Názory k článku Proč mají ženy nižší příjem?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 8. 2019 0:25

    xls (neregistrovaný)

    Jednoduše řečeno, práci, stejně jako spoustu dalších věcí, nejlépe oceňuje neviditelná ruka trhu. Ale na tom by si žádný politik nebo neziskovka pořádný krmelec nepodstavili.

  • 19. 8. 2019 18:24

    Evikzmercedesa (neregistrovaný)

    Mozna ze nizke mzdy.zen velmi ovlivnuje male vyjednavaci schopnosti zen. U nas doma se tomu rikalo-líná huba=holé neštěstí.

  • 19. 8. 2019 9:36

    Pavel (neregistrovaný)

    Vážený pane, zajímalo by mě tedy co si myslíte o tom, když žena pracuje jako elektrikář a bere o min 10 000,- kč méně než ostatní kolegové. Přitom vykonává stejnou práci a to min ve stejné kvalitě jako ostatní. Víte já si myslím, že za stejně vykonanou práci, bychom měli dostávat stejnou láci. A to bez ohledu na pohlaví. Váš filosofický rozbor je v jistém pohledu zajímavý, ale bylo by zajímavé zjistit váš osobní postoj kdyby se to dotýkalo vás osobně.

  • 19. 8. 2019 11:09

    ja123456 (neregistrovaný)

    No já si o tom myslím, že kdyby takové ženy existovaly, založím si firmu, která bude zaměstnávat jenom ženy, které budou ochotné pracovat za mzdu o minimálně 10 000Kč méně než ostatní kolegové a přitom vykonávat stejnou práci a to min ve stejné kvalitě jako ostatní. Tím získám obrovskou konkurenční výhodu v mzdových nákladech zhruba o čtvrtinu nižších. Navíc budu mít progresivní, všude vychvalovanou firmu, protože budu zaměstnávat pouze ženy a žádné muže. A tím, že budu zaměstnávat pouze ženy, nebudu mít žádné rozdíly v platechy mezi ženami a muži, čímž bude moje firma zase všude vychvalována. A takto budu postupně získávat čím dál více zakázek, až tímto způsobem vybuduji celosvětovou korporaci.

  • 19. 8. 2019 18:22

    Evikzmercedesa (neregistrovaný)

    Problem v nizkych mzdach zen je v tom,ze maji deti a manzela. Po práci jdou domu a vykonavaji domaci prace. Muzi s domacimi pracemi obcas pomahaji. To by museli pomahat presne napul s dom.pracemi.Pak bude mit zena vice casu na sebevzdelani ve sve profesi, nebo aby v praci nabouchala vice prescasu,paksi toho sef vsimne a da ji treba vice premii. Zena neni superman, aby v praci makala X hodin jako chlap a pak z brace domu,s detma se ucit,nebo kdyz sou nemocne, tak mit paragraf.priznejme si to, v 98%zustava s nemocnym ditetem doma zena-matka. A do 10let veku ditete nemuzete nechat dite doma samotné a rodina ma obvykle 2deti,ze???hlidani nemocneho ditete prarodicem taky v dnesni dobe nefunguje...A ono se to nascita. Kdyz je chlap na osetrovacce s ditetem doma, tak prijde rodina o daleko vic penez nez kdyz je matka s deckem ns osetrovacce

  • 20. 8. 2019 8:18

    Pavel (neregistrovaný)

    Omlouvám se za nepřesnost. Ta žena bere cca 12 000,- kč a její kolegové více jak 22 000,- kč.

  • 19. 8. 2019 12:57

    VlK

    Týkalo se mě to osobně. V IT zaměstnání. Smíšený kolektiv. Pracovali jsme na stejné pozici, dělali „stejnou“ práci a dostávali jiný plat. Navíc tajnou výši platu. Každý jsme na pozici byli jinou dobu. Každý jsme si na pohovoru vyjednal jinou úvodní výši platu. Někteří přešli z jiné pozice, i z vyšší, a svůj plat si přenesli stejný na stejnou pozici. Různě jsme si sedli se šéfem. Měli jsme různé štěstí na projekty, které se (ne)vydařili. Různě jsme využili různých příležitostí pro diskuzi o výši platu, např. vydařených projektů. Různě jsme využívali svých znalostí mimo svou pozici, byli různě aktivní. Různě jsme si sedli s kolegy z jiných pozic.
    Ne, nemyslím si, že za stejnou práci by měl být stejný plat. (A to vůbec nemluvím o tom, že je velice obtížné říct, co je stejná práce.)

  • 19. 8. 2019 19:35

    Jaromir

    A mě by zajímalo, proč ta žena za ty peníze pracuje.

    To je obecný problém introvertních lidí ve firmách. Je jen jejich problém, že se nechají vykořisťovat.

    Máme malou nezaměstnanost, kvalitní lidi se přeplácejí. Snaží zvednout prdel, a zajít do jiné firmy...

