Vlákno názorů k článku Porodné se sníží, ale přesto je to luxus od Rodič - který taktně mlčí o tzv. přechodném období. Rodiče...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 11. 2007 6:31

    Rodič (neregistrovaný)
    který taktně mlčí o tzv. přechodném období. Rodiče dětí straších 3 let si o třírychlostním rodičovském příspěvku mohou nechat jen zdát, pro ně platí 3.800 Kč, i kdyby se ve věku dítěte 21 měsíců rozhodli úplně jinak. Chcete jít pracovat a dát dítě do školky? Zapomeňte, nejsou místa, zaplaťte si chůvu.
  • 26. 11. 2007 7:30

    anonymní
    Ale ODS přece potřebuje odčerpat některým občanům finance! Proto se musíte už předem rozhodnout, že raději děti nemít.
    Pokud nejste nějaká stará manažerská bréca, která si nakeťasila v předchozích pracovních poměrech miliony, které nyní může použít na výchovu svých dětí chůvami a sama zas půjde bouchat další miliony, tak máte smůlu. Ostatně, není to tak dlouho, co byl komunistický režim tvůrci převratu kritizován za to, že se děti rodičům brzy po narození odebírtaly a cpaly do jeslí a školek. A nyní to tak nebude? jen s tím rozdílem, že jesle byly bohužel takřka všude jako pomník komunistické minulosti zrušeny. Ale nedávno jsem viděl, jak některé společnosti objevily Ameriku a zavádí pro své vytížené zaměstnankyně jesle a školky. SIce to pamatuji jako závodní jesle a školky, teď se možná budou nazývat "firemní", ale princip je jinak naprosto stejný... Jen se možná nebude platit bůra za oběd.
    Nejsem si jistý, zda "úspory" se nám nevymstí v podobě dalšího snížení porodnosti . A pak ODS zase může křičet, že důchodce nemá kdo žívit (a poslanci nemají z čeho brát na medvěda) a tudíž je potřeba zavést zase nějaký nový poplatek pro stávající produktivní občany...

    Jsem zvědav, když nyní zažíváme porodní boom, zda na to bude stát nějak reagovat - např. otevíráním nových školek a škol. Tento režim totiž umí jen rušit, ale pokud má něco znovu vybudovat, tak na to nejsou finance. Když komunisti na něco neměli peníze, bylo to špatné a dělala se revoluce. A nyní je nedostatek peněz v nejlepším pořádku, když se tak děje za vlády jiné strany?
  • 26. 11. 2007 9:16

    Pan D. (neregistrovaný)
    Asi byste měl vážit více svá slova a nedávat najevo tolik svou závist, že někdo si dokáže vydělat i hodně velké peníze, ale na druhou stranu s vámi souhlasím, že tato vláda dělá ještě větší chyby než ta předchozí. Namísto hledání skutečných zdrojů úniků peněz z rozpočtu jen více obírá ty chudší a popouští uzdu bohatým. Jak je reforma veřejných financí nutná, aby ještě naši prapravnuci nemuseli splácet naše dluhy, tak tohle, co se nám předvádí nemá s reformou společného nic než název.
    Otázky k zamyšlení by tu byly: Sociální dávky čerpají lidé, kteří by je nepotřebovali, ale prostě dokážou systém přečůrat. Kdo je za to zodpovědný?
    Stavíme dálnice dráž než třeba v Německu – kam plynou ty peníze ve skutečnosti a jak je možné, že to stát toleruje?
    Nejméně polovina nemocnic dokáže se stejnými zdroji hospodařit vyrovnaně nebo dokonce v plusu, jak je to možné? Jak se hospodaří v těch dalších nemocnicích a kdo za to plývání může?
  • 26. 11. 2007 16:05

    anonymní
    ženská patří k plotně a má se starat o děti a ne být kariéristkou a děti vrznout někam do úschovy (pardon, do výchovy). o chlapech na rodičovské dovolené raději pomlčet - snad lze chápat v případě, že chlap přijde o práci a ženská ji zatím má, tak je chlap s dítětem doma, aby aspoň nějaké prostředky byly.
  • 26. 11. 2007 16:29

