starý nech z něj jen holé zdi a přestav, hodný stát zaplatí.
obávám se že v okamžiku kdy by někdo dokázal vypočítat ekologický potenciál koberců nebo nábytku, že se s tunely roztrhne pytel . . . . .
Jenže starý koberec, počítač, nábytek, staré sklo apod. nikoho neohrožuje na životě technickým stavem, neblokuje silnici z důvodu, že nemůže nastartovat :-) a nevypouští do ovzduší škodlivé emise. To je myslím hlavní důvod proč se šrotovné zavádí právě pro auta. Ve Francii to mají ještě víc propracované, čím ekologičtější auto, tím vyšší státní příspěvek. Roste to myslím až ke 100 000 Kč v přepočtu.
Dalším důvodem jsou podle mě služby nabalené na koupi nového auta: pravidelné servisní kontroly, havarijní pojištění, případně leasing - čili práce pro další lidi a následně další příjmy do státní kasy. Což např. u koberce není.
Jasně, ty lidi, kteří jezdí auty, která smrdí, nejdou nastartovat atd., mají někde ve strožoku 200 kKč, teď čekají jenom na těch 30 od státu a pomažou si koupit nové auto...
Přečtěte si někde, jak to vypadalo na Slovensku - lidé šrotovali 10 let stará auta, která mohla klidně jezdit ještě pár let, a plečky staré více jak 20 let jezdí vesele dál...
Já ale reagoval na něco jiného než reagujete Vy. Otázka zněla proč ne kobercovné, nábytkovné, třískovné, skelné apod.
U nás moc lidí šrotovat 10 let stará auta nebude. Proč bych třeba já šrotoval 11 let staré auto s vidinou 30 000 na nové, když ho můžu za 50 000 prodat? A 10 let staré škodovky se prodávají ještě dráž...
BTW: Znám pár lidí co přešli ze staré škodovky rovnou na auto třeba za 400 000 Kč. Já v tom nevidím problém.
Asi stejně jako auto. Dejte mi peníze, a sepíšu vám o tom studii - o roztočích v koberci, nových protipožárních a protialergických materiálech .. prostě jde jen o to, aby kobercová lobby měla dostatek prostředků. Můžeme zavést i povinné pravidelné kontroly koberců, to není vůbec problém.
Jinak si myslím, že mnohé 12 leté benzínové auto má lepší emise než mnohé nové ropáky.
Rozdíl je v tom, že pokud má někdo doma v koberci roztoče, tak škodí jen jemu. A to ještě ne každému. Jsou jistě lidé imunní vůči bakteriím, roztočům plísním a lidé méně imunní. Kdežto staré auto, je nebezpečné i pro okolí. Např. když někomu zdechne plečka na křižovatce a už ji nenastartuje, může to zablokovat celou dopravu za ním. Nedejbože v případě nehody. Proto je šrotovné prospěšné všem účastníkům silničního provozu. Přece se píše jaký je to hrozný problém, že u nás jezdí v průměru 14 let stará auta. A pak přispívat někomu na koberec za řádově tisíce korun je blbost. Na koberec snad každý má. To by taky lidi mohli chtít už příspěvky na kvalitnější stravu apod.
Když zdechne plečka, otevřeš kapotu, 2x do toho praštíš, případně vyčistíš svíčky a rozdělovač a jede se dál.
Když zdechne nové auto (i to se často stává), svíti na tebe akorát kontrolka "kontaktujte servis" a řídící jednotka se s tebou odmítá bavit.
Už jsem párkrát poruchu na cestě řešil a vždy jsem auto dokázal do 30 minut zprovoznit a dojet, u nového plného elektroniky si tím jistý nejsem.
Starý koberec obsahuje množství roztočů, bakterií a spor nebezpečných plísní. Starý počítač a monitor neekologicky spotřebovávají stovky Wattů, a skoro jistě obsahuje starý nepodporovaný systém, plný bezpečnostních děr a nebezpečných virů. A to vůbec nemluvím o tom, že používají dnes zakázanou technologii neekologického olovnatého pájení! Starý nábytek je natřený starou neekologickou barvou, z niže se uvolňují neekologické emise. A co teprve staré sklo?! Vždyť sklo po babičce může být barvené uranem! Jen si to představe! Každé malé dítě vám po osvětové přednášce od Greenpeace potvrdí, že je to smrtelně nebezpečné!
Prostě, když se chce, argumenty jsou demagogům vždy po ruce. A ekologie dnes frčí nejvíce.
V rámci ekologie teď EU zakázala žárovky a dneska se objevila zpráva, že budou zakázány i další žrouti elektřiny: pračky, myčky, ledničky, vysavače, dokonce televize, počítače a další. Od toho už není tak daleko k domovním kontrolám, jestli náhodou nehrajete na 15 let staré rádio, 12 let tarou televizi a nedejbože máte doma akumulačky. Takže čekám, že za pár let budeme svítit svatojánskejma muškama, prát na valše v rybniční vodě ohřáté v neckách na slunci a po večerech hrát dětem loutkové divadlo. V zimě se vzájemně zahřejeme pod peřinou a budeme přitom děsně ekologičtí.