    Kdo prdel nezvedne pak může nadávat jen sám sobě.

    Dobrá firma se snaží lidi udržet, ta co ne, ji budou lidi fluktuovat a ona bude razit heslo "mladý kolektiv" a podobné bulshity, ve skutečnosti seniory třeba vůbec neudrží.

    Prostě je to problém lidí. Dnes už ženy můžou volit, chodit do práce a mají i pusu a tak si na pohovoru můžou říct kolik chtějí! Ostatní věci jsou jenom kecy.

  • 20. 8. 2019 13:32

    xf (neregistrovaný)

    "a ona bude razit heslo "mladý kolektiv" a podobné bulshity"

    Zcela vážně. Mě to dříve připadalo také jako bulshit. Ale přehodnotil jsem to. Nyní mi to přijde jako slušné a ohleduplné vůči zkušenějším lidem. Oni říkají, hele, platíme mizerně, očekáváme spoustu přesčasů, možná i neplacených, zlepšení časem nečekej, neztrácej s námi čas.

  • 20. 8. 2019 8:18

    Whyki (neregistrovaný)

    Tak pokud skutečně dělá stejnou práci. V CR mame 20 let zákon který nařizuje na stejné pozici stejné platy. Jediný problém je prokázat že jde o stejnou pozici, práci... Osobne bych zašel za šéfem a řekl si o výši plat, slušně s věcnými argumenty, bez zdůrazňování rozdílu pohlaví. Pokud to nepůjde můžete si stěžovat na úřadě práce na nedodržení zakona práce, který přikazuje stejné mzdy.
    Bohužel zákon, stát vám dá nějaká práva, ale domáhat se jich musíte sami.

  • 20. 8. 2019 15:03

    jehovista (neregistrovaný)

    Jenze ono nemusi jit primarne o pohlavi, ale o povahove rysy. Nekteri muzi treba cely zivot delaji u jednoho zamestnavatele za par supu, protoze jsou neschopni si rict o vic, nebo odejit. Jiny clovek co vykona stejnou praci, ale ma dostatecnou davku drzosti a ambice, bude stoupat v platovem zebricku a stridat zamestnavatele. Tohle se proste jednoduse zakonem "narovnat" neda. Zamestnavatel treba nutne potrebuje noveho cloveka a tak ho preplati. Kdyby ale musel na stejnou uroven zvednout plat vsem, tak by se mu to nevyplatilo a o praci by treba prisly i ty "line huby".

  • 20. 8. 2019 17:38

    Jarmila (neregistrovaný)

    Tohle se snadno kecá ve dvaceti, možná ve třiceti. Ve čtyřiceti zjistíte, že Vás nikdo nezaměstná a v padesáti už vůbec ne, Máte dvě možnosti: zatít zuby a někde to doklepatdo důchodu nebo jít na vlastní ŽL. Těch, co seženou práci v 50+, zas tolik není, těch nezaměstnaných je násobně víc, a to zdraví už taky většinou není, co bývalo ve dvaceti. A světě div se, zaměstnavatel chce většinou mladého Juru...

  • 20. 8. 2019 23:18

    jehovista (neregistrovaný)

    Hledate v mem prispevku neco, co tam neni. Ja jen rikam, ze se dneska ve vsem uplne nesmyslne hleda diskriminace. Staci se podivat na statistiky studentu na vysokych skolach - na technickych skolach je kolem 20 % zen, na humanitach se to nekde blizi az 80 %. No a pak se kouknete na nabidky praci. Predstava, ze po vystudovani andragogiky muze clovek pomyslet na stejne penize, jako absolvent CVUT je nesmyslna. A pochybuju, ze nekdo diskriminuje studentky u prijimacek na VS. Uz jen z tehle statistiky je celkem jasne, ze prumerny plat u zen musi byt nizsi, nez u muzu a zadna diskriminace za tim neni, je to svobodna volba.

  • 21. 8. 2019 8:02

    Jarmila (neregistrovaný)

