Zejména ten argument u menších bank a kampeliček, aby přetáhly klienty, tak mají základní služby zdarma - a tím získají větší objem vkladů a více klientů. Už chybí jen: "Až je získají tak zavedou poplatky" :-)
Podle této logiky by třeba ČS měla mít vše zdarma, protože má HODNĚ klientů. Jenže v první části článku se dočteme o důvodech, proč to tak být nemůže, protože přece s tím mají náklady...
Já si myslím, že poplatky za základní bankovní služby ZDARMA (účet, karta a transakce - zcela určitě alespoň ty v rámci banky) jsou naprostým standardem a malé banky teď jen ukazují nenažranost jaká panuje v tomto prostředí. Úroky vkladů do 4% a při půjčování (xnásobně jištěném) nejdou ani pod 10%. Tohle je bankovní zdroj financí, poplatky to už jsou jen taková prémie pro management.
Účtovat třeba 7 Kč za příchozí platbu, to už si dnes dovolí jen opravdu drzá banka, protože ví, že je to těm jejím klientům prostě jedno a neodejdou, nebo hůře nemají o tom tušení a nevyznají se v záměrně složitém sazebníku.
ČS musí mít hodně poplatků, protože má hodně klientů = dosti velký a jistý zisk. Přece to akcionáři nezruší, když tu českou banku koupili, ne? To byly přece náklady, které se musí vrátit.
Svého času dostal jeden český finančník dotaz, proč jako v Čechách jsou základní služby zpoplatněné, zatímco zahraniční matka je má zdarma. Odpověď byla typicky česká: "Protože klienti jsou na poplatky zvyklí". Přeloženo do češtiny: my s těma prachama tak hospodařit neumíme, takže preferujeme jistý a bezpracný zisk, který máme na poplatkách. Výmluva na náklady neobstojí, to mi připomíná nedávnou poštovní kauzu. Výsledkem bude jedna fungující pošta v centru Prahy, ostatní jsou prodělečné. Zrušíme pobočky a divíme se, že klienti přešli ke konkurenci. On by klient přešel, leč mnohdy nemá kam, protože konkurence v Čechách je ve stylu jeden za 18, druhý bez 2 za 20.
Kecy :-) Zahranicni banky (z tech co jsem zkoumal konkretne SG a rakouska pobocka Erste) maji z poplatku cca 30% prijmu. Stejne jako jejich pobocky tady - Komercka a Sporka. To, ze nejaka socka z bananistanu pouziva jen zakladni sluzby ktere banky davaji zdarma, aby nalakaly klienty, na tom nic nemeni, profil typickeho klienta je jinde :-)
Proto nema moc smysl porovnavat ceny za konkretni polozky, protoze struktura tech polozek v CZ a v zahranici je proste jina.
A tobě se chce dávat 1 procento příjmu bance? Mě teda ne.
I mí kámoši v USA neplatí bance nic měsíčně.
Je pravda, že za nadstandardní služby se platí, a to hodně, a pokud se člověk dostane do mínusu, či udělá nějaký jiný kopanec, tak tostane pěknou pálku.
"pouziva jen zakladni sluzby"
Nevím, jak by jsi definoval základní služby ty, pro mě je to jeden až dva příjmy za měsíc a do desíti odchozích plateb, plus občas platba kartou a výběr semtam z bankomatu, a za tohle mám platit :) ?
Banka na mě vydělá i tak, ale psychologicky prostě neunesu, když mi na podnikatelském účtu dají u ČSOB 0,01 procent úroků, to si připadám pak vážně jak blbec, z kterého si dělají srandu...
Když si vzpoměnu, co chtěli v 96tém u eBanky a KB pro vydání platební karty, z kterou jde platit na Internetu (100k CZK na vázaném terminovaném účtu), a jak jsem je já osobně musel v ČSOB prosit, aby mi dali VISU, a že PAK budu mít historii, a ne před vydáním, když ji potřebuji k tomu, abych podnikal a vůbec něco vydělal, a teď je tu mBanka, která ti je dá čtyři a zdarma :), no tak to je přece úžasné, já jsem maximálně spokojen.
