Je mi těch mládenců na MPO líto. Místo toho, aby si vytáhli úplná data o odběratelích z jednoho okresu, musejí koukat do křišťálové koule. Nebo je to schválně? Že by se jinak mohlo zjistit, že ta procenta postižených budou v reálu úplně jiná? To opravdu MPO nemá možnost pracovat s reálnými daty? Jestli jim to přijde příliš obtížné, tak ať mi těch pár MB čísel pošlou, já jim to o víkendu spočítám (klidně přes celou ČR).
Pochopte, že mládence z MPO to vůbec nezajímá.
Stát se zavázal platit za zelenou elekřinu na dotacích firmám na Kajmanech, Seyshelách,.... 42 mld ročně a to jsou jejich zisky.
ČEZ, E.On, PRE,.... chtějí taky svoje zisky.
Klesá cena silové elekřiny, takže co,..... zvedneme sazby za distribuce.
ERÚ které má chránit spotřebitele jde těmto energetikám na ruku a klidně jim zvyšování distribuce odsouhlasí pomalu každý rok (podívejte se na fakturu).
Nicméně tohle zdražování už nestačí, tak si vymysleli další fintu.
Zisky si totiž firmy vyplácejí na dividendách a nikdo je nenutí z nich platit tu údržbu. To přeci zaplatí opět český spotřebitel.
Solárníci se připojují a náklady na jejich připojení hradí spotřebitel?
Kde to jsme.
Němci přes nás přesouvají zdarma elektřinu, ale český spotřebitel si musí upravit sítě?
Zisky firmám, náklady spotřebitelů, Hnus.
Voda je to stejné v bledě modrém.
Nebo taky: Zvyšovat daně voličům je nepopulární. A co to udělat jinak?
1. Vláda předloží a nechá schválit svou většinou ve sněmovně se novelu energetického zákona, která v podstatě ERU přikáže navrhnout nové tarify dle nějakých pravidel.
2. ERU navrhne nové tarify podle nějakých dat a pochybně naplněných matematických modelů, které (možná po korekci a sociální kompenzaci těm nejchudším voličům) zvýší zisky energetických odvětví. (Když se již předtím formou vyhlášky omezila výhodnost šetření teplem, což patrně opět povede ke zvýšení zisků podnikatelů v energetice...)
3. Vláda navrhne a nechá schválit svou většinou ve sněmovně "korporátní daň" 25 % (místo současné 19% DPPO), kterou "odsaje" zejména síťovým odvětvím (energetika, telekomunikace) část zisků (předtím navýšených), čili o to co se předtím vzalo ovčanům se velké korporace a státní aparát prostě "šábnou".
4. Pepíci v Čechách i Jožkové na Moravě radostně v hospodách hýkají, jak to ten Bureš, Dluhoslav & spol. pěkně těm zlodějům energetickým a telekomunikačním natřeli a ty nepřiměřené zisky jim vzali...
;-)
ERU se za Vitáskové pokoušela klepnout přes prsty distributory a jejich kumulaci marží tzv. omezením sektorových dodavatelů v rámci nového zákona o veřejných zakázkách, ale poslanci to smetli ze stolu. Potom se paní Vitáskovou pokoušel někdo dvakrát zabít a nakonec se ji snaží zdiskreditovat žalobou.
ERU je tady od toho, aby posoudil oprávněnost nákladů na distribuci a přiměřený zisk a na základě toho stanovil poplatky na další období. K tomu poslance nepotřebuje, stačí vydat výměr.
ERU dovede stanovit přiměřený zisk, ale oprávněnosti nákladů moc nerozumí. Každý odborník, který má potřebné znalosti - že jich zase tolik není, pracuje někde jinde, velmi pravděpodobně u distribučních firem. Platový rozdíl je propastný.
ERÚ oprávněnosti moc nerozumí. On na ně hlavně nevidí a nemá je s čím srovnat.
V praxi to v ČR funguje celé tak, že Distribuce je nějaká firma (je jedno jestli ČEZ, E.ON nebo PRE) nastrčených bílých koňů, která tu síť formálně vlastní, prázdná skořápka vlastněná jinou společností. Ta jiná společnost, matka, vlastní ještě další firmy, přes které pere veškeré investice do sítí. Takže distribuční společnost nakupuje od servisní společnosti (také vlastněné společnou matkou). Na tohle ještě ERÚ vidí. Ta servisní společnost to přeprodá další sesterské společnosti (vlastněné spolenou matkou) a potom ještě další dceřiné společnosti a nakonec to jde ven na výběr několika málo spřízněným a pečlivě vybraným společnostem. Každá firma v řetězu účtuje nějakou marži, ale celkový zisk teče matce, která to celé zastřešuje. Jak fikané. ERÚ jen na to, co nakupuje distribuce, dál už nedohlédne a nemá to ani s čím srovnat.
Je tedy jasné, že ERÚ na skutečné náklady nevidí. A pokud si uděláte benchmark, srovnání nákladů v různých zemí, vyjde vám, že cena distribuce je v CR značně předražená. tohle je ten důvod, ne velikost jističů.
Tohle pí. Vitásková moc dobře ví, ale nemůže s tím ze své pozice nic dělat. Ptoto se pokoušela změnit to v rámci zákona o veřejných zakázkách za Nečasovi vlády tzv. omezením sektorových dodavatelů tak, že by si distribuční společnost museli na servis a investice v síti dělat otevřená výběrová řízení. ale poslanci jí to samozřejmě smetli ze stolu.