    To máte těžký. Jistá diskriminace žen bude vždycky. Nejdřív obava, že se mladá žena vdá a bude mít děti. Poté skutečně má děti, je s nimi několik let doma, posléze jsou děti větší a jsou do školky/školy, ale obvykle je s nimi doma žena, pokud děti onemocní (a že některé fakt chytnou kdejakého bacila, co kolem letí). Pro rodinu je přijatelnější menší výpadek příjmu, pokud doma zůstane rodič s nižším příjmem, což jest opět většinou žena. U muže nikdy a nikdo nepředpokládá, že bude mít pracovní výpadek, on není těhotný ani nekojí, může tedy v klidu pracovat na svém kariérním růstu. Žena to má v tomto případě složitější, přece jenom je kariérní výpadek v případě dvou dětí znát. Takže se nám kvůli tomu nejprve posunul věk rození dětí do doby 30+ (a ještě v 70.-80. letech minulého století bylo běžné rodit první dítě do 20 let, v 23 letech věku měla žena klidně i děti dvě), teď se začíná objevovat trend jedináčků, případně umělého oplodnění, protože věk se holt ukecat nedá. No, a přidejte k tomu prakticky nulové služby pro rodinu (ani chůvy nejsou moc běžné, protože na tyto služby nemají rodiny peníze), no a máte dnešní stav.
    No, a studium obskurních oborů je kapitola sama pro sebe. Co jiného má studovat člověk, který těžší VŠ nezvládne, ale společnost obskurním oborům neustále tleská a v honbě za velkým počtem vysokoškoláků otevírá nové a nové obory? Chceme být jak v Americe, kdy je každá obsluha v baru absolventem vysoké školy? Už i střední škola, natož pak vysoká, by měla být skutečně výběrová, neměl by ti studovat kdejaký jouda, co sotva zvládne maturitu. Jenže my jsme v honbě za velkým počtem vysokoškoláků totálně rezignovali na rozvoj učňovského školství, kde za pár let budeme ve stavu, kdy ty učně nebude mít ani kdo učit. Budeme mít možná ještě pár cukrářek nebo kadeřnic, ale už nebudou soustružníci, klempíři nebo pokrývači. A nejhorší na tom je to, že to nikoho ani nevzrušuje.

  • 19. 8. 2019 10:19

    Victor (neregistrovaný)

    Tak třeba v nějaké fabrice nebude mít žena nikdy takový výkon jako muž a kdyby dostávala stejné peníze jako muž,tak by byl vlastně diskriminován ten muž,protože za více práce,než udělala žena by měl stejné peníze.Žena se může rovnat výkonem s mužem jedině tak někde v kanceláři.V manuální práci ne.

  • 19. 8. 2019 23:06

    Marie (neregistrovaný)

    Proč i v té kanceláři žena dostává za naprosto stejnou práci nižší plat než muž?
    Proč ve státním sektoru jsou je rozdíl 2 až 3 platové stupně k naprosto stejné práci ?
    Proč když se žena ozve, že by také ráda měla vyšší platový stupeň, neuspěje z důvodu "systemizace",
    tj. omezeného počtu míst s vyšším platovným stupněm ?
    Přičemž je naivní si myslet, že vyšší platovou třídu mají pracovníci s vyšší zkušeností.

  • 19. 8. 2019 10:22

    Lada (neregistrovaný)

    U nás ve firmě není výše mzdy pro muže a pro ženy určována tím, jestli hrozí, že žena odejde na mateřskou, bude se starat o nemocné děti, případně jak těžké břemeno uzvedne (v kanceláři toho moc těžkého nenanosí). Majitel firmy určuje výši mzdy následovně: "Tento zaměstnanec je muž, proto mu musíme dát vyšší mzdu. Tento zaměstnanec je žena, proto může dostat nižší mzdu." Je přitom jedno, zda ta žena je bezdětná mladá dívka chystající se odejít brzy na mateřskou, maminka s malými dětmi nebo padesátnice, která má již děti dospělé - všechny berou stejně nízkou mzdu jen proto, že jsou to ženy. Samozřejmě, že aby zaměstnavatel nedostal pokutu od inspektorátu práce, mají ženy v pracovní smlouvě uvedený jiný název pracovní pozice než muži - ale reálně je jejich pracovní náplň i délka pracovní doby zcela stejná jako u jejich mužských kolegů.

    Mám mezi známými několik podnikatelů, kteří mají zaměstnance, a u většiny z nich je to stejné - žena je vnímána jako levná pracovní síla a argumentací pro vyšší mzdu muže nejsou jeho lepší schopnosti, vlastnosti či vzdělání, vyšší pracovní výkon nebo to, že si nepotřebuje brát volno kvůli dětem, ale jenom to, že je to muž. Když už se to má nějak odůvodnit, padají výroky typu "chlap by za míň nepracoval" nebo klasické "má manželku a děti" (zajímavé je, že u ženy skutečnost, že má manžela a děti, důvodem pro zvýšení mzdy nikdy nebývá). Argument, že žena má dostat nižší mzdu kvůli tomu, že je to rizikový zaměstnanec a je potřeba si dopředu našetřit na vícenáklady spojené s jejím případným těhotenstvím či mateřstvím, jsem však nikdy od nikoho, kdo má zaměstnance, nezaslechla ani při opravdu absolutně upřímné diskusi.

  • 20. 8. 2019 8:24

    Whyki (neregistrovaný)

    Zajímavé tohle vám řekli? Já zase neznám nikoho kdo by chtěl využívat pouze ženy. Většina zaměstnavatelů i podnikatelů co znám chce vydělat na všech a všem zaměstnancům platit co nejméně. Ale pokud při vyjednávání o mzdě žena akceptuje nižší mzdu....