    Pan D. (neregistrovaný)
    A co ženským taky sebrat volební právo a ven by mohly chodit pouze v doprovodu tchýně, manžela nebo matky?
    Máte snad nějaký problém s tím, že jsou ženy, které dokáží vydělat peníze, které vy jim jen můžete závidět?
  • 27. 11. 2007 7:25

    Klára (neregistrovaný)
    O volebním právu nebo vycházení ven tu nebyla vůbec řeč. Převracíte to někam úplně jinam.
    Co se týče přírody, tak až na výjimky se samice stará o mláďata. Někdy se o mládě stará několika týdnů, jindy to trvá roky.
    Až vynalezneme, že i muži budou moci rodit potomstvo, tak pak mohou chodit i na mateřskou. Ženy se z mateřské do pracovního procesu vrací proto, aby pomohly ekonomicky zabezpečit rodiny, když na to muž sám nestačí. A pamatujete na porevoluční sliby politiků:? že ženy nebudou muset chodit do práce vůbec, nebudou-li chtít, popř. jen na zkrácený úvazek, chtějí-li se dostat mezi lidi, že rodinu bez problémů zabezpečí muž! Nebo že ženy budou mít po vzoru Německa volné dny na vyprání,úklid, nákup, aby toto nemusely řešit jako 2. směnu po příchodu z 1. směny? Jó, to se to při převracení systému slibuje, a pak skutek utek ...
  • 27. 11. 2007 10:15

    Lesi (neregistrovaný)
    "Nebo že ženy budou mít po vzoru Německa volné dny na vyprání,úklid, nákup, aby toto nemusely řešit jako 2. směnu po příchodu z 1. směny?"

    Děkuji pěkně. Já před volnými dny pro ženy z práce na domácí úklid dávám přednost manželovi, kterému není zatěžko doma uklízet. To, že muž neumí rodit a kojit ještě neznamená, že neumí vzít do rukou hadr nebo vysavač ]:->
  • 27. 11. 2007 9:52

    Pan D. (neregistrovaný)
    Dobrý den, Kláro.

    Já vím, že o tom nebyla řeč, ale když někdo začíná těmito slovy, zpravidla je to šovinista, který by ženy viděl nejraději daleko od rozhodovacích pravomocí apod. Víte, ono od toho sporáku se těžko tvoří skutečně fundovaný názor, což jistě uznáte a nemyslím si, že byste souhlasila s tím, aby o všem rozhodovali jen muži. Nejsem žádný zastánce feminismu v jeho extremistické podobě, ale taky nemám rád ty hrubé šovinistické výpady.
  • 27. 11. 2007 12:38

    anonymní
    Nemáte pane D. daleko k Sovětskému svazu - ženy jeřábnicemi, u soustruhu, kopat krumpáčem, spravovat auta, řídit kamiony ... Ženám fakt patří hlavně ta plotna a děti, tam se mohou realizovat do alelujá ... Tím je nechci odsunovat z kariéry, ale hnusí se mi takové ty, co si nechají udělat děti a nejsou schopny se o ně postarat a úlohu matky přebírá nějaká placená služka-chůva.
  • 27. 11. 2007 14:02

    Pan D. (neregistrovaný)
    Tak vida, jak se dá vykládat názor, aby to vyhovovalo protistraně.

    Ne, mám dost daleko k ideálům socialismu a ženy si rozhodně nepředstavuju u soustruhů (ačkoliv moje vlastní maminka se nějakou dobu také živila tímto způsobem), ani u krumpáče. Jiné už je to v kamionu, protože není moderní Volvo to samé jako stará liazka - řízení kamionu už není věcí hrubé síly.
    Ale rozhodně si také nepředstavuju jako ideál ženu jen u plotny a u dětí. Jednak bych si připadal vůči mé dceři a manželce jako hovado, kdybych si jen nárokoval po návratu z práce nebo od svých koníčků klid na gauči, teplou večeři a žádné domácí práce nebo starost o dítě a jednak bych asi s ženou, která má jako téma k rozhovoru jen to, co je v jakém obchodě levnější nebo dražší, dítě které z kamarádek má kopřivku apod. Moje manželka nedělala žádnou kariéru, ale svou práci má ráda a i já se od ní dozvídám nové věci, když mi o ní vyprávěla (než šla na mateřskou). Počítám, že až bude dcera do školky a do školy, budeme se dělit i o tuto starost.

