Graham Bell při budování telefonní sítě zavedl, že určitou částku platí každý účastník, bez ohledu na to, zda v daném období telefonoval. Jsem přesvědčen, že ale nebyl první, kdo zavedl platbu za nic. A stačí se rozhlédnout kolem a platíme tolik plateb za nic (nebo téměř nic) – já jsem v pondělí zaplatil 40 Kč za nastoupení do taxíku. Takže vraťme se k prvnímu příspěvku, který je nadepsán: Pacta sunt servanda tedy smlouvy se musí plnit, dalo by se říci i držet slovo. Paní se zavázala, že za poskytnutý úvěr (který samozřejmě vrátí) zaplatí úroky a poplatek, tak o co jde?
Jde o to, že ten poplatek mohl být nezákonný, a pokud vím, i u nás některé soudy rozhodly, že nezákonný je. Pokud to rozhodnutí vyšší soudy změnily, pak jediným možným závěrem je, že legálnost toho poplatku je přinejmenším sporná, tudíž na hraně zákona. Jeslti s tím nevidíte problém, je mi vás líto, nicméně v případě prokázání protizákonných (a tedy neplatných) smluv, které banky předkládají a které klient NEMŮŽE změnit, by měla být bance uložena mnohamiliardová pokuta, klidně jeden roční zisk. Hned by si banky rozmýšlely podnikat na hraně zákona (a nepochybně by se našel nejeden další případ, kdy i za ní).
Pro rýpaly: ano, existují ztrátové banky, takové by mohly mít vyměřenu pokutu podle nějakého standardu, případně být zrušeny úplně. Holt se mnou se nikdo nemaže, když zloději, který se mi snaží vykrást auto, uvalím pěstí, půjdu ještě sedět. Nevidím důvod, proč by na organizace s miliardovými zisky měl někdo brát ohled a nastavovat jim měkké podmínky. Porušíš zákon? Tvrdě zaplať, příště si rozmyslíš, jestli budeš dávat nevýhodné smlouvy na hraně zákona.
Předpokládám, že kdyby několik stovek lidí podalo žalobu na vrácení tzv. nástupní taxy u taxislužby, tak by se našlo několik soudů, které by jim dalo zapravdu. Co s tím? Já jsem předem věděl, že se cena za odvoz taxíkem skládá s fixní částky (otevřel jsem dveře, posadil se a naskočilo mi 40,-Kč) a částky podle ujetých kilometrů, tak jsem do toho šel i když si o té nástupní taxe mohu myslet své a podle některých soudů může být i nezákonná. Za socialismu existoval FCÚ (Federální cenový úřad), který dbal, aby ceny zboží a služeb byly stejné od Aše po Vyšné Nemecké (mimochodem poplatek za vedení účtu už tenkrát existoval) dnes máme něco, čemu se říká smluvní volnost a proč by si dva nemohli dohodnout, že za poskytnutý úvěr zaplatím navíc úroky a měsíční poplatek?
Však příměr máte dobrý, kdo tvrdí, že nástupní taxa u taxikáře je v pořádku? Pokud by lidi podali na taxikáře žalobu a pár soudů jim dalo za pravdu, úplně stejně by ten taxikář balancoval na hraně zákona a měl by za to být potrestán. Nástupní taxa je zrovna taková kravina jako poplatek za vedený zbytečného účtu - za ty peníze člověk nic nedostane. Ale to, že jsou taxikáři podvodníci, je o nich známo stejně dobře jako o bankách. Akorát taxikáři podvod prokážete snadněji.
Napadá mě ještě další analogie, kterou jsem slyšel od spolucestujících ve vlaku: převod tarifu u operátora. Prý byl zadán příkaz k převodu, tarif byl převeden a následná faktura přišla o podstatně vyšší částku (myslím, že zmínili tisícikoruny) větší, než odpovídalo novému tarifu. Proč? Protože se operátor rozhodl, že místo převodu tarifu na jiný tarif převede tarif na nějaký VELICE draze zpoplatněný prostřední tarif a pak až z něj na tarif konečný.
Také v pořádku?
Ale já jsem o té nástupní taxe věděl předem, souhlasil jsem s ní a dobrovolně ji zaplatil. Vymáhat ji později mně připadá jako podraz. Takže já pro někoho něco udělám, on mi zaplatí dohodnutou cenu (třeba je tam připočtena určitá částka za nic, ale on o tom ví) a za několik let přijde s právníkem.