  • 20. 8. 2019 13:42

    xf (neregistrovaný)

    " Když už se to má nějak odůvodnit, padají výroky typu "chlap by za míň nepracoval" nebo klasické "má manželku a děti" (zajímavé je, že u ženy skutečnost, že má manžela a děti, důvodem pro zvýšení mzdy nikdy nebývá). Argument, že žena má dostat nižší mzdu kvůli tomu, že je to rizikový zaměstnanec a je potřeba si dopředu našetřit na vícenáklady spojené s jejím případným těhotenstvím či mateřstvím, jsem však nikdy od nikoho, kdo má zaměstnance, nezaslechla ani při opravdu absolutně upřímné diskusi."

    Z tohoto a kontextu vyplývá, že berou ženu a muže za stejně výkonného a rizikového. Je to tak?
    No dobrá, to je personální politika. A co ostatní oblasti v nákupu? Elektřinu, vodu, ocelové traverzy, Octavie ve stejné výbavě, písek také berou od nejdražšího dodavatele? Nebo je personální nákup nějaká výjímka?

  • 19. 8. 2019 13:07

    jezevec (neregistrovaný)

    mzdové ohodnocení žen PŘESNĚ odpovídá jejich ceně na trhu práce. kdyby totiž ženy byly ochotny pracovat STEJNĚ za méně peněz než muž - zaměstnávat ženy by se stalo mezi zaměstnavateli velmi lukrativním, neb jen kretén by nezaměstnal raději ženu za méně peněz, pokud ta by mu udělala STEJNĚ práce jako muž. tím pádem by si podnikatelé mezi sebou ženy přetahovali a přepláceli, až by se jejich mzda vyrovnala s jejich přínosem pro zaměstnavatele, a upřednostňovat ženy by přestalo být rentabilní. což je stav, který zde máme dnes - at si o tom nějaký genderový pomatenec mele a myslí cokoliv.
    ostatně, důkazem toho je i skutečnost, že ještě žádná žena si nekoupila muže-ředitele a nezaměstnává jen ženy - kdyby ženy na trhu práce skutečně byly podhodnocené, platila by ženám-zaměstnankyním o trochu víc než kdekoliv jinde, takže by si ještě stáhla ty nejlepší ženy - zatímco měla by mzdové náklady stále ještě o trochu nižší než ve smišených kolektivech, a celá firma by musela neskutečně prosperovat a převálcovat celý trh. z toho že to takhle žádné ženy nedělají, usuzuji že ty které by na to měly schopnosti, dobře vědí že to nejde.

  • 19. 8. 2019 17:08

    afariz (neregistrovaný)

    Diskriminace Evropou vládne, jenže ta vyplývá spíš z neochoty a až rezignace na zjišťování důvodů nějaké odlišnosti mezi osobami. Známé, a přímo ukázkové je to třeba při sjednávání cestovního připojištění. Mezi údaji, které se mají zadat, je i info o tom, zda je žadatel do 70, nebo nad 70. Proboha ale proč taková hranice? Proč to není třeba 69 let, dva měsíce a 14,5 dní? No, asi proto, že ta sedmdesátka je takové zaokrouhlené číslo.... Samozřejmě by bylo férovější pojistné stanovit na základě reálnějšího údaje, jako je třeba lékařská zpráva, ale to by bylo asi moc pracné. A podobně je to nejspíš i se stanovením případných rozdílů v pracovních schopnostech a možnostech mezi mužem a ženou, aby pak odvedená práce mohla být ohodnocena také reálně. Jenže to by asi pro euroouřady bylo moc složité, vymýšlet nějaké adekvátní postupy a přístupy, a tak se jednoduše stanoví rovnost, a "šmytec". Stejně jednoduše si pojišťovny stanoví tu sedmdesátku. Jasně, že by to tak být nemělo, ale...takovej je holt život (a ne že bych s tím byl spokojený).

  • 20. 8. 2019 7:07

    VlK

    ad cestovní pojištění. Máte možnost si vybrat jinou pojištovnu, jiné pojištovny mají tu hranici jinak, min. ji mají i nižší, i když to vám nepomůže.
    A proč se vůbec určuje dle věku? Protože určování dle lékařských zpráv by bylo nákladné pro pojištovnu, což by se promítlo do ceny pojištění. A bylo by časově náročné pro vás, což mnozí by raději šli do jiné pojištovny, kde se ptají jen na věk.
    Proč to pojišťovny určují dle zaokrouhlené částky? Protože je to jednodušší na vysvětlení. I kdyby pojištovnám ze statistik vyšel nějaký zlom v riziku v jiném věku, je jednodušší pro marketing, sjednávání určit hranici 65, 70, než 67 let a 2 měsíce a 5 dní.
    Stejně tak u rozdílů ženy a muže – některé rozdíly nemá smysl zohlednovat. Třeba kdybych byl zaměstnavatel bych nezohlednoval rozdíly v průměrném IQ mezi mužem a ženou. Ty rozdíly jsou relativně malé, nejednoznačné. A navíc bych tím získal negativní rozruch.

