Názory k článku Pokuty za jizdu bez pásů a bez sedačky

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 6. 2014 8:04

    neuvedu (neregistrovaný)

    K dlouhodobým českým zvyklostem patří jízda bez pásů u uniformovaných složek.

    Kdysi bylo v zákoně uvedeno, že "...řidič /spolujezdec/ se musí připoutat během jízdy ...". Vždy nás na školeních upozorňovali na to, že není stanoveno, kdy to během jízdy vlastně je. Výsledkem bylo, že člověk mohl jet nepřipoután, a když použil tuto argumentaci, byli na něj příslušníci krátcí. Tohle bohužel již padlo.

    Domnívám se, že jestli se někdo připoutá či ne, je to jeho osobní věc. Pokud se zraním při nehodě, mohou mi pásy život zachránit, ale taky ze mne udělat mrzáka na dosmrti, což je pro společnost i rodinu horší, než kdybych nehodu nepřežil. Je i mnoho případů, kdy nepřipoutání zachránilo život či zdraví, ale o tom se bohužel nesmí mluvit ani psát.
    Pokud např. horolezec použije špatné boty a spadne ze skály a zraní se, taky ho nikdo nebude pokutovat a bodovat. Taky se léčení zaplatí z veřejného zdravotního pojištění. Když někdo rozbije sochu a udělá si úraz, taky se to hradí z veřejného zdravotního pojištění. Atd. atd.

    Pásy, světla, lékárnička, dálniční známka - to jsou věci, na které se policie specializuej, zaručuje jim to stabilní pokutové výnosy, přitom to nejsou závažné věci.

    Za co bych tvrdě trestal, to je telefonování za jízdy. Čím dražší auta, tím míň zbývá provozovatelům na nákup handsfree. Ale i telefonování přes handsfree (nebo ladění rádia, navigace nebo i klimy, kde je ovládání nikoliv přes čudlík, ale složitě přes multifunkční display) odvádí pozoronost od řízení.
    Při jízdě autem mi připadá, že telefonování za jízdy je povinné - všichni ostatní řídí jednou rukou a druhou drží mobil. Připadám si jak exot, že při jízdě netelefonuji. Když chtějí přeřadit, pustí volant. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by policie někoho při telefonování chytla. "Viník" se přece drbe za uchem, to zakázané není. A policie, místo aby si nechala z mobilu udělat výpis hovorů, tak porušení zákazu raději neprokáže, a hurá na světla, pásy, lékárničky, známky ...

    Další velkou módou je nedávání znamení o změně směru jízdy (blinkry). To souvisí i s těmi mobily, kdy řidič jednou rukou drží volant, druhou mobil, a třetí ruku na páčku blinkrů nemá. Pak čekáte na vjezd na kruháč, X aut z kruháče sjíždí, ale nikdo nedá blinkr. Za vámi jako čekajícími se tvoří kolona. Při přejiždění z pruhu do pruhu taky nikdo blinkr nedává, při předjíždění či zařazování taky ne, na křižovatce při odbočování taky ne. Perličkou je, když hlavní silnice jakoby odbočuje do leva, tam taky nikdo nedává blinkr. Pokud silnice pokračuje i rovně jako vedlejší, a vy mu tam z druhého směru /z protisměru, jestli si to ještě dokážete vybavit/ vjedete, protože nedává blinkr, ještě se rozčiluje, jede přece po hlavní, tak si myslí, že blinkr dávat nemusí. Za někým jedu třeba křižovatek, a ani na jedné nedá blinkr. Rovněž řidiči "luxusních" aut se domnívají, že pro ně některé §§ zákona č. 361/2000 Sb. neplatí. Kdyby konstruktéři aut mohli vymyslet, že pokud řidič nedá při odbočování blinkr, řízení se zablokuje na přímý směr a řidič ať se třeba zabije. Tím by ubylo smrťáků nevinných, protože dnes je pravidlem, že řidič porušující zákon má novější auto s bezpečnostními prvky a z nehody vyvázne živ a zdráv, kdežto poškozený v nějaké škodovce to zaplatí životem. Nesmíme zapomenout, že průměrné stáří vozového parku je kolem 14 let a např. škodovka požadovala, než to nařídila Unie, za bezpečnostní výbavu šílený peníze (vzpomínám, jak na Felicii poslední model mi nabízeli jako "luxusní výbavu" airbag řidiče a spolujezdce po 12,5 tis., obojí pak "se slevou" za 24 tisíc, za stejný peníz i základní ABS; pak nebyl problém se dostat i přes 400 tisíc ...). Škodovka si plete luxus a bezpečnost; řadu bezpečnostních věcí dává pro tuzemský trh za příplatek = za luxus.

