Pojistit zájezd? Děkuji, nechci...

7. 2. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Jedete na dovolenou a chcete si být jisti, že se vrátíte zpátky? V dnešní době to není problém, protože ke každému zájezdu jsou cestovní kanceláře povinné uzavřít pojistku. Dělají to ale doopravdy ? Nedělají. A my Vám řekneme proč.

V nedávné době médii proběhla zpráva o tom, že některé pojišťovny záměrně nepojišťují své zájezdy, aby snížily své náklady. Nejzajímavější ale na tom je, že metoda, kterou tomu tak činí, je z právního hlediska pravděpodobně korektní.

Klíčem k objasnění celé záležitosti je zákon č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č.40/1964 Sb. Nejprve by tedy bylo vhodné zdůraznit myšlenku povinného pojištění zájezdů.

Jde o podobný princip jakého jsme svědky např. při pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Pouze motorovým vozidlem je v našem případě cestovní kancelář a způsobenou škodou je újma způsobená klientům.

Cestovní kancelář pořádající zájezd je povinna tento produkt pojistit. Účelem pojištění je

  • zajištění dopravy zákazníka cestovní kanceláře z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pokud byla tato doprava součástí zájezdu
  • vrácení zaplacené zálohy nebo ceny zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil
  • vrácení rozdílu mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části

Celý systém má jasnou logiku, problém ovšem tkví v tom, co je to vlastně zájezd. Zákon č.159/1999 Sb. ho totiž definuje následovně:
Zájezdem se rozumí předem stanovená kombinace alespoň dvou z následujících služeb, je-li prodávána nebo nabízena k prodeji za souhrnnou cenu a je-li služba poskytována po dobu přesahující 24 hodin nebo když zahrnuje ubytování přes noc

  • doprava
  • ubytování
  • jiné služby cestovního ruchu, jež nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu, nebo jejichž cena tvoří alespoň 20% souhrnné ceny zájezdu

Zájezdem naopak není

  • kombinace služeb cestovního ruchu sestavená až na základě individuálního požadavku, tzv. forfeity
  • kombinace služeb cestovního ruchu, prodávaná jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání
  • kombinace služeb cestovního ruchu, jejíž nabídka a prodej nesplňuje znaky živnostenského podnikání, tedy nejde o soustavnou činnost a činnost za účelem zisku

Cestovní kancelář má tedy příležitost velice jednoduchým způsobem obcházet zákon. Nemusí prodávat zájezd, ale místo toho Vám, jako klientovi, nabídne dvě rozdílné smlouvy. Jedna tedy může být na dopravu a druhá třeba na ubytování. Vy tedy koupíte zájezd a až na Kanárských ostrovech zjistíte, že nejenže pro Vás nikdo nezajistil zpáteční letenku, ale dokonce si ji musíte hradit z vlastního rozpočtu.

Na tom by nakonec nemuselo být nic špatného. Jako klient máte možnost vybrat si dražší, ale pojištěný zájezd, nebo naopak zájezd levnější, který je ovšem zatížen rizikem možného bankrotu cestovní kanceláře. Z tržního hlediska by se dokonce měly jednotlivé cestovní kanceláře předhánět ve kvalitě pojištění, které Vám spolu se zájezdem nabízejí.

skoleni_12_6

Tomu ale všemu brání jednoduchý fakt, který je dle mého podstatně závažnější, než samotné nepojištění „zájezdu“. Tím faktem je to, že pojišťovna není povinná Vás o skutečnosti, že váš výlet s ní není pojištěn, informovat a Vy se tedy často ani nemáte možnost svobodně rozhodnout, zda si na pojistné připlatit, nebo ne.

Odkazy:
Cestovní pojištění

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).