Nejpozději při zúčtování pokladny musel být zjištěn rozdíl. Každý takový výdej z kasy by měl být podepsán a doklad uložen. Jestli takový systém obchodník nemá, je lépe se mu vyhnout. Jinak je to i živná půda pro nepříliš poctivé zaměstnance, kteří přicházejí s penězi do styku (Nemusí to být jen pokladní, ale i zaměstnanci hlavní pokladny, pokud si obchod provádí zúčtování sám.)
Pokud toto zákazník tvrdí, znamená to uzavření pokladny a přepočítání veškeré hotovosti. A z dlouholeté praxe vím, že tvrzení zákazníkovo bývá v 75% vyvráceno. A nechtějte vidět v tomto případě ty pohledy lidí, pokud je třeba před vánoci, v krámě jede třeba 6 kas, u každé třeba 5 lidí a dotyční stojí ve frontě za touto osobou. Ano, jistě, má na takovou reklamaci právo.
Ale v případě ze článku došlo na obou stranách k chybě - obchod provedl nestandardní operaci a zákazník si nezkontroloval přijatý doklad.
To jsou ale jablka a hrušky, kolego :-)
Takovou "reklamaci" nelze akceptovat. Čistě hypoteticky ad absurdum: mám týden do výplaty a účet týden starý, kde se píše, že mi vrátili 500 na nákup za 1000. Půjdu do obchodu a budu tvrdit, že mi těch 500 nevrátili? První otázka v obchodě by zněla: Proč jste si ty peníze nepřepočítal hned? Doložte nám, že jsme vám je nevydali.
A protože interní doklady o tržbách, obratu a zisku jsou předmětem obchodního tajemství, víte kde jste, že?
Jaký je rozdíl? Hned celá řada.
- vracení hovosti při nákupu je každodenní věc, zatímco storno transakce platební kartou nikoliv
- pokud odejdete z obchodu s tím, že vám měli vrátit 300 nevrátili a že to třeba dostanete příště, budete za blba, to prostě není reálný model chování. Oproti tomu pokud platíte kartou, stornujete nákup a oni vám dají potvrzení o stornu, kde tu vaši kartu vidíte uvedenou (což na této účtence je) a že peníze vám budou na kartu vráceny, není na tomto scénáři na první pohled nic podezřelého
- pokud obchod vrací peníze, vždy si to nechává potvrdit, čili dá se argumentovat, že toto je ustálená praxe. Osobně jsem to zažil v Obi, Bauhausu, Tescu i Kauflandu. Nikdy se mi nestalo, že by mi vrátili peníze (za stornovaný nákup) a nechtěli nikde nic podepsat