Mluvíte z cesty. Kdybyste zakázal platby "za nic" související s jinými službami, tak byste musel zakázat jakékoliv jiné paušály - třeba za elektroměr nebo za pevnou linku. Mohl byste se taky soudit o stočné zaplacené za vodu vystříkanou z hadice na záhonek na zahradě. Mohl byste se soudit o couvert v restauraci s argumentem, že jste ten kečup ani ubrousek na stole vůbec nepoužil. Smiřte se s tím, že pokud se příčetný člověk k něčemu dobrovolně zaváže, tak to musí plnit. Hypotéku vám nikdo nevnucuje. Je to produkt, který vám banka nabízí a pokud vám tato nabídka nevyhovuje, tak ji nemusíte využít. A Argument s chladičem je úplně mimo. Výměna pneumatik s výměnou chladiče nesouvisí. Správa úvěru s úvěrem souvisí. Banka má s úvěrem fixní náklady, které může zahrnout buď do úroku nebo do fixního poplatku. Pokud se to klientovi nelíbí, tak ho nikdo nenutí si ten úvěr brát.
Vedení účtu, který k ničemu neslouží, není náklad pro banku, je to jen uměle vyvolaná položka, stejně jako převod na mezitarif operátorem, i když pro to neexistuje sebemenší důvod jiný než obohatit se.
A nikdo netvrdí, že všechny ty poplatky jsou v pořádku. Ale půlka z těch věcí, co jste vyjmenovla, jsou fyzické prokazatelné náklady. To, že banka má "potřebu" vést speciální účet, jehož smysl neexistuje, je úplně jiný případ. Účtuje si něco, co k zajištění služby vůbec není potřeba. A stejně, jako výměna gum s chladičem nesouvisí, nijak nesouvisí vedení účtu se správou úvěru. Účet pro správu úvěru není vůbec zapotřebí.
Stejně, jako když taxikář pojede z Ostravy do Opavy, taky to nevezme přes Prahu, a pokud jo, je považován za podvodníka... Proč banky ne? Ať to zákazník ví předem nebo ne, pořád jde o naprosto bezdůvodnou a defacto neexistující položku, s jejímž vedením prakticky ani neexistují náklady (pravda, možná pár setin haléře tam bude...)
A na kolik korun byste vyčíslil takové náklady na správu úvěrového účtu? Na tři tisíciny haléře za jeden úvěr? A kolik by stálo udělat to tak, aby ten náklad vůbec neexistoval? Nic?
Tady máte odpověď na to, co mi vadí. Ten poplatek je neoprávněný, protože za ním nestojí pražádná hodnota, a to prakticky vzato ani imaginární.
zrovna s telefonem se vám to moc nepovedlo. na telefonní síti je nejdražší to, že k vám vedou dráty a ústředna vám dá oznamovací tón - zdali voláte nebo ne, už je skoro jedno. takže to není poplatek "za nic" ale za to že tento bazální servis generuje objektivně nenulové nálady, i když telefon odpojíte a vyhodíte z okna.
což je přesný opak účtu, který nejen na nic nepotřebujete (banka by klidně příchozí platby mohla rozlišovat variabilním symbolem na jednom sběrném účtu, tak jako to dělají všichni ostatní příjemci plateb), ale navíc náklady na něj jsou vztaženo k počtu a složitosti transakcí přinejmenším sporné.
Tak to zkusíme jinak: V čem by se snížily bance náklady, kdyby pro každou půjčku nealokovala jedno číslo z rozsahu čísel svých účtů (kterých má víc než dost), ale pro všechny účty měla jen jedno číslo účtu a místo toho alokovala variabilní symboly. Odpověď je jednoduchá - vůbec nijak, spíš by to bylo složitější.
v čem by se snížily bance náklady? zkusim hádat - že je levnější spravovat erp s jedním účtem, nebo se sto tisícem účtů? zkuste se zeptat nějakého systémáka.
že by to bylo spíš proto, že účetní položka "alokace variabilního symbolu = 150kč" by vypadala jako okrádání, zatímco poplatek za vedení účtu vypadá pro některé blbce jako reálný výdaj?
zeptejte se průměrného podnikatele, kolik bankovních účtů má na příjem úhrad od klientů. každého s šesticiferným počtem klientů vám vyvážím zlatem, pokud bude mít alespoň tisíc účtů (tedy 1:100). podnikatel, totiž, na rozdíl od rozežraných bank - musí u práce myslet, a svoje náklady racionalizovat. kdyby vám v tesku namarkovali na závěr vašeho účtu ještě poplatek za správu číslovací sekvence dokladu, poplatek za výtisk účtenky, korunu za každý řádek, a poplatek za použití PIN ke kartě - asi byste pěkně ječel. přitom jsou to reálné, opodstatněné a doložitelné údaje za vyúčtování, které jste k nákupu obdržel.
