Jo, tu bude hrozně "super", když budu chtít poslat někomu rychle peníze, kouknu - má banku X, tam mám taky účet, pošlu peníze z něj, to bude mít hned - a ... nic. Protože má číslo účtu přenesené jinam :-/ Prostě bordel.
Přitom existuje jednoduché a elegantní řešení. Vyhradit speciální bankovní kód(y) a z Kdo bude mít zájem o přenositelný účet, tak si nechá přidělit číslo účtu z tohoto prostoru.
Má samé výhody:
- Umožňuje přenositelnost účtu
- Nezpůsobuje nepořádek a zmatky - většina bankovních kódů nadále jednoznačně identifikuje banku. Naopak vím, přesně které číslo je "nomádské".
- Díky jednoduchosti systému bude i jednoduchá (a levná) implementace do bankovních systémů.
- Náklady na systém budou pokryty poplatky za toto přenositelné číslo - nebudou jimi zatěžování lidé, co o přenositelnost nestojí.
Tedy druhý díl článku, je již, myslím, zbytečný :-)
To je poloviční řešení. Okamžité platby fungují v CZK do určitého limitu na jednorázové platby. Většinou to asi stačí, ale někdy nemusí. Představte si nějakou pravidelnou platbu (splátky, pojištění, ...), kde jste v dobré víře nastavil trvalý příkaz natěsno, protože adresát je u stejné banky. Najednou adresát změní banku a platby začnou chodit pozdě. Okamžité platby se zde neuplatní, protože jde o trvalý příkaz.
Samozřejmě okamžité platby i na trvalé příkazy by tento konkrétní problém vyřešily. Lze to řešit i jinak. Šlo mi o to, že to není až tak jednoduché, jak to může na první pohled vypadat.
10. 7. 2020, 11:43 editováno autorem komentáře
I to jednoduché a elegantní řešení má své nevýhody:
- v každém případě znamená změnit číslo účtu se všemi těžkostmi a náklady s tím spojené, neexistuje ani teoretická možnost ponechat si současné číslo a jít jinam
- spíše předpokládá (i když není nutná) povinnost implementace ve všech bankách.
- náklady na centrální registr pravděpodobně opět bude placena daňovými poplatníky.
Ten váš problém lze řešit jednoduše, připsané peníze budou právně připsané již v době příchodu na původní účet v případě řešení typu call forwarding, popř. budou mít rezervu v případě přenesených čísel.
I kdyby se tohle neuzákonilo, stále je tu možnost řešení typu "pozor chystáte se provést převod na účet, který byl přenesen do jiné banky. Opravdu si přejete provést převod i za těchto podmínek?"
Těch možných řešení je vícero. Stejně jako způsobu financování.
- v každém případě znamená změnit číslo účtu se všemi těžkostmi a náklady s tím spojené, neexistuje ani teoretická možnost ponechat si současné číslo a jít jinam
Ano, ale to je pouze počáteční nevýhoda. Následně můžete měnit banky jak libo.
- spíše předpokládá (i když není nutná) povinnost implementace ve všech bankách.
To je otázka technických detailů, na straně komerčních bank může systém fungovat s minimální podporou (pro odesílací stranu je to prostě jen další bankovní kód). Hlavní řešení může být v clearingu ČNB, které nomadický účet správně nasměruje. Zas tak detailně do toho nevidím, abych si troufl ohodnotit složitost, ale neměla by být vysoká.
- náklady na centrální registr pravděpodobně opět bude placena daňovými poplatníky.
Ne, vždyť jsem přímo psal, že by si službu platili lidé, kteří o ní mají zájem, tedy lidé, kteří o ní zájem nemají by neplatili ani o korunu navíc.
> Ten váš problém lze řešit jednoduše, připsané peníze budou právně připsané již
> v době příchodu na původní účet ...
Asi máme dost rozdílný pohled na význam slova "jednoduše".