    Víte, chápu své rodičovství nejen jako starost o hmotné zajištění a tudíž si musím vyšetřit čas na tuto svou roli. A totéž dopřávám i své manželce. Fajn, pokud si žena zvolí jen roli matky-ženy v domácnosti a je to její volba. Ale když to je názor ješitného chlapa a ona se pouze přizpůsobí pro klid v rodině, tak to odmítám.
    Ano, ženy speciálně v manažerských funkcích a nebo v pozicích vysoce specializovaných odbornic se tímto dostávají více do rolí, které společnost je zvyklá přisuzovat spíše mužům, ale to není ani tak jejich problém, jako problém společnosti. Zkuste se na to podívat jinak - připadá vám ženská pod burkou jako normální stav? Muslimům ano. Evropanům ne. A teď jinak - žena dělající kariéru třeba generální ředitelky nadnárodní společnosti - v předminulém století i v Evropě něco nepředstavitelného, v minulém a na počátku toho současného už častější jev a jak to bude vypadat za dvacet let? Kdo ví?
    Důležité totož není to, jakou práci žena dělá, ale jestli ji dělá jako žena nebo se snaží dělat ji spíš jako muž a taky se tak navenek prezentovat. Jenže tohle se velice špatně rozlišuje.
    Dovedu si představit, že špičková manažerka bude pracovat už dva měsíce po porodu, protože jinak už by byla mimo vývoj, ale přitom si zařídí vedle své kanceláře dětský pokoj, bude pravidelně kojit a koupat a přebalovat a pořád to bude žena - matka, ale současně i dobře bude zvládat svou práci (a mužským šovinistům bude takto ležet v žaludku ještě víc).
  • 26. 11. 2007 10:08

    anonymní
    A? Jaká je tedy změna oproti době, kdy rodičovský příspěvek začali pobírat? V roce 2004-2006 byl rodičák cca 3.600-3.700 Kč a míst ve školkách nebylo o nic víc. Takže podmínky jsou prakticky stejné jako v době, kdy na rodičák nastoupili. A v novém systému si polepší - kdyby se v 21 měsících rozhodli, že chtějí rodičák jenom do tří let, tak by teď s výplatou skončili - a ono ne, oni dostávají peníze dál. Pokud je nechtějí, tak je přijímat nemusí, nijak na tom v porovnání s třírychlostním rodičák neprodělají. Nechápu, jak by rodiče současných 3 letých mohli vydělat na tom, kdyby se v 21 měsících mohli rozhodnout. Naopak, oni vydělávají na tom, že se rozhodnout nemohli, protože mají nárok na o něco větší dávky oproti novému systému ;o)
  • 26. 11. 2007 11:07

    anonymní
    Milý "uživatel si přál zůstat v anononymitě", podle nového systému se rodiče mohou rozhodnout pobírat 7.600 Kč do věku 3 let dítěte. Také chci mít takové právo. A skutečně si myslíte, že podmínky v roce 2004 jsou stejné s rokem 2008? Podívejte se na ceny v krámu a na složence za energie, od ledna si zvlášť všimněte částky za DPH.
  • 26. 11. 2007 11:19

    Lesi (neregistrovaný)
    "podle nového systému se rodiče mohou rozhodnout pobírat 7.600 Kč do věku 3 let dítěte. Také chci mít takové právo"

    Nerozumím. Pokud máte dítě mladší 21 měsíců, tak to právo rozhodnout se máte. Pokud máte starší 21 měsíců, tak do těch tří let 7.600 pobírat budete, a navíc (jako bonus ;o) ) ještě až do čtyř let 3.800 Kč. V čem vidíte problém?

    Ad DPH - o tom jsem nemluvila, mluvila jsem o rodičovském příspěvku. Ale když už na to přišla řeč, tak můžu odpřisáhnout, že když se snížila DPH z 22% na 19%, tak mi nikdo rodičák nepokrátil, protože se změnila sazba DPH ;o)
  • 27. 11. 2007 7:24

    Rodič (neregistrovaný)
    Mám dítě starší 3 let, 3 roky mu byly teď v listopadu, tedy 7.582 Kč (nikoliv 7.600 Kč) máme do konce roku 2007. Těch 3.800 Kč není bonus, jak jste na to přišla? Podle právní úpravy na rok 2007 jsme mohli pobírat 7.600 Kč do 4 let věku dítěte. Pokud jste skutečně někdy pobírala rodičovský příspěvek (o čemž pochybuji), tak moc dobře víte jak byl vysoký v roce 2005 a 2006 a že to nebylo 7.600 Kč. Když si sečtete ty měsíce, kdy se pobíralo cca 3.600 Kč, tak zjistíte že je to o dost míň peněz, než při dnešní variantě 7.600 na 3 roky. Problém je v tom, že jsem si to nemohl vybrat. Kdyby mi pánové poslanci řekli v lednu 2007, že když do konce roku bude rodičák 7.582 Kč a pak ho budeme mít do 4 let věku dítěte 3.800 Kč, mohl jsem si sehnat od září 2007 školku. Když mi to pánové Nečas s Kalouskem řeknou 3. dubna, poslanci projednají v srpnu, senát v září a prezident to podepíše v říjnu 2007, tak seženu kulový, když zápisy do školek jsou v únoru 2007. A hlavně - ten zákon ve svém tzv. přechodném opatření působí zpětně. To není v žádné civilizované zemi na světě, tyhle právní excesy, jen v ČR. Ale nebojte se, tento způsob "práva" Vás dříve nebo později postihne také, byť v jiné oblasti :-)
  • 27. 11. 2007 10:10

    Lesi (neregistrovaný)
    No já nevím - vy mluvíte o tom, že vy se rozhodnout nemůžete. Jenže rozhodování platí až od roku 2008, dříve se nemohl rozhodnout NIKDO. V roce 2008 máte tu výhodu, že kdybyste se rozhodnout mohl, tak byste rodičák do tří let 7.600 a dále 3.800 do 4 let pobírat nemohl, takhle na něj rodiče dětí starších 21 měsíců nárok mají.

    Zákon nepůsobí zpětně, vždyť zpětně vám žádné peníze nebere. Naopak, jak píšu výše, je k rodičům, kteří se rozhodnout nemohli, milosrdnější, než k rodičům, kteří se rozhodnout mohli. Že se v roce 2005 a 2006 7.600 nepobíralo, to je pravda. Měl jste si loni stěžovat, že se zvýšením nesouhlasíte, že jste rodičovský příspěvek začali pobírat v době, kdy byl nějak 3.600, že jste na tuto variantu připravili, tak ať vám nemění podmínky a peníze si nechají ]:->

    A kdo má paměť, ten si jistě pamatuje, jak to se schvalováním vysokého rodičáku bylo - prosadila ho KDU-ČSL proti vůli ČSSD a ODS. Tyto dvě největší strany dokonce jednu chvíli přemýšleli, že čerstvě schválené zvýšení zase zruší, před volbama k tomu ovšem nenašli politickou odvahu, takže od svého plánu velmi rychle ustoupili. Moc dobře si vzpomínám, že za ČSSD byl tehdy proti tak velkému zvýšení tehdejší ministr financí Sobotka a tehdejší ministr sociálních věcí Škromach. Někteří zástupci z řad ODS naopak vyjadřovali souhlas s výší, ale jako o druhém kroku mluvili o tom, že bude potřeba rodičák vyplácet kratší dobu.

    Já sama jsem matka pobírající rodičák (už cca 6,5 let, nyní se třetím děckem) a z okruhu svých známých nevím o žádné mamině, která by vzhledem k politické situaci věřila, že to zvýšení rodičáku vydrží doživotně, naopak všechny počítaly s tím, že od příštího roku všeobecně klesne. Já, ač nejsem a nikdy jsem nebyla volič ODS, tak musím přiznat, že jejich řešení rodičáku mě docela příjemně překvapilo, původně jsem očekávala horší variantu. V podstatě zaměstnané ženy, které po třech letech musí nastoupit do práce, neb jim skončila rodičovská dovolená a přijdou tím o vyplácení čtvrtého roku rodičáku, na tom jsou vlastně stejně, jako letos. Mírně si pohorší ty, které nepracují a jsou doma déle, ale i ty jsou na tom líp než v letech předcházejících letošku.

    MMCH školka - teď budu trochu provokovat ;o) ale já své nejstarší děcko kdysi přihlásila do školky v průběhu září a i letos jsem v místních novinách někdy v říjnu četla výzvu rodičům, že stále jsou volná místa ve školkách, takže zájemci nechť se přihlásí na příslušném odboru.Asi si u nás umíme zvolit správné zastupitele, kteří krom vlastního prospěchu stíhají aspoň trochu myslet i na své občany ;o)
  • 27. 11. 2007 13:30

    Roman (neregistrovaný)
    Tleskám tomuto názoru. Malému budou v lednu 3 roky, takže máme také na příští rok "zajištěno" jen 3.800 Kč, ale částka 7.600 Kč se mi zdála až moc vysoká. Proto jsme rozdíl pečlivě ukládali na stranu v očekávání, aby to ODS ten čtvrtý rok nevrátila pod 3.000 Kč nebo ten čtvrtý rok nezrušila úplně. Proto také nechápu dlouhé diskuze k tomuto tématu. Nikdo se ale nepozastavuje nad tím, že až se bude jednat o přídavky na rok 2009, rodinám s malými dětmi se započítá velmi vysoký rodičovský příspěvek za rok 2007 a mnoho rodin přijde o přídavky úplně, takže stát si vezme pětistovku zpátky. Myslím si, že se to zbytečně komplikuje agendou kolem dávek. Já osobně bych přídavky řešil jen formou daňových úlev pro všechny děti stejně a rodičovský příspěvek bych chápal jako nějaký násobek životního minima osoby, která se stará o dítě, s tím, že bych čtvrtý rok o jej o něco ponížil, pokud osoba nejde zpět do práce, takže myšlenku, jako prosazuje tímto vláda, nemám problém pochopit. Nechápu někoho, kdo si myslí, že na rodičáku zbohatne nebo že ho takhle bude stát živit. Pokud teď někdo tvrdí, že se o tom dozvěděl pozdě, tak špatně sledoval vývoj na politické úrovni, protože snahy vlády rodičák snížit byly neustále. A školku si mohl zajistit už před rokem.
  • 27. 11. 2007 14:10

    Pan D. (neregistrovaný)
    Víte, ačkoliv s vámi mohu i souhlasit, obávám se, že děláte stejnou chybu - díváte se na to jen ze svého pohledu. Vy jste si mohl ze současného rodičovského přispěvku něco spořit. Výborně, přeji vám to, je to prozíravé, ale nevím, zda si umíte představit, že pro některé rodiny to snížení může znamenat snížení celkových příjmů i o 20%. A v tom případě dovedu pochopit, že oni nemohli spořit z této částky nic.
    Zároveň si nemyslím, že váš výklad je správný. Všichni se staví na stejnou startovní čáru a pokud někdo bral dosud 7800 a je na rodičovské dovolené dva roky, dostane pouze na vybranou, zda chce ještě rok brát tuto částku nebo bude brát ještě dva roky částku nižší. Nikoliv to, že příští rok bude brát jen nižší částku a potom něco vracet.
  • 27. 11. 2007 14:38

    Roman (neregistrovaný)
    Jste naštvaný, já vás chápu. Ale myslel jsem to tak, že částka 7.600 byla a je NADNESENÁ. Mám dvě děti, a možná by jste se divil, čistý plat jen 13.000 Kč. Takže i pro nás byl rozdíl mít s ženou 20.600 Kč + přídavky a a od nového roku řekněme orientačně o 3 tisíce méně. Ale jsem realista a očekával jsem od ODS ještě větší snížení, proto jsme žili jakoby "postaru". Nezlobte se na mě, ale za 7.600 tady u nás nedělají ani prodavačky, berou kolem 6.000 Kč, takže pokud stát nechce, aby se tady množili Romové a některé ženy měly z rození dětí živnost, musel rodičák snížit a měl ho snížit ještě razantněji. A mimo jiné - Vám opravdu nevadilo, když Vám stát rodičák navýšil na dvojnásobek ? Stát nám ale děti živit nemůže. To, že na to vy i my doplatíme snížením rodičáku, to už je osud. Tak jsme měli mít mimča o rok dřív...
  • 28. 11. 2007 12:05

    Pan D. (neregistrovaný)
    Nejsem naštvaný. V penězích to u mně není. Sám vydělávám o dost víc než kolik jste dali s manželko dohromady vy a tudíž spíše obdivuju, že jste to finančně zvládali. Ovšem komu čest, tomu čest.
    Jde mi jen o to, že zase se s vaničkou vylévá i dítě. Aby nedostávalo vysoký příspěvěk několik desítek nepřizpůsobivých rodin, sebereme ho raději všem? To snad není dobrý princip. Koneckonců, současná varianta třeba pro nás nebude nevýhodnější a dokonce budeme mít možnost brát i víc, protože plánujeme další dítě do dvou let. Navíc si nemyslím, že by současná úprava přežila přístí volby a tak není vůbec jisté, co nás čeká v budoucnosti. Jenže mi jde především o princip a o celé nastavení, se kterým nesouhlasím - nejsem ale ve vládě, tak mi nezbude než to akceptovat.
    Jo a pokud jde o ty cikány, těm se nic nezmění. Jednak mít dítě jednou za tři roky, to pro mnohé z nich není problém a jednak oni si dokáží vyřvat takové příspěvky, o něž by běžný občan žádal marně, i kdyby na tom byl mnohem hůř.
  • 27. 11. 2007 14:39

    Roman (neregistrovaný)
    Jste naštvaný, já vás chápu. Ale myslel jsem to tak, že částka 7.600 byla a je NADNESENÁ. Mám dvě děti, a možná by jste se divil, čistý plat jen 13.000 Kč. Takže i pro nás byl rozdíl mít s ženou 20.600 Kč + přídavky a a od nového roku řekněme orientačně o 3 tisíce méně. Ale jsem realista a očekával jsem od ODS ještě větší snížení, proto jsme žili jakoby "postaru". Nezlobte se na mě, ale za 7.600 tady u nás nedělají ani prodavačky, berou kolem 6.000 Kč, takže pokud stát nechce, aby se tady množili Romové a některé ženy měly z rození dětí živnost, musel rodičák snížit a měl ho snížit ještě razantněji. A mimo jiné - Vám opravdu nevadilo, když Vám stát rodičák navýšil na dvojnásobek ? Stát nám ale děti živit nemůže. To, že na to vy i my doplatíme snížením rodičáku, to už je osud. Tak jsme měli mít mimča o rok dřív...
  • 27. 11. 2007 13:30

    Roman (neregistrovaný)
    Tleskám tomuto názoru. Malému budou v lednu 3 roky, takže máme také na příští rok "zajištěno" jen 3.800 Kč, ale částka 7.600 Kč se mi zdála až moc vysoká. Proto jsme rozdíl pečlivě ukládali na stranu v očekávání, aby to ODS ten čtvrtý rok nevrátila pod 3.000 Kč nebo ten čtvrtý rok nezrušila úplně. Proto také nechápu dlouhé diskuze k tomuto tématu. Nikdo se ale nepozastavuje nad tím, že až se bude jednat o přídavky na rok 2009, rodinám s malými dětmi se započítá velmi vysoký rodičovský příspěvek za rok 2007 a mnoho rodin přijde o přídavky úplně, takže stát si vezme pětistovku zpátky. Myslím si, že se to zbytečně komplikuje agendou kolem dávek. Já osobně bych přídavky řešil jen formou daňových úlev pro všechny děti stejně a rodičovský příspěvek bych chápal jako nějaký násobek životního minima osoby, která se stará o dítě, s tím, že bych čtvrtý rok o jej o něco ponížil, pokud osoba nejde zpět do práce, takže myšlenku, jako prosazuje tímto vláda, nemám problém pochopit. Nechápu někoho, kdo si myslí, že na rodičáku zbohatne nebo že ho takhle bude stát živit. Pokud teď někdo tvrdí, že se o tom dozvěděl pozdě, tak špatně sledoval vývoj na politické úrovni, protože snahy vlády rodičák snížit byly neustále. A školku si mohl zajistit už před rokem.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).