Nemam cas reagovat na vsechny jednotlivosti uvedene v clanku. Znamenalo by to vytvorit text stejneho rozsahu. Cili jen nekolik komentaru:
Zaprve, souhlasim s predchozimi reakcemi a jsem pro, nazyvat veci pravymi jmeny - navrhovany "system finanancovani pomoci splaceni v zavislosti na prijmech absolventu" znamena nikoliv solidaritu uspesnych ale penalizaci pracovitych a zodpovednych. Neuspesni neplati nic, jak toto opatreni zvysuje motivaci studentu, je mimo me chapani. Velmi omezene a zkreslujici je posuzovat uspesnost cloveka pouze peneznimi prijmy a prijmem merit prispevek VS k uspesnosti absolventa. Nejen penize jsou odmnenou a vysoka skola je jen jednim z mnoha predpokladu profesniho rustu.
Soucasny system statniho "bezplatneho" skolstvi vytvari odpovidajici motivace a odpovidajici (nikoliv fiktivni) poptavku studentu. Znam spoustu lidi, kteri si prodluzuji studium na VS, protoze 1) je to pro ne financne vyhodne - studium zdarma + zamestnani, 2) chteji se vyhnout zakladni vojenske sluzbe, 3) relativne nenakladny studentsky zivot z velke casti sponzorovany danovymi poplatniky jim vyhovuje. Tezko lze studentum, kteri jako vsichni lide pouze sleduji sve cile, neco vycitat. Kdyz mi danovi poplatnici kazdy mesic prspeji 10 tis. kc., asi mi muzete tezko vycitat, ze snim vice sladkosti a vypiju vice piva. Analogicky, tezko lze studentum vycitat volbu studijniho programu.
V pricinach problemu se mozna jeste shodnem - soucasny system skolstvi je NEEFEKTIVNI A NAKLADNY (skoly nemusi bojovat o studenty, vylepsovat studijni programy a prizpusobovat je potrebam praxe, snizovat naklady) a NESPRAVEDLIVY (vzdelani neplati jeho prijemci).
Navrhovana reforma je ale pouze vytloukani klinu klinem. Autor doufa, ze zodpovednost mladych lidi do skolstvi vpasuje pomoci dotaci vyskokym skolam a penalizaci uspesnych absolventu. Existuje lepsi reseni? Ano. Nejen tvorbu studijnich programu, ale i financovani studia prenechat soukromemu sektoru. Narocne a kvalitni skoly s kvalitnimi studijnimi programy si casem ziskaji jmeno a stanou se zarukou kvality a jejich absolventi nebudou mit problemy s uplatnenim na trhu prace. Neni potreba zadne "prenesene ceny", studenti jsou schopni rozeznat kvalitni skoly (zebricky skol, reference absolventu, atd.) a autor by mel vedet, ze alokacni efektivnosti je dosahovano trznim (prostredky plynouci do nejvice cenenych projektu) nikoliv dotacnim mechanismem.
K financovani vzniknou vhodne financni produkty a banky budou velmi dobre (protoze jim pujde o business) ohodnocovat perspektivy profilu budoucich absolventu. Neni treba vymyslet dotacni mechanismy, neni treba startovat systemy, neni treba, aby ministrine lamaly rigidity a ministri se pousteli s vervou do reseni problemu. Naopak, politici a urednici by meli dat od skolstvi ruce pryc aby mohlo zacit rozumne fungovat. Pokud ekonom koukne na regulaci ktera zjevne nefunguje (napr. system statniho skolstvi) a misto zruseni regulace ho napadne jina regulace, pak to neni ekonom.
Jak chce autor dotacemi absolventum narovnat vychylene profily studentu mi rovnez unika. Autor asi zije ve svete, kde plati jine ekonomicke zakonitosti. Autor spolu s politiky hlasa pravo na pristup ke vzdelani pro kazdeho. Ale k jakemu vzdelani mam pravo pristupu? Na prestizni skoly jejichz vystudovani je jistym signalem o mych kvalitach? Zjevne ne, k tomu je potreba spousta a spousta prace a odrikani (i financniho). Pristup ke kvalitnimu vzdelani pro kazdeho je jednoduse nesmysl. Vzdelani pro kazdeho vyzaduje NIZKOU uroven vzdelani pro kazdeho (vzpomente napr. na snahy zrusit viceleta gymnasia pro schopne deti). Stavet tento pozadavek za cil vsech lidi je minimalne velmi arogantni postoj.
V rozporu s tvrzenim v clanku, ze cituji "Žáci a studenti mají přehled o tom, s jakými problémy se setkávají jejich o málo starší vrstevníci a smiřují se s tím, že nabyté vzdělání jim nezaručuje perspektivní uplatnění. Jejich motivace ve vztahu ke studiu klesají" jsem se s nicim nesmiril a stravil z vlastni iniciativy semestr v nemecku a zucastnil se nekolika odbornych konferenci (behem prazdnin). Omlouvam se, ale evidentne jsem neupadl do "negativnich ocekavani" a radeji jsem vzal zivot do svych rukou. A verte, ze nejsem sam! Take se omlouvam pokud diky vlastni iniciative budu na profesnim trhu "uspesnejsi", nezli nekteri mi kolegove.
Za celou autorovou uvahou stoji evidentne nazor, ze skoly nevedi co ucit, lide jsou hloupi a nevedi co studovat a banky neumi vytvorit vhodne financni produkty. My chytri socialni planovaci vymyslime system, ktery vse vyresi. Pokud si autor mysli, ze nekterou z techto uloh SOUKROME SKOLSTVI neumi vyresit, rad se poucim.
Na zaver. Kdyz uz ma clanek nazev Recept na nezamestnanost, par receptu bych mel. Zruseni zakona o minimalni mzde. Veskera nezamestnanost pak bude pouze dobrovolna (za dvacet korun v mcdonaldu delat nebudu, hledam dal, nezamestnany jsem dobrovolne...), umele, minimalni cenou prace vytvorena nedobrovolna nezamestnanost zmizi. Zaroven zruseni nesmyslnych predpisu v pracovnim pravu. Znam pripad ze sveho okoli (komercni banka), kdy sef neprijal velmi schopnou mladou damu jen diky tomu, ze by mel (diky zakoniku prace) velke problemy s jejim propoustenim v pripade jejiho otehotneni. Jinymi slovy, zakonik, omezil dobrovolnou dohodu mezi zamestnancem a zamestnavatelem a poskodil oba.
mam pocit ze vetsina komentaru je brana z jineho uhlu, v clanku se predsi mluvi o financovani skol!
Pokud skola vi, ze jeji financovani se bude odrazet od financniho uspechu svych absolventu, tak by se teoreticky mohla zajimat, jestli tem studentum co spis nechodi na prednasky, pari a ziji ten "pravy" studentsky zivot nedat na vyber pomocnou ruku v nabidce doucovani (aby z nich neco bylo, a mohlo se mluvit o ROI) nebo se s nimi rozloucit, a pestovat (ci vypestovat) si studenty perspektivni, kteri oceni snahu sve skoly a z kterych neco bude!
Bohuzel i mezi temi uspesnymi se najdou taci co svym kolegum flakacum zavidi jejich schopnost ziti stylem "trhni dokud muzes", a to jim vetsinou rozostruje nezavisly pohled na vec ;-)
Reforma je spravna, protoze motivuje skolu, jako subjekt s dlouholetymi skusenostmi a odborniky, aby vychovavala co nejvic kvalitnich odborniku, a byla za to pozasluze odmenena!