Ja mam LPG a zere mi stejne v benzinu i v plynu. To navyseni spotreby se vetsinou v takove mire uvadi u karburatoru. Tam kde je vstrikovani tam uz se takov velke navyseni spotreby neuvadi. Napr. spotreba 10l v benzinu obvykle nenaroste ani na 11l v LPG, coz je mene nez deset procent.
Nesmysl. Výhřevnost je nižší, ale ne o 20–25%, ale přibližně o 12% (Záleží na poměru propanu a butanu. Ten je 40/60%, a na zimu/léto se poměr přibližně otočí.)
Spotřebu zvyšuje i vyšší hmotnost vozu – nádrž + věci kolem. O cca 0,1 l/100 kg.
K tomu je někdy i potřeba připočíst méně přesný způsob dávkování paliva. Někdy. Například když se u motoru s přímým vstřikováním, nebo se vstřikováním do sání před každý válec (například Škoda to u benzínu označuje MPI), použije vstřikování do společného sání (Škodovka to u benzínu inzerovala jako "Monomotoric /od Bosche/. To ale zvyšuje spotřebu maximálně o 3%, spíše ale o cca 1%.
To ale dohromady dělá u vozu se spotřebou na benzín 7,0 – 7,5 l/100 km spotřebu necelého litru LPG navíc. Již včetně cca 0,15 l/100 km benzínu pro startování.
Na druhou stranu ve prospěch spotřeby LPG hovoří to, že až dosud jsme srovnávali s BA95. Zatímco dnes prodávaná směs lihu a BA95 má oproti BA95 nižší výhřevnost. O cca 0,5%, ale to se bude se zvětšením podílu lihu zhoršovat, a spotřeba tak růst.
Takže Tondo, pokud ti to zvyšuje spotřebu o 20–25%, tedy někam k 9 l pro běžný vůz, tak je něco v nepořádku s tvým vozem. Nech si ho seřídit, či opravit.
A jízdní styl s tím nemá co dělat. Tohle je fyzika. Tedy samozřejmě, pokud srovnáváš spotřebu před a po zástavbě, a ne LPG s údaji v TP.
Dovoluji si oponovat. Vyhrevnost jsem si nasel v tabulkach (uvadim v poradi benzin;propan;butan) 42700;46357;45752kJ/kg. Podle hustot kapalneho skupenstvi 720;508;600kg/m3 si spocteme vyhrevnost z litru 30744;23535;27451kJ/l. Pokud bychom vzali spotrebu pri spalovani benzinu za zaklad, tak pri spalovani cisteho propanu bude (litrova) spotreba cca o 30% vyssi a butanu o 12% vyssi. Takze za predpokladu, ze budeme spalovat smes PB musime se zakonite pohybovat v tomto rozmezi, coz muj predchozi udaj 20–25% tak nejak splnuje.
Mame dve vozidla s motory MPI na LPG. U jednoho mam nainstalovan sekvencni vstrik LPG a u druheho starsiho centralni vstrik do sani. U novejsiho auta jsem mival na benzin dlouhodobou (cca 100 tis. km) prumernou spotrebu 6.5l benzinu po prechodu na LPG mam spotrebu (cca 45 tis. km) 0.5l benzinu a 7.5–8l PB. Starsi jsem provozoval jen na PB a dlouhodoba (cca 75 tis. km) spotreba je 0.4l benzinu a pod 8l plynu.
Troufam si rict, ze fyziku a spalovaci motory teoreticky ovladam a na spotrebe o 20–25% vyssi neni nic, co by potrebovalo serizeni nebo opravu.
Pro zajimavost si najdete technicke udaje u aut, ktera maji alternativni LPG od vyroby (v CR ze jich moc neprodava, spis v zahranici) a uvidite, ze i vyrobce pocita s mnohem vyssi spotrebou na LPG.
Nebo na spritmonitor.de si projdete nekolik aut, ktera maji delsi historii spotreby pred predelavkou a po ni a uvidite, ze narust spotreby je zpravidla kolem 25%.
Takze Vase spotreba v LPG, se pohybuje cca od 115% do 120% oproti benzinu. Nechapu tedy jaktoze ani Vase osobni zkusenost Vas nepresvedci ze v tom vypoctu mate chybu. Treba v tom, ze urcita cast tepla je odpadni, ze roztaznotst plynu je rozdilna od roztaznosti benzinu pri stejne teplote, to znamena ze i dekomprese pri stejne teplote je jina atd. A jak vidite na vlastni zkusenosti tato chyba zpusobena zanedbani techto vlivu, je znacna.
-
Takze pojdme zkorigovat vasi posledni vetu: Zpravidla je narust spotreby kolem 25%, ale moje vlastni zkusenost i zkusenost vsech ostatnich v diskusi uvadi neco kolem 10%.
