Dovolím si s autorem trochu nesouhlasit.
Autor si tak trochu protiřečí v tom, že si na jednu stranu stýská, že OSVČ nemá nárok na odstupné nebo výpovědní lhůtu, na druhou stranu sám připouští, že OSVČ není sama sobě zaměstnavatelem.
Zaměstnanec bohužel musí platit daně ze všeho. OSVČ může optimalizovat, má-li z čeho. Zaměstnanec si koupí auto za milion a z toho zaplatí 210000 DPH. 90% OSVČ, kteří mají na auto za milion jsou, dle mého názoru, plátci DPH, takže za to samé auto zaplatí 790000.
Snižování DPFO a kompenzace v nepřímých daních, zejména DPH, musí být vlhkým snem každého plátce DPH. Všechno by formou nepřímých daní zaplatil zaměstnanec a OSVČ by se jen vezl. Znovu zopakuji, že zaměstnanec nemůže narozdíl od OSVČ optimalizovat.
Autor:
"sám připouští, že OSVČ není sama sobě zaměstnavatelem." Já neříkám, že je svým zaměstnavatelem ani není.
Já říkám, že platí odvody jak zaměstnanec a zaměstnavatel dohromady, nicméně mnohé věci (několik tisíc měsíčně) nemůže jako zaměstnavatel zaměstnanci nedaňově dát.
ad auto: srovnáváte věci mimo mísu. OSVČ si firemní auto může dát do nákladů/odpisů. Zaměstnanec firemní auto může používat za tuším 1% pořizovací ceny do příjmů. Oba si osobní auto kupují za své s DPH. Nemluvě o tom, že plno OSVČ nejsou plátci DPH...
Jinak pokud by odstupné a výpovědní doba byla rovnocenná s jinými pohledávkami zaměstnavatele, nebylo by tam to, že za zaměstnance stát zaplatí i v některým případech odvody, když zaměstnavatel zkrachoval - nezmiňoval bych to.
Stejně jako ne každá OSVČ je plátce DPH, tak ne každý zaměstnanec má k dispozici firemní auto. Třeba taková účetní, nebo programátor. Ano, nechat si přidanit 1% z ceny auta může být pro někoho zajímavý benefit.
Jasně, plátce zaplatí na začátku auto i s DPH, ale to DPH dostane relativně brzy zpět.
Vidíte, na odpisy jsem zapomněl. Takže OSVČ si ještě auto dá do nákladů (během 4 let nebo kolik to je ho odepíše), takže ho to auto stojí o dalších 15% míň. Ve finále tedy na milionové auto musí OSVČ plátce DPH vydělat 671500 (a ano, část z toho dostane zpět až za několik let). Na začátku sice oba zaplatí stejně, ale OSVČ plátce dostane skoro třetinu zpět. Zaměstnanec tedy na to samé auto musí vydělat o necelých 50% více a zpět nic nedostane.
Já jsem tedy byl OSVČ a měl jsem živnost jako vedlejší činnost. OSVČ nezávidím. Každá forma výdělku má svá pro i proti. Zrovna nedávno jsem dostal nabídku práce na IČ a v porovnání se zaměstnáním to bez daňové optimalizace nedávalo smysl.
24. 2. 2023, 18:21 editováno autorem komentáře