ano, mBank by tu neměla chybět - viz http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=671012
Zapoměl jsem kartu na letišti v KFC v Caracasu. Než jsem domů doletěl, byl účet vyčištěný do limitu karty. Později jsem dostal kopie fiktivních nákupů, ze kterých bylo zřejmé, že podpis není můj ani náhodou (ani se nenamáhali ho falšovat). RB prohlásila, že podpis není podstatný, transakce jsou ok. Nakonec díky pojištění jsme na této zkušenosti tratil jen 1200 Kč. A s RB jsem poté okamžitě skončil, stejně jsem se k ní dostal jako klient eBanky a po jejím pohlcení šly služby rapidně dolů.
Musel jsem, letos, Raiffeisen Bank CZ žádat o znovuvygenerování PIN, neb skleróza zaútočila a ruka která tuto činnost dlouho nedělala zapoměla naučený pohyb...
Když pominu, že službu zdražily na nehorázných 250 Kč, tak musím konstatovat že mne vůbec neuspokojili, protože mi vůbec nový PIN nevygenerovali ale zaslali mi ten můj starý. V mém případě to nevadilo, ale já jsem na žádost jasně napsal, že chci vygenerovat nový a důvod nebyl nikde uveden. Co kdyby došlo k prozrazení toho původního? Co mám za problém věděla jen slečna u přepážky a ta na mne byla naštvaná, že ji zdržuji a navíc byla natolik neaktivní že žádost jsem si musel napsat sám a ručně.
V článku je uvedeno:
"Pokud zjistíte – například ve svém internetovém bankovnictví, že vám někdo zneužil kartu, v drtivé většině banka počká na zaúčtování transakce (nezaúčtované transakce nelze reklamovat) a částku uhradí partnerovi, který platební kartu vydal. Samozřejmě ji strhne z vašeho účtu. Banka u vydavatele karet podá reklamaci a vám částku vrátí až poté, co ji od něj získá kreditem zpět."
Nepletete si zde issuera s acquirerem? ...
Ale pokud banka u které má obchodník terminál nechce uznat z nějakých bodů chargebackový požadavek banky poškozené osoby, je to většínou chybou způsobenou zaměstnancem banky poškozeného, který nepoužil ten správný chargebackový postup a banka obchodníka jej nachytá na švestkách.
V takových případech by měla banka (či karetní společnost) poškozenému navrátit zneužité transakce ze svého, pokud klient vše nahlásí včas a dle smluvních podmínek banky či karetní společnosti.
Bohužel, u nás se takto děje pouze u pár vybraných společností a drtivá většina bank a karetních společností tuto zodpovědnost pouze přehazují na své klienty. I když se klient zeptá z jakého důvodu byla reklamace neuznána, tak zaměstnanci banky poškozeného nepřiznají pravý důvod a vymyslí si cokoliv, jen aby to nezůstalo na vrub bance poškozeného.
V případě že zaměstananec banky poškozeného použije správný chargebackový formulář a peníze vymůže od obchodníka (resp jeho banky) jsou peníze poškozenému odblokovány. Bohužel je tento proces dlouhodobý a náročný na preciznost. Pak jsou poškozenému vráceny peníze až po těchto vyhraných sporech.
Málo bank či karetních splolečnosti dá klientovi jeho "ukradené" peníze okamžitě zpět a řeší to "za své".
Přístup mbanky k zneužití karty je nehorázný. Případ předávám advokátní kanceláři, byť dosud nemám v ruce závěr z "reklamačního řízení". Zneužití jsem se snažila vyřídit s jejich mlinkou, která je jedinou možností, jak se s bankou spojit. Marnost. Ztracené hodiny. Poté jsem navštívila jejich kontaktní pracoviště. Zapsáním mého rodného čísla na papírek a převzetím výpisu neoprávněných plateb považovala stížnost za vyřízenou. Odcházela jsem s ujištěním, že zavolá "centrálu" a ihned mi dá vědět. Další hodiny se nic nedělo. Opakované urgence, kdy si pracovnice "něco šla vyřídit" a poté "na oběd" a telefonáty nikdo nezvedal. Nakonec mě ujistila, že stížnost projednala a má pro mě dobrou zprávu. Na centrále jí potvrdili, že karta opravdu byla zneužita. Uf. Ovšem ona s tím nic neudělá a musím volat mlinku. To už jsem začala tušit, že skoro 12 000,- je pro mě - samoživitelku - ztraceno. Přátelsky mi poradila, že mám volat mezi 18. a 19. hodinou, to bych měla mít šanci se dovolat. Měla pravdu. Pracovnice, se kterou jsem provolala 42 min. ťukala reklamaci, což znamenalo, že vypsala všechny neoprávněné platby do formuláře a poté mi začala nabízet další produkty mbank? To prý musí. Na můj opakovaný dotaz, co znamenají "zámečky" u nezaúčtovaných plateb, zda je banka zadrží jako neoprávněné, jak se u takto označených plateb postupuje, mi ani ona nebyla schopna vysvětlit (stejně jako pracovnice kiosku). Po 2 dnech zámečky zmizly. Platby se zaúčtovaly. Další obsáhlý telefonát na mlinku, kde mě pracovnice ujistila, že obchodník má právo na platbu a peníze byly odeslány. A já, jako dlouholetý klient banky mám právu na co? Uvedla, že datum vyřízení reklamace je 5.12. (???) Dnes, tedy 5. 12. jsem opět žhavila mlinku, že mě dosud nikdo nekontaktoval, nikdo neseznámil s postupem šetření a peníze nikde. Blahosklonný hlas mě ujistil, že na reklamaci mají 30 dnů. Chtěla jsem informace, jak vyšetřování probíhá, kdy mi budou peníze vráceny. To ví pouze reklamační oddělení. Kontakt na reklamační oddělení mi nedá. Chci tedy někoho kompetentního. Mlinka. Nikdo jiný......