Dojíždím s ČD několik let. Tvrdím, že je to čím dál tím horší. Vlaky jezdí neustále opožděně. V Liberci čekají na přípoje z ostatních tratí. Takže i když vlak na daný spoj je přistaven včas, musí čekat na příjezdy ostatních spojů, aby si cestující mohli přestoupit nebo není volná trať, protože po ní jede jiný opožděný spoj a zpoždění jsou hned. Na informačním panelu se objeví informace o zpoždění 5 minut, skutečnost je však minimálně dvojnásobná. Z opačného konce trati vyjedou sice vlaky i včas, ale na 20 km trati za 25 minut jízdy naberou 15 minut zpoždění! Když se tak po zavedení nových jízdních řádů dělo téměř pokaždé (v rámci měsíce přijel spoj třeba jen 2x na čas) u spoje do práce, napsali jsme stížnost. Do té doby to nikomu nevadilo! Pak to začalo jezdit jakžtakž a nyní na příjezdu dosahuje spoj "pouze" 5minutové zpoždění. Jak do dělali za komunistů, když vytížení tratí bylo daleko silnější (řada osobních spojů se zrušila, jezdívaly nákladní vlaky, které na naší trati již nepotkáte) a taková zpoždění nebyla?
Na téže trati jezdí ještě další dopravci. Jízdenky se navzájem neuznávají. Pokud máte tedy předplatní jízdenku Českých drah, nemůžete cestovat jinými spoji a musíte čekat na spoj ČD. Ledaže byste si koupili ještě jízdenky pro jiné společnosti, ale to by pak dojíždění vyšlo na pěkné peníze. Jen se obávám, že po obsazení různých tratí různými společnostmi nastane pro cestující zdražení jízdného či odliv cestujících. Pokud však výběrové řízení na provozování tratí provádí kraj, tak jeho úředníky asi takovéto problémy příliš zajímat nebudou. Pokud nyní cestujete s přestupy, koupíte si jedinou jízdenku, kde s roustoucí vzdáleností ceny jízdenky neroste tak rychle. Pokud si však budou cestující kupovat jednotlivé jízdenky na jednotlivé trati provozované různými subjekty, tak pak to jízdné bude v součtu daleko dražší než nyní na jednu jízdenku jednoho dopravce.
Jedna společnost (Railtrans) používá nějaké historické německé soupravy, které nepamatujeme ani za dob NDR (Německé demokratické republiky). Dveře mají jako kdysi mívaly autobusy - takové ty harmonikové skládací měchy. Podvozek takový forový jak z koňského kočáru. A zvuk motoru připomíná spíše Trabanta než nějaký vlak. Nepůsobí to nijak dobře. Ale naše dráhy tam taky dávají příšerné vagony, proslýchá se, že se do Liberce stahuje šrot z celé republiky, co s ním už nikde nikdo nechce jezdit. Vagony jsou nepohodlné, zrezavělé, špinavé, když se opřete o okení rám, tak jste od rzi nebo nějakého šmíru, nejdou zcela otvírat okna, takže v těhle vedrech tam vzduch stojí a pokud je souprava přistavena hoďku na sluníčku, tak to je silný skleníkový zážitek. Jen se divím, že tam nikdo ještě nezkolaboval. Sedadla tvrdá, neanatomická - lavice z rovných tvrdých desek potažených červenou, dnes již zašlou, špinavou a na mnoha místech vyspravovanou koženkou, to samé opěradla. Pokud jedete přes výhybky či jiné nerovnosti na železničním svršku, hází to s vámi, že se neudržíte na výše popisované lavici, o cestování ve stoje ani raději nemluvit - řada fyzicky nevymakaných cestujících to zkrátka neustojí. K tomu samozřejmě nedostatečný počet vagonů, takže věčně natřískáno již z odjezdové stanice. Většina lidí nevystupuje (až na konečné), naopak nastupují další noví, kteří jsou rádi, že se vůbec dostanou do vagonu. Když si chcete dobře sednout z odjezdové stanice, musíte přijít (jak u kterého spoje) půl hoďky až hoďku před plánovaným odjezdem. Ono když si musíte přisednout k páchnoucímu, chrchlajcímu nebo opilému člověku (nebo někdy všehno najednou v jedné osobě) připomínajícímu bezdomovce, tak je to nezapomenutelný zážitek. Bohužel, může se to stát i obráceně, že takové individium si přisedne k vám - pak jedině vystoupit a jet pozdějším spojem (jede-li ovšem ještě nějaký), protože ve stávajícím si není kam jinam vhodně sednout.