    Pokud si toto někdo z vedení policií (ať státních či obecních) přečte, stíhejte takovéto nešvary - dálniční známky (dnes spíš náhradní byznys pro celníky), nebo lékárničky nejsou rozhodně to, co by ovlivňovalo bezpečnost na našich silnicích.

    PS: bonbónek na závěr - ať žije novela o zákazu odtahu vozidel papalášů. Tohle bych od p. Humla /autora/ nikdy nečekal, do této doby jsem jej považoval za rozumného člověka-policistu (bývalého).

  • 23. 6. 2014 11:54

    thr

    No například tím, že je zavádějící tvrdit, že jeho novela je jen o "papaláších".
    Ona je naopak podle mě celkem správně cílena na zlozvyk řady měst budovat z odtahovek výnosný byznys, kdy mnoho případů je naprosto absurdních, koneckonců i sám Huml v diskusi o tom uváděl dost zcela konkrétních příkladů a omezuje i automatické odtahy u "běžných občanů". Koneckonců to není první novela s tímto "byznysem" související, asi si vybavíte kauzu odtahů kvůli čištění ulic...

    Takže i kdyby bylo oddůvodněné nadávat Humlovi za tu část související s poslanci (což možná je), tak je to až následek činnosti zcela jiných politiků.

  • 23. 6. 2014 10:33

    Standa (neregistrovaný)

    Ještě jste zapomněl na (ne)používání zpětných zrcátek při předjíždění a neuvěřitelnou bezohlednost při předjíždění či objíždění překážky v provozu. Říkám jim "jáchcisti" ("já chci, tak budu předjíždět/ob­jíždět/přejíž­dět z pruhu do pruhu a provoz okolo mě nezajímá..."). Jejich řidičské schopnosti jsou v drtivé většině výrazně nižší než jejich ego. Pěknou ukázkou je třeba silnice Praha - Kolín. Kolik bezohledných dobytků tam předjíždí, i když je v protisměru auto, to je k neuvěření. Sám jsem tam v sobotu nechal pěkný flek od gum, jak jsem chtě nechtě musel intenzivně brzdit, aby jáchcista v protisměru mohl dokončit předjížděcí manévr.

    P.S. Jak slušný může být politický turista jako Huml? Já to naopak od něj čekal.

  • 23. 6. 2014 10:38

    Standa (neregistrovaný)

    P.S. II
    Řeči o drahotě auta jsou mimo mísu. Málo kdy mne ohrozí jedinec v dražším autě, zato "jejich výsosti Montérky" ve smradoletech (diesel) Fabie excelují.

  • 23. 6. 2014 11:07

    jezevec (neregistrovaný)