  • 21. 8. 2019 17:59

    afariz (neregistrovaný)

    No, víte, vysvětlil jste to v případě toho pojišťovnictví hezky, ale to pořád neodpovídá na to, proč senior dejme tomu 73, chlap "zdravej jak řípa" má platit za připojištění dvakrát tolik, než "nedomrlej prokouřenej prochlastanej chcípáček" jen proto, že je mu o dvacet víc. Je ten senior snad rizikovější? Pochybuju. A co takhle řešit to něčím, jako by mohl být nějaký "Výpis ze zdravotního stavu"? Vždyť přece jsou pozice, kde budoucí zaměstnavatel požaduje nějakou info o zdravotním stavu zájemce o danou pozici a vůbec to pro něj není nákladné... Proč by to mělo být nějak extra nákladné pro pojišťovnu? Myslim, že je to prostě tím, že to pojišťovny prostě mají "na háku", stejně, jako mnozí zaměstnavatelé, když by měli specifikovat rozdíly ve vykonávané práci mezi mužem a ženou, aby to odůvodnilo jejich rozdílný plat/mzdu. Prostě taková diskriminace z lenosti.

  • 22. 8. 2019 22:06

    Honza (neregistrovaný)

    Žádná lenost, jen racionální jednání. Už vidím jak mi bude někdo vysvětlovat, že abych dostal slevu musím zaběhnout k doktorovi a nechat se prohlídnout. Což stojí čas, když makám tak dovolenou a ani doktor to nebude dělat zadarmo.. ve výsledku pak ušetřím 100. Na straně pojišťovny budu zavádět x procesů a platit lidi co to budou hlídat.

    To si fakt radši postavím statistický model, budu se jím řídit a těch pár % co mi do něj nezapadnou nechám kňourat.

  • 19. 8. 2019 17:38

    Martin Luther (neregistrovaný)

    Protože muži nechtějí mít nad sebou vedoucí ženu. Bez ohledu, že ženy mohou být mnohem inteligentnější, s vyšším IQ než muži. S oblibou hovořím o ženách s mužským mozkem. Je to označení nepřesné, ale znám i ženy, které v logice, matematice či dalších exaktních oborech strčí chlapy do kapsy. Ale na vedoucích postech zaclání a drží se muži. Tlak na obsazování žen do vedoucích funkcí, vnímám vcelku pozitivně. Prosím nehovořím o ženách typu Mařena z konzumu. Tedy, co zhruba polovina mužů má doma:-)

  • 20. 8. 2019 8:34

    Wiki (neregistrovaný)

    Řekl jste to kulantne 'tlak', osobně mi přijde že se to zvrhává v diskriminaci můžu. Pokud jsme ochotni slevit z požadavku, aby lidé nebyli diskriminovani podle pohlaví jen protože chceme více žen ve vedení tak je to špatně. Problém je vždycky určit kdy je to rovný prosím přístup pokud akceptujeme pohlaví jako kvalifikační kritérium.

  • 20. 8. 2019 13:49

    xf (neregistrovaný)

    "Protože muži nechtějí mít nad sebou vedoucí ženu. "
    Kdyby jen muži! A kdyby jen vedoucí!

    Milý zlatý, ženy většinou mají radši za vedoucího muže a radši pracují v převážně mužském kolektivu. Jen se jich zeptej.
    A přemýšlej nad tím, proč to tak je. A pochlub se, na co jsi přišel.

  • 20. 8. 2019 21:15

    Martin Luther (neregistrovaný)

    Přišel jsem na to, že jste jednodušší člověk. Vaše názory založené na častých stereotypech se i zde budou měnit. Proto jsem rád, že máme EU. Nesouhlasím s importem ekonomických migrantů, ale souhlasím trendem pustit ženy do rozhodovacích funkcí. Bez ohledu, co si o tom myslíte Vy. Postupně se rozdíly mezi muži a ženami na trhu práce budou srovnávat. A to je dobře. Můžete si o tom povídat s podobně duchaplnými chlapy někde v nálevně, ale to je maximum. Nevidím jediný důvod, proč ženy mají pobírat o cca 1/4 menší platy než my. Často slovo diskriminace nepoužívám, ale v tomto případě je na místě.

  • 21. 8. 2019 10:19

    xf (neregistrovaný)

    Slušný člověk nepodsouvá druhému svá tvrzení. Proto i ty buď slušným člověkem, a nepodsouvej mi, že jsem proti ženám v "rozhodujících funkcích"
    Také se slušný člověk nesnižuje k urážkám "jednodušší člověk" a "duchaplný chlap někde v nálevně".