Vážně? A kde si teda nakoupíte ty potraviny, když taková zvěrstva budou aplikovat všechny obchody jednohlasně? I když, on vás přece nikdo nenutí kupovat potraviny, že... Prostě je nemusíte kupovat.
Ale pravda, to už není pointa. Pointa je, že jste odpověděl na jezevcovu otázku, a to, jak by se vám takový postup obchodu líbit. Odpověděl jste jasně - nelíbil. Tudíž buď nejste schopen pochopit hloubku problémů, nebo máte dvojí metr.
Nakoupil bych jinde (kdy u těch úvěrů nebyla žádná eventualita, možná tak někdy v 90. letech).
Ale pokud by mě to i s těmi poplatky vyšlo levněji než v obchodě, kde by je neúčtovali, tak bych si to holt u toho poplatkového koupil. Ale přece bych pak hned neběžel k soudu, aby mi ty poplatky vrátil.
Stejně jako když se dnes rozhodnu zaplatit kartou i přes to, že si ten konkrétní obchodník účtuje za platbu kartou poplatky, tak pak hned nežádám vrácení poplatku zpět.
Hádáte špatně. Banka musí vést účet pro každou půjčku tak jako tak, aby věděla, kolik daný člověk dluží (a mám dojem, že je to dokonce dáno účetními standardy), prostě ta informace tam je stejně a jestli je záznam identifikovaný "číslem účtu" nebo "číslem účtu a variabilním symbolem" je fakt jedno.
Ten příklad s podnikatelem je moc pěkný. Podnikatel není banka, takže nemůže podle libosti alokovat čísla účtů, ale alokuje variabilní symboly. A to dokonce pro každou fakturu unikátní! Zlaté banky ;)
A teď otázka pro ty bystřejší: Kdo myslíte, že Tesku ty náklady na udržování pokladních systémů, tisk účtenek, platby kartou, svoz hotovosti, .... platí?
víte, vy jste nepochopil, že nikdo nerozporuje, že banky mají jak s vedením účtu tak i s alokací variabilního účtu NĚJAKÉ náklady. zdravý rozum se ovšem zdráhá uvěřit, že tyto náklady jsou vyšší než jednotky korun - protože kdyby správa identifikace platby byla tak neskutečně nákladná, musel by to nějak řešit každý podnikatel, nejen banky, ale třeba i já nebo váš chlebodárce.
vzhledem k tomu, že tohle řeší jen banky, a to poměrně vysokou paušální platbou - ale alokace variabilního symbolu se běžně mezi firmami neúčtuje, stejně jako se neúčtuje třeba ošoupání židle zadkem úředníka, papír a toner na výtisk dokladu, a/nebo spotřeba energie ředitelova počítače (přestože jsou to taky nesporné a asi i exaktně vyčíslitelné náklady) - vznikl dojem, že banka se neopodstatněně obohacuje na doplňkovém prodeji zbytečné služby.
zákon na ochranu spotřebitele u maloobchodu tohle zakazuje, nesmí vám řezník ke kilu svíčkové přidat ještě jeden pazneht - přestože je nad slunce jasnější, že cenu paznehtu a jeho ekologické likvidace stejně nějak zaplatíte v ceně kupovaného zboží - ale prostě je zakázáno podmiňovat prodej jednoho zboží povinným prodejem zboží ještě přídaného. a naposledy vysvětluji že tudy měla vést cesta - přes prokázání podmínění prodeje hypotéky pouze se současnou koupí nevyžádané a předražené služby.
jinak tedy, sledovat anuitu a účtovat o úrocích uměl ještě 123lotus, v dobách kdy windowsů nebylo, a bill gates tahal kačenu po dvoře. myslím že jak výkon dnešních počítačů, tak i gramotnost jejich obsluhy, je o víc než o tu generaci dál - takže náklady na to budou v promilích a mikronech tehdejších nákladů. ale ani tenkrát se mezi firmami neúčtoval poplatek za správu klientského účtu.
Vezmu to odzadu: Takže když si zákazník vzal úvěr, tak to ten Lotus nějak telepaticky zjistil a příslušná čísla do něj naskákaly samy (a to nemluvím o scoringu)? A když člověk potřeboval udělat změnu, nebo umřel a řešilo se dědictví, tak to všechno zvládnul taky nějak sám od sebe vyřešit s přihlédnutím k platné legislativě? ;)
Ach jo, už je to tady zase. Takže postošesté: Bez vedení úvěrového účtu nelze úvěr poskytnout. Postosedmé: Bez vedení úvěrového účtu nelze úvěr poskytnout. Postoosmé: Bez vedení úvěrového účtu nelze úvěr poskytnout. Nedělám si iluze, že byste to pochopil, ale zkusit jsem to musel.