Taky jsem se podíval na čísla.
Propan 43,5 [MJ/kg]
Butan 50,0 [MJ/kg]
Benzín (střední frakce) 42,7 [MJ/kg]
V tom bude asi ta chyba, kterou děláš ve své úvaze. Možná ne jediná, protože ani potom to neodpovídá skutečnosti.
A jestli mohu radit, tak bych se zamyslel nad tím, proč se tvé praktické výsledky liší od zkušeností velké většiny provozovatelů LPG, kteří mají většinou spotřebu vyšší právě o těch cca 12–15%.
Ještě mě napadla dvě vysvětlení k těm 25%.
Centrálního vstřikování do sání (ač jinak spolehlivé) je náchylné k chcípání zahřátého motoru na volnoběh. Viděl jsem, jak to prase „pořešilo“ nastavením škrtící klapky tak, že byla stále pootevřená. Takže řídící jednotka nevěděla co se děje, a výsledkem bylo, že motor byl stále v režimu podobném sytiči. Což by odpovídalo cca 0,5–0,7 l, tedy zhroba těm 10%, co ti tam „přebývají“. Takže kontrolní otázka: jaké máš otáčky zahřátého motoru na volnoběh? Pokud jsou vysoké, tak možná proto.
Druhé možné vysvětlení je, že to tam počítají lidé, co z radosti nad nově levným provozem na to po namontování šlapou, protože je to přeci levné. Časem je to ale přejde, a potom se to ustálí právě na těch 12–15%.
Jinak pro srovnání. Pokud by byl tvůj výpočet správný, tak bych jezdil po tvém přepočtu na benzín se spotřebou o 18,5% nižší, nežli udává kombinovanou spotřebu výrobce. Což je absurdní. To bych musel jezdit ekonomrallye, což se o rychlostním průměry mé typické trasy, 85 km/hod, říci nedá. Mix město, okreska, vesnice, rychlostní komunikace. Pravda, spíše dálková trasa, nežli couračka, ale i tak. Podotýkám, že nemám urvaný katalyzátor a chudou směs, či podobné prasečiny. Vše tovární výroba a nastavení, s emisemi s výraznou rezervou.
A když už zmiňuješ tovární údaje, tak to dělá třeba Subaru.
Bohužel, stránky mají sprasečené ve flashi. Ale našel jsem testy spotřeby s jeho tovární zástavbou: http://auto2.lidovky.cz/clanek_lidovky.php?id_clanek=3932
Spotřeba Benzín: 7,8, spotřeba LPG 8,2 (+ něco málo benzínu).
20–25% říkáš…
Tondo, zase plácáš nesmysly.
Třeba to Punto: spotřebě benzínu 5.9 odpovídá jedině 1.4 77k 8V 1368 139g CO2 . S EURO IV.
Jenže tento motor FIAT nabízí jedině s úpravou na metan, tedy zemní plyn, tedy CNG.
Ano, existuje i Punto s LPG, s výrobcem udanou spotřebou 7.4. Ale to je úplně jiný motor. Navíc i s emisní normou EURO V, což se na spotřebě také samo o sobě projeví.
Už na tebe nebudu reagovat. Kterékoli z tvých tvrzení šlo ověřit, a já to udělal, tak jsem zjistil, že je nepravdivé. Takže sbohem Tondo.
Lituji, ale nove Punto Evo GPL splnuje Euro4 (stejne tak i benzinova verze se stejnym motorem). Euro5 splnuje pouze benzinova verze se Start&Stop a verze na CNG. Vsechny ctyri verze maji stejny motor 1.4 8V. Navic informace jak o spotrebe na benzin tak i na LPG je uvedena ve sloupecku i pro GPL verzi.
Nesmysly pises ty, protoze jsi overoval kdovi kde, nebo zamerne neuvadis korektni informace. Myslim, ze bys nasel uplatneni v politice a urcite by ses dostal hodne vysoko.
Podivej se jeste jednou a dukladne na nasledujici stranky: www.fiat.it, www.dacia.de a treba jeste www.renault.fr. (Frantici maji taky dlouholete zkusenosti s prvovyrobou aut na LPG alias GPL a jejich udaje budou asi nejvice duveryhodne.)
To nemohu souhlasit. I kdyz se nadrz namontuje misto rezervy, tak vam to misto zabere. Nejen ze je trosku vyssi nez rezerva, ale hlavne tu rezervu musite i nadale v kufru vozit. Coz je docela otrava (mam to), treba vetsi kocar bez vytazeni deklu v kufru sem neprevezl. Nebo to resite flatrunama? Ale to je asi drezsi ne?