V souvislosti s novými sankcemi EU vůči Rusku, které začaly platit od 11. července 2022, se značně zkomplikují cesty mezinárodních dopravců směřujících z nebo do Ruska. Od toho data přestala fungovat většina mezinárodních palivových tankovacích karet sítí, které do té doby v Rusku působily.
Pokud totiž poskytovatel tankovací karty nemá sídlo na území Ruské federace, nebude moci provádět platby za palivo. Důsledkem je proto ukončení akceptace palivových karet na území Ruska.
Například DKV měla v Rusku nasmlouvaných 4600 čerpacích stanic, na nichž už nelze jejími kartami zaplatit. Jediným, v Rusku stále fungujícím platebním systémem tak zůstává francouzská AS 24 patřící do skupiny TotalEnergies.
Název systému | Provozovatel | Sídlo | Lze karty používat v Rusku? |
---|---|---|---|
AS 24 | SAS AS 24 | Francie | ano |
DKV | DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG | Německo | ne |
euroShell | Shell International B.V. | Nizozemsko / Spojené království | ne |
Eurowag | W.A.G. payment solutions, a. s. | Česko | ne |
Routex | ROUTEX B.V. | Nizozemsko | ne |
UTA | Edenred SE | Francie | ne |
Po ukončení sankcí by mohlo opět dojít k obnovení akceptace tankovacích karet. Termín jejich konce však stanovený není.
Jen s hotovostí, a ještě s komplikacemi
Pro provozovatele autodopravy je to nepříjemná situace, protože své řidiče musí předem vybavit značnou hotovostí, nejčastěji eurem, nebo americkými dolary. Ty pak v Rusku musí směnit na rubly, a to ve vhodném poměru, protože jinde s rubly nezaplatí.
Klasické mezinárodní platební karty v Rusku již nefungují. Alternativním řešením je mít v Rusku účet v bance, který si otevře dopravce či logistická společnost a řidiče vybaví platební kartou fungující v Rusku. I toto řešení je však složité a pro společnosti nesídlící v Rusku i rizikové z důvodu nestabilního ruského právního systému.