Alokace čísla účtu, stejně jako alokace variabilního symbolu sama o sobě nestojí skoro nic. Proto je nesmysl tvrdit, že kdyby banka přijímala platby přes sběrný účet, že se tím něco neušetří. Neušetří. Opět opakuji postošesté/postosedmé/postoosmé.
Co stojí velké peníze je vybudování a udržování systému pro správu těch úvěrů. A tím nemyslím platit elektřinu, ale udržovat je běžící a v souladu s legislativou.
A ve které bance ten Zdravý Rozum dělá, že tak dobře ví, jaké jsou s bankovním systémem náklady? ;)
Celý problém je v tom, že si pod pojmem "úvěrový účet" představujete "běžný účet". Ale to je zásadní chyba.
Řekl bych, že s vidinou podpisu na úvěrové smlouvě příslušná čísla "velmi ráda naskáčou do Lotusu sama".
O jakých změnách to mluvíte? O změně kontaktních a osobních údajů člověka, který dvakrát měsíčně mění bydliště a několikrát do roka se bere/rozvádí a mění jméno? O novém návrhu smlouvy v době konce fixace?
Kolikrát člověk během úvěru umře a řeší se dědictví?
Proč když jsou s vedením účtu takové neskutečné náklady banky nutí klienty si kromě úvěrového účtu zřídit ještě zcela zbytečný běžný účet?
Vybudování a udržování systému je věcí banky a ne klienta. Když půjdete nakoupit, tak platíte cenu za zboží (ve kterém je již vše zahrnuto) a nikdo vám nepřipočítává zvlášť poplatek za nájem prodejny, uklizečku, nákup registračních pokladen, rušení registračních pokladen, změny v požadavcích na hygienu či udržování účetního softwaru apod.
Takže to vypadá na dvě možné varianty:
- buď si to banka neumí spočítat a promítnout to do úrokové sazby, takže nezbyde, než aby jí provozní náklady platili klienti formou po různu se měnících poplatků (z Vašeho příspěvku usuzuji, že zřejmě v závislosti na tom, kolik ten datel u počítače má zrovna vejplatu :-) )
- anebo proč to na toho klienta nezkusit, budeme trochu brečet, jaké těžkosti nám vlastně způsobuje, uděláme mu v tom trochu guláš, třeba si to pak nebude umět spočítat a zaplatí nám o dost víc i za něco, co vůbec nechce a nepotřebuje
Řekl bych že druhá varianta je lehoulince pravděpodobnější... :-)))
Třeba o změně splácení, různých převzetích hypotéky atp. Ano, nedělá to každý, ale velký náklad je to na vytvoření (a otestování!) systému, ve kterém se to bude dělat.
Nevím všechno, takže je možné, že některá banka podmiňovala úvěr vedením běžného účtu, ale o žádném takovém případu přímo nevím. Pouze o tom, že někdy člověk dostal slevu z úrokové sazby _pokud_ se rozhodl si běžný účet u banky zřídit. Ale to je něco úplně jiného.
Jako obvykle správně je třetí možnost:
- Srovnáváte jablka (jednorázový nákup) s hruškami (dlouhodobý smluvní vztah). U dlouhodobých vztahů je rozdělení na paušální a výkonovou platbu běžné (elektrárny, plynárny, mobilní operátoři, ...).
Prosím Vás, hovoříte o bankovních produktech, jako by se jednalo o výrobky těžkého průmyslu.
Pořídit technologii elektrárny a udržovat ji jsou obrovské investice a náklady, které více než legitimizují paušální platby.
Ve srovnání s tím je vytvoření a testování nějakého bankovního systému zcela směšnou záležitostí. Shodou okolností dobře znám člověka, který pracuje na vývoji a správě databázových systémů velkých bank a funguje to takto - banka (fiktivně např. ČS) si na vývoj a správu najme jinou společnost (typově fiktivně třeba HP) - tato najmutá společnost na vývoj a správu těchto systémů vyčlení několik lidí (a to opravdu několik - řádově jednotky max desítky), kteří ke své práci potřebují pouze běžné počítače (s nějakým tím software), čas a někteří možná služební auto, aby byli po ruce, když se něco děje.
Srovnání elektráren, plynáren a nakonec třeba i těch mobilních operátorů, (kteří mají alespoň nějaké ty vysílače a kabely) s bankami, které mohou spravovat tak maximálně svoje pobočky a bankomaty je zde zcela mimo mísu... Pokud mi příjde faktura za elektriku a najdu v ní paušální platbu za údržbu rozvodné sítě apod. hned vedle mám výpis z běžného či hypoúčtu s paušální platbou řádově ve stejné výši, pak bych řek že někde je chyba - buď ty elektrárny spravujou stožáry a kabely zadarmo, nebo banky to své cosi brutálně předražují...