Zajimave, jak se nam ruzni dobroserove snazi vnutit vychytavky, ktere vetsina lidi nechce.
Viz napr. EU upozorneni na cookies, ktere musim porad odklikavat.
Nebo energeticke stitky, ktere musim u dveri hrde vyvesit.
A z penez, ktere na tech nechtenych vypalnych vyberou, pak pomoci dotaci zainvestovat povestne rozhledny v udoli.
Nomadske cislo je dobry napad.
Nebo kazda pravnicka i fyzicka osoba, ktera touzi po nemennem cisle uctu (jako pan novinar) , by si mohla zridit ucet u CNB.
Tento ucet by byl jen 'hyperlink' na aktualne pouzivany ucet u jakekoliv jine ceske banky.
Cislo by by napr obsahovalo ICO nebo rodne cislo, nebo by byl proste jen tak zvolene dle libosti zajemce.
Cest praci a regulaci!
9. 7. 2020, 09:58 editováno autorem komentáře
Souhlasím s vámi.
Doufám, že by se v případě přenositelnosti bankovních čísel účtů zvolilo řešení, které nezaplatí daňoví poplatníci ani všichni uživatelé bankovních služeb, ale pouze ti, co chtějí takovou službu.
Pro mě nejdůležitější, aby takovou službu (byť ze začátku nějak omezenou) začali nabízet alespoň jedna banka. Dle zájmu se ostatní banky přidají samy. Tedy nemusí být řešení centralizované, ani placené všemi.
Už jsem se k podobnému názoru vyjadřoval v jiného článku, právě o zrušení účtu. U telefonu hrozí maximálně, že se dovoláte na špatné číslo, ale kdo ponese odpovědnost, pokud platba dorazí na chybné číslo účtu? A že může jít klidně o miliony nebo miliardy.
V minulosti se staly případy "unesení" telefonního čísla, takže podobná situace u bankovního spojení je možná.
Na druhou stranu ono "nomadické" číslo by určitě byl dobrý nápad, proč ne a nebyl by pak problém si vždy nastavit "alias". Ideálně to spojit s přechodem na IBAN, který nás stejně čeká, když už budou firmy muset měnit hlavičkové papíry, tak ať to mají při jednom.
Jak může platba dorazit na špatné číslo účtu? Pokud se účet zruší, tak na něj nic poslat nejde a platba se vrátí příjemci. Telefonní čísla se myslím mohou zrecyklovat a dát to někomu dalšímu, ale u č.ú. to snad banky nedělají... To, že se dovoláte někomu jinému poznáte, ale že peníze přišly někomu jinému ne.
Když je možné podvodem dosáhnout změny na katastru nemovitostí https://www.idnes.cz/bydleni/stavba/kradez-nemovitosti-katastr-nemovitosti.A141209_173254_stavba_web tak "ukrást účet", tedy nahlásit, že platby půjdou na jiný, bude možné také. Nějaká falešná plná moc a je to.
Mimochodem, ale předpokládal bych že pan autor, právě proto že jak píše "..pracoval jako IT architekt pro servisní organizaci, která udržovala, propojovala i vyvíjela systémy pro banky i nebankovní společnosti po celém světě musí vědět že požaduje nesmysl. Jistě že by se taková přenositelnost účtů hodila řadě podnikatelů, atd.. Ovšem pro banky a veškeré finanční instituce by to byla noční můra, i třeba jen z bezpečnostních důvodů
Jen že bych se třeba zeptal, je to sotva roky co se začala implementovat norma "..Payment Services Directive 2 ", která umožnuje přístup z různých online aplikací k účtům klientů bank (otevřené bankovnictví). V té se předpokládám o možnosti mít přenositelnosti čísla nepíše - ale naopak, že podle čísla banky rozezná "tu správnou banku" a pak se přes určené API té banky připojí na jeho účet? A že tedy naopak - podle nějakého "seznamu" zkoušet jiné banky, než se trefí? vypadá dost šíleně.