"Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak."
nemáte zač.
Takže stát se snaží přimět pokutovaný subjekt, aby raději zaplatil, i když si myslí, že mu pokuta nebyla udělena právem, než aby se se státem např. soudil.
Nebylo by lepší udělat pravidla jasnější?
To je vaše volba. Můžete nezaplatit a soudit se. Ale pozor, u většiny pokut bývá v příslušném zákoně uvedeno, že odvolání nemá odkladný účinek. Takže i když se odvoláte a pak se budete třeba soudit, měl byste pokutu zaplatit rovnou. A v tomto případě už vyšší...
Pokuty sú obvykle udelené v správnom konaní, kde odvolanie ruší pôvodné rozhodnutie, takže de facto má odkladný účinok, ten nemá až súdne konanie na základe správnej žaloby.
Toto svinstvo so "zľavou z pokuty" je už v tom prvotnom správnom konaní, teda (príklad) dostaneš príkaz na pokutu 10000 korún s tým, že ak zaplatíš do 30 dní (a teda tú pokutu uznáš a nebudeš žiadať dokazovanie oprávnenosti, odvolávať sa, dávať protiargumenty/dôkazy, atď.), stačí zaplatiť 5000. Bez tohto svinstva by bol risk straty pri prehre v správnom konaní 1000 korún (trovy konania) voči potenciálnemu zisku 10000, takto je risk 6000 korún voči potenciálnemu zisku 5000.
V takejto situácii to vzdá každý, koho dôkazná situácia voči správnemu orgánu nie je takmer jednoznačná. Úrady totiž na dodržiavanie práva a predovšetkým "in dubio pro reo" príliš nedbajú. A správne súdnictvo na tom nie je oveľa lepšie.