Obsah biosložky v pohonných hmotách je dán nějakým zákonem a postupně se podíl biosložek zvyšuje, s tím nic nenaděláme. Motorista si většinou nemá možnost vybrat s bio a bez bia (omezený počet výdejních stojanů a nádrží), většina nákupů se děje u stejné rafinerky, která dodává pro celou ČR a je jedno, jestli tankujete u Shell, Benziny, či nějakého neznačkového maloprodejce. Něco málo se sice dováží ze zahraničních rafinérií, ale to spíš v případě odstávky tuzemských rafinérií nebo v blízkosti, a tím i levnějšího dovozu ze zahraničních rafinerií. Stojany jsou jen označeny, že splňují ČSN nebo jinou normu, ale nikde u stojanu nemáte chemické složení benzínu či nafty jako třeba v SM u párků, kdy zjistíte, že ani nemusí být z masa, chemie, separát a soja vystačí. Je to ale docela dobrý marketingový tah, jak ze zákazníků dostat větší peníz za „lepší, aditivovanější, výkonější a zároveň úspornější“ prémiové pohonné hmoty. V potravinách je bio velice módní a v rámci statistik jdou prodeje výrobků s označením bio a samozřejmě i vyšší cenou nahoru, u pohonných hmot je tomu zase naopak – zde jsou zákazníci ochotni připlácet za „nebio“. Vzpomínám si, jak kdysi dělali test prémiových paliv u nás a v cizině a zjistili, že je podstatný rozdíl u stejných značek u nás a v cizině. V cizině samozřejmě byl benzín kvalitnější a dražší, u nás pouze dražší.
Ale jo, může se míchat i v zahraničí. Možná příspěvek vyzněl jinak, chtěl jsem poukázat na to, že někteří motoristé vyzdvihují pohonné hmoty koupené u významných zahraničních řetězců případně prémiová paliva s tím, že jsou z dovozu a jsou lepší (nižší spotřeba, vyšší výkon, menší opotřebení motoru a já nevím, co ještě za superlativa jsou si schopni někteří „odborníci“ vymyslet) než běžné PHM. S tím, že prakticky všichni naši pumpaři jezdí do stejných, našich rafinérií. Akorát že někdo litr benzínu prodá na 29,90 a někdo jiný ten samý benzín za 33,90 (neuvažuji s náklady na přepravu, i když jsem se kolikrát setkal s tím, že v Kralupech byl benzín daleko dražší než 100 km od rafinérky). Výjimkou jsou ony dovozy v případě výpadku našich rafinérií, případně v blízkosti hranic nebo u prémiových paliv. A jak jsem psal, u nás se prémiová paliva vyznačují vyšší cenou, nikoliv ještě vyšší kvalitou, na rozdíl od ciziny.
Jak se říká nejlepší důkaz je vlastní zkušenost. Píšu si spotřebu paliva celou dobu co auto vlastním. Když se podívám zpětně a najdu si hodnoty pod 7 litrů a pak se podívám co jsem to tankoval – hle Shell V-Power, pro srovnání třeba u spotřeby 7,8 se nachází benzínka u Tesca s levným benzínem. Teď tankuju Vervu 100 od Benziny a spotřeba 6,6 a to jezdím ještě na zimních gumách.
Ano, nejlepší jsou zkušenosti – já něco napíšu jen když nějaké mám. Někteří podléhají efektu placeba nejen u léčiv. Někdo se cítí daleko lépe po požitých drahých bio-výrobcích, někdo když pravidelně navštěvuje fitko a někdo po natankování „lepšího“ dražšího benzínu u značkové společnosti. Tankuji kdekoliv, spotřeba se liší v malých odchylkách, spíš záleží na stylu, rychlosti jízdy, provozních podmínkách. Někdy převažují couračky nebo město, jindy dálkovka, někdy kombinace obého. A rozdělávat motor, abych se přesvědčil, že je míň zanesen karbonem, zatím – 115 tisíc km – /doufám/ nehodlám. Známí si koupili jetou oktávku, servis přesně podle knížky, k TankOnu nejezdili, Tesco tu nemáme, netankoval tam ani předchozí majitel /se kterým se znali – jednalo se o v prvopočátku výhodnou koupi ze známosti/, že tam mají prý sračky, najednou jim to začalo žrát olej, dnes mají motor vysypaný a nevědí, co s tím, protože oprava je skoro prý tak drahá jako nový auto.
Kecy… Já si spotřebu taky píšu od doby, kdy auta mám, a žádný rozdíl ve spotřebě nevidím, zkoušel jsem jednou 3 měsíce jezdit jen na V-Power, ale byly to vyhozené peníze, spotřeba stejná jako u TankONO. Sice se mně zdálo, že to o trochu lépe táhne, ale spíš bych to připisoval placebo efektu.