Sice jsem si nekupoval samostatnou letenku, ale celý zájezd, ale možná i tak to bude někoho zajímat - zkušenost s AirBerlin (stejně je to ale i u Condora a pravděpodbně i u dalších aerolinek objednávaných německými cestovkami)
Povoleno 1 příruční zavazadlo, nevypadá-li příliš "nadměrně", tak se nepřevažuje (tuším je standardně povoleno 5 kg), ale setkal jsem se s tím, že "u brány" jednomu cestujícímu převažovali sportovní tašku (ale ta už byla fakt velká a vůbec ho s ní nepustili do letadla, musel si jí dodatečně nechat dát odbavit (a zaplatit)). Já si vozím takový ten standardní "palubní kufr" a nikdy jsem s ním neměl problém i když leckdy překračoval i těch 10 kg.
Do nákladového prostoru je povoleno 20 kg (obvykle tolerují cca 10 % přes váhu, jednou mi bez poplatku vzali i lehce přes 23 kg; více tolerance lze očekávat při cestě z Německa směrem ven, než při zpáteční cestě; když jsem se vracel z Dominikánské republiky tak netolerovali ani kilo navíc) a je jedno v kolika zavazadlech, o váhu se můžete podělit i se spolucestujícími. Za každé nadměrné kilo chtěli naposledy 20 EURo!
U pobytu nad 3 týdny povolují 30 kg, stejně tak jako držitelům jejich věrnostní karty (jen vyšší level, ne u základní nebo u cobrandované kreditky) a stejnou váhu povolují u business nebo první třídy.
Po poslední zkušenosti, kdy jsem musel na letišti přebalovat zavazadlo (část jsem narval do příručního, pití v kufru jsem raději na místě vyhodil), jsem se rozhodl si za 6 USD koupit váhu na zavazadla, 100 % se vyplatí :). Při posledním odletu (z Dominikánské republiky do Německa) to byla docela zábava, nějaká německá rodina se tam rozčilovala, že to není možné, že to tolik váží, vždyť přece zpátky vezou jen to, co vezli tam a že to nemůže vážit o tolik víc :). Hádám, že to bylo mimo jiné způsobeno tím, že část věcí byla mokrá nebo alespoň vlhká (plavky, ručníky, župany,...).
Ještě jeden tip z fóra věnující se fotografování. Drahou fotovýbavu nechcete dát do odbavovaného zavazadla a v příručním může zabírat hodně místa a můžete se tak dostat "přes limit". Je doporučený plášť s hodně kapsami, kam jednotlivé objektivy nastrkáte před průchodem bránou. S sebou si vezmete nějakou skládací tašku do které fotovýbavu v letadle přemístíte.
Američani zase využívají jiný trik. V rámci panicko-protiteroristických opatření není možné přepravovat letadlem střelné zbraně v nákladovém prostoru, ale musí se odevzdávat palubnímu personálu, který se o ně celý let stará. Do kufříku s fotovýbavou tak dáte střelnou zbraň (prý stačí i obyčejná startovací pistole) a ohlásíte to při odbavení. Celý kufřík pak cestuje "jako v bavlnce" :D. Prý je tato služba dokonce zdarma.
Prave proto bych cekal, ze mi ji na checkinu seberou a vyhodi (nemam k ni tu spravnou sadu povoleni a dokladu, aby mohla do letadla).
Kolegovi (resp. jeho dceri) na Heathrow zabavili plastovy Victorinox (naradak) ve dvojnasobne velikosti, protoze vypada jako zbran. A od nekoho jineho (ale to muze byt urban legend, zas tak dobre ho neznam) jsem slysel o hysterii kvuli privesku na klice ve tvaru pistole...
Mam podobnou zkušenost. Když jsme ve dvou letěli z Thajska s AirBerlin, tak vahu bez problemu rozpocitali mezi me a pritelkyni-muj kufr mel okolo 30 kg, pritelcin cca 15. Bohuzel podobny princip neprosel loni v Sant Franciscu, kdy jsem se vraceli s BA a pozemni personal o scitani vahy nechtel ani slyset-a to jsem mel jen 2 kg nad limit..Chvili jsem se tam s nimi dohadoval, kdyz to nevedlo ke zdarnemu vysledku, tak jsem ze sveho kufru vyndal tricko, mikinu, bundu a navleknul to na sebe. Vlk se nazral a koza zustala cela..jen jsem se trosku bal abych nevzbudil podezreni pro zmenu u ochranky letiste, protoze v den odletu bylo ve Frisku cca 28 stupnu ve stinu a ja mel na sobe 2 tricka zminovanou mikinu a jeste bundu :)
U CSA, Lufthansy a podobne vam v 90% pripadu pusti spoustu veci pres limit. Az mne to nekdy vadi, protoze se musim do letadla cpat s lidmi co maji kufr jako hrom, dve pritucni tasky, dva nakupy a odmitaji si to dat pod nohy.
U low-costu, jelikoz je to jejich vyrazny zdroj prijmu, tak to peclive hlidaji a uctuji kdejake kilo navic.
Ano. přesně tohle je podstata problému... Lowcosty totiž třeba ani na papíře nemají pro to či ono podmínky výrazně horší než "normální" aerolinie. Malér je ale v tom, že často vysloveně cíleně vyhledávají každou odchylku, aby to zpoplatnily... Mohl bych vyprávět z pozice fotografa, který létá s profi výbavou pro wildlife, tedy velké teleobjektivy - měl jsem kabinovku až 15kg a nikdy to u "normálních aerolinií" nikoho nezajímalo (minimálně 15 letů s takhle celkou výbavou). Kolega ale letěl s nějakým lowcostem s udanou hmotností 10 kilo, měl asi 10,5kg a už nastaly veliké problémy.
Byl jsem několik měsíců na školení ve Frankfurtu, lítali jsme každé 3 týdny na víkend domů a vždy záleželo na náladě konkrétní tetky, nebo ujce. Někomu nadváha 5 kg nevadila, jiný řešil už kilo navíc, něktěří paňáci dělali podrobnou osobní prohlídku, omakávali mi piercingy na bradavkách, zrcadlovku nebo noťas mi sebrali na test, jestli nenesou stopy výbušnin, jiní mě znuděně poslali hned dál, bez extra wurstů. Ale před Vánoci byli všichni tolerantnější, protože vědeli, že z Německa vyvážíme hodně zboží - dárečků a tedy podporujeme jejich ekonomiku.
Proto je taky důležité, aby si člověk pořádně zkontroloval, zda jeho zavazadla nepřekračují doporučené rozměry a hmotnost, které daná aerolinie má určeny. Pokaždé, když někam jedu, překontroluji si to na https://jacestovatel.cz/media/velikost-a-vaha-prirucniho-zavazadla-do-letadla , abych náhodou za nic nepříplácel.