Rady (ex)bankéře: Jak udělat dojem

2. 3. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Zde jsou některá pravidla, určená pro kohokoliv, kdo pracuje v byznysu, a nejen v něm. Pomohou vám udělat dobrý dojem, a tudíž vám snáze vydělají peníze. Čeho byste se měli vždy a za všech okolností držet (nejen) na obchodním jednání? Udělat dobrý dojem je základem dobrého obchodu.

Vždy buďte připraveni a neplýtvejte časem druhých

Uvedu vlastní příklad. Již od svých dětských let, konkrétně když jsem poprvé v kině viděl film Vinnetou (bylo mi 5 let), miluji film. A tak, když mi čas dovolil, jsem se postupně začal věnovat psaní námětů a scénářů, a také producentské či ko-producentské činnosti.

V roce 1997 jsem odjel do Hollywoodu projednat jeden filmový projekt s produkční společností M. Douglase – Douglas/Reuther Production Company. Musím říci, že dostat se k nim mi zabralo přes 2 roky intenzivní práce. Není to tak snadné, když si někdo z Česka usmyslí, že chce jednat s jednou z největších filmových hvězd (tehdy by Michael skutečně na vrcholu, bylo to po filmech „Wall Street“, „Základní instinkt“ a „Volný pád“, a právě se chystal natáčet film v Africe „Lovci lvů“).

Na radu svého kamaráda jsem si na tuto schůzku najal jednoho z nejlepších hollywoodských právníků Garryho C., který se s rodinou Douglasových dobře znal. Byl to vynikající tah, protože při té schůzce jsem nebyl někdo neznámý z Česka, ale přišel jsem tam s člověkem, které ho dobře znali a respektovali, tudíž to naší schůzce dodalo patřičnou váhu.

Den před naší schůzkou jsme s Garrym obědvali a on se mě zeptal, o čem ten film je. Já začal zdlouhavě vyprávět příběh toho filmu. Po chvíli mě Garry zastavil a řekl mi větu, kterou si budu nejen navždy pamatovat, ale jíž se od té doby vždy řídím:

„Tady v Hollywoodu mají na tebe jen 2 minuty času! Takže, jaký je to žánr – drama, komedie, akční thriller apod.? A dvěma, maximálně třemi větami, o čem ten film je. Pokud to bude delší, okamžitě tě přestanou poslouchat.“

Tuto radu naprosto dodržuji, a to nejen ve filmové „branži“. Vždy jasně definuji důvod setkání a o co mi jde – maximálně třemi větami. Díky, Garry!

Pořiďte si databázi informací o svých partnerech

Než se s nimi poprvé setkáte, zjistěte si o nich vše dostupné. Vaši partneři ocení, když vidí, že jste nelitoval úsilí se o nich něco dozvědět, kde co vykonali a co mají za sebou.

Jistě si vzpomínáte, jak dlouho trvalo Ch. Sheenovi (B. Foxovi), než se dostal ke svému idolu M. Douglasovi (G. Gekkovi) ve filmu „Wall Street“ , a co vše musel podstoupit, než mu obstaral jeho oblíbené kubánské doutníky, na které je v USA embargo. Tím si jej okamžitě získal. Postupujte se stejnou buldočí vytrvalostí.

Zapamatujte si jména partnerů

V angličtině zvláště ta křestní a některé podrobnosti, které vám je připomenou. Použijte oboje v rozhovoru s nimi. Úspěšní lidé milují, když o sobě slyší vyprávět, zvláště zajímavé historky, které se o nich šíří.

Buďte upřímní

Lidé většinou vycítí lež a faleš a dovedou ocenit upřímnost, i když občas pravda bolí.

Zde bych rád ocitoval skutečnou událost, kterou v knize „Z Barrandova do Hollywoodu“ uvedl o svém otci N. Auerbach, pozdější prezident velké filmové společnosti United Artists. Jeho otec Josef (Joe) byl před válkou majitelem společností Elekta a Slavia Film, které produkovaly takové trháky jako „C. a K. polní maršálek“ nebo „Cesta do hlubin študákovy duše“ a desítky dalších úspěšných filmů. Ale vzhledem k tomu, že byl židovského původu, musel před nacisty uprchnout do USA, kde začínal od píky, než se opět vypracoval.

Otci se podařilo sjednat schůzku s prezidentem Chemical Bank. Ten se jej zeptal, co pro něj může udělat. Otec odpověděl: „Jak se u vás v Americe říká, čas jsou peníze, já mám hodně času, tak mi nějaké půjčte.“

O několik let později jsem ho navštívil v hotelu Beverly Hills, kde dojednával nějaký obchod. Když bylo vše vyřešeno, zavolal tomuto bankéři: Jacku, ulož tři milióny dolarů na můj účet. Až budu v New Yorku, vysvětlím ti to.

Vidíte, jak se mu vyplatila upřímnost. I když jsem přesvědčen, že u nás by si o něm mysleli, že je blázen a nikdo by se s ním nebavil.

Nechte také mluvit ty druhé

Každý obchod je o konverzaci dvou či více lidí.

Buďte ústupní a snažte se působit klidným dojmem

Nechovejte se jako buldozer a nechte si svou neústupnost na situace, kdy bude opravdu zapotřebí. Někdy to okamžitě zapůsobí.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Vždy buďte dochvilní

Přijít včas je základem. Nikdy byste neměli tolerovat nedochvilnost. Platí to jak pro vás, tak pro ostatní.

Myslím, že tato základní pravidla by měla platit pro všechny z nás, a nejen ty úspěšné… Také nikomu nebráním, aby si k nim přidal svá vlastní. Je to každého svobodná volba.

Jaký vytváříte dojem?

Autor článku

JUDr. Jan Vinter ukončil studia na Právnické fakultě UK 12. listopadu 1989. Poté se jako redaktor Obrany lidu a později jako volný novinář seznámil s prací pro tisk.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).