"Pro mě je to jeden až dva příjmy za měsíc a do desíti odchozích plateb, plus občas platba kartou a výběr semtam z bankomatu, a za tohle mám platit :) ?"
Ale i s temahle sluzbama ma banka nejake naklady. Pokud se za ne neplati, tak jsou jen dve moznosti:
1) Banka ma dost klientu co pouzivaji sluzby s poplatkem - pripad bank na zapad od nas
2) Pokusit se to utahnout z uroku, coz ale znamena drasticky tlacit na naklady - viz mBanka.
Ono banka má s těmito položkami náklady - však si je taky naučtuje! Za výběr z bankomatu, za příchozí/oschozí platbu, tak co vlastně obnáší položka vedení účtu?
Když mi u banky bez hnutí leží peníze, tak mi vedení účtu pomalu, ale jistě vede účet k nule a přitom jediné položky se kterými má banka nějakou práci, jsou jejich položky za vedení účtu. To Vám nepřijde divné?
Uz jsem psal jinde - vetsina nakladu banky spojenych s uctem jde na infrastrukturu - IT, administrativa, pobocky... Vsechny tyto naklady ma z toho titulu, ze u ni mate otevreny ucet, nemusite provest ani jednu operaci. Naopak naklady na samotny pohyb jsou typicky mensi, nez ty uctovane.
Je to tak proto, ze to lidi skousnou lepe, nez kdyby meli v pausalu platit pausalni naklady a v nakladech za transakce transakcni naklady. Pak by nadavali, ze maji platit X desitek korun mesicne "za nic" - protoze podle nich jsou zrejme pocitace, serverovny, programatori atp. zadarmo :-D
A koho to zajímá, že má náklady na infrastrukturu? Má si to ošetřit tak, aby ty náklady byli co nejmenší a pokud nemám pohyb na ucte, tak muj stav ustu mohou mit klidne napsany na "kusu papiru" vedle monitoru (vypnuteho) :-)
Ale já osobně, když si můžu vybrat mezi discont bankou typu mBank a ČS/ČSOB/KB, tak mi jednoznačně vychází, že osobní styk s bankou nepotřebuji, stejně mi v ničem neporadí, a tak je pro mě lepší dělat vše bezhotovostně a mít účet zdarma.
Pokud tvoří 30 procent příjmu bank poplatky, tak těch zbylých 70 procent bude pěkná suma, nemyslíš...
Já si jen říkám, jaké je štěstí, že banky můžou otevírat pobočk kdekoliv v EU a je tu tak nyní pěkná konkurence.
Za FIO a mBank jsem velmi vděčný. Jsem rád, že moje banka a družstevní záložna jsou chytré a dokážou vyžít z mých peněz, a nechtějí po mě další a neobtěžují mě poplatky. Mi to totiž nikdy nedá, a chci vědět přesně co je v poplatku, a zkoumám to do koruny, a to mě velmi zatěžuje :), takže neušetřím měsíčně jen dvě stovky ale i kopu času :), jsem už takový, rád se ve věcech nimrám.
No jasne, proste kazdy si ma vybrat to, co mu vyhovuje. Pokud nemam potrebu chodit na pobocku, tak si musim vybrat banku, kde nebudu platit naklady na pobockovou sit (jako treba plati lidi co maji CS).
Jinak se jedna o procenta prijmu, ne zisku. A i co se tyce ziskovosti (vyjadrene jako return on equity), nejsou nase banky nejak moc odlisne od zahranicnich, takze tvrzeni, ze tady zahranicni vlastnici "ryzuji" aby si spravili bidny domaci vysledek, je taky jen hodpodsky kec bez znalosti reality.
Jo jo, ČSOB měla podmínky na karty docela ostré, kolegyně z práce když si před 4 roky zakládala účet u WSPK (mají karty ČSOB), tak aby dostala vůbec nějaký slušný limit, tak jsem jí musel na měsíc půjčit peníze, aby jí ležely na účtu.
