Pokud předmětný občanský průkaz byl v době, kdy operátor uzavřel smlouvu, tak je celkem jasné, že za způsobenou škodu by měl nést zodpovědnost ten, kdo za operátora smlouvu podepsal. Pokud by totiž ten dotyčný nebyl hlupoň a ověřil si OP v celkem snadno dostupné veřejné databázi, tak by smlouvu neuzavřel. Pokud ale operátor zaměstnává neschopné hlupáky, tak at pak nese následky sám či náhradu vymáhá po těch neschopných.
Na druhou stranu si dovedu představit vyčůránka, který ohlásí ztrátu svého občanského průkazu a po pár dnech jde a uzavře podobnou smlouvu právě na OP, který ohlásil jako ztracený. Koneckonců, dnešní mladí mají celkem dobré vzory v politicích. Nebo že by už bylo zapomenuto, jak jistý lidovec Čunek používal dva občanské průkazy a počítám, že pokud by to veřejně neprasklo, ak by je používal ještě hodně dlouho. A vidíte, dotáhl to do poměrně vysokých funkcí, tedy na senátora a hejtmana Zlínského kraje! A pak že se podvodníkům nedaří...
Abych pravdu řekl, tak nepamatuji, kdy jsem naposledy uzavíral nějakou smlouvu jinak, než prostřednictvím netu. Takže ano, mnohdy to nikdo nekontroluje, protože ani není jak. Chyba v tomto případě je ovšem jasně na straně operátora, resp. pracovníka, který smlouvu za operátora podepsal, protože pokud OP byla ve veřejné databázi ztracených a odcizených OP, tak tuto databázi měl zcela jistě využít. Pokud by to udělal, tak by druhou stranu smlouvy musel hnát holí přes půl ulice, event. na něho hned na místě zavolat PČR. Takže, jak jsem psal jinde, škodu by měl uhradit pracovník operátora, protože, jak vím, povinnost ověřit databázi shora uvedenou tito pracovníci mají.
docela by mne zajímal průběh "důkazní nouze" operátora, který tvrdil, že ztráta OP byla nahlášená 5.září - zatímco okradený tvrdil, že 5.srpna. prostý člověk by mínil, že taková věc jako číslo nemá názor, je někde napsaná, a lze jí snadno doložit - předpokládám, že existuje písemný protokol o nahlášení ztráty op, který má datum, pořadové číslo, a v případě jednání na policii i záznam v knize služeb.
jak tedy vůbec mohla vzniknout pochybnost o datumu ztráty, a následný soud?
Mě by hlavně zajímalo, jaktože nikomu nevadí, když mi 1. v měsíci ukradnou občanku a ještě ten den s ní nějaký obejda sepíše smlouvu a já její ztrátu (té občanky) zjistím až 2. v měsíci (a ten den to nahlásím), tak že se automaticky bere, že musím dodržet tu smlouvu, kterou jsem nikdy neuzavřel.
Žijeme ve "svobodné zemi", kde v zájmu zisků, může obchodník např. uzavřít smlouvu po telefonu, tedy žádný občanský průkaz není vůbec potřeba a smlouva je podle zákonů této země platná. Stačí volajícímu, který nabízí zboží, do telefonu říci jedinkrát "ano", vpodstatě na cokoli. Proto příběh, kdy občan, který ztratil občanku, uspěl u telekomunikačního úřadu proti operátorovi, bude spíš vyjímečný.
2x jsem si musel přečíst datum vydání článku a pak ještě zkusit dohled zdroj, ze kterého Měšec čerpal.
Monitorovací zpráva ČTÚ 09/2018
To je masakr, jestli se i taková celkem banální věc, jako je vysoký účet za telefon na smlouvu sepsanou na občanku, která už v té době byla nahlášená jako kradená, musí řešit 9 let.
9 let nejistoty, jestli operátor nebude chtít likvidační penále, 9 let, kdy v databázi operátora figuruje jako neplatič a to ty zrovna tyhle data operátoři rádi poskytují dál.
Přesně tak to vypadá, když na jedné straně je samotný občan a na druhé armáda právníků. I přes jasné důkazy neměl soudce jasno, kdo je vinen. Co ale nechápu, proč řešili občanku a ne podpis na smlouvě? To jako kdokoli má údaje z mé občanky, může se mnou automaticky bez mého vědomí uzavírat smlouvy.
Problém je i v tom, že na v OP máš také svůj podpis, ta že se ho podvodník může snadno naučit na napodobit ho. Další možností je vyžadovat alespoň 2 doklady nebo např. výpis z bankovního účtu nebo něčeho podobného (i když ten lze také zfalšovat). Když třeba někomu ukradnou peněženku a v ní má jak OP tak řidičák (což není neobvyklé, zejména když hodně jezdíte autem), tak pak jen důkladná kontrola fotografie a to se zkontroluje jen tak letmo. Jedině snad kamerový záznam, ale ten zas asi nemohou skladovat dlouho, kvůli ochraně osobních dat, dobrý by byl otisk prstu při smlouvě, ale to by se podvodníkům nelíbilo a mávali by GDPR.
Já si umím představit situaci, že ztratím OP, pak ji x dní hledám (třeba jestli jsem ji nezapomněl na chalupě) a pak to teprve nahlásím.
Žádný soud ve věci neproběhl. Kdy probíhalo řízení před čtú nevíme, víme jen to, že v roce 2014 bylo vystaveno potvrzení...ale bylo vůbec vystaveno pro účely tohoto řízení? Dle Aktuálně údajný dlužník učinil jediný úkon - zaslal vyjádření, že smlouvu neuzavřel a připojil ono potvrzení.
Podivuji se nad časovou osou článku. Která v článku chybí (kromě začátku -srpen 2009)
Případ je starý 10 let. Jaká byla průměrná měsíční útrata? Kdy si operátor všiml, že neplatí? Kdy byly vyrozuměna oběť? Zjistil se poživatel služeb? Kdy oběť zareagovala? Kdy byly služby terminovány? Kdy se oběť dostatel satisfakce a omluvy?
Tohle všechny by z toho dělalo kompletní článek?
Kdysi v dobách minulých (cca 40let), jsem potřeboval v Kanadě založit bankovní doklad (spoř. knížku), jelikož jsem v tu dobu ještě žádný věrohodný doklad neměl, ve spořitelně řekli "postavte se sem" a na přepážce cvakla kamera a bylo to hotovo. Bez problému. Klidně bych se nechal u operátoru v případě pochyb vyfotit.