    Ale to všechno bych překousl. Co mi vadí doopravdy, že tvůj příspěvek neobsahuje, kromě urážek, žádnou myšlénku. A že jsi se ani nepokusil analyzovat stav, jež v praxi panuje, a zůstal jen u urážek. Jestliže tvrdíš, že se ti nějaký stav nelíbí, že ti jde o ženy, tak předpokládám, že bys takový stav chtěl změnit. Prvním krokem ke změně je anylýza příčin, jež k takovému stavu vedly. Tedy, jiní to tak dělají. Ale ty se zřejmě spokojuješ se stanoviskem EU, tedy tupé nařízení, bez znalosti příčin.
    Představ si to jako když ti začne v autě svítit kontrolka hladiny oleje. Nu, doleješ olej. Za chvíli kontrolka svítí dál, ale ty jsi přeci opatření provedl, tak jedeš dál. Motor zadřeš, protože tě nezajímala příčina nízké hladiny oleje - netěsný olejový filtr.

  • 19. 8. 2019 17:44

    Martin Luther (neregistrovaný)

    Také je v tom závist nás mužů. Jen obtížně si připustíme, že některé ženy jsou na tom rozumově i výrazně lépe, než jsme my. Je zajímavé, že v počtu VŠ nás ženy převyšují. A potom většinu z nich nepustíme před sebe. V Německu jsem se mnohem častěji setkával s ženami ve vyšším managementu. A šlo o výrobní podniky. Čeči jsou v tomto trochu pozadu, ale určitě se situace bude pomalu lepšit. Nakonec, pokud jste ženatí, tak vás přece musí mrzet, že vám drahá polovička přinese o výplatě o 25 - 30% nižší mzdu, než si vyděláte vy.

  • 19. 8. 2019 18:04

    PRO

    Pracovala jsem v čistě mužském kolektivu a musím říct, že žádný muž se v práci nestrhne. Mistr na konci měsíce chodil, že musí dát mé prémie tomu a tomu, že mají rodinu. Muži mají svoje líné tempo, potřebují asistentky pokud už něco řídí, rádi svou náplň práce delegují často na podřízené ženy a prodávají za své.
    Když to shrnu, je od roku 1918 žena využívána napříč společností jako univerzální otrok. Na rodinu, na peníze, na neskutečně hrozné práce za mrzký peníz jako zdravotní sestra, učitelka, pokladní či administrativní síla. Často jsou to pozice s velkou zodpovědností, nulovou šancí povýšení a nízkou odměnou vyvolávající závislost na muži. Do dolů ženy nesměly zákonem, tak se neztrapňujte pánové, věřím, že by tam spousta šla.
    Muži sedí v parlamentu a střílí jednu pitomost za druhou, odtrženi od reality, kdy manželka všechno vypere, zařídí, nakoupí a ještě muž ji osolí život svým egem.
    Kdyby ženy vyhlásili stávku a nešly do práce už ani rohlík na krámě nebude. Muži jsou v průměru více nezaměstnaní, i když ženy trpí menstruací a pro zaměstnavatele nežádoucím mateřstvím.
    Já byla dva roky s dítětem doma a po návratu do práce už se na mě každý dívá jen jako na člověka s hlavní rolí doma, když 8,5 hodiny jsem v práci a s rodinou max. 6 hodin. Pere pračka, suší sušička,..Na konec by mě zajímalo, kdy tedy zaměstnavatel začne hodnotit pro výkon práce, co dělá muž ve svém volném čase, když většina Čechů pije.
    Já to vidím tak, že dokud společnost nepocítí úbytek obyvatel, nezačne chápat, kam perzekuce žen za přirozené věci vede. Začínala jsem jako elektrotechnik a stále jsem. Muži však ženy nevidí jako rovnocenné ve znalostech, spíš jako děti, i když praktičností to bývá často naopak. Pro dokončení uvedu dobrý příklad počítačových firem Compaq a Hewlitt Packard. Ano hádáte správně, HP řídila žena a dodnes existuje. Compaq už není a řídil ho muž. Takže by se mělo platit podle prokázaných dovedností nikoliv obsahu kalhot a spousta firem, včetně té naší na to už přišla.

  • 20. 8. 2019 9:48

    thr

    No ten konec to úplně zabil - reálně se HP asi nejvíc otřásla právě za vedení ženy (Carly Fiorini), naopak nejspíš nejúspěšnějšího ředitele po ní svérázně odstřelili kvůli "oblíbenému" sexuálnímu obtěžování.
    V současné době sice ve vedení HP ženy opět jsou, ale firma je rozštěpená na dvě části, celá slavná enterprise sw divize je pryč (prodáno Microfocusu) atd. - proti dobám slávy pořádný propad.
    Compaq naopak až do konce fungoval docela dobře a skončil ryze obchodním rozhodnutím o prodeji HP za velmi slušnou cenu, mimochodem po fůzi třeba v oblasti serverů Compaq původní nabídku HP totálně vytlačil. Pro akcionáře asi docela úspěšný výsledek.

    Jo a na okraj - ani u jedné z těchto firem bych to s pohlavím příliš dohromady nedával, drby vyloženě o "ženských nectnostech" kolovaly právě jen kolem Carly F., ostatní CEO měli silnější i slabší stránky, ale vazbu na pohlaví by v tom našel jen dost značný fanatik.