Dejme tomu, banka má ve srovnání s elektrárnou nepatrné fixní náklady, ale podstata sporu není v tom, že bankovní poplatek byl příliš vysoký vzhledem k nákladům, ale byl napaden jako takový. A jestliže mi dodavatel elektřiny účtuje jakýkoli paušální poplatek, je to v daném principu špatně a měl by si ty náklady rozúčtovat do „kilowatthodin“. Prostě platba za nic by podle tohoto sporu neměla existovat.
Chtěl jsem tím říct že reálný náklad na správu toho hypoúčtu bych očekával tak max. v řádu korun měsíčně a to je tak malá částka, že její paušalizování je zbytečné a zcela jistě ji pokryjí již v rezervách na rizika započtených v samotných % p.a. - pokud si uvědomíte toto, pak lze poplatek za vedení hypoúčtu vnímat jako platbu za nic (i když to samozřejmě něco málo stojí).
Fixní náklady do kwh rozpočítat nemůžete, protože existují i když žádnou kwh neodeberete.
Kdežto banka ten poplatek do procent včlenit může zcela bez problémů, protože klient odebere jaksi již na začátku a to jasně danou sumu. Vzhledem k výši reálného nákladu banka již dopředu ví, zda má v procenech pokryto riziko, že se tento náklad v průběhu fixace zvýší např. o stovky procent a nemusí tedy nic paušalizovat natož někomu namlouvat, že to stojí 150 Kč/měs.
Řekněme, že banka má 100 tisíc úvěrů, což je už relativně hodně. A "pár korun měsíčně" berme jako 5 korun. Pak nám to dá 500 tisíc měsíčně, což jsou náklady tak na 3-4 lidi fulltime (specialisti jsou dost drazí). Nemluvě o serverech, licencích na nich atp. Těch 150,- mi vychází řádově správně.
Ale samozřejmě, že fixní náklady můžete rozpočítat do kWh. Prostě vezmete fixní náklady / počet odebraných kWh. Počet odebraných kWh je statisticky docela konstantní.
Necituji, ale podmínky z reálné smlouvy z roku 2008 (Komerční banka):
- hypotéka podmíněna založením běžného účtu, na kterém musíte mít zajištěn trvalý příjem o dané částce a uskutečnit min 5 bankovních operací měsíčně (přičemž operace související se splácením hypotéky se nepočítají)
- vedení hypoúčtu za 150 Kč/měs
- vedení povinného běžného účtu 125 Kč/měs + poplatky za provedené operace apod.
- povinně pojištění nemovitosti kryjící 100% půjčené částky bez ohledu na výši splacené jistiny
- povinně RŽP ačkoliv má banka k nemovitosti zástavní právo
Když sečtu jen vedení účtů a vynucené RŽP pak to dá částku cca kolem 700 Kč/měs a k tomu samozřejmě úrok, který se tehdy pohyboval okolo 5-6% p.a.
Ostatní banky na tom s nabídkami byly v tu dobu údajně podobně (tvrdí šťastný :-( majitel této smlouvy, do které jsem měl možnost nahlédnout).
Kdyby stěžovatelka požadovala vrácení 149,-Kč za každý měsíc, bylo by to něco jiného, ona ale napadla poplatek jako takový v jeho podstatě, bez ohledu na jeho výšku. A podle stejné logiky by byly nezákonné poplatky dodavatelů elektřiny, telefonních operátorů, taxikářů atd. Prostě každá tvorba ceny způsobem: konstantní částka + počet jednotek x jednotková cena by nebyla možná, přičemž jednotková cena by mohla být neomezená (to zjednodušuji). Tedy ceny si tvořte dohodou, ale… Čili nejde o to, že nás někdo odírá vysokými cenami, ale o to, že ta vysoká cena musí být vytvořena „správným“ způsobem.
Zajímavé. Vyřizoval jsem hypotéku v roce 2010 a jediné, s čím jsem se setkal bylo to pojištění nemovitosti (a pak se slevou, pokud bych měl u banky běžný účet a platil z něj hypotéku, kterou jsem vzal, protože to bylo výhodné). Tak buď se trh během dvou let dramaticky změnil, nebo byl "majitel smlouvy" prostě líný hledat.
Mimochodem, v roce 2008 už, nemýlím-li se, nabízela hypotéky mBank, která takovéhle podmínky neměla.