    pokud se týče pásů, velmi se mýlíte, nechrání jen vás. na stránkách zabývajících se nehodami můžete najít stovky fotek a studií, kdy (často již mrtvé) nepřipoutané tělo vypadlo z auta, a stokilová hmota s tíhovým zrychlením rychlosti střetu proletěla čelním sklem, a zabila lidi v jiném autě, nebo dokonce i na chodníku, kteří by jinak měli šanci přežít.
    rovněž se poněkud mýlíte s nebezpečností telefonování - řidič je povinen čumět na cestu a dávat pozor, není potřeba to nějak specificky sankcionovat pro telefony. opět si můžete dohledat stovky případových studií, kdy došlo k nehodě proto, že matka-blbka kontrolovala děti na zadních sedadlech víc než dění před autem, nebo že řidič jednal zcela iracionálně protože se vášnivě hádal se spolujezdcem. za jízdy je s přiměřenou výhradou k bezpečnosti povoleno jíst, pít, chcát do lahve, kouřit a být kouřen, ladit rádio, nastavovat klimatizaci, čumět do navigace, .... dneska má pomalu každé auto na palubní desce 9-12.palcovou televizi na které se za jízdy nastavuje a kontroluje půlka auta, a každé druhé auto je automat - není důvod vyjímat zákonem právě držení telefonu.

  • 23. 6. 2014 11:44

    thr

    Docela by mě zajímal nějaký příklad, kdy někoho pásy opravdu zmrzačily, resp. že záchrana byla v jejich nepoužití, když je jich "mnoho"... Ne že by to teoreticky nastat nemohlo, ale u aspoň průměrně kvalitních samonavíjecích pásu to bude odhadem 99:1 pro pásy a u auta s airbagy a předpínáním pásů spíš 9999:1. To o rizicích pásů je podle mě do jisté míry urban legend z doby aut jako Škoda 100 (na které jsem ostatně s řízením začínal), u kterých bylo seřízení pásů docela věda a při špatném nastavení bych značnému riziku i věřil, ale od té doby jsme přeci jen o dost dále.

    A poznámka k telefonování - zajímavát je věta "Čím dražší auta, tím míň zbývá provozovatelům na nákup handsfree.". Reálně dnes už naopak jen mírně dražší auta mívají tuto funkci přímo jako součást výbavy, takže náklady nejsou žádné. Ale to jen na okraj...

  • 24. 6. 2014 6:37

    neuvedu (neregistrovaný)

    Tak mi prosím, vážený thr, vysvětlete, proč řidiči dražších aut mají za jízdy u ucha hovorové zařízení a řídí jednou rukou? To se všichni neustále drbou za uchem?

  • 26. 6. 2014 8:53

    thr

    Možná by bylo lépe, kdbyste nejprve alespoň minimálně doložil své tvrzení vy (a můžete přidat i tu informace o nebezpečnosti pásů, kterou jste taktně vynechal) :-)

    Jsem totiž velmi přesvědčen o tom, že jde o prázdný výkřik - v autě sedím skoro pořád a ani náhodou nemohu potvrdit, že bych vídal lidi s mobilem u ucha v nějaké skupině více. Dokonce bych spíš řekl, že týpky s mobilem u ucha (nejlépe u pravého ucha při držení levou rukou :-) ) vídám častěji v něčem ve stylu omlácené Felicie, ale rozhodně bych si netroufal to nějak zobecnit. Vaši odvahu prohlásit nejen to, že je to jasně častější v dražších autech, ale navíc rovnou dát "vysvětlení", že jim po nákupu dražšího auta nezbudou na HF peníze, lze jen obdivovat (či se spíš válet smíchy po podlaze).

    To už bych jako častějšímu případu věřil spíše tomu, co kdosi napsal do diskuse, tedy že v pěkných pár případech ve slušnějším autě někdo telefonuje bez HF kvůli používání více telefonů (firemní-soukromý) a paradoxně tak telefonuje "protipředpisově" ve voze, který HF má.

  • 24. 6. 2014 13:31

    Fido (neregistrovaný)

    V zásadě souhlas, hlavně s těmi blinkry a buzerací za lékárničky atd.
    Pokud jde o telefonování, tady bude vina spíš na výrobcích handsfree. Neznám jediné handsfree, které dovede fungovat se dvěma či třemi telefony najednou a přitom dva telefony má dneska kde kdo (pracovní a soukromý). Takže to není o tom, že by dotyčný neměl na handsfree nebo ho nechtěl používat. On nemůže, protože žádné vyhovující se nevyrábí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).