Po tomto oznámení, že marže pumpařů jsou v pořádku, se například rozptýlily naděje lidí čekající na zlevnění pohonných hmot. Takže pravděpodobně minimálně někteří z nich vzdaly čekání na levnější cenu a už se "nebojí" tankovat do plné nádrže. takže bych se nedivil, kdyby to způsobilo další změnu poptávky.
Děkuji za tento povedený článek. Souhlasím se zdražováním PHM. Lidé jezdí auty opravdu příliš a ekologie nikoho moc nezajímá. Jediné na co lidé slyší jsou peníze tak snad omezí trochu cesty autem. Např práce z home office je skvělá věc a spousta lidí jenom opakuje frázi že z domova jim pracovat nejde. Já tvrdím že je to jen o zvyku. Běžte za šéfem a zkuste si home office na pár dní v týdnu domluvit.
Konečně rozumný názor, každý chce kapitalismus, dokud ho to neomezuje, pak chce okamžitě pomoc státu (socialismus).
Vláda je od toho, aby vládla a ne aby dotovala občany.
Nechápu, jak si vůbec někdo může dovolit kecat pumpaři do ceny paliva, marží a podobně. Všichni ti, co volají po zastropování, po snížení marží, jak by se vám líbilo, kdyby vám teď zaměstnavatel oznámil, že vám snížil mzdu, protože po tom volalo hodně lidí...
Tak jako vy můžete podnikat a prodávám cokoliv za jakoukoliv cenu, tak stejně si může pumpař dát jakoukoliv cenu, kterou uzná za vhodnou.
Doporučuji všem, ať se nejprve vždy podívají na sebe. Jak by se vám líbilo, kdyby vám někdo kecal do podnikání/zaměstnání? Nelíbilo. Tečka. Tak to nedělejte ostatním.
Cenu určuje trh, jestli jste nespokojení, je spousta zemí, kde kvete socialismus.
Naprosto souhlasím, máte pravdu. Ale už ve druhém odstavci je problém. Když tedy tu stát není od toho a žádné dotace např v tomto konkrétním případě,tak pak ale všude. I ceny bydlení a dalších komodit se odvíjí od trhu. Zvlášť teď. Takže i všelijaké dotace a kompenzace na bydlení,energie, péči apod by se tedy měly zrušit. Jinak se logicky vždy bude nějaká skupina cítit poškozená.
Autor si to dobře cucá s prstů. Kde jsou nějaká čísla?
Hlavně, ze se navážíí do nějakého makléře.
Ano spotreba za vyssi ceny klesne ale hodně spotreby dělá doprava lidí a zboží. Co treba zjistit cisla jaky je podil spotreby uzivatelu a firem ci mandatorni spotreba at není článek jen úvaha na vodě.
Jinak souhlasím, že cena benzínu by musela byt trinasobna, ne ze bych to chtel, aby lide vubec se zamysleli. nad sebou.
Asi takto, i když je to mezi obecným lidem nepopulární, nejen pumpař ale každý vesnický hokynář ví, že i když má ještě skladem zboží nakoupené "za levno", musí včas svým zákazníkům úměrně zdražit, aby mohl dlouhodobě existovat. Musí totiž mít při zvýšení nákupních cen "oběžný kapitál" (běžně umrtvený ve zboží na skladě) v takovém rozsahu, aby měl na nákup srovnatelného množství zboží, plus marži zvýšenou alespoň o obecnou inflaci.
Zjednodušeně řečeno, pokud jsem obchodník třeba s moukou, nakupuji ji za 10000 Kč na jednu dodávku, a marži (ostatní náklady + můj účetní zisk) mám 2000 Kč, takže prodávám za 1200 Kč, tak zvýší-li mi dodavatel velkoobchodní cenu na 12000 Kč, a inflaci za dobu než dodávku vyprodám očekávám 5 %, musím bez zbytečného odkladu zýšit cenu pro zákazníky tak, abych měl tržby na 12000 Kč + 2100 Kč = 14100 Kč, a to i u zboží, nakoupeného ještě "za levno". Tím si zachovám "oběžný kapitál" na další nákup zboží, a současně "valorizuji" svou marži o inflaci. Pokud tak neučiním, musím na další velkoobchodní nákup použít jak původní "oběžný kapitál", tak celou svou původně nastavenou marži. A již mi nezbývá na další náklady (doprava, nájemné, energie, mzdy zaměstnanců, vlastní odvody atd.) a mám i nulový zisk.
Dalším řešením je "rezervní fond", vytvářený z větší marže, respektive ze zisku, průběžně. Zvláště pak v dobách kdy je velkoobchodní nákup za výhodnější ceny. Ale při prudkém cenovém nárůstu "všeho" to stejně nemusí stačit.