  • 19. 8. 2019 20:03

    sociální pracovník (neregistrovaný)

    prostě je to diskriminace žen,at si říkáte a děláte výzkumy jaké chcete
    prostě nebudeme rodit děti,dělat služky doma-jen kariéru
    je potřeba se od mužů učit-egu,dravosti,nebrat nic citově,prosazovat se ,jít si jen za svým ...

  • 20. 8. 2019 0:16

    Truth Seeker (neregistrovaný)

    A kdo vám brání? Pokud si myslíte, že obětovat pro kariéru všechno je pro Vás to pravé, tak jen do toho. Ale mnoho kariéristek po třicítce náhle změní názor, a ejhle, ono už může být skoro pozdě na to hledat toho pravého a zakládat rodinu.

    Je smutné dívat se na to, jak je ženám vtloukáno do hlav, že musí ve všem soutěžit s muži, ve všem se s nimi srovnávat, místo aby se obě skupiny přirozeně doplňovaly.

  • 20. 8. 2019 9:14

    VlK

    Myslím si, že obě pohlaví se mají co učit od toho druhého. A nejlepších výsledků se dosáhne ve dvojici, která spolu komunikuje a je schopna se domluvit tak, aby to vyhovovalo oběma. A kombinují vlastnosti obou dohromady.
    Pokud si myslíte, že vám pomohou mužské vlastnosti - podívejte se na i na negativní stránku těchto mužských vlastností, která je pravděpodobně s nimi úzce spojena. V článku zmíněný nepoměr ve vězení, nebo třeba nezmíněný alkoholismus.

    Jestli budete rodit a dělat doma služku, je jen na vás a vaší domluvě s partnerem.

  • 20. 8. 2019 2:20

    Truth Seeker (neregistrovaný)

    Dobrý a relativně vyrovnaný článek. Škoda jen několika logických faulů.

    Např. opakovaně zmíněný údajný "zákaz některých prací" se týká jen žen těhotných, kojících a/nebo matek do 9 měsíců věku dítěte. Autor to podává, jako bychom byli v Saudské Arábii. A v těch výjimečných případech, kdy se tento dočasný zákaz skutečně projeví (kojící matky nesmí pracovat s výbušninami, těhotné ženy nemohou těžit v dolech apod.), je efekt určitě naprosto zanedbatelný ve srovnání s velmi častou tříletou totální absencí (mateřskou dovolenou).

    Autor také nakousl velmi zajímavé téma o rozptylu IQ, ale vypadá to, jako by menší rozptyl u žen považoval za výhodu (... ženy prý bývají spolehlivější, podávají stabilnější, vyrovnanější výkon, včetně například IQ, kde rozptyl IQ u žen je o něco málo menší než u mužů). Přitom větší rozptyl vede k tomu, že v populaci mužů je více než v populaci žen zastoupena jak genialita, tak i retardace. A (nejen) proto jsou to většinou muži, kdo na jedné straně zaplňují vedoucí pozice ve všech možných organizacích a na straně druhé zaplňují věznice. (Nízké IQ je korelované se zločinností.)

    Poslední rozpor: malým zastoupením žen v dobře placených (a shodou okolností výhradně technických) oborech nemusíme rovnou vinit jejich odrazování a diskriminaci, stačí odlišné přirozené zájmy. Perfektně to vysvětluje dobře zdokumentovaný “interest in things vs. people”, tedy přirozený zájem mužů o věci a systémy a zájem žen o lidi, vztahy apod. K tomuto je důležité dodat, že podobný efekt byl pozorován také na batolatech, ale i na opičích mláďatech, takže na vině zřejmě nebude společnost, "zlý patriarchát" apod.

    Na závěr: veškerá zobecnění v mém komentáři slouží pouze k vysvětlení statistických rozdílů mezi populacemi, nikoliv k obhajobě diskriminačního jednání.

  • 23. 8. 2019 8:10

    Autor (neregistrovaný)

    ad zákaz. Jedna věc, co říká zákon přímo, zde máte pravdu. Druhá věc, co takový "dočasný" zákaz způsobuje zaměstnavateli, který raději jiným způsobem odradí ženy, aby tam vůbec šli (když už tak proto, že těhotná žena cca první měsíc neví, že je těhotná, až na sporadické výjimky)
    Další věc, co říká zákon nepřímo (např. omezená výše přenášených břemen "vylučuje" některé profese) nebo co neriskují zaměstnavatelé. A ještě další věc je, jaká je praxe - zde jsem uvedl příklad s vjezdy hasičů.

    ad IQ: část věty, která k sobě patří je "podávají stabilnější, vyrovnanější výkon, včetně například IQ, kde rozptyl IQ u žen je o něco málo menší než u mužů". Jinak popisuje rozdíly. Netroufnu si hodnotit, co je "lepší". Přesněji beru to jako vlastnost. Stejně jako nedokážu říct, jestli je lepší oranžová či růžová barva.

    ad - můj osobní názor na "přirozené" zájmy žen/mužů je ten, že je těžké odlišit, co je opravdu přirozené (resp. dlouholetým přizpůsobování genů) a co je dáno/ovlivněno výchovou, jak rodičů tak okolím.