Mnohdy však v tu dobu na nástupišti naleznete opožděný předchozí spoj, který tam už dávno neměl co dělat. Jelikož se uvedený spoj na trati může křížit s jiným vlakem nyní pouze v jediné stanici (na ostatních nádražích , kde se dalo křížit, vyházeli lidi a vytrhali koleje s výhybkami), máte na "výběr", zda jet stávajícím nabouchaným spojem nebo počkat na ten svůj, protože z důvodu křížení a obracení se soupravy zpět bude mít i ten váš spoj zpoždění. Aspoň že v zimě zatím vždy topili. Ale 3x denně jede pro ČD německý regionální rychlík Deutsche Bahn až do Drážďan. To je zcela jiný svět. Čisto, pohodlí, v zimě teplo a nyní zima díky klima, perfektní WC možné používat i ve stanici, platí tam jízdenky ČD, po našem území český personál (průvodčí i strojvedoucí), to vše bez jakéhokoliv příplatku. Fakt super.
Jelikož trať se vedena Českem, Polskem a Německem, cestují na ní i cizinci. Polákům to nijak nepřijde, ti jsou zvyklí na bordel a bídu, ti jsou rádi, že něco jede a kdyby mohli cestovat na střeše vagonu jako v Indii, tak by jim to ani nepřišlo. Němci, co nepamatují NDR nebo již na NDR zapoměli, mají z ČD šrotu dost silný otřesný zážitek. Ti si říkají, že češi lezou po stromech a co taková verbež v unii vůbec má co dělat ... proto si sem asi Němci nasadili svoji techniku. Na druhou stranu, když se jedete podívat na německá nádraží: všechno čisté, opravené, neposprejované, bez vajglů. Vlaky jezdí na čas. Přitom tam už železnicí cestuje pramálo lidí, většina přešla s novými auty na opravené silnice. Když jsem viděl, kolik tam cestuje supermoderními vlaky lidí po regionálních tratích, napadlo mne, že u nás už by byly zrušené nejen jednotlivé spoje pro nevytíženost, ale i celé tratě. Nevím, jak to dělají v cizině, nejen té německé - když vidíte třeba švýcarské dráhy ... Slyšel jsem, že se bez státních dotací také neobejdou. Doporučovall bych všem, co brojí proti přílivu peněz do ČD, aby s nimi cestovali. Ne občas, 1x za rok, kdy jsou předem ohlášeni a ČD přistaví úplně jiný vozový park jedoucí s absolutní předností, ale běžně každý den. Pak by jistě změnili názor. Nebo ať vymyslí, jak při zachování i dnes drahého jízdného zachovají a postupně vylepší stávající přepravu "sockou". Nebo dejte lidem 50 tisíc měsíčně, ať při zachování dnešních cen dojíždějí autem, pak můžete dráhy zrušit. Musely by se ovšem k tomu postavit odpovídající silnice, kde bohužel peníze taky chybí. Je to začarovaný kruh. Ono se řekne - dojíždějte za prací - ale jde o to za kolik a jaká je to obrovská ztráta času - denně asi 3 hoďky na 20 km trati (se zpožděními je to ještě horší). Když v místě bydliště nic není... Většina lidí nedojíždí za lepší prací, ale pouze za obyčejnou, za kterou se v civilizovaném světě nedojíží ani neštěhuje. Myslím si, že za takovýchto podmínek by žádný z propagátorů dojíždění příliš dlouho dojíždět nevydržel.
Na vaši otázku jak se jezdilo za komunistů kdy byla silnější nákladní doprava a taková spoždění nebyla lze hledat odpověd ve změně jednotlivých technologií řízení drážní dopravy. Dnes je podél tratě pouze zlomek zaměstnaců kteří se podílejí na řízení drážní dopravy a tím samozřejmně bez zavedení nového technického vybavení dochází ke snížení propustnosti železniční tratě. Lokální tratové úseky se dnes pouze udržují v provozuschopném stavu. Když není na celkovou opravu trate tak se pouze sníží rychlost vlaku aby nebyla ohrožena bezpečnost dopravy. Stím ale jízdní řád bohužel moc nepočítá a následně vznikají spoždění ono nakreslit jízdní řád a pak ho dodržet jsou dvě odlišné záležitosti a asi ne vždy i přes velkou snahu je nelze dodržet.