PIXmania bude Amazonem v Evropě, říká šéf jejího vlastníka

16. 5. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Internetové obchodování je stále větší příležitosti i pro stávající firmy, které ve svém oboru působí již několik let. Smělý projekt nedávno představila francouzská společnost Fotovista. Má ambice stát se největším evropským internetovým obchodníkem.

Společnost Fotovista je v českém internetovém prostředí známá spíše pod názvem internetového obchodního domu PIXmania.com, který prodává spotřební zboží. Z původní společnosti zaměřené na zpracování fotografií, se během několik let stal silný konkurent ostatním internetovým obchodníkům. Jenže to firmě evidentně nestačí a Fotovista chce ještě větší krajíc z podílu na trhu.

Z fotolaboratoře na internet

Základy Fotovisty sahají do roku 1970, kdy Jean Claude a Pierre Rosenblum chtěli začít podnikat v oblasti zpracování filmu a fotografií. Jejich cesta vedla přes založení „Pařížských laboratoří“ (Les Laboratories Parisisens, LLP) až do roku 1983, kdy položili základy značce „1. francouzské foto“. Následně firma Presse Labo Service patřila mezi přední zpracovatele fotografií s objemem 5 milionů fotofilmů za rok. V roce 2000 došlo k přejmenování LLP na Fotovista a současně vznikla značka PIXmania, která měla za úkol podporovat online zpracování fotografií. V dubnu 2006 došlo k prodeji 77% podílu Fotovista anglické společnosti DSG International, která patří mezi evropské hráče v obchodování s elektronikou. V České republice ji vlastní síť prodejen Electro World, ve Spojeném království například Dixons nebo PC World. Od té doby pak začala značka PIXmania svoje jméno upevňovat i na poli velkých internetových prodejců. V současné době Fotovista působí ve 26 zemích včetně České republiky.

PixPlace, francouzský pojídač Amazonu a eBay

John Browett

K většímu úspěchu má firmě Fotovista pomoci nový projekt s názvem PIXPlace, který odstartoval v dubnu 2008. Zjednodušeně napsáno, jde o jedno velké tržiště, podobné známým obchodníkům jako eBay a Amazon. Na tzv. marketplace umožňuje ostatním e-shopům prodávat své výrobky na doménách provozovatele, tj. PIXmania. A není divu, že Fotovistu expanze láká. Podle oficiálních údajů 65 % jejího obratu bylo mimo Francii a rovněž polovina jejich zákazníků nemá s Francií nic společného. V prodeji elektroniky a elektrotechniky jsme velmi silní a chceme, aby PIXmania byla nejen největším elektroprodejcem na evropském internetu, ale byla takovým Amazonem v Evropě, říká výkonný ředitel DSG International John Browett. (Pozn. red.: Amazon.com je americký internetový obchodní dům.) Otevřením se pro ostatní prodejce formou prodeje z druhé ruky pod hlavičkou PIXmania zase útočí na největší aukční síň eBay. PIXPlace ji svoji velikostí sice nepřekoná, ale svým partnerům chce nabídnout plný servis a ne jen zprostředkování obchodu. Ten spočívá v kontrole všech procesů od nákupu zboží až po jeho dodání zákazníkovi včetně zajištění platby nebo dopravy.

Jak PIXPlace funguje

Princip prodeje na PIXPlace je obdobný jako u konkurentů. Obchodník nabídne své zboží k prodeji, a to se zobrazí v hlavní nabídce PIXmania, protože PIXPlace je součástí jejích stránek. Obchodník si sám určí ceny prodeje, poštovné a země prodeje (v této chvíli 26 zemí). PIXmania poté zboží prodává pod hlavičkou prodejce a v případě požadavku obchodníka za poplatek zajistí i všechny překlady do místních jazyků podle země prodeje. Zákaznický a poprodejní servis řeší obchodník, v případě úspěšného prodeje dává PIXmanii provizi. Výkoný ředitel PIXplace PingKi Houang láká i na lepší podmíny, než u konkurence: Obchodníci nám vyplácejí provize pouze z uskutečněných nákupů a ty jsou přizpůsobeny podle jednotlivých kategorií. Navíc umíme zajistit i dopravu po celé Evropě v případě, že si to obchodník bude přát. Systém spočívá v tom, že když zboží obchodníka bude na naší centrále, doručíme ho kamkoliv.

Vše pod jednou střechou

Zatímco na francouzském trhu patří Fotovista a její značka PIXmania mezi nejsilnější na trhu ve své oblasti a rovněž v ostatních zemích si nevede špatně, v České republice stále není tak silná, jak by se očekávalo od úspěšného prodejce. Může za to do jisté míry i centralizace firmy bez české lokální podpory. Centrála PIXmania je v Paříži, na tomtéž místě je i obchodní oddělení, zákaznické oddělení a vůbec všechny složky firmy. Za Paříží se pak nachází centrální sklad, ze kterého je expedováno zboží do všech států, kde Fotovista působí.

Obchodní manažerka Fotovista pro střední a východní Evropu Petra Virapin však v centralizaci vidí velkou výhodu: Tím, že v jedné budově sídlí naše obchodní, vývojové i zákaznické oddělení, jsme schopni velmi pružně reagovat na požadavky trhu. Na internetu dnes všechno probíhá velmi rychle, a pokud máme obstát v konkurenci dalších internetových obchodníků, musíme být ještě rychlejší.