24. 3. 2022, 14:17 editováno autorem komentáře
Pokud nepůjde dolů obrat ve zboží (nikoli v penězích), tak klidně až při vyprodání draho nakoupených zásob. Tím všem dosáhnete vyššího výdělku, který by neměl být promrhán, ale měl by být použit na onen výše zmíněný rezervní fond. Ten při příštím výkyvu umožní zdražit pomaleji, což může být marketingově využito. V reálu to ale bude nejspíš tak, že vás ke snížení ceny dříve donutí relevantní trh, pokud lokálně existuje (přizpůsobíte se jiným ochodníkům s moukou tak, aby k nim neutekli vaši zákazníci). Pokud máte lokální monopol, cenová politika je jen vaše (s EET křivícím trh i bez něj :-)).
Tak kdo vlastně za ty ceny může ? Nikdy v historii u nás nestál benzín nad 40 kč i když ropa lezla hodně přes 150 dolarů za barel. Dneska je ropa na 100-120 a cena k 50 kč. Takže rejžujou rafinérky, když né pumpaři ?
Sice jsem pro volný trh ale když už extrém, tak bych to viděl na "kolkovaný" benzín, jako chlast a cigára. Všude stejná cena nebo alespoň marže. Pumpa by musela (jako teď) hásit za kolik nakupuje a marže by byla sjednocená pro všechny. Když to jde s cigaretami a alkoholem, taky to nikou nevadí...
Ono po pravdě moc nechápu, proč energie můžou mít v rujkou soukromé firmy. Stát si měl ponechat vodu, plyn, elektřinu a jak vidno možná i ty paliva. Až nastane vážně válka, bude se to blbě regulovat.
U nás holt máme to tržní hospodářství, ovšem už se neříká, že tak kapitalismu konce 19. století. V r. 1993 jsem byl v rámci programu Phare (to byl takový předchůdce dotací EU) v městečku poblíž Stuttgartu, cca 30 tisíc obyvatel.
Veškeré energie, vodu, kanalizaci, spravovala firma patřící městu, ze skládky se jímal metan, sloužící pohonu kogenerační jednotky. Ano, v r. 1993...
U nás se civilizovanému světu akorát stále vzdalujeme. A není čemu se divit, když si volíme politiky, kteří jen analyzují, vysílají jasné signály a odklánějí pro sebe...
Tak, kdo za ty ceny může je celkem jednoduché - určitě Kalousek :-), případně jiný "veřejný padouch". Nicméně, když se podívám třeba na serveru Kurzy.cz na ceny benzínu, vidím, že v období březen 2012 až únor 2014, stál dolar mezi 19 až 20 Kč (aktuálně cca 22,50 Kč) a cena benzínu v ČR se pohybovala od 35,50 do 38,50, přičemž ten pokles pod 36 Kč byl vždy jen velmi krátký. Ale dejme tomu že průměr byl cca 37 Kč. Kumulovaná roční inflace od r. 2012 do konce r. 2021 byla cca 20,5 % a letos se nám trošičku utrhla ze řetězu (meziměsíční 4,4 % leden, 1,3 % únor), takže jsme za těch 10 roků na nějaké 26% inflaci, nebo-li oproti situaci na začátku roku 2012 máme méně než "osmdesátihaléřovou" korunu. Z pohledu inflace a historické ceny tedy cena benzínu na úrovni 37/0,8 = 46,25 Kč je "srovnatelná" s cenou před osmi až deseti roky. A pokud vezmu v potaz vývoj mezd, tak ty se zvýšily z průměrných 25109 Kč v r. 2012 na 40135 Kč ve 4.Q. roku 2021, tedy o 59,84 %. (Samozřejmě, indivudálně to máme každý jinak....) Čili ty ceny benzínu (a obdobně nafty) jsou více méně z pohledu obecné cenové úrovně srovnatelné s tím, co už tady před osmi až deseti lety bylo. Akorát je "drobný problém" v tom, že dost dlouho byly PHM levné, a skokové zvýšení je proto z pochopitelných důvodů jak pro lidi tak pro podniky citelný "ekonomický šok".
Děkuju za výpočet a osvětu.
I tak ale nemyslim, že by se měla inflace započítávat do ceny PHM. Pokud bych bral inflaci 30% za 10 let dohromady, kompenzuje to o 30% větší výtoč. Aut jenom během 2 let Covidu přibylo přes 5%.
A to nemuvim o maržích na ostatnim zboží na pumpách, s nrmálnim obchodem neporovnatelné.
27. 3. 2022, 13:55 editováno autorem komentáře
Krásný článek, jen se ještě doplnit komplikovanější situace s rafinériemi. Ta jedinná u nás není česká, ale polská, pokrývá jen 60% naší spotřeby a další benzín a naftu máme od našich sousedů v Polsku a Rakousku a zatřetí je nastavena na nějaký standard, kdy každá ropa není vhodná pro každou rafinérii, takže ty výpadky z Ruska nejdou pak třeba nahradit ropou Venezuelskou atp.
Specifika českého tržního hospodářství...
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/ropa-zlevnuje-benzin-v-cesku-jde-ale-znovu-nahoru-40392280