  • 13. 9. 2019 11:43

    FrantaS (neregistrovaný)

    "Přitom větší rozptyl vede k tomu, že v populaci mužů je více než v populaci žen zastoupena jak genialita, tak i retardace. "

    Zajímavý postřeh, ale není původní :-). Naprosto stejnou věc uvádí Guth-Jarkovský ve svém Společenském katechismu II z roku 1915 (Část druhá, XIX. Žena a muž). Cituje tam anglického psychologa Michaela Westa, který zkoumal vědecky duševní schopnosti mužů porovnávaje je s inteligencí žen (Pearsons Magazin 1913), a dospěl ke stejnému závěru.
    Mimochodem, doporučuji si ten katechismus přečíst, zejména pak ženám. Pokrok od jeho doby je neuvěřitelný.

  • 20. 8. 2019 14:41

    Jarmila (neregistrovaný)

    Ten článek má špatný název. Měl se jmenovat "Proč mají muži malý příjem?" Protože naposledy koncem 40. let, kdy zvítězil boj žen za rovnoprávnost, ještě spousta žen do práce nechodila a jejich hlavním úkolem bylo se starat doma o děti a o rodinu, byly prostě "manažerkami domácností". A muži měli takové příjmy, že si ženy MOHLY DOVOLIT být doma!! (což od té doby nejde, neměly by důchod). Jenže třeba v arabských, tedy muslimských zemích, ale i v zemích budhistických (Indie) ženy ještě netvoří tak obrovskou pracovní sílu, jako ženy v Evropě a v USA. V muslimské zemi se potkáváte hlavně se zaměstnanými muži, protože tam je muž POVINEN finančně zajistit rodinu, pokud žena pracuje, pak její příjem je její kapesné, do rodinné pokladny nemusí dát ani floka. Dtto kdyby se rozvedli, proto tyto země moc rozvody neznají. Arab NIKDY nepochopí starosti ženy - samoživitelky o zajištění rodiny, on totiž epochopí ani to, co to vlastně taková samoživitelka je. Takže nižší příjem je vlastně jakousi daní za rovnoprávnost, a nehledejte v tom žádné kulišárny. Prostě ženské pracovní síly je MOC, tak to trh řeší nižšími příjmy. Z některých profesí se nám muži za posledních cca 70 let vývoje prakticky vytratili nebo jich je alespoň v daném oboru velmi málo (učitel, lékař, úředník), některé - a to si řekněme rovnou, že jde hlavně o profese málo placené - byly ženami obsazeny už dávno (zdravotní sestra a nově pomocný zdravotnícký personál, pracovníci v sociálních službách, prodavačky, uklízečky...), teda aspoň v našich zeměpisných šířkách. Třeba v takovém Turecku nebo v Tunisu je i prodavaček málo, prodavači jsou především muží.
    Jak z toho? No, nijak, to je prostě vývoj. Kdysi byl matriarchát, posléze byl nahrazen patriarchátem, dneska holt máme rovnoprávnost. Jediné, co můžeme dělat, je starat se stejným dílem doma o děti a o rodinu, aby se nám nestalo, že bude přibývat lidí, co rodinu nepotřebují a děti si nepořídí, protože vidí, že pokud mají děti, jde značná část zdrojů do výchovy a do vzdělání dětí, což na sklonku života znamená nižší důchody pro "dětné" a vyšší pro "bezdětné". Už takhle legálně dovážíme za prací spousty cizinců, do Evropy se tlačí tisíce Afričanů, a naši politici furt melou kolem dokola cosi o zvyšování porodnosti. Ta je nám ale docela k prdu, pokud nenaučíme potomky PRACOVAT. Což se třeba v případě spousty Afričanů docela nedaří (u nás se to nedaří ani u jedné menšiny, o které se radši nehovoří). Nicméně je třeba se tím zabývat VČAS, ne že si to necháme přerůst přes hlavu. Co pro to děláme? Zavedeme inkluzi, vlhký sen sociálních inženýrů, co mají dojem, že i blbce lze naučit víc, než číst, psát a základy počítání, zplundrovali jsme učňovské školství a u maturit se snažíme snížit laťku tak, aby ji zvládlo i desetileté dítě. Založili jsme desítky nových vysokých škol, na kterých studují ti, co by v minulosti zvládli sotva učňák. Naše mládež se fláká v pátcích za školou, protože jim vtloukáme do hlavy, že za 12 let bude konec světa, Gretka si to do USA mastí na kocábce, místo aby šla sázet stromky na holiny po kůrovci. No jo, ale z toho sázení stromků bolí ruce i záda, že, z kecání možná jen huba (a hlava, pokud teda slavnostně přečteme proslov, který ale předtím napsal někdo jiný).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).