Mezinárodní obsazení

Její slova potvrzuje i pohled na místnost typu open-office v sídle PIXmania. Během chůze po ní můžete zaslechnout desítky jazyků včetně češtiny. Je velmi zavádějící, když o nás někdo mluví jako o francouzské společnosti, vysvětluje Zuzana Loubet del Bayle, Business development manager Pixmania-Pro & Pixplace Czech & Slovak Republik. Samotných Francouzů u nás najdete málo, zato máme zaměstnance takřka ze všech koutů světa. I proto je naším hlavním komunikačním jazykem ve firmě kromě francouzštiny i angličtina. Ale domluvíte se tu také polsky, švédsky nebo estonsky. Nejsme proto ani tak francouzská, ale spíše evropská firma a evropský internetový prodejce, ukazuje širší rozměry PIXmania Loubet del Bayle.

Český a polský tým
Český tým










Nakupují i Češi. Oboustranně

V českém internetovém prostředí vypadá portál PIXmania trošku exoticky. Přestože je kompletně v češtině (díky českému týmu v Paříži), některé zájemce o zboží může odradit, že jde o zahraničního prodejce a zboží putuje z Francie. Kdo někdy kupoval zboží přes internet v zahraničí, ví, že lákavé ceny jsou vykoupeny delšími dodacími lhůtami a náklady na zaslání. Mezi nepříjemné faktory navíc patří, když u lákavého zboží po jeho objednání zjistíte, že náklady na jeho dopravu převyšují cenu zboží. Problematické jsou i reklamace, ty se zvyšují o náklady za poštovné a zákazník je nucen několik týdnů čekat a doufat, že se reklamace kladně vyřeší (pokud pomineme jazykovou bariéru). Tyto popisované faktory patří mezi „úspěšné“ překážky pro rozvoj zahraničních internetových obchodníků v České republice. Proto se Měšec.cz zeptal Petry Virapin z PIXmania, jak tyto případy řeší z pozice nadnárodního prodejce. Z důvěrných zdrojů jsme zároveň zjistili, že PIXmania není neznámá u ostatních internetových obchodníků. Jeden známý český internetový obchodní dům dokonce pravidelně zboží u PIXmania nakupuje a následně prodává pod svojí hlavičkou.

Exkurze ve skladu
Sklad 2











Není doručování zboží z Francie spíše hendikepem? Vždyť můžete mít centrální sklady nebo využívat sítě Electro World.

Máme centralizovaný sklad na technicky téměř dokonalé úrovni, proto je pro nás i pro naše zákazníky efektivnější expedice z tohoto skladu, než z různých lokálních míst. Dovoz zboží našimi dodavateli na jedno místo a následná centralizovaná distribuce se odráží i na nižších nákladech. A přestože máme stejného majitele, nejsme se sítí prodejen Electro World nijak propojeni.

Jak probíhá platba za zboží?

Na našich internetových stránkách se za zboží platí platební kartou. Jenže čeští zákazníci stále nejsou zvyklí platit na internetu platebními kartami, přitom v ostatních zemích s tím nemáme problémy. Možností je i bankovní převod, nákup na splátky a připravujeme dobírku.

Na diskusních fórech jsem narazil na několik negativních referencí na PIXmania v případě reklamace. Problematické jsou hlavně náklady na zaslání zboží do Francie, které mohou jít i do tisíců korun.

Ano, také jsme zaregistrovali tyto „zaručené“ informace. Jenže už se nikde neuvádí, že pokud skutečně k reklamaci dojde a zákazník nám zboží zašle, tyto náklady mu obratem proplácíme na jeho účet v bance, přesně ve smyslu českého občanského zákoníku. Mimo to velmi levně nabízíme za příplatek službu, kde v případě záruční vady garantujeme ne opravu, ale přímo výměnu zboží za nové.

Mnoho zájemců o zboží může mít obavy z dlouhých doručovacích lhůt, když jde o zboží zasílané ze zahraničí.

Tyto obavy jsou liché. Po zaplacení zboží a potvrzení se objednávka online odesílá do našeho skladu, kde se okamžitě připravuje expedice. Máme plně automatizovanou třídicí linku podle typu zboží, takže objednávka nikde „nestojí“. Garantujeme standardní doručení do 3–4 dnů, nebo expresní do 2 dnů a cena za doručení začíná na 170 Kč. PIXmania navíc ceny uvádí jako konečné, takže vidíte hned celkovou cenu a cena za dopravu se vykalkuluje pod ní a ne až po konečném kliknutí. Vzhledem k velkému objemu zásilek, které po Evropě zasíláme, máme rovněž naprosto odlišné, nízké ceny za dopravu nebo poštovné. Platbu kartou zpětně u zákazníka ověřujeme, abychom zamezili zneužití.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Jak probíhá komunikace se zákaznickým oddělením?

Český zákazník na našem webu uvede své kontaktní údaje a my mu po jejich odeslání obratem zavoláme na naše náklady. Máme česky hovořící tým, podobně jako polský, maďarský, německý či řecký.

Už jste něco kupovali přes Pixmania.cz?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).