Kdysi byla dobrá i Živnobanka, vedení účtu za 10 Kč, před nějakými 7 lety jedna z mála, která vydala platební kartu do 14 dnů od založení účtu a bez historie - 20 000 Kč za platby a 10 000 Kč hotově denně bylo tehdy úplně jak z jiné planety (ve srovnání s ostatními bankami).
:) na limity jsem si vzpoměl před měsícem, kdy jsem si ze srandy na kartu nastavil limit 1 MKč :)
Jo kde jsou ty doby, jsem rád, že jsou pryč... a když vidím dnes lidi, jak stoví frontu v spořitelně, tak jsem vděčný za nový typ internetových bank bez poplatků, čekání a z kartami zdarma.
Pokud vám tehdy připadala Živnobanka jak z jiného světa, co potom byla KB, kde mi před patnácti lety dali kartu rovnou při založení účtu s limitem 6000 (pro pamětníky připomínám, že tehdy bylo jednou další alternativou pro obyčejného smrtelníka sporožiro s kartou s MAXIMÁLNÍM dostažitelným limitem 4000, a ten jsem tenkrat ze spořky nedostal ani po roce bojů - proto jsem (mimo jiné) od ni odešel).
Ano, když jsem chtěl limit zvýšit, musel jsem tam pak nějaký prachy chvíli držet. Ale i tak jsem při založení účtu dostal bez splňování jakýchkoliv podmínek kartu s limitem, jaký u spořky nešel dosáhnout ani teoreticky.
Já někde zase četl vyjádření tiskové nluvčí ČS, proč že tu jsou poplatky na rozdíl od mateřské banky tak vysoké - protože jsou klienti o c h o t n i je platit. Mne se ale nikdo na ochotu neptal a nevím, jak svou nevoli bych měl vyjádřit. Dopisováním si s generálním, stesky na přepážce? . Naopak, zvyšovali a zvyšovali, slyšel jsem remcání lidí u přepážek, ale asi se to nedostalo od přepážkového pracovníka výš. A pracovníci jsou školeni na to, jak v klientech vzbudit pocit, že je v ČS levno a kvalitno.
Já to vyřešil následovně: jako klient jsem odešel, jako akcionář se těším z dividend. Pamatuji si, jak mne v době po kuponové privatizaci na nabídku dalšího, přednostního nákupu akcií ČS tamní odborníci z kapitálového oddělení okresní pobočky ČS přesvědčovali, ať si akcie za tyhle peníze nekupuji. Já koupil, přežil i nátlaky na odkup akcií ze strany vlastníka a nyní několik let po sobě pobírám dividendy. Jen mne mrzí, že jsem akcií tenkrát nekoupil více, ale tuším, že šlo o nějaký poměr stanovený k dosavadnímu investování bodů v kupónovce, za který pak byl konkrétní počet akcií . Část akcií spořitelny patřilo kdysi i městům, ta se však akcií, když ještě nenesly takové dividendy, zbavila a Erste zrušila i veřejnou obchodovatelnost, takže nyní jde většina zisku do ciziny. A mám pocit, že do krize generovali roční zisk ve výši, za kterou kdysi stát prodal ČS do Rakouska.
Co způsobí nynější ekonomická krize v dividendách v následujících letech, teprv uvidím. Zaplatit si dovolenou příští rok budu muset asi z jiných zdrojů, nebo budu sedět doma na prde*i...
Na vaši ochotu se nikdo neptá, tu totiž pozná sám. Buď jste ochoten ty poplatky platit a pak je platíte a nebo nejste a pak jdete jinam. Jako klient máte své hlasovací lístky o tom, co preferujete, v peněžence.
udelal jsem to podobne, od sporky jsem davno odesel, zatimco jeji akcie, ktery jsem kdysi v 90. letech koupil, se mi na dividendach uz davno zaplatily... a i dneska, po financnim 11.zari, maj cenu nekolikanasobnou v porovnani s